Jag kan själv, fixa prylar-tråd

Monstermom

Trådstartare
Har några nya projekt jag funderar på nu och tänker att vi kanske kan ha en tråd för smarta lösningar, budgetvarianter, och allehanda frågor för att få till något man är ute efter? :D
Jag har inte särskilt gott om pengar, och inte är jag händig heller. Men vill man ha saker så måste ju antingen det ena eller det andra ge med sig, och mer pengar kommer inte att börja regna ner i alla fall. :laugh:
Andra kanske har det likadant, eller bara gillar att göra saker själv. Bygga sin egen robotgräsklippare, klä om soffan, fixa datorstyrning till kylskåpet eller vad det nu kan vara för något. :idea: :D

Tanke ett:
Fick chansen att prova en pulsmätare på Monster (min hund) under träning för ett par veckor sedan. Det gav en massa intressant information, och jag skulle verkligen vilja ha något sådant själv! Men en ny sådan kostar cirkus 4000, och det kan jag bara glömma. :(

Så jag funderade lite på hur en pulsmätare egentligen fungerar, och kom fram till att det borde gå att ändra lite på en vanlig för människor? Hittade en billig begagnad som jag slog till på, men har stött på lite problem... Tanken är att sätta sensorer typ tryckknappar på varsin sida om bröstkorgen och dra kabel upp till själva sändarenheten uppe på ryggen på hunden. Detta dels för att få spolen inne i sändaren i horisontellt läge (vilket den verkar behöva för att sända signaler klockan kan ta emot?), dels för att ge fritt fält mellan sändaren och klockan, och dels för att Monsters bröstkorg helt enkelt inte är skapt som en människas, av någon underlig anledning. ;)

Än så länge har jag inte öppnat upp sändaren för att fästa kablarna inifrån utan tänkte börja med att prova om det funkar att sätta dem mot kontaktytan på själva pulsbandet, jag tänker att det borde funka lika bra... Väl? (Anledningen att jag helst inte öppnar den är helt enkelt för att den är vattentät. Det kan ju vara praktiskt att ha. :p) Men jag har provat bara att skala ett par kabelstumpar i två ändar, sätta dem ungefär där sändarens kontaktytor hade hamnat om jag haft det på mig, och satt andra änden mot sändaren... Funkar inget vidare. :(
Jag kan få en signal, men den kommer och går och visar definitivt inte den puls jag faktiskt har. Så jag funderar följande: behöver jag kanske använda skärmad kabel? Eller måste jag öppna och sätta kablarna mot inkopplingarna i sändarenheten? Eller är det något annat som är fel?
(Eller är det helkört och jag borde helt ge upp? :o)

Jag är medveten om att mottagaren (klockan i det här fallet) är programmerad för ett mänskligt pulsområde (tror den håller sig inom 50-230, men det var inte så lätt att försöka hitta någon info om exakt var gränsen går) och en hunds ser helt annorlunda ut, men jag tänker att hellre den info jag kan få än ingen alls. :D

Tanke enochenhalv:
Har också en fundering om man kunde få till något slags annan mottagare som också tar upp pulsen, gärna inbyggd i selen/tröjan jag tänker mig att bygga in pulsmätaren i, som är kopplad till några ledlampor längs ryggen på hunden och helt enkelt blinkar i takt. Helt lost på om/hur det skulle gå till dock...? :o

Fundering två:
Fanken! När jag började skriva hade jag två - helt skilda - projekt i tankarna, men nu är det andra totalt bortblåst. Återkommer om det helt enkelt. :banghead: :banghead: :banghead:

(Saker jag mer eller mindre själv lyckats med - om än inte så bra - och kanske kan svara på frågor om: löpband till hunden, provdocka, symaskinsservice... Tja, det var visst inte så mycket att komma med, sorry. :p)
 
Vi kanske skulle dra igång en bukeinsamling för en hundpulsklocka till dig i stället?
Det där låter farligt, både för dig och Monster :D

Hahaha, det var ju en trevlig tanke! :D
Vad gör ni imorgon då när jag kommer ihåg vad mitt andra projekt var? :sneaky:
(Driver mig vansinnig att jag inte kommer på vad det var!!! :rage::arghh:)

Jag tror dock inte det här är så väldigt farligt, med tanke på att kablarna bara leder vad som redan finns i kroppen. :p
Jag tillför ju ingen ström (utöver batterierna för att driva respektive apparat då), så inte ens jag med min grava elfobi är särskilt nojjig för det här projektet. :D

Mitt andra projekt däremot... Tror visst det var något om att värma badvatten med elledningar... :angel:
:D

Men inte kan det väl bara vara jag som tänker "Hm, jag borde kunna göra en sån... :idea:" när jag ser något jag vill ha? :o :p
 
Hahaha, det var ju en trevlig tanke! :D
Vad gör ni imorgon då när jag kommer ihåg vad mitt andra projekt var? :sneaky:
(Driver mig vansinnig att jag inte kommer på vad det var!!! :rage::arghh:)

Jag tror dock inte det här är så väldigt farligt, med tanke på att kablarna bara leder vad som redan finns i kroppen. :p
Jag tillför ju ingen ström (utöver batterierna för att driva respektive apparat då), så inte ens jag med min grava elfobi är särskilt nojjig för det här projektet. :D

Mitt andra projekt däremot... Tror visst det var något om att värma badvatten med elledningar... :angel:
:D

Men inte kan det väl bara vara jag som tänker "Hm, jag borde kunna göra en sån... :idea:" när jag ser något jag vill ha? :o :p
Jag tycker du har rätt inställning. :) Jag fixar massor med saker som jag aldrig gjort tidigare, jag samlar information och sen är det trial and error som gäller för hela slanten. Ibland blir det :banghead: och ibland :laugh:, grejen är att våga försöka och inse sina begränsningar, jag drar inte starkström själv. :up:
 
Hahaha - är du @MacGyver s syster??

Hahaha, inte så vitt jag vet! :laugh:
Har dock varit en del muttranden om brevbäraren angående var jag kommer ifrån, så kanske han hade en utdelningssträcka i närheten av MacGyvers hushåll också. :D

Jag tycker du har rätt inställning. :) Jag fixar massor med saker som jag aldrig gjort tidigare, jag samlar information och sen är det trial and error som gäller för hela slanten. Ibland blir det :banghead: och ibland :laugh:, grejen är att våga försöka och inse sina begränsningar, jag drar inte starkström själv. :up:

Ja och nu med internet som gör så otroligt mycket information tillgänglig så är det ju en helt annan sak än att sitta och gissa tafatt på egen hand! Jag är också väldigt medveten om mina begränsningar, absolut inget som inbegriper ström (utöver ett batteri eller två :p), och inget jag faktiskt absolut behöver - kommer inte att börja mickla med bilen i första taget, tex. :o

Vad har du gjort för kan själv-grejer då? Kanske någon annan vill ha tips. :p
 
Hahaha, inte så vitt jag vet! :laugh:
Har dock varit en del muttranden om brevbäraren angående var jag kommer ifrån, så kanske han hade en utdelningssträcka i närheten av MacGyvers hushåll också. :D



Ja och nu med internet som gör så otroligt mycket information tillgänglig så är det ju en helt annan sak än att sitta och gissa tafatt på egen hand! Jag är också väldigt medveten om mina begränsningar, absolut inget som inbegriper ström (utöver ett batteri eller två :p), och inget jag faktiskt absolut behöver - kommer inte att börja mickla med bilen i första taget, tex. :o

Vad har du gjort för kan själv-grejer då? Kanske någon annan vill ha tips. :p
För närvarande är det huset jag lägger mest blod, svett, tårar och pengar på, men jag har lagat betonggolv i stall, lärt mig tapetsera, sätta kakel, lägga golv, gått kurs i kakelugnssättning och ska lägga om mitt tak så fort jag lyckats skramla ihop tillräckligt med tegel. Har även byggt ett litet bord vid fönstret i biblioteket där mamma kan sitta med symaskinen när hon hälsar på :angel:, eller jag själv som kontorsplats.

Är väldigt sugen på att köpa en egen svets som bra att ha grej och ska om tiden, orken och virket räcker bygga nytt staket och större altan + nån fler uteplats i sommar, med eller utan hjälp. Sommarlägret Gulag är öppnat, @stjarnhimmel har tjatat så om läger i sommar och fler är välkomna. Annars ligger syrrans ungar risigt till, det krävs ju ungar för att kunna syssla med BARN-arbete. ;)

Jag byggde själv en ligghall till hästarna för ett par år sedan, lite trixigt att få upp stolp till väggarna själv men takplåten var lätt att slänga upp. :)
 
Hm, ni duger inte mycket till, inte. :cautious:

Efter lite internetsnokande kommer jag i alla fall fram till att EKG-kablar är skärmade, så det är möjligt att jag är på rätt spår. Tyvärr har jag inga skärmade kablar hemma (om jag inte ska börja riva isär apparater som faktiskt funkar... :p) och bilen är som vanligt nere för räkning. Så får fortsätta med enbart funderandet så länge, och det är då som följer: man ska jorda skärmningen, va? Kan man jorda den i hunden? O_o
I båda ändar? Funkar det mitt på?

Behöver man några särskilda kablar? Det kan ju inte tåla några stora signalförluster tänker jag, även om det inte handlar om några stora avstånd...

Vem kan el och signal!? :arghh:
 
Hittade ett par meter antennkabel i en bra-att-ha-låda (ser du mamma, den var bra att ha! :grin:) och satte den i arbete! :idea:

Bättre resultat, men definitivt inte bra och jag är lite vilse på vad som är fel. :o
Stadig signal den här gången, i betydelsen att klockan genast plockade upp den och inte tappade den sedan den fått kontakt (tidigare var det väldigt hit och dit med signalen), men jag hade ca 220 i puls. O_o
spännande är inte de här experimenten. :p

Vad är fel?

Edit: Jag har alltså inte använt ett par meter antennkabel! Utan ca 20-25 cm per kontaktyta. :p
 
Hittade ett par meter antennkabel i en bra-att-ha-låda (ser du mamma, den var bra att ha! :grin:) och satte den i arbete! :idea:

Bättre resultat, men definitivt inte bra och jag är lite vilse på vad som är fel. :o
Stadig signal den här gången, i betydelsen att klockan genast plockade upp den och inte tappade den sedan den fått kontakt (tidigare var det väldigt hit och dit med signalen), men jag hade ca 220 i puls. O_o
spännande är inte de här experimenten. :p

Vad är fel?

Edit: Jag har alltså inte använt ett par meter antennkabel! Utan ca 20-25 cm per kontaktyta. :p

Jag kan nog inte vara till mycket hjälp... Den enda erfarenhet jag haft av olika pulsklockor är att de aldrig visar rätt :p
Hm... Jag tror att jag har ett sånt där handtag med klocka som man kan pulsa hästar med. (vet att jag hade ett innan jag flyttade :p)

Egna lösningar, nja inte mycket jag kan komma på.
Däremot har jag fått ta över en strykbräda med ett påmonterat eluttag med förlängningssladd. Mycket smidigt, då man slipper stå lika nära vägguttaget :) (lär ju funka med vanlig förlängningssladd också för den delen)
 
Nu börjar jag komma någon vart till slut! Troooooor att jag fått en stabil signal genom att:
  • använda dubbelskärmad koaxialkabel
  • skala fram halva ledaren längs hela kontaktytan på en sida men behålla isoleringen på översidan
  • behålla skärmen i kontaktänden och lägga den över den halvnakna ledaren där den går längs kontaktytan
  • isolera skärmen i änden som ligger mot huden (med smältlim, ännu en "man tager vad man haver"-lösning :o)
Nu verkar (peppar peppar) det som det faktiskt funkar! :up:
Dock är det ett rätt osmidigt system... Kabeln är tjock och stel, kontakt längs hela kontaktytan är otympligt - särskilt om sändaren ska hållas horisontell uppe vid hundens rygg - och hur jag ska bygga in det i en väst utan att det skaver och irriterar vete fanken.

Kanske jag ska öppna sändaren ändå, och koppla direkt till kontakterna därinne. Mindre strul med skärmningen i alla fall... Kanske kan täta om med badrumssilikon? Och visst måste det finnas smidigare skärmade lågförlustkablar, eller? Kanske kan man sätta sändaren på sidan av Monsters bröstkorg istället, och dra en kabel lite längre? Är det förresten någon som vet var man egentligen bör placera sensorerna? Spelar det stor roll? Behöver de vara på ett visst min- eller maxavstånd till varandra? Bör jag göra kablarna exakt lika långa för att få samma signalförluster på båda sidor?

Hm. Varför blev det fler frågor när det äntligen började verka som att det fanns en chans att det kan funka? :p
 
Nuuuuuuuuu kom jag på vad det andra var! Tror jag... Eller i alla fall är det här något jag funderat på förut, så i alla fall tills vidare var det också vad jag tänkte skriva om igår. :p

Jo, jag skulle vilja göra skor. Det måste(?) väl finnas saker man kan göra sulor av, typ liquisole fast... annat. Alltså nåt i burk/tub/flaska som man kan måla/gjuta lager av, typ gummi eller plast.... Fattar nån vad jag svamlar om? :cautious:

Skulle vilja göra sandaler och tåskor. :D
 
Jag sökte på shoemaking för att jag blev lite intresserad ;)
Det verkar som om du kommer få göra silvettejpsfotdockor, @Monstermom
:laugh:
2a4b9274877a7af2f7703b3c3cca9ff3.jpg

:angel:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 165
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328
Övr. Hund Jag har en 8-årig hanhund av liten sällskapsras som levt med mig sen han var valp. Jag vill inte gå in på detaljer, men kort sagt så har...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 963
Senast: Fetaost
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp