köpa christ cortez...

  • Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare catta_84
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 134
  • Visningar Visningar 21 669
Sv: köpa christ cortez...

Slutligen, de Christ släp jag sett både som nya på mässor och som begagnade på min klubb har haft rostiga skruvar, muttrar och brickor, ickefungerande fjädrar till baklemm, baklemm som slått sig så den är svår att stänga, fjädring som gått sönder innan vagnen var 1 år mm. Detta i kombination med Muls fantastiska historia och bilder gör att iaf jag inte kommer att köpa en sån vagn.

Luckan slagit sig. Hmmm. Låter konstigt sett till konstruktionen. Kan det vara så enkelt att ägaren råkat justera bakbommarna så att de är för breda/korta vilket skulle göra luckan kärv att stänga. Skruva i så fall bara bommarna rätt så fungerar det som vanligt.

Jag har sett i alla fall 15 Christ där endast ett har haft problem med rostiga brickor. Enligt åf var det före en viss åm. Det åtgärdades på garanti. De andra såg fina ut.

Såhär ser vårt Christ ut. Det är två år gammalt, används regelbundet, står alltid ute och vaxas en gng om året.





 
Sv: köpa christ cortez...

Jo, vid första anblicken SER de flesta likadana ut...vid min andra anblick och när jag började ställa frågor så fick jag väldigt olika svar. Av de försäljare som sålde märken som funnits länge på marknaden fick jag svar på alla mina olika frågor, de kunde redogöra för exakt hur transporten var uppbyggd, hur det var med garantier, reservdelar, service osv osv. Samma frågor till Humbaur, Christ och Cheval Liberte, fick inte samma utförliga svar utan det hänvisades ideligen till generalagent, att kvalitén minsann vara lika bra som en svensk men inget vettigt svar på HUR priset kunde vara så mycket lägre om inget skiljde...Cheval Liberte försäljare svarade uppriktigt när jag frågade om t ex Böckmann var ett bättre släp, att han definitivt ansåg det och att man får vad man betalar för. (Den ÅF:en hade jag def. kunnat handla av om han haft någon transport som passat mig.)

Jag tror att en av anledningarna till du hade svårt att få utförliga svar från vissa av återförsäljarna beror på att både släpmärken och åf är tämligen nya på marknaden. När det gäller t ex Christ så verkade det som om flera av deras ÅF inte hade sålt släp innan märket introducerades på den svenska marknaden. De hade/har "vanliga" jobb och släpförsäljningen var en bisyssla i början eller är det fortfarande. En skillnad alltså jämfört med de som har sålt svenska märken i 711 år.

Att jag skriver detta är inte ett försök att smutskasta Christ m fl "importer" eller framställa dem som mindre seriösa. Jag utgår ifrån att merparten av återförsäljarna tror på produkterna och vill ge en bra service.
 
Sv: köpa christ cortez...

Jamen det är ju just det som jag påpekat tidigare flera ggr! ATT märket är så nytt på marknaden och det är därför det finns dels fabriksfel och dels ÅF "fel" på dem.

Som jag förklarat tidigare så är ju det en av anledningarna till att just JAG valt bort det släpet.

Jag vill känna mig trygg med den ÅF jag ger mina surt förvärvade, skattade pengar. Veta att om problem uppstår så är ÅF kunnig och har varit med länge, fabriken finns lätt tillgänglig och reparationer kan åtgärdas på ett enkelt sätt.

Jag vill definitivt inte känna det som om jag, en amatör på släpmarknaden, kan MER om märket än ÅF...och det gjorde jag vid flera tillfällen!:eek:
 
Sv: köpa christ cortez...

Ditt släp ser ju ut som det ska göra men vet du säkert hur det är konstruerat inuti?

Sen om det är så himla lätt att få det fixat på garanti, HUR kommer det sig att muls släp ser ut som det gör???:eek:
 
Sv: köpa christ cortez...

Klart att det kan vara en inkörningsperiod när ett märke är nytt på marknaden och man bygger ut kedjan. Men har du känslan av att säljarna av de "svenska" märkena jobbar heltid med det?


Frågan varför det är billigare borde i alla fall få svaret varför ska det vara dyrare tycker jag.
 
Sv: köpa christ cortez...

Klart att det kan vara en inkörningsperiod när ett märke är nytt på marknaden och man bygger ut kedjan. Men har du känslan av att säljarna av de "svenska" märkena jobbar heltid med det?

Utan att ha gjort en statisk undersökning vågar jag påstå att det är vanligare att ÅF av svenska märken har det som heltidssyssla. Många av dessa säljer hästsläp som en del i en verksamhet som går ut på att t ex sälja och serva släp av diverse olika slag, husvagnar, bilar o dyl. Därmed inte sagt att de per automatik blir bättre ÅF. Sannolikheten att de vet vad de sysslar med torde dock vara lite större än med t ex Sven Svensson som jobbar som målare och ger sig på att sälja hästsläpet X som extraknäck. OBS! Raljering! Men jag har haft min häst uppstallad hos en ÅF av just Christ m fl märken så en viss inblick hann jag få i branschen under den tiden. Därmed inte sagt att det var fel på vare sig den ÅF eller släpen.

Nu har ju flera av de utländska märkena blivit så vanliga på den svenska marknaden att ÅF kan syssla med det på heltid. Då bör de rimligen bli kompetentare och kunna ge en bättre service. För något-några år sedan var det inte så. Det är mycket möjligt att det gäller svenska märken också när de introducerades. Jag utgår ifrån att det finns bra ÅF av utländska märken också och att det förmodligen finns puckade ÅF av svenska släp. Ingen är perfekt och smaken är olika.

Edit: Åf som jag hade hästen hos säljer ett annat fabrikat numera. Varför de bytte från Christ & Co till det andra vet jag inte. Jag bor inte i den staden längre och vi har ingen kontakt längre.
 
Senast ändrad:
Sv: köpa christ cortez...

Frågan varför det är billigare borde i alla fall få svaret varför ska det vara dyrare tycker jag.

Det var väl ett ovanligt korkat svar???? Bättre än så brukar du väl kunna? Nu låter du igen som de ÅF för Christ som jag råkat på tidigare...

Givetvis finns det skillnader i tillverkningen annars kunde de aldrig sälja sina släp så mycket billigare. Och att enbart skylla på att det är billigare arbetskraft utomlands håller inte, släpen tillverkas ju inte i nåt U-land av barnarbetare....

Det är precis som alla varumärken som kopieras och blir billiga kopior, det blir på bekostnad av att kvalitén sänks på ett eller annat vis.

Och som svar på din andra fråga ang. svenska ÅF så har maran gett dig ett bra svar, de ÅF för svenska transporter som jag kommit i kontakt med (Ume, Boj, Star och Kylinge) har alla sysslat med släpförsäljning på heltid och i många år och kunnat sina produkter utan och innan. Det de inte kunnat svara på har de fått reda på direkt genom ett snabbt samtal till fabriken...
 
Sv: köpa christ cortez...

Ditt släp ser ju ut som det ska göra men vet du säkert hur det är konstruerat inuti?

Sen om det är så himla lätt att få det fixat på garanti, HUR kommer det sig att muls släp ser ut som det gör???:eek:

Inuti? Jag förstår inte vad du menar. :confused:

Garantin. Känns en smula enkelspårigt men beror inte det på en åf, som redan sagts i tråden? Om jag förstått mul rätt har hon valt att inte låta åf reparera släpet i avvaktan på AR. Enklast att avvakta AR:s bedömning innan vi fortsätter spekulera tycker jag.
 
Sv: köpa christ cortez...

Det var väl ett ovanligt korkat svar???? Bättre än så brukar du väl kunna? Nu låter du igen som de ÅF för Christ som jag råkat på tidigare...

Korkat? Jag tycker ändå att det en hel del i det. Hur kan Skoda vara billigare än Audi när så mycket av konstruktion är lika och med gemensamma delar? Jo det tror jag beror på vilken prisklass man valt att lägga produkten i.

Givetvis finns det skillnader i tillverkningen annars kund
e de aldrig sälja sina släp så mycket billigare. Och att enbart skylla på att det är billigare arbetskraft utomlands håller inte, släpen tillverkas ju inte i nåt U-land av barnarbetare....

Hur kostnaderna är att tillverka ett släp i Sverige mot ett annat land kan jag faktiskt inte svara på. Men Trane har ju i alla fall valt att tillverka släp i Polen.

Det är precis som alla varumärken som kopieras och blir billiga kopior, det blir på bekostnad av att kvalitén sänks på ett eller annat vis.

Så EU-släpen är kopior på de svenska??? Vad tycker du tyder på det? EU-släp är bl.a. gjorda för att tåla att köras i 100km/h. Dubbelaxlat och panikutlösning är standard. Ni som gillar svenska märken får gärna göra det men inte är de originalen?

Edit... Sitter på jobbet... skrev fel.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: köpa christ cortez...

Hur kan Skoda vara billigare än Audi när så mycket av konstruktion är lika och med gemensamma delar? Jo det tror jag beror på vilken prisklass man valt att lägga produkten i.
Här får jag till viss del hålla med ;) för positionering hänger ofta till viss del i hop även med priset på produkten. Dock är det endast EN del av sanningen, och inte alls den största eller enda.

Självklart måste man också ha kostnadstäckning, och här är ju frågan vad som ingår i produkten. Då avser jag service, personal (inte bara tillverkningspersonal utan även de som jobbar på företaget öht), produktutveckling, materialval (!) och inte minst kvalitet på de material som väljs, lokaler, reklam osv osv.

Sett till ren tillverkning finns däremot starka indikationer på att t ex Polen har ett klart lägre löneläge, så visst måste man kunna tjäna pengar på att lägga sånt där. Beror ju helt på vad man prioriterar, för det ger ju också högst troligt en lägre standard för arbetarna på deras arbetsplats.

Att vissa släp är "godkända" för att köras i 100 km säger däremot inte ett smack till mig som köpare. Är det verkligen så konstruktionsmässigt säkert, eller beror det på ländernas tradition inom trafikreglering inklusive hastigheter?
Trots allt går det att köra en Smart på autobahn också, men inbilla mig inte att det är för den goda säkerhetens skull.
 
Sv: köpa christ cortez...

Glömde, men för sent att redigera.
Att ta ut ett högre pris kanske man gör även för att man har högre lager-kostnader, och faktiskt därmed har ett lager ... :angel:
Som sagt, det finns massor av anledningar - och jag tror inte att snikna företagare som tar för mycket är den främsta.
 
Sv: köpa christ cortez...

Så EU-släpen är kopior på de svenska??? Vad tycker du tyder på det? EU-släp är bl.a. gjorda för att tåla att köras i 100km/h. Dubbelaxlat och panikutlösning är standard. Ni som gillar svenska märken får gärna göra det men inte är de originalen?

Edit... Sitter på jobbet... skrev fel.

Vem har talat om EU-släp i gemen??? Såvitt jag vet talade vi om de importmärken som kommit nyligen till den svenska marknaden. T ex Christ, Humbaur och Cheval Liberté mfl.

Jag har heller inte sagt att de är kopior på just de svenska släpen. Jämförelsen jag gjorde var att först tar ett dyrt varumärke fram en vara, lägger ner pengar på forskning och marknadsföring och släpper sen ut produkten. I kölvattnet kommer genast billiga märkeskopior som INTE behövt lägga ut några pengar på forskning och som oftast sparat in på kvalitén för att pressa priset.

Samma sak tror jag det är med de billiga importmärkena. De har inte lagt ned några pengar på att forska om t ex ventilation, hur ett släp funkar i Scandinaviska väderförhållanden, garantier mm. Utan de ser en marknad där man kan tjäna snabba pengar, de lägger sitt krut på en marknadsföring utav dess like med annonser överallt där hästfolk tittar. Glassiga vagnar med modern design men hur är innehållet? hur är ventilationen utprovad, under vilka förhållanden? Var finns det dokumenterat? Hur funkar garantier och generalagent går i kk, hur är arbetsförhållandena på deras fabriker...osv

Det är ju såna grejor som vi som konsumenter kanske inte tänker på i första hand när vi ska köpa ny transport.

Övriga svar på dina påståenden har ang gett dig.
 
Sv: köpa christ cortez...

Jag var och kollade på christsläp och jag blev inte imponerad av sadelkammaren om man jämför med liknande släp, böckmann, domino, henra mfl....

Sadelhållarna var som smala pinnar i christen och väldigt konstigt monterade, begreppet "stuva in" har dom tagit på allvar :smirk:

Jag har ju en westernsadel och den hade aldrig fått plats men min kompis som var med sa att hon nog inte skulle fått in sin dressyrsadel på ett vettigt sätt heller utan att behöva "skrapa i" någonstans....

Christ rensades bort direkt från min lista... nu är jag verkligen på GRÄNSEN att beställa ett Domino (europasläp)

Christ har numera western edition på sina släp också med större sadelkammare mm.
 
Sv: köpa christ cortez...

Frågan är ju varför du startar en tråd och vill veta vad vi tycker om du redan bestämt dig och beställt ett Christ???

Jag tycker dels att vi ska gynna den svenska marknaden, det är ändå i Sverige vi bor och arbetar och alla vill väl att industrin ska utvecklas här och inte flytta utomlands?

Sen är det iaf min obändiga uppfattning att om man köper en svensktillverkad vagn så uppfyller den nog MIN tanke om hur säker och kvalitétsmedveten en transport kan vara. Utseendet är inte så viktigt för just mig utan säkerheten för hästen går i första hand. För någon annan kan det vara så att just designen är viktigast och då ska man satsa på det.

Det är inte många av de så att säga svenska släpen som görs i Sverige, Boj, Läckö, Ume, kanske någon mer.
Värmlandsvagnen tillverkas i Norge, Thules eller Trailergruppen som de numera heter tillverkas i Polen, likaså Christ, mfl.
 
Sv: köpa christ cortez...

Men i såfall ska man väl bara köpa Ume, det är mig veterligen dom ända som har hela sin tillverkning i Sverige, ev Boj också.
Och jag antar att du kör Saab el. Volvo...

Boj tillverkas i Klippan, Läckö-släpet tillverkas i Sverige med.
 
Sv: köpa christ cortez...

Vilka delar beställdes i de fallen?

Axlar, bromsar, kulhandske etc. är ju samma på de allra flesta märken. Så sådana detaljer kan du beställa genom vilken som helst. Jag kan t.ex. beställa bromsdelar eller torsion till mitt Christ via t.ex. en Böckmann-åf, och även serva på samma ställe.

Det låter ibland som om det var jättestor skillnad på släpen när det egentligen är samma underleverantörer.

Jag vet att Christ har Knott axlar och påskjut och har för mig att Böckmann har ett annat märke på axlarna.
 
Sv: köpa christ cortez...

*knapplån*

Återigen vill jag förtydliga att jag anser att alla med lite kunskap kan bilda sig en uppfattning om vilken kvalité olika släp håller. Man åker runt, jämför lösningar, pratar med säljaren och hör sig för med nöjda användare.

MEN det man inte kan får reda på genom att vandra runt är vad det är för kvalité på ÅF. Måndagsex produceras alltid i alla sammanhang. Men om jag får ett - är jag totalkörd då? Får jag stå med skägget i brevlådan och inget släp men möjligen massa lån? Vad händer?

Så missnöjda kunder som Mul har få produkter råd att ha. Jag förstår heller inte hur ÅF resonerar. Är det ett måndagsex - fine, konstatera och byt ut.

MEN OM DET ÄR DEN KVALITÈ MAN KAN FÖRVÄNTA SIG? Jo, då tycker jag det rimmar bättre med hur Mul har blivit behandlad. Kort sagt; hon skulle inte förvänta sig mer än vad som inträffade.

Nu har jag spårat ur lite till specifikt fall, men jag måste erkänna att även om vi tidigare valt bort Christ p g a att vi hade betydligt högre ställda kvalitétskrav, avråder jag nu folk från att handla släpet just för att ÅF verkar ha fler skruvar lösa än släpet.

Nu måste jag fråga dig vad du menar med att ÅF verkar ha fler skruvar lösa än släpet. Jag har drivet min firma i snart 3år med att reparera och serva hästsläp av alla märken och ALLA släp har sina svagheter precis som de har starka sidor. Ska vi prata kvalité på släp så vill jag framhäva Rice och Richardson, titta på min hemsida där jag renoverade ett Rice släp från 1966.
 
Sv: köpa christ cortez...

*kl*
Mul! Hur går det?

Inget hänt, förutom att jag samlar skriftliga bevis eftersom åf tycker att mina 1tons hänstar som jag lastat in, gånger två samtidigt har förstört den, och att jag tydligen skulle köpt en annan vagn, trots att den inte fanns i utbudet då.

Jag kan inte heller väga upp den trots att åf och generalagenten lovade det. Alltså har dom sålt en transport som jag inte har användning för eftersom mina hästar väger över 580kg..

Åf tyckte att jag har kört vårdslöst med den bla.. Det kasnke är därför den rostar?? Den så kallade brunoxiden är visst en färg på assa abloys dörrhandtag, och mig veterligen har jag inte sådana på släpet i mutter och bultform..

Jag har nu ett antal personer som skrivit utlåtande om mig och transporten, och väntar nu på ett utlåtande från ordföranden av sörmlands och örebro ardennerklubb. Som har sett hästarna och transporten och även sett hur jag kör.. Han har hästarna hos sig nu så han vet vilka djur det handlar om och hur dom är, hur mycket dom väger..

Sedan är det bara att vänta, åf ska få "överbevisa" mig, till deras fördel, sedan kommer domen.. Så det tar 4-5månader till innan allt är klart..

Jag är evigt tackam över fam Gustavsson/Eriksson, för lånet av deras Ifor, Peter för lån av hans gamla kylinge, även engagemang och stöd..

Fam Larsson som snällt står beredda med deras Ume, om Gustavsson/Erikssons märr skulle föla..

:love:
 

Liknande trådar

Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 849
Senast: Murray
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 077
Senast: tara
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
912
Senast: MissFideli
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
570
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp