Köpa föl: veterinärbesiktiga?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tina_tiger
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 4 735
Sv: Köpa föl: veterinärbesiktiga?

Dom fölen som vi har sålt (ganska många) så har vi inte vet. besiktat. Sljaren har tyckt att det är onödigt på en fölis som är 6 månader. Det finns inte så mycket att kolla på mer än ögon.hjärta och lungor. Ofta så ser man ju som köpare att fölisen är pigg och kry. En äldre häst skulle jag utan tvekan besikta. Från ett år och uppåt.

Sv: Köpa föl: veterinärbesiktiga?

Ett litet tips när man köper ett föl...Titta och känn i fölets mun mot gommen....Gomspalt är ovanligt men det förekommer.
Även i örat Fistel som sitter långt ner i örat är ganska vanligt och kan påverka hästen senare i livet men sitter den högt så märkt den som oftast och det är ju inget farligt...Bara små råd. Lycka till med ditt föl.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 945
Senast: Dentaku
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 499
Senast: Nota
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 494
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Oseriös avel 2023
  • Somna in hemma

Hästrelaterat

Tillbaka