Jag kan själv, fixa prylar-tråd

Ja på ansiktet så syntes det iallafall rynkor och sådär, det beror på vilken sorts gips du använder, hur mycket du arbetar leran och hur mjuk den är. Och typ hur noga du smetar på remsorna. Du kan få fila lite på kanten som blir mellan dom två halvorna också skulle jag tro.
 
Ja på ansiktet så syntes det iallafall rynkor och sådär, det beror på vilken sorts gips du använder, hur mycket du arbetar leran och hur mjuk den är. Och typ hur noga du smetar på remsorna. Du kan få fila lite på kanten som blir mellan dom två halvorna också skulle jag tro.

OK, värt ett försök då! :up:
 
Glöm inte låta det torka läääääääääääääänge och sakta, flera dagar. Och försök foga ihop dom två halvorna så gott du kan så det inte är en massa luft mellan, kan bli ömtåligt då. Förutsätter att du inte tänkte bränna i keramikugn utan bara lufttorka? Annars behövs lite annan teknik.
 
Glöm inte låta det torka läääääääääääääänge och sakta, flera dagar. Och försök foga ihop dom två halvorna så gott du kan så det inte är en massa luft mellan, kan bli ömtåligt då. Förutsätter att du inte tänkte bränna i keramikugn utan bara lufttorka? Annars behövs lite annan teknik.

Mnjtjaaaaa.... Funderade på betong igen, jag. :angel:
Kanske man kan klä in insidan med typ plastfolie för att kunna skilja loss formen sedan? :D
 
Oh, älskar sånt här. Bor dock på samma gård som min mor och hennes man och han ÄR fan MacGywer. Standardfras här hemma är "Lasse fixar". Av denna anledning blir det oftast så att man går till honom med någon idé. Oftast får man höra "Nä, det går inte" och sedan kommer han någon timme senare med en lösning på hur man ska fixa/tillverka något.

"Bra att ha-saker" är hela gården full med. Känner
Man mycket folk får man erbjudanden om gratis grejer nu och då. Tre pallar spillvirke? Lätt, det tar vi. Flera gigantiska rullar hönsnät? Perfekt. Akumulator-tankar? SOM VI HAR LETAT!!

Närmast på projektsidan är dock mer normala bygg-projekt. Vårat hus ska få ett nytt värmesystem. Mamma ska få sin altan, lilla stugan nere vid sjön lär vi riva och bygga ny, det ska bli ett utekök där nere och sen har vi planer på en liten relaxavdelning vid den andra stugan. Mellan detta lär det dock genomföras både sju och tolv annorlunda grejer.
 
Oh, älskar sånt här. Bor dock på samma gård som min mor och hennes man och han ÄR fan MacGywer. Standardfras här hemma är "Lasse fixar". Av denna anledning blir det oftast så att man går till honom med någon idé. Oftast får man höra "Nä, det går inte" och sedan kommer han någon timme senare med en lösning på hur man ska fixa/tillverka något.

"Bra att ha-saker" är hela gården full med. Känner
Man mycket folk får man erbjudanden om gratis grejer nu och då. Tre pallar spillvirke? Lätt, det tar vi. Flera gigantiska rullar hönsnät? Perfekt. Akumulator-tankar? SOM VI HAR LETAT!!

Närmast på projektsidan är dock mer normala bygg-projekt. Vårat hus ska få ett nytt värmesystem. Mamma ska få sin altan, lilla stugan nere vid sjön lär vi riva och bygga ny, det ska bli ett utekök där nere och sen har vi planer på en liten relaxavdelning vid den andra stugan. Mellan detta lär det dock genomföras både sju och tolv annorlunda grejer.

Coolt! Hemöver fanns det många "Lasse" också, men här är jag ensam och får försöka klara mig själv. :D
 
Jag trodde det var din sko :D

eEDcqfF.jpg

@Korven
:rofl::rofl::rofl::laugh::laugh::laugh::rofl::rofl::rofl: Tack för kvällens, ja t o m veckans, längsta skratt! :rofl::rofl::rofl:
 
Oh, älskar sånt här. Bor dock på samma gård som min mor och hennes man och han ÄR fan MacGywer. Standardfras här hemma är "Lasse fixar". Av denna anledning blir det oftast så att man går till honom med någon idé. Oftast får man höra "Nä, det går inte" och sedan kommer han någon timme senare med en lösning på hur man ska fixa/tillverka något.

"Bra att ha-saker" är hela gården full med. Känner
Man mycket folk får man erbjudanden om gratis grejer nu och då. Tre pallar spillvirke? Lätt, det tar vi. Flera gigantiska rullar hönsnät? Perfekt. Akumulator-tankar? SOM VI HAR LETAT!!

Närmast på projektsidan är dock mer normala bygg-projekt. Vårat hus ska få ett nytt värmesystem. Mamma ska få sin altan, lilla stugan nere vid sjön lär vi riva och bygga ny, det ska bli ett utekök där nere och sen har vi planer på en liten relaxavdelning vid den andra stugan. Mellan detta lär det dock genomföras både sju och tolv annorlunda grejer.
Men! Är Lasse släkt med min sambo?
De är en samlarsläkt och min sambo har fixat saker innan han kunde gå så jag har blivit så sjukt bekväm och byter inte ens glödlampor själv.

Men är kul att kolla i gårdensgömmor, har tex hittat ett av husens gamla fönster som byttes innan 70-talet
 
*suck*
Var är alla andra kansjälvare? :cautious:
:p

Nåja, pysslar vidare med skor (går sisådär) och har kommit en bit med pulsmätaren. Till den senare behöver jag verktyg jag inte har, får fundera om jag ska köpa eller arbeta runt det på nåt sätt. Vad gäller att koppla in lampor så behöver jag hjälp av någon som begriper sig på elpyssel, jag reder inte ut det själv. Det är alldeles för länge sen jag läste el (inte tog jag in så mycket heller :angel:) så jag vet inte ens i vilken ände jag ska börja.:(
Men eventuellt har jag en (lamplös) prototyp att prova på kvällens träning, vi får se om jag kan säkra kablarna tillräckligt för att det inte ska bli mos av alltihop så fort hundstackarn rör sig. :laugh:

Men, nu har jag förstås en ny idé! Solskyddsnät till bilen, är det någon som använt sådant? Funkar det? Hur stor skillnad gör det? Hjälper det även i skugga? Hur pass stora maskor bör det ha för att både skugga/reflektera och låta luften röra sig?
Vill såklart göra ett själv, inte köpa. :D
 
Men! Är Lasse släkt med min sambo?
De är en samlarsläkt och min sambo har fixat saker innan han kunde gå så jag har blivit så sjukt bekväm och byter inte ens glödlampor själv.

Men är kul att kolla i gårdensgömmor, har tex hittat ett av husens gamla fönster som byttes innan 70-talet

Detta är min mormors föräldrahem så här finns det grejer från forntiden höll jag på att säga :angel:

Vi har ett litet hus där vi försöker samla gamla grejer vi hittat i alla utrymmen. Ska försöka komma ihåg att ta lite bilder. Men gamla kard-grejer, snidade block för att lyfta timmer osv.

Vi la nytt golv i stora huset för några år sedan och då hittade vi gammal tidning och skrifter, samt ett verktyg morfar anklagade ungarna för att slarva bort :angel: Golvet fick ytterligare tidning, inristning och verktyg för nästa gång det ska rivas upp.

Alla hus och utbyggnader är byggda av släkten så det finns historia kring allt. När vi rev och byggde upp en ny stuga så väntade vi i två dagar med sista rivningen så murstocken fick stå i 50år :love:
 
Detta är min mormors föräldrahem så här finns det grejer från forntiden höll jag på att säga :angel:

Vi har ett litet hus där vi försöker samla gamla grejer vi hittat i alla utrymmen. Ska försöka komma ihåg att ta lite bilder. Men gamla kard-grejer, snidade block för att lyfta timmer osv.

Vi la nytt golv i stora huset för några år sedan och då hittade vi gammal tidning och skrifter, samt ett verktyg morfar anklagade ungarna för att slarva bort :angel: Golvet fick ytterligare tidning, inristning och verktyg för nästa gång det ska rivas upp.

Alla hus och utbyggnader är byggda av släkten så det finns historia kring allt. När vi rev och byggde upp en ny stuga så väntade vi i två dagar med sista rivningen så murstocken fick stå i 50år :love:
Vad fint!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 165
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328
Övr. Hund Jag har en 8-årig hanhund av liten sällskapsras som levt med mig sen han var valp. Jag vill inte gå in på detaljer, men kort sagt så har...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 963
Senast: Fetaost
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp