köp aldrig dunjackor!

För det första tycker jag att du har en onödigt negativ attityd gentemot djurens rätt och måste fråga om du regelbundet läser deras tidning och hemsida (när gjorde du det senast?). Var även snäll och ange exempel på felaktig information som just Djurens rätt gett (utan att blanda den med någon annan organisation).

Här följer några exempel som svar på din fråga som du ville få svar på:
1) Ironiserar över snigelfarmors felaktiga uppgifter (som hon medgivit och bett om ursäkt för)
2) Snigelfarmor pratar om en djurrättssida (namnger den ej) – du börjar prata om Djurens rätt och om deras brist på trovärdighet
3) Du drar djurrättssidor över en kam, påstår att dessa skall tas med en nypa salt. Skriver att dessa påstår att det är djurplågeri att klippa får. Var snäll och uppge var och när du läst dettta!!!
4) Ifrågasätter snigelfarmors påstående om att gässen plockas levande genom att påstå att det är mer givande och ekonomiskt att plocka dem som döda.
5) Skriver att djurrättsorganisationer sprider konstiga uppgifter vilka gör att man inte kan ta de på allvar: exakt vilka organisationer handlar det om och vad är det de påstår????

Dessutom måste man hålla i minnet att olika människor drar gränsen för vad som är ”djurplågeri” vid olika nivåer (djurskyddslagen i all ära).

Men vad bra, då vet du ju hur det ser ut på ett slakteri :mad:. På vilket sätt stämmer inte bilden som t.ex. djurens rätt ger av slakterier med verkligheten och varför får man inte fotografera inne på ett slakteri? Varför kommer det varje år chockavslöjanden från svenska slakterier? Kan du svara på det????

Och du har varit inne i alla ladugårdar där djuren står med gödsel upp till magen, och då man anmäler detta skickas det ut en inspektör som gör en anmärkning, skriver ut byte och så får det fortsätta.

Huruvida min attityd är onödig eller ej är nog upp till mig och inte dig.

Djurens rätt var en av organisationerna bakom fårullskampanjen. Ja, jag tittar på deras sida då och då.

*Nej jag har inte ironiserat över snigelfarmor.
*Ja, jag tog djurens rätt som exempel, och inte dementerade snigelfarmor.
*Fårkampanjen var en världsomfattande jättekampanj där bl.a. artisten Prince gick i spetsen. Har du överhuvudtaget läst det jag skrev?
*Jag skrev också en massa fakta om fjädrar mm. Återigen - har du läst vad jag skrev?

ja, jag har läst det du skrev. Men du har tydligen inte läst det jag skrev och inte det du skrev heller. Svara och ge exempel på när djurens rätt ger felaktig info, förutom "fårkampanjen". Du drar, som sagt, djurrättssidor över en kam och därför tycker jag inte att det är mer än rätt att du ger exempel på andra djurrättssidor (än djurens rätt) och vad dessa ha påstått.

Ja, du har skrivit en massa info om fjädrar och det du skrev är säkert rätt MEN återigen: snigelfarmors tes var att undvika dun som har plockats från levande gäss och detta förekommer (inte i Sverige men i bl.a. östeuropa), om du nu är så intresserad av djurrätt, borde du ha större kunskaper om detta!

Och, jo, du har ironiserat över snigelfarmor - men du kanske inte märker det själv?

Man kan inte dra alla slakterier över en kamm, lika lite som man kan dra alla djurhållare över en kamm.

De felsta ställena är bra, men det finns dåliga ställen. Och det är de dåliga ställena som kommer ut i media!

Det är som att säga "alla invandrare är brottslingar", "alla svenskar är rasister".... Och då bara för att man har stöt på någon som är så!

Sporten fälttävlan näms knappt i tidningarna, men så fort det har hänt en olycka, ja då målas det upp stort!
Men när något gått bra, ja varför näms inte det??

På vilket sätt stämmer inte bilden som t.ex. djurens rätt ger av slakterier med verkligheten
Det finns mycket som inte stämmer, och oftast så målar det upp en egen fantasi bilde, efter som de aldrig har besökt ett slakteri.

varför får man inte fotografera inne på ett slakteri? Varför kommer det varje år chockavslöjanden från svenska slakterier? Kan du svara på det????
Jag kan inte svara för enskila slakterier, det får du fråga dem själva!
Läs likheten mellan FT och "chockavslöjanderna" från slakterierna!

Men vad bra, då vet du ju hur det ser ut på ett slakteri :mad:
Vaknat på fel sida, eller :crazy:

Du svarade aldrig på min fråga! Har du varit på ett slakteri?

Jo, jag svarade på din fråga ang. besök i slakteri. Läs ngr av mina första svar. För säkerhets skull kan jag säga att svaret är "JA!".

Nej, man kan inte dra alla slakterier över en kam. Men i och med detta borde alla som är inblandade i slakteriverksamhet vara måna om att bekämpa rötäggen. Men jag vet inte, det kanske sker aktivit?

Nu vet jag inte vilka slakterier du har besökt, om de var små eller större. Jag har inte varit inne i ngt mindre slakteri (endast större) och det är möjligt att situationen ser bättre ut där än i de större - får se till att besöka ett snarast möjligt.

De redovisningar som givits av djuraktivister som jag har läst (bl.a. i djurens rätts tidning) stämmer väl överrens med mina egna upplevelser.

Och precis som precis som man inte kan dra alla slakterier över en kam, kan man inte heller dra alla djuraktivister över en kam - de flesta är ytterst pålästa och kunniga (sedan finns det alltid de som inte besitter bra kunskaper utan bara propaganda) och skall därför inte lida på grund av några undantag.

Jag lägger ner. Du stört-vägrar förstå vad jag skriver och menar. Helt meningslöst. Är du puckad eller låtsas du bara?

jaja, så brukar de som saknar argument dra sig ur debatter.

Kul att du hade vettiga argument (NOT)!!!

Och du har fortfarande inte kunnat ge mig de exempel som jag bett om.

MEN OM DU LÄSER VAD JAG SKRIVER NÅGONGÅNG SÅ HADE DU SETT SVAREN!!! JAG SKRIVER OCH SKRIVER MEN DU LÄSER JU INTE!!!

Därför slutar jag skriva nu. Det är mer kreativt att diskutera med hönsen här hemma.

Och vice versa!

Du måste vara en mycket mogen människa som kläcker ur dig sådant som i sista inlägget :devil:

Och du har varit inne i alla ladugårdar där djuren står med gödsel upp till magen, och då man anmäler detta skickas det ut en inspektör som gör en anmärkning, skriver ut byte och så får det fortsätta.

och vad hade detta och göra med slakterierna och de övriga i debatten????

Varför tror du inte man får dra in ett helt filmteam på ett slakteri???

De skulle väl aldrig kunna vara så att djjuren kann bli stresade av de.....

trodde att debatten var avslutad. orkar nästan inte fortsätta. men men, nu tänkte jag aldrig mig att ett helt filmteam skulle ta plats i ett slakteri utan att en person som besöker slakteriet har med sig en liten handfotokamera (utan blixt och dylikt) alt. en liten filmkamera (storlek som ett paket mjölk) med sig.

Det där med lagårdar var ett svar på splittans inlägg.

Ska det blir bra bilder som visas i TV så krävs det ordetliga sakor, sedan så gäller det även hygien, man kan inte komma inklammpades hur som helst i ett slakteri, de har faktiskt vissa regler som måste följas!

Pratade idag med en kompis som frågat en "slakteriansvarig" varför hon inte fick filma. Som svar fick hon: "Nja, tycker det inte är någon bra idé, för folk kan ju få fel intryck". När hon bad honom precisera, svarade han: "Ja, för någon som ser detta för första gången är det otäckt. Men man vänjer sig. Det gör alla som arbetar här"

Snigelfarmor, du verkar vara en mycket vettig människa med känsla för djur. Våra tankar runt djurfrågor verkar vara väldigt lika. :bow: :bump:

/Maria

Men hallå :confused: Det var det korkaste jag har hört. Tror du inte djuren har mer att tänka på när de står inför döden en ett par männsikor med filmkamera och utrustning som kommer in och filmar??? De är redan tillräckligt uppstressade av alla höga ljud, slag och stress de utsätts för.

/Maria

Det kan man tyda hur man vill!

Folk är så vana att ha köttet i butik styckat och klart!
Såg Farmen för ett par år sedan, nästan alla åt kött, men vissa av de som åt kött ville ju inte slakta de söta djuren!

Folk kan tycka det är äckligt att se blod, att se döda kroppar som hänger, när man drar av huden, tömmer innälverna och styckar dem.
Kanske inte något man vill se när man tittar på TV och äter!

Och jag tyder det som jag har skrivit ovan ""Ja, för någon som ser detta för första gången är det otäckt. Men man vänjer sig. Det gör alla som arbetar här"
Man vänjer sig vid lukten, vid blodet, vis styckningen och att ta djuren in i döden.

Och det är just det! Folk kan få fel intryckt, om man inte får förklaring av en kunnig om det som sker framför ögonen på en!

djuraktivister är de som skapar debatt här i samhället, ex skulle minkfarmningen aldrig förbjudas så här tidigt om det inte vore för djurrättssaktivisterna som offrar livet för att få släppa ut minkarna så att de kan leva eller dö fritt o inte bli nån rik tants jacka. deras lidande, om de nu dör ute, blir till media som upmärksammar folk på att detta finns, och hur det går till.

skulle du vilja dör av ett bilbatteri i röven? flås o sen slängas på sophögen alternativt malas ner o bli till mat för dina egna? det finns absolut inget syfte med minkfarmningen eftersom det bara är rika människor som har råd med lyvaran "minkpäls" samma gäller gåsdun, gåslever, kalvkött, broileruppfödning mm.

jag är uppväxt i grisbåset hos min morfar och VET meed egna ögon hur det går till hos bönderna. Ville bara bekräfta att jag inte är nån medelkalls unge från stan som så många andra djurkämpar...tyvärr. många av de jag träffat anser det som djurplågeri att ha hund o katt o häst oxå..suck*

har aldrig o vill aldrig till en minkfarm men har ju sett bilderna..o hört personerna. o utredningarna.
Djurens rätt har vad jag vet hittills inte producerat något som inte stämmer. Vad`?
jag anser de alltså vara en tillförlitlig källa, har även varit medlem några år.
varför skulle du vara en bättre källa?

ang får så vet jag ju att det inte innebär nåt större lidande för fåren att bli klippta snabbt med tillhörande skärsår, men hur skulle det sett ut om en hästklippare kom o klippte hästarna o lämnade tre skärsår på varje häst..?
varför är får mindre värda?
en seriös fråga..När klipps fåren? varför klipps de inte på våren o sommaren? det är ju då de vill bli av med ullen pga värmen. Eller klipps de på sommaren?
:confused:

/j

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka