köp aldrig dunjackor!

Sv: köp aldrig dunjackor!

snigelfarmor skrev:
man ska inte stödja djurplpågeri genom att köpa dunjackor som inte är stoppade med svenskt dun vilka nästan inga jackor är. (svenskt dun kommer från döda djur)

de dun du köper är från thailand, eller öststaterna där man plockar gässen tre-fyra gånger levande. de blir täckta med blod o skriker igenom hela procesen, oerhärt smärtsamt. de får ofta skador på hals o kropp pga plockarnas omilda behandling. I sverige hade man fått fängelse för en sådan behandling av djur. det är grymt, oerhärt grymt, men jacktillverkarna kommer undand genom att klpa det utomlands.

Köp inte dun, det finns så mycket annat varmt.
stöd inte djurplågeri.

Vet du vilka jackor som är stoppade med svenskt dun då?
(ska köpa vinterjacka nästa år och jag vill ju inte stödja djurplågeri :mad: )

Sv: köp aldrig dunjackor!

Helt otroligt vad naiva vissa vill vara. Jag förstår om folk inte orkar se hur hemska människor är, men oavsett hur lat/feg jag är skulle jag inte smutskasta de som faktiskt orkar bry sig.

Angående att plocka levande fåglar - så har bland annat Peta.com en video (= bildbevis) med detta (http://www.petatv.com/tvpopup/Prefs.asp?video=down)

Jag skulle tro att inläggen om att "fjädrar sitter hårt" inte riktigt håller eftersom de tydligen kan plocka dessa gäss levande (och nu har vi även filmbevis.) Kanske sitter fjädrarna lösare på yngre fåglar, kanske sitter de nya dunen lösare eftersom de plockas rätt intensivt. Jag tvivlar inte på att människor kan varar så grymma - och varför en djurättssida skulle ljuga vet jag inte. Det ligger väl i deras intresse att se till att ha ordentliga fakta för att INTE bli förlöjligade. De vill bara djurens bästa, inget annat. De undviker nog att gå ut med felaktiga fakta för att DET skulle bara ge dem lägre trovärdighet = mindre hjälp för djuren.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka