Köpa häst med headshaking

bjmaria

Trådstartare
Hej. Vet inte om det är rätt tråd, men jag testar.

Jag har blivit erbjuden av min gamla ridskola att köpa en häst utav dem. Han 10 år holländskt varmblod, på MSV nivå, väldigt välutblidad, jätte fina steg, otrolig i hoppningen, arbetsvillig
Tyvärr har han fått diagnosen headshaking och har gått till och från lektioner. Åkt in och ut från kliniker, fått medicin och olika behandlingar. Men de kan inte riktigt hitta felet. Han vart bra efter akupunktur.
För att de valde att sälja honom är för att de inte kan planera lektioner för hans tillstånd. Hästar med headshaking måste man planer dag, årstid, tider m.m. ena dagen till den andra kanske man måste byta nosskydd, träns, utan nosrem, med nosrem, hackamore, ludd/utan ludd, rida på kvällen, morgonen, dagen. Listan kan bli lång.
Jag har ridit honom i princip varje lektion och även tävlat honom. Så han ligger varm i mitt hjärta. Sen sluta jag för att börja rida unghästar men har alltid haft den här hästen i bakhuvudet.❤
Nu till min fråga. Hur mycket ska man ge för en sån här häst?
De vill ha 65 000kr är det ett rimligt pris?
Hur mkt ska man kunna gå ner?
 
Hej. Vet inte om det är rätt tråd, men jag testar.

Jag har blivit erbjuden av min gamla ridskola att köpa en häst utav dem. Han 10 år holländskt varmblod, på MSV nivå, väldigt välutblidad, jätte fina steg, otrolig i hoppningen, arbetsvillig
Tyvärr har han fått diagnosen headshaking och har gått till och från lektioner. Åkt in och ut från kliniker, fått medicin och olika behandlingar. Men de kan inte riktigt hitta felet. Han vart bra efter akupunktur.
För att de valde att sälja honom är för att de inte kan planera lektioner för hans tillstånd. Hästar med headshaking måste man planer dag, årstid, tider m.m. ena dagen till den andra kanske man måste byta nosskydd, träns, utan nosrem, med nosrem, hackamore, ludd/utan ludd, rida på kvällen, morgonen, dagen. Listan kan bli lång.
Jag har ridit honom i princip varje lektion och även tävlat honom. Så han ligger varm i mitt hjärta. Sen sluta jag för att börja rida unghästar men har alltid haft den här hästen i bakhuvudet.❤
Nu till min fråga. Hur mycket ska man ge för en sån här häst?
De vill ha 65 000kr är det ett rimligt pris?
Hur mkt ska man kunna gå ner?
Bara du kan säga vad du anser att hästen är värd för dig.
För mig skulle jag anse att det är alldeles för dyrt för en häst som har en sådan ostabil hälsa och antagligen kommer kosta väldigt mycke pengar på vård, utrustning och flexibilitet om när man kan rida om det ens går att rida. För mig skulle flexibiliteten om att inte kunna rida när det passar mig inte fungera alls, skulle aldrig gå ihop med jobb.
 
Gör det inte. Headshaking är ett stort lidande för hästen och risken är att symptomen blir värre och värre. Finns en del trådar om headshaking här, läs dem. Och 65 000 tycker jag är ett galet överpris när hästen har en så allvarlig diagnos utan att man vet orsak.
 
Håller med @Görel .
Headshaking varierar ju rätt mycket vilken grad och det verkar som TS dessutom känner hästen rätt väl .
65 är överpris . Men för en lägre lapp utifrån att TS som sagt känner hästen och förstår begränsningarna och variablerna så hade jag tyckt det skäligt att lägga ett bud .

Jag känner nära till flertalet med headshaking som fungerar helt normalt med nosnät, även de som utom under flugsäsongen fungerar som vilken annan häst som helst att träna och tävla .
 
Hej. Vet inte om det är rätt tråd, men jag testar.

Jag har blivit erbjuden av min gamla ridskola att köpa en häst utav dem. Han 10 år holländskt varmblod, på MSV nivå, väldigt välutblidad, jätte fina steg, otrolig i hoppningen, arbetsvillig
Tyvärr har han fått diagnosen headshaking och har gått till och från lektioner. Åkt in och ut från kliniker, fått medicin och olika behandlingar. Men de kan inte riktigt hitta felet. Han vart bra efter akupunktur.
För att de valde att sälja honom är för att de inte kan planera lektioner för hans tillstånd. Hästar med headshaking måste man planer dag, årstid, tider m.m. ena dagen till den andra kanske man måste byta nosskydd, träns, utan nosrem, med nosrem, hackamore, ludd/utan ludd, rida på kvällen, morgonen, dagen. Listan kan bli lång.
Jag har ridit honom i princip varje lektion och även tävlat honom. Så han ligger varm i mitt hjärta. Sen sluta jag för att börja rida unghästar men har alltid haft den här hästen i bakhuvudet.❤
Nu till min fråga. Hur mycket ska man ge för en sån här häst?
De vill ha 65 000kr är det ett rimligt pris?
Hur mkt ska man kunna gå ner?
Du bjuder det som du vill betala. Dock är det där priset ett otroligt överpris med den faktiskt väldigt jobbiga diagnosen.

Meriter osv mindre roll när hästen har sådan allvarlig och jobbigt diagnos så dom tycker jag inte du ska ta med i priset.
 
Senast ändrad:
Kanske prisbildsdiskussionen ang vad en 3-4 årig häst utan headshaking, samt definition vad en ”vettig” unghäst innebär osv för olika personer bör vara i en annan tråd ?
 
Är väl inte riktigt så att det sidospåret tagit över tråden eller hur? Kändes som ett onödigt inlägg.

Vet inte varför du anser att reflektionen är onödig . Den är väl lika ”nödvändig” eller ”onödig” som andra inlägg isåfall .
Det är kort och gott ett inlägg med en åsikt. Precis som de inlägg som handlar om ev prisklass på en 3-4 åring. Osv.
 
Jag har under 7 års tid följt en häst med headshaking. Med min erfarenhet skulle jag aldrig köpa en så pass negativt påverkad häst. Jag skulle endast ta emot en sådan häst gratis. Just för att det kommer så mycket mera skador av spänningar, sträckningar etc på grund av huvudskakningarna. Dessutom kan det vara mycket svårt att felsöka på en sådan häst vid olika typer av krämpor.
Att ett djur har ett så pass stort ticks som huvudskakningar ger i längden förslitningsskador.
Vet ni anledningen till huvudskakninen/ruskningen på huvudet?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag började för några år sedan rida igen efter ett långt uppehåll efter en olycka som gjorde mig ridrädd. Efter år som medryttare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 920
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att...
Svar
10
· Visningar
2 201
Senast: Beeboppe
·
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
3 963
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp