Sv: Köpa "gammal" företagsdator
Jag vet inte om du skriver företagsdator för att det är ett företag som gör sig av med dem eller för att du vet att det är företag som var tänkt som köpare.
Men sådana är det. Lenovon känner jag inte så väl men Dell latitudeserien kan jag säga att det är datorer av vettig kvalité, inte billigaste plasten som finns.
Som företagsinriktad så har den dockningsport så man enkelt kan koppla in andra tillbehör man har stationärt (om man har en "docka" alltså).
Med Dells datorer kan man välja en uppsjö olika konfigurationer inom samma modell. Så att säga att bedöma pris på datorn utan att veta vad den har för specifikation är svårt. En gammal laptop kan ha några problem. Hårddisken kan ju (som alla andra) gå sönder. Man bör nog också ominstallera operativsystemet så det känns och fungerar lite renare än någon installation som funnits med sedan datorn levererades. Nästa är batteriet. Li-ion batterier slits efter användning och lagringstemperatur samt laddning. Så har datorn använts mycket på batteridrift så kan det vara slitet. Men ska sägas att det inte är skräpbatterier i Latitude-serien. Sist så är det dammet. Man bör nog öppna datorn (Dell är bra på att vara simpla på att öppna) och göra rent med tryckluft.
Eftersom företag kräver stabilitet i sortimentet så är Latitude något man får tag i reservdelar till även ett bra tag efter modellen slutas tillverkas. På ebay.co.uk kan man nog också få tag i delar.
Men priset... ja en gammal dator utan garanti är en gammal dator utan garanti ändå, hur bra den var från början.