köpa häst osedd

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare __Stilett__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 849
S

__Stilett__

ngn som köpt häst "osedd" IRL?

vågar man köpa en häst som bor långväga ifrån/tex utomlands eller dylikt, utan o träffat den IRL? Men man har sett bilder/film och vet stamtavla och gör en vet.besiktning? mestafall kretsar min fråga runt unghästar 3-6 års ålder....

Sv: köpa häst osedd

:) Har mer eller mindre alltid köpt hästarna osedda!!!
Fast oftast så betalar jag ju dem innan vi lastar -så på så vis är de ju sedda ;)

Var senast nu den 16 december ner till Danmark och köpte en fölunge. Eftersom man ska ha exportpapper och allt så var jag bara noga hela tiden med att upplysa ägaren att håller han vad hon utlovat i skick etc. så tar vi honom, men skulle han vara väääldigt långt ifrån beskrivning och i taskigt skick så är det ju en annan femma. Var nämligen i Danmark i maj och skulle köpa hem en unghingst. han skulle ha klarat vet bes med glans dagen innan vi skulle hämta honom. Men när vi kom dit så var han ordentligt halt hb. Hade mugg/rasp upp över hasorna samt bockhov hf. Så vi tackade för titten och åkte hem tomme som vi säger. Hur nu en veterinär kan släppa igen en sån som u.a?????

Nu köper ju inte jag ridhästar el. tävlingstravare heller för den delen numera. utan det handlar om avelston alt. ev hingstämne.
Vad det gäller ston så har jag bara en enda gång åkt och tittat och funderat innan jag bestämde mig. (men då var hon känd problemmärr)

Sedan är ju priset en avgörande faktor. Jag betalar ju inte samma summor som man gör för ex. en 6 åring. Gamla tävlingsrävar får ju ha skavanker och sålänge det inte inverkar på fölproduktionen så bekymrar jag mig sällan....

Gira :banana:

Nja tror inte det. För mig är det lika viktigt med personkemin som med stam, ridbarhet etc.

Min hästs uppfödare har köpt tre hästar osedda och alla tre är hon väldigt nöjd med. Hon har köpt genom samma människa som första gången eftersom det fungerade bra då

Jag köpte min senaste häst osedd. inte ens sett en bild. Köpte av kronofogden. Blev helnöjd!!!!!!!!!!;)

Jag skulle INTE våga göra det, det är så mkt mer än det utseendemässiga som ska stämma. Man ska passa ihop ridmässigt, personkemin ska stämma osv.

ja så sant så!

fast ibland tycker jag det är svårt o bilda sig rätt uppfattning av en häst på en provridning också? Som ec den häst jag har nu gillade jag inte alls på provridningen. Men nu skulle jag int ekunna tänka mig en roligare häst :-) men det tog lång tid o finna varandra.

jag har köpt hästar osedda, kanske inget att rekomendera men för mej har det fungerat fint!

Mitt senaste kap kom på transport utan att jag sett honom innan. Röntgad och besiktigad så klart. och jag pratade även med verinären själv undertiden hon besiktigade honom. Det är en unghäst så jag hade ju inte några krav på att den skulle nåt en viss utbildningsunkt eller så. Skulle jag köpt en äldre häst med utlåvade kunskapsnivåer hade jag nog provridit.

vart kan man rek. att röntga (på hästen) om man ska köpa en häst? Är det ngt speciellt område som är extra viktigt o kolla upp och vad kostar röntgenplåtar ungefär? (jag tror det kosta typ 900 kr för 2 st plåtar när jag röntgade hovlederna på en tidigare häst)...

Jag har köpt häst osedd (fått bilder) från Haparande (kom ner till Malmö). Det var en överraskning när hästen kom av bilen, hon var mycket mindre än jag trott. Men jättefin, och jag var underbart nöjd med henne.

MEN då hade jag god kontakt med säljaren som var kompisens f d man. Så reklamation om så varit aktuellt hade inte varit några problem.

Jag skulle kunna köpa 0-4 år osedda. Köper man föl eller unghästar hos sin granne så köper man ju grisen i säcken ändå, man vet ju ingenting om ridbarheten. Jag skulle kollat på stammen och syskonen hur de fungerat, exteriören, rörelserna, löshoppningen och självklart röntga.

Mina första hade jag inte sett innan jag hämtade dem. Det var min pappa som kom hem och sa att han hade hittat häst åt mej. Avdankad travare var det första jag tänkte då pappa inte kan nåt om hästar. (inget ont om travare har en själv)
Vi åkte och skulle hämta en och det visade sej vara ett halvblod på 12 år som var efter Happy Day-Bonaparte. En liten brunskimmel som hade ett hjärta av guld visade det sej. Sen skulle jag ha en häst till tyckte gubben som ägde henne (var även uppfödaren) Så jag fick välja vilken jag ville utom en för den skulle han ha kvar. Så jag tog vitt halvblod som visade sej vara den andra hästens mormor. Hon gick MSV dressyr och var efter Zaran-Immer. Hon var 22 år men hon var den som var störst, de andra var angloaraber.

Min andra provred jag några ggr och allt stämde då så jag köpte men hade honom tyvärr bara i två år pga knäskada på mej.

Min nuvarande hade jag bara hört att hon hade humör och inte gick att köra (travhäst) för hon var för hårt tagen i estland. Så efter många om och men så kom lastbilen från estland till örebro den 21 juni 2006 och jag hämtade henne. Transportören blev förvånad att jag aldrig hade sett henne och önskade mej lycka till. Sen frågade han om jag kunde nåt om hästar, jo sa jag har hållt på med hästar i 19 år och jobbat med hästar. Lycka till sa han en gång till.
Det som kom ut ur lastbilen var en mager svart häst med tovig man och förlånga hovar (även långa för travhästar) Hon var så trött att hon knappt orkade stå och var nästan uttorkad. Hon hade inte druckigt mer än 2 liter på över 12 timmar. Hon hade 5 rejäla sår i ansiktet och en aldeles för liten trasig grimma.

Mätte med weghit band att hon vägde ca 370 kg och var 160 cm i manken. Jag ångrar mej inte att jag tog henne, hon är hos mej på livstids foder för ägarna vill inte ha henne. Han har växt 4 cm och väger nu ca 440 kg. Hon hoppar 1,10 och har ren galopp, lite kantig fortfarande men det kommer ju inte på en gång. Hon fattar galopp från skritt och även från halt utan att lägga in travsteg innan. Hon är duktigare än halvbloden som är ett till två år äldre än henne som jag ridit i samma hopp grupp som. Så jag är relativt nöjd.

Kanske inget jag direkt rekomenderar men jag har gjort det och skulle göra det igen.

Jag har i princip precis gjort det. Visst, jag åkte och tittade på lillan innan köpet, men jag hade nog redan bestämt mig efter att ha sett bilderna på webben. Att se henne i verkligheten gjorde inte så mycket varken för eller emot köpet, eftersom första gången jag såg henne var hon "sommarfet" och andra gången var i vinterpäls. Men tack vare bilderna på hemsidan, utställningsmeriter m.m. så bestämde jag mig för henne i alla fall och hittills har jag inte ångrat mig, hon är precis vad jag väntade mig!

Har köpt våra senaste tre hästar osedda då vi bor så långt norrut. Dessa har kommit från hästhandlare- tycker det känns tryggast att köpa från en hästhandlare då dom är mer proffesionella. Dom har erfarenhet av att para ihop rätt häst med rätt köpare och har även koll på alla regler etc. Brukar vara lättare att lämna tillbaka hästen också om man inte passar ihop. Har varit nöjda med alla hästarna, dom har stämt bra med vad säljaren beskrivit.

Denna häst jag funderade på va ifrån Holland.
Men den blev dock såld så nu är det inte aktuellt längre.
Men diskutera gärna vidare ni!

Jag gjorde de
och de var ett riktigt kap. :D

Han var dock från sverige.

jag köpte min häst osett. hon var då 2,5 år och jag hade sett henne på bild. men när hon klev av transporten blev man lite typ..kan hon åka med er tillbaka? hon var inte särskillt vacker och mindre än jag trodde men nu 1,5 år senare är jag supernöjd. skulle nog inte köpa en äldre häst osett dock. då skulle jag nog vilja provrida

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 872
Senast: Stereo
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor... 2
Svar
29
· Visningar
5 297
Senast: Fiorano
·
R
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har börjat kolla efter en hobbyhäst med plus i kanten och finkammar Hästnet varenda dag. Jag ser en hel del hästar som står...
Svar
15
· Visningar
3 245
Senast: Bregen
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp... 2 3
Svar
52
· Visningar
12 576
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka