Köpa egen hästtransport, tips?

Bukefalos 30 år!

Skralt

Trådstartare
Jag har aldrig ägt en hästtransport tidigare (mina föräldrar körde mina ponnyer i en Värmlandsvagn från stenåldern under 90-talet och tidigt 00-tal, det är typ den referens jag har), men nu har det blivit dags. Hade aldrig trott att jag skulle äga häst igen som vuxen, men nu gör jag ju det och börjar så smått längta efter att kunna åka på tävling och träning på egen hand. Jag vet ärligt talat inte riktigt vad jag är ute efter pga totalt ointresserad av fordon, materialval etc och kan ingenting om bilar eller släp. De fakta jag har att förhålla mig till är dock följande:

Stor häst (nästan 180 cm SWB). Lättlastad och totalt okomplicerad att köra med vad jag vet. Jag kör en dieseldriven VW Tiguan. Jag har bara B-körkort. Kommer bara köra en häst i släpet. Budget typ 200'. Vad skulle ni titta närmare på med de förutsättningarna?

Jag har aldrig ägt en hästtransport tidigare (mina föräldrar körde mina ponnyer i en Värmlandsvagn från stenåldern under 90-talet och tidigt 00-tal, det är typ den referens jag har), men nu har det blivit dags. Hade aldrig trott att jag skulle äga häst igen som vuxen, men nu gör jag ju det och börjar så smått längta efter att kunna åka på tävling och träning på egen hand. Jag vet ärligt talat inte riktigt vad jag är ute efter pga totalt ointresserad av fordon, materialval etc och kan ingenting om bilar eller släp. De fakta jag har att förhålla mig till är dock följande:

Stor häst (nästan 180 cm SWB). Lättlastad och totalt okomplicerad att köra med vad jag vet. Jag kör en dieseldriven VW Tiguan. Jag har bara B-körkort. Kommer bara köra en häst i släpet. Budget typ 200'. Vad skulle ni titta närmare på med de förutsättningarna?
Kolla upp hur mycket du får dra på B-kort och prova sedan lite olika märken för att se vad du trivs med. Det kan skilja väldigt mycket på märken och modeller hur lättdragna jag tycker de är. Jag hade en Värmlandsvagen för väldigt många år sedan och tyckte den skramlade hemskt mycket. Trivdes jättebra med min Startrailer. Kan du hitta en Faustra hade jag slagit till. :up:

Jag har tack och lov en partner som har de flesta körkortsbehörigheter som finns, så han får finna sig att köra ett tag framöver, om jag nu lyckas bestämma mig för en transport 😄.

Har verkligen ingen aning! Hållbart, lättskött och med OK andrahandsvärde kanske 😅. Kan tänka mig att gå en bit över 200' om andrahandsmarknaden är bra.
Jag tänkte mer vad du vill ha för utrustning eller vad man ska säga?
Sadelkammare? Fronturlastning? Step up? Material?
Hur vill du ha fönster? Ventilation?

Inte säkert det går om det är en nyare Tiguan.
Min Tiguan med årsmodell 2022, har en max dragvikt på 1950 kg med B96.

2500 kg med BE.

Antagligen så har TS Tiguan något liknande med B96, om det inte är en alltför elektrisk variant.

Så med en uppkörning till B96, så får man en rejäl dragvikt.

Det är betydligt krångligsre att ta BE-kort.

KL

TS: jag förordar Forzab som släp!

Min erfarenhet är att man kan köpa sig väldigt fina begagnade släp till bättre peng utan att de tappar så värst i värde om man senare vill sälja, jämfört om man köper ett alldeles nytt, och inte behöver de vara sämre heller för att de har några år på nacken. Jag slår ett slag för Umesläp, som jag haft två av. Jättetrevliga, hållbara släp och tillverkarna är super att ha att göra med när man behöver fixa nåt med släpet.

Vad gäller körkort så är det nästan lika bra ta BE när man ändå håller på tycker jag, och det är inte mycket svårare heller (ett teoriprov utöver körningen, jag köpte teorin digitalt för några hundralappar och tragglade igenom på någon vecka). Skönt sen om man vill byta släp (eller bil) och vet att man kan köpa nästan vad som helst och ändå få framföra sitt ekipage själv. Jag hade lite förändringar i livet som innebar att jag behövde få med mig en storhäst, en stor ponny och packning när jag tidigare bara körde en häst och lite packning, så jag köpte mig ett släp därefter och vips låg jag 90 kg över B96 gränsen, som flera i min bekantskap sa att jag skulle klara mig så långt på...

@netschjen : Så lätt är det ändå inte att ta BE-kort!

Om det har gått 20-30 eller fler år sedan man tog sitt B-kort, så behöver man lägga en hel del tid på att läsa in och öva på B-kortets teori. BE-teorin är plättlätt i jämförelse.

Jag tog BE häromåret, och teorin för B-kort innehåller en hel drös med moment och färdigheter som var icke-existerande när jag tog B-kort någon gång på stenåldern ungefär. Det kräver motivation och engagemang.

Men jag håller med om att BE-behörighet är väldigt bra att ha, och gör livet med diverse släpfordon oerhört mycket lättare.

Om det har gått 20-30 eller fler år sedan man tog sitt B-kort, så behöver man lägga en hel del tid på att läsa in och öva på B-kortets teori. BE-teorin är plättlätt i jämförelse.

Jag tog BE häromåret, och teorin för B-kort innehåller en hel drös med moment och färdigheter som var icke-existerande när jag tog B-kort någon gång på stenåldern ungefär. Det kräver motivation och engagemang.

Men jag håller med om att BE-behörighet är väldigt bra att ha, och gör livet med diverse släpfordon oerhört mycket lättare.
Fast så jobbigt är det inte med teorin. Jag läste igenom böckerna en gång och sen intensivpluggade jag en vecka med hjälp av sådana tester man kan få tillgång till via körskola. Klart.
Då tyckte jag körprovet var mer nervöst, och det ska man ju göra oavsett.
Tycker helt klart ts ska satsa på BE direkt.

Jag har tagit både BE och C och upplevde inte att teorin var så utmanande. Det måste ju vara väldigt individuellt och där vet ju bara TS sina förutsättningar tänker jag.

Dessutom, om man inte följt med i utvecklingen av trafikregler på 20 år så är det ju jättebra att uppdatera sig och ta BE bara därför, IMO.

Som svar på frågan om transport så skulle jag med den budgeten köpa Ume-släp. Något begagnat Ume före nytt nästan vad som helst är min erfarenhet. Har sett Ifor, Cheval och Värmlandsvagnen på nära håll, förutom Ume då, och de håller inte samma kvalitet upplever jag.

Liknande trådar

• Brenderup 33 K
  • Köpa begagnad hästtransport
  • S
    Vilket stall ska man välja?
  • Hästtransport på egen hand

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Webinarier/minikurser