Köpa hackamore på scandinavium...

hjärter_dam

Trådstartare
Kom på häromdagen att det vore kul att testa ett hackmore på pållan, att ha när man skrittar ut i skogen och så. Eftersom vi ska till scandinavium i påsk så får vi väl passa på att kika efter ett sånt där.

Det jag undrar är hur mycket pengar man bör lägga på det?

Hur billiga/dyra är dem?

Vad ska man kolla på innan man bestämmer sig?

Pållan har rätt så litet huvud, cob på både grimman och tränset, hur vet jag att det verkligen passar?

Finns det märken som är bra/mindre bra?

Hur långa skänklar ska det ha (varken jag eller pållan har någon erfarenhet av hackamore)?

Vad ska man tänka på när man passar in det?

Det blev visst en massa frågor, hoppas att ni kan bringa mig lite klarhet!

/S.

Sv: Köpa hackamore på scandinavium...

Kolla på Börjes och Hööks hemsida så får du ett hum om vad det kostar...
Det där med storlek och "ponnyhack" osv. vet jag inte vad jagb ska säja om.
Jag har ett "ponnyhack" på mitt kallblod och ett hackamore med långa skänklar på B-ponnyn så det där med ponny vs.häst tycker jag är "fel".

Lägger till en fråga, hoppas det är ok.

Har bara sett bruna hack, finns det inga svarta?

Jo, det finns svarta också!

hjärter_dam skrev:
Hur långa skänklar ska det ha (varken jag eller pållan har någon erfarenhet av hackamore)?

/S.

Jag skulle nog börja med att pröva ett med korta skänklar (ponnyhackamore)

Det jag undrar är hur mycket pengar man bör lägga på det?
Du bör lägga det du tycker är rimligt, precis som allt annat.

Hur billiga/dyra är dem?
Från de billigaste märkeslösa (hööks, börjes, tex) vid 150 kronor till de dyrare (sprenger, tex) vid 500 kronor.

Vad ska man kolla på innan man bestämmer sig?
Du ska titta på spännet över nosen. Är det säkert? Hållbart? "Låser" det sig bra när hacket är inpassat? Titta på materialet, vad är det gjort av? Hur tjockt, hur brett? Tänk att hacket kommer lägga en del tryck på liten yta längst ut på nosdelen och i kinnkedjan. Se till så att det håller.

Pållan har rätt så litet huvud, cob på både grimman och tränset, hur vet jag att det verkligen passar?

Antingen mäter du runt huvudet på hästen innan du åker iväg eller så frågar du säljaren.

Finns det märken som är bra/mindre bra?
Man får vad man betalar för, som med allt annat.

Satsa på ett ponnyhackamore, ett med korta skänklar.
hackamoreHSshort.jpg

De hackamoren som har längre skänklar har oftare även skarpare nosdel och kedja under hakan. (Resulterar i att hela hacket blir jätteskarpt. Titta på detta)

Vad ska man tänka på när man passar in det?
Ta dig en titt på denna tråden, där står en del :) http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=631294

Tack snälla för hjälpen, allihop!

Tigertofflan

Var har du köpt ditt hack? Vilket märke? Pris? Ser väldigt fint ut :love:

Vad ska man tänka på första gången man sitter upp med det på? Givetvis ska vi befinna oss på inhägnat område...

/S.

Det är köpt på Hööks för 150 spänn :) Är supernöjd. Är helt i nylon, och har delvis kedja under hakan. Och så har han ett nosludd på dårå.

Du kan tränsa med ett bett under om du känner dig osäker. Tänk på att på ett hack rider man på eftergifter, och inte på förhållningar. Vissa hästar kan ha en tendens att dra in nosen eller "hänga" sig i hacket, så då får man driva fram den igen. Vissa hästar funkar helt enkelt inte på hack.
Tänk på att du inte kan ta ledande tygeltag. Första gången min pålle hade hack på sig börade jag från marken, gjorde klart vad som betydde stanna och svänga, och sen satt jag upp. Gick alldeles utmärkt.

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 289
Senast: lillamy73
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 898
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag använder en kär väns nick så vet ni vem jag är annars så håll det för er själv. Idag hände något som jag inte vet hur det gick till... 2
Svar
26
· Visningar
4 526
Senast: skuggi
·
Western (Det blev visst långt, jag hoppas ni orkar läsa och ge mig lite tankar!) Jag står inför ett litet problem, ett rätt så trevligt...
Svar
5
· Visningar
1 291
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka