köpa christ cortez...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare catta_84
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 134
  • Visningar Visningar 21 667
Sv: köpa christ cortez...

Men om du vet så mycket varför bara svara på mina frågor med att smutskasta mig?

Du e ju för rolig du...???? I vilket av mina inlägg har jag smutskastat dig? Jag är inte ett dugg intresserad av att smutskasta någon, tvärtom, jag har flera ggr påpekat att alla har olika smak och tur är det för annars skulle det inte säljas så många olika märken och hur tråkigt skulle inte det bli?

Men för den skull så finns det ju varor med högre kvalité och följdaktligen ett högre pris och givetvis det motsatta. Man väljer själv, eller rättare sagt, ens ekonomi styr det man kan/vill köpa.

JAG väljer hellre ett begagnat svenskt släp än ett nytt importsläp som inte funnits så himla länge på den svenska marknaden.

DU har valt importsläpet, av vilken orsak vet inte jag men det var ju DITT val och dina pengar och det respekterar jag.

Men det som jag vänder mig emot är att du vill låta påskina att ditt släp har lika hög kvalité som släp som kostar mer och är svenskbyggda. Det resonemanget köper jag aldrig. Vad det har med smutskastning att göra vet inte jag.

Nu har jag inte behovet av kylingedelar, men det kan förmodligen Thule assistera med om så vore. Skulle misstänka att de äger varumärket numer, även om de inte skyltar med det.

I de fallen företagen finns kvar är det sorgligt att de inte ens anstränger sig för de kunder som redan handlat av dem; just den gruppen brukar traditionellt inom marknadsföring räknas som lättaste målgruppen att påverka inför nästa köp. Om man är intresserad av att vårda sitt varumärke alltså.

Jag måste säga att jag är böjd att hålla med roslagen i detta fall...du uttrycker dig alldeles för kunnigt för att vara en vanlig medelsvensson trailerägare! Förutom Lovisaleonora som är en mycket ordentligt person, finns det ingen här som visar din kunnighet om hur delar sitter och VAR man kan köpa och tillverka dem....

Där tyckte jag helt klart att du lämnade argumenterande för att i stället underminera mig. Jag har tidigare sett att du brukar argumentera bättre så jag lackade ur.

Tillbaka till diskussionen. Kvaliteten kommer vi nog aldrig att bli överens om. Jag kommer aldrig tro på att svenskarna på ngt magiskt sätt skulle vara av högre kvalitet. Särskilt som flera inte är svenskbyggda.

När du tittat runt, har du inte upplevt att det är samma?

*kl*

Jag tänkte bara förtydliga en sak. Thule har köpt olika varumärken som är Star Trailer, Trane släpet, Kylinge kärran och Brenderup. Alla dom släpen tillverkas numera i Star Trailers gamla fabrik i Bromölla, Skåne. Med undantag av att det är några få ex utav gamla Trane släpet som fortfarande tillverkas i Jönköping.

Har man tex problem med sitt Star Trailer släp går det alldeles utmärkt att vända sig till en Thule återförsäljare om hjälp eller reklamation.

Tack för info. Kylinge säljs väl tyvärr inte alls längre som hästsläp? Det finns åtminstone inte med på Thules hemsida eller hos deras ÅF.

*knapplån*

Återigen vill jag förtydliga att jag anser att alla med lite kunskap kan bilda sig en uppfattning om vilken kvalité olika släp håller. Man åker runt, jämför lösningar, pratar med säljaren och hör sig för med nöjda användare.

MEN det man inte kan får reda på genom att vandra runt är vad det är för kvalité på ÅF. Måndagsex produceras alltid i alla sammanhang. Men om jag får ett - är jag totalkörd då? Får jag stå med skägget i brevlådan och inget släp men möjligen massa lån? Vad händer?

Så missnöjda kunder som Mul har få produkter råd att ha. Jag förstår heller inte hur ÅF resonerar. Är det ett måndagsex - fine, konstatera och byt ut.

MEN OM DET ÄR DEN KVALITÈ MAN KAN FÖRVÄNTA SIG? Jo, då tycker jag det rimmar bättre med hur Mul har blivit behandlad. Kort sagt; hon skulle inte förvänta sig mer än vad som inträffade.

Nu har jag spårat ur lite till specifikt fall, men jag måste erkänna att även om vi tidigare valt bort Christ p g a att vi hade betydligt högre ställda kvalitétskrav, avråder jag nu folk från att handla släpet just för att ÅF verkar ha fler skruvar lösa än släpet.

Men det som jag vänder mig emot är att du vill låta påskina att ditt släp har lika hög kvalité som släp som kostar mer och är svenskbyggda. Det resonemanget köper jag aldrig. Vad det har med smutskastning att göra vet inte jag.
Om man är säljare av dessa släp kan man säkert uppfatta det som smutskastning:angel:

Vet du vad Roslagen? Jag skiter i vad du tror om mig. Du är en pajas i cyberrymden och inget du säger kan göra mej arg eftersom jag aldrig hört dig säga ett gott argument någonsin.

Om vi nu ska ta och hålla oss till ämnet i stället...

Håller absolut med! Återförsäljare måste ta sitt ansvar för måndagsex. Sådana förekommer ju tyvärr, vilket vi har kommit fram till tidigare. Nu får vi verkligen hoppas att ARN tar ett beslut i Muls fall och att hon kommer att bli nöjd.

Blir ändå nyfiken på hur du ser på kvalitet i detta fall:

Westfalia Jupiter 2005 års modell

Tja, alla Muls bilder talar ett rätt tydligt språk för inte skulle jag kalla det kvalité? Och kvalitétstanken hos företaget gäller uppenbarligen heller inte service, vilket skulle påverka intresset även hos mig om det varit aktuellt.

Gällande reservdelar etc anser jag att man bör kunna vända sig till sin säljare och där få hjälp. Det är också en service.

Det är ETT släp som uppenbarligen är ett måndagsexemplar. Alla vi andra Christägare som är nöjda och använder våra släp dagligen verkar ni i "antiChrist-maffian" fullständigt ignorera. Vad är det som gör att ni hänger upp er på just detta släpet så fullkomligt? Det är dessutom ÅF som har uppvisat mycket dålig service (som jag har uppfattat det i alla fall).

Jag är i alla fall kanonnöjd med min Christ Comet! Har tidigare haft en VV, en Ifor Williams och ett gammalt Bojsläp. Jag är lätt mest nöjd med Christen! VV´n var mörk och rätt så instabil, Iforn gick det inte att flytta hela mellanväggen i (men det får ett stort plus för alla bra luckor man kunde öppna) och mitt Bojsläp var oväntat bra för att vara enaxlat och från början av åttiotalet!

Vilka delar beställdes i de fallen?

Axlar, bromsar, kulhandske etc. är ju samma på de allra flesta märken. Så sådana detaljer kan du beställa genom vilken som helst. Jag kan t.ex. beställa bromsdelar eller torsion till mitt Christ via t.ex. en Böckmann-åf, och även serva på samma ställe.

Det låter ibland som om det var jättestor skillnad på släpen när det egentligen är samma underleverantörer.

Lister, brickor, nya galler till fönstrena eftersom ett par av dom gamla erjat av redan..

Ja att det går att få tag på delar hos en Böckmannförsäljare verkar inte vara så svårt.. Prova att skriva ut även dom nya transporternas sidor från hemsidan, så står fortfarande Böckmann kvar..

Om det är samma underleverantörer så är det ju egentligen samma transporter fast med olika namn??

Vet du vad Roslagen? Jag skiter i vad du tror om mig. Du är en pajas i cyberrymden och inget du säger kan göra mej arg eftersom jag aldrig hört dig säga ett gott argument någonsin.
Å detta är lika med saklig argumentation då menar du efter dina tidigare utspel om "smutskastning" av dig själv så går du själv till personangrepp:smirk:

Det är ETT släp som uppenbarligen är ett måndagsexemplar. Alla vi andra Christägare som är nöjda och använder våra släp dagligen verkar ni i "antiChrist-maffian" fullständigt ignorera. Vad är det som gör att ni hänger upp er på just detta släpet så fullkomligt? Det är dessutom ÅF som har uppvisat mycket dålig service (som jag har uppfattat det i alla fall).

Jag är i alla fall kanonnöjd med min Christ Comet! Har tidigare haft en VV, en Ifor Williams och ett gammalt Bojsläp. Jag är lätt mest nöjd med Christen! VV´n var mörk och rätt så instabil, Iforn gick det inte att flytta hela mellanväggen i (men det får ett stort plus för alla bra luckor man kunde öppna) och mitt Bojsläp var oväntat bra för att vara enaxlat och från början av åttiotalet!

Visst får Christ-ägare vara nöjda. Jag har dock svårt att se det, men jag har en MYCKET dålig erfarenhet av just det märket.. Jag gjorde vårstorstädningen (För info till åf så städas transporten ur(vilket är snart gjort eftersom den inte är så flitigt använd), tvättades ordentligt med Supertvätt, både invändigt och utvändigt. Tvätta de av fäljar eftersom det börjar bli dags att knö på sommar hjulena. När det blir lite varmare så ska HELA transporten återigen vaxas upp. )

Och tro det eller ej... Det finns ännu flera fel på den.. JAG BLIR GALEN!! Som sagt historien fortsätter.. Denna transport upphör aldrig att förvåna..

Då min åf tycker att jag tillägnat mitt liv att smutskasta dom och rackat ner på dom och märket.. Jag har ALLTID sagt att MIN transport definitivt inte håller kvaliteten som var utsagd. Jag har inte heller nämt åf vid namn här och kommer inte att göra det heller..

Men en sak kvarstår.. Nej jag är inte nöjd med transporten och det hade mycket lätt kunnat åthjälpas med ett säljaransvar som fatiskt säljaren har för sina varor. Oavsett vem man köpt en vara av så har alltid säljaren ett ansvar.

Följer inte kunden begränsningarna så får ju den ta sitt ansvar för den biten, då gäller självklart inte garantierna..

Men att en kärra som kan vägas upp till ex 2000kg inte skulle klara det är för otroligt för att vara sant.

Jag gjorde en undersökning igår.. Ang garantierna på en nedvägd vagn som lastas med övervikt.. Ex en vagn som kan sättas på en vikt mellan ex 1100 kg till 2000kg, är vägd till ex 1500kg. Den har en maxlast på ex 500kg och man lastar en häst på ex 550kg.. (Allt detta är en figuration..)

En säljare kunde inte svara på vad som skulle gälla iom att den lastats med övervikt, men troligtvis så skulle garantierna gälla eftersom att transporten lika gärna hade kunnat stå på 2000kg och då blivit en maxlast på 1000kg..

En annan säljare sade att självklart ska garantierna gälla eftersom att transporten är skapad för att klara en maxlast på 1000kg, den enda som kan bli drabbad är en själv då man kan få böter om man blir upptäckt..

En tredje säljare säger att garantierna gäller bara upp till 1500kg och maxlasten på 500kg.. Har man lastat över så kan inte garantierna gälla..

Jag fattar inte?? Vad händer om man ska väga upp den? Följer garantierna med då på den nya vikten då?? Kolla gärna runt hur det är för just er.. Jag ska fortsätta min undersökning för att få ett vettigt svar..

JAG anser att oavsett lastvikt så är transporten byggd för 2000kg och SKA klara det med, den enda som blir lidande är den som kör om den åker fast.. Den åsikten hade den som reggar in transporter på besiktningen med..

VARFÖR i all sin dag ska jag kommentera de bilderna?! Har detta med tråden att göra? Det går mig i så fall förbi.

Jag har f ö varit spekulant på just ett begagnat Jupiter, men köpte aldrig. Bl a för att Westfalia då stod till salu (eller inför nedläggning, spekulationsmässigt).

Jag har full förståelse för att du inte är nöjd med ditt släp ;). MEN det som faktiskt går mig på nerverna är när andra användare som mig veterligen aldig själv ägt ett Christ direkt hänvisar till till dig när det dyker upp en tåd om Christ. Ma kan ju lika gärna hänvisa till mig eller Hannibal som är jättenöjda med våra släp!

Men jag har kommit på en sak som hände när jag beställde mitt släp. Jag ville nämligen först ha alugolv på mitt släp. Mycket pga den långa garantin. Men min ÅF avrådde faktiskt mig från att köpa det, så det ka ju faktiskt vara så att de har haft kvalitetsproblem med just alumodellen...

Där tyckte jag helt klart att du lämnade argumenterande för att i stället underminera mig. Jag har tidigare sett att du brukar argumentera bättre så jag lackade ur.

Tillbaka till diskussionen. Kvaliteten kommer vi nog aldrig att bli överens om. Jag kommer aldrig tro på att svenskarna på ngt magiskt sätt skulle vara av högre kvalitet. Särskilt som flera inte är svenskbyggda.

När du tittat runt, har du inte upplevt att det är samma?

Jo, vid första anblicken SER de flesta likadana ut...vid min andra anblick och när jag började ställa frågor så fick jag väldigt olika svar. Av de försäljare som sålde märken som funnits länge på marknaden fick jag svar på alla mina olika frågor, de kunde redogöra för exakt hur transporten var uppbyggd, hur det var med garantier, reservdelar, service osv osv. Samma frågor till Humbaur, Christ och Cheval Liberte, fick inte samma utförliga svar utan det hänvisades ideligen till generalagent, att kvalitén minsann vara lika bra som en svensk men inget vettigt svar på HUR priset kunde vara så mycket lägre om inget skiljde...Cheval Liberte försäljare svarade uppriktigt när jag frågade om t ex Böckmann var ett bättre släp, att han definitivt ansåg det och att man får vad man betalar för. (Den ÅF:en hade jag def. kunnat handla av om han haft någon transport som passat mig.)

Sen fick jag tag i ett par ÅF som slutat sälja Christ och nu sålde andra märken...när man frågar varför de slutat hänvisar bägge 2 till kvalitetsproblem och reservdels problem.

Kvalitet för mig liksom för t ex Lovisaleonora är inte bara att trailern är säker för hästen och säker att dra utan lika viktigt är vad som händer med min penninginvestering om det blir FEL på vagnen. Jag vill känna mig trygg i vetskapen att märket och fabriken är lättillgängliga, reservdelar fixas och reparationer som ska ske under garanti tid fixas utan tjafs och långa väntetider.

Slutligen, de Christ släp jag sett både som nya på mässor och som begagnade på min klubb har haft rostiga skruvar, muttrar och brickor, ickefungerande fjädrar till baklemm, baklemm som slått sig så den är svår att stänga, fjädring som gått sönder innan vagnen var 1 år mm. Detta i kombination med Muls fantastiska historia och bilder gör att iaf jag inte kommer att köpa en sån vagn.

Man behöver inte ha ägt ett släp för att kunna ha en åsikt om det. Åtminstone jag gör en ganska noggrann undersökning vart mina pengar ska gå innan jag köper ett släp.

Sen har jag påpekat tidigare att smaken är som baken och tur är väl det för annars skulle alla köra volvo med en boj där bak...:rofl:

Jag kan svara!:devil:

Jag tycker inte att detta är ok för ett så nytt släp. Att man sparar in på detaljer gör mig misstänksam mot hur säkerheten är för hästen...har man då sparat in på något i chassit som jag inte kan se?

Så går mitt resonemang...

Liknande trådar

Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 847
Senast: Murray
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 077
Senast: tara
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
912
Senast: MissFideli
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
570
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka