Köpa häst på chansen

Sv: Köpa häst på chansen

*KL*

Jag vill oxå veta hur det går!:banana:

Hur många av er har sett en häst på annons som ni bara måste ha och bara åkt och köpt den på chansen..?
Hur gick det sen??

Man kan väl säga att jag köpt en häst på chansen. Jag hade bara sett henne på bild när jag köpte henne och jag visste knappt något om henne. Hon fanns på Island så det hade inte varit så lätt att titta på henne först.

Det köpet har visat sig vara perfekt. Bättre häst hade jag inte kunnat önska mig. Vi passar varandra som handen i handsken.

Hon är vacker och har ett underbart temperament. Min mamma sa redan efter första gången hon träffat henne (dagen efter hon anlände från Island) att hon ville ha ett föl efter henne och det säger inte lite.

Köpte min ena shettis bara sådär. Hade läst annonser ett längre tag och tänkt att jag nån gång ska slå till men ingen kändes "rätt". Så efter hundratals shettis-annonser hittar jag plötsligt annonsen med ponnyn som jag bara ska ha!! Har ingen stallplats just då men ringer ändå! Allt låter perfekt och jag säger att jag måste hitta stallplats. Några timmar senare har jag löst det, ringer tillbaka och åker och tittar dagen efter. Total kärlek:love:. Hämtar henne en vecka senare.

Har haft henne bra precis ett år och är sååå nöjd!!! Det var verkligen meningen att vi skulle mötas!!

ja det tycker jag också. man får väl åtminstone ha med sig transporten och ta hem hästen direkt om det ska vara "impulsköp".

För mej var det ett impulsköp att jag bestämde mej inom ett dygn från att jag sett annonsen! Impulsköp kan te sej olika beroende på vilken peronlighetstyp man är. I normala fall hade jag behövt cirka en månad på mej att vela fram och tillbaka:laugh:.

Jag slängde ut en sökesannons efter ett ungt kallblod. Första mailet jag fick så var det en tjej som skulle sälja ett ganska så ohanterat 16 månaders sto. Bad om bilder, fick mms i mobilen när jag var i stallet. Skickade dem till stallägaren som också är kallblodsdommare och hon godkände hästen. Jag såg något i stoet som jag verkligen gillade. Iaf så verkade det väldigt akut för ägaren var väldigt på. Så jag gav ett bud o sa att jag skulle komma o hämta hästen på lördagen om hon var frisk (detta hände på torsdagen). Ägaren sa ja så jag åkte o hämtade hästen. Bestämde mig för att hon var den jag ville ha så fort jag fick se henne på lösdriften.

Har inte hunnit ångra mig ännu ;) Köpte henne 25 nov. Men impulsköp kan man ju säga att det var... Jag skulle egt. köpt häst nu för att kunna spara ihop lite mer pengar men det löste sig ju iaf.

ok har kanske inte köpt pa chansen.
men min historia lyder fäljande
medryttare tanten som hade hästen pa foder kunde inte ride henne proplemhäst.
Visste att hästen 1 bast senare skulle tillbaka till ägaren. dagarna innan hon skulle tillbaka var hemska.
fattig student.
en dag satt jag i hagen pa en sten och grät hejdlöst. plötsligt känner jag att en häst star bakom mig det e "HON"
hon tar sina läppar och gnuggar de mot mitt huvud, jag börjar lipa ännu mera, da tar hon sin mule och lägger den mot min kind och liksom frustar försiktigt, de andra hästarna kom för nära och hon jagade bort de(lag i rang e hon) och tillbaka med sin mule pa min blöta kind. detvar som hon sa" snälla kör inte bort mig igen , jag vill stanna hos dig"
Bestämde mig lanade pengar hos diverse folk.
Ingen vet bes, ingen försäkring, inga papper endast ett köpe kontrakt.
Kan säga som sa att det e min 1 egna häst men världens bästa köp. jag följde mitt hjärta även om jag visste att det skulle bli fan sa fattigt.
Nu har jag haft denna pärla i 5 bast och hoppas pa fler.hon litar eller lyssnar inte fullt ut p andra utom för mig, vi har ett speciellt band som ingen kan fatta men folk behöver inte fatta hon behövde hjälp och jag med som var totalt nere i en livskris, detta har gjort bandet mellan oss starkt
men jag vet att hennes tänder en vacker dag blir hennes farväl fr denna världen, nu e jag bortrest och hon e hos en underbar fodervärd jag hoppas till nästa vinter när jag kommer hem igen att jag kan fa fler ar med henne.
jag lipar lite grann nu när jag tänker tillbaka
men som tur e reser jag till sverige igen och kna pyssla lite med henne och ta mig et härlig tur i skogen som vi älskar vi 2 att bara vara med naturen och stanna och lyssna pa alla djuren i skogen:)

Jag gjorde verkligen ett impuls köp...

För tre år sedan var jag tvungen att akut ta bort min gamla häst som fick cancer i munnen, 25 år...:cry:
Då min andra häst skulle bli själv fick jag lite panik för jag visste hur han reagerade när han blev själv i hagen eller i stallet ca 30 min då jag var borta med min gamla häst.....Tänkte att det här kommer ju aldrig att gå.., ska jag avliva honom också för att han inte kan gå själv..:confused:
Jag var så frustrerad när jag var tvungen att ta det beslutet och så fort också..
Nu hade jag bara två dagar på mig att hitta en ny lösning så att han inte skulle bli själv, jag bara grät och grät hela tiden och sa att jag skiter i allt vad hästar är nu sa jag till min sambo....
20 min senare kom han med ett papper om en kallblodstravare som var till salu....Han sa jag köper den till dig så ordnar sig allt till slut. Så jag ringde upp dem och frågade massa saker.Jag såg han bara på fotot obesiktad,.. Dem körde ner honom från arvika - norrtälje gratis! Dem ville bara bli av med honom, hon sa att han var riden men när jag fick tag på uppfödaren så var han inte riden alls...(han kände tjejen jag köpte han av)
Tanken var från början bara sällskapshäst men nu är han bäst på allt han gör...han e helt underbar.
Fuxen på bilden...
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_28/22140000-22149999/640x480/22145414.jpg?0

Jag köpte mitt fullblodssto på chansen.
Jag hade två månader tidigare fått ta bort mitt älskade sto som jag haft i 10 år.

Satte ut en annons och fick ett svar om ett fullblodssto. Minns inte om jag fick en bild på henne i första mailet, men jag minns att det stod att hon bland annat haft en kraftigt anfall av fång, dåliga hovar, tunn i nuläget och lite speciell i humöret. Vi misstänkte att hon blivit illa behandlad tidigare.

Inte direkt vad jag var ute efter men efter att ha sett bilden på henne var jag fast.

Åkte och hämtade henne ca 15 mil bort, närmre 4 timmar tog det att lasta henne, veterinären fick komma ut och plegga henne, hon sparkade sönder det mesta i hennes väg, men ändå tvekade jag aldrig :o :D

Nu har jag ägt henne i snart 2 år. Vi har haft våra duster och hon är onekligen speciell, men hon är min och jag har aldrig ångrat att jag köpte grisen i säcken. Hon var absolut inte vacker när jag hämtade henne, hon var tunn, och såg bedrövlig ut, men jag älskade henne från dag 1 :D

Hon har under de åren jag haft henne aldrig haft fång och då går hon på kraftigt bete. Hovarna har blivit jättebra och nu går hon barfota. Det hade aldrig gått för nåt år sen.

Hon är fortfarande ganska speciell i humöret men mest är hon väldigt stoig och tar man henne bara på rätt sätt är hon världsbäst :D

Nu om lite mer än 1 månad ska hennes första föl komma :)

Vi tog häst-transporten och körde 60 mil enkel väg för att kolla på en häst vi sett på annons. Efter en kort provridning och en vet besiktning direkt på plats (veteinären stod och väntade) köpte vi hästen och lastade på och körde hem ;)

Denna häst blev det :love:

25910778.jpg

Min första häst var ett impulsköp...letade stallplats då jag visste att jag skulle köpa häst. När jag var och tittade på stallet fick jag syn på en New Forestponny som var hos stallägaren på tillridning. Stallägaren berättade att ponnyn var till salu så jag satt upp och provred. Åkte från titten på stallet med både stallplats och häst :P

senaste pållen såg vi på annons, ringde o pratade. Fanns en bild i annonsen. Lät kanon bra! Eftersom att hästen var klinikbesiktigad 1vecka innan så sa de att om vi ville kunde vi ta med släp o om de funka så fick vi ta med henne hem samma dag...
Så provred, betalade och har nu haft kusen i 3månader o de har gått jätte bra :D
Hade tittat på över tio hästar innan o visste ganska bra vad vi skulle ha och fråga.

Min är köpt efter att ha sett han på annons, men inte bara så direkt. Efter många samtal, frågor och att ha fått flera filmer bestämde jag mig. Han var då även klinikbesiktigad och verkade passa in på vad jag sökte. Än så länge har han inte gjort mig besviken. Han har haft perioder då han testat mig och så men han är en riktigt fin häst, dock oslipad så har mycket jobb men det är bara kul! Men han är HÄRLIG!!
Äkte 45 mil för att hämta honom enkel väg...det var han värd!!

24194306.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Jag köpte en ettårig ponny på stammen, utan foto. Hämtade han i skåne för sju tusen.
Nu är han fyra år och 145 cm.
Han var den ponny i hela Sverige som fick högst hopp-poäng på treårstestet med 51 p i dressyr och 53 p i hoppning!
Jag går alltid på magkänsla, men bara när det gäller unga hästar, max 2 år som jag kan forma själv.

Vilken goding.

Rund och go och snälla ögon förstår varför du köpte honom.

Ett riktigt impulsivt chansköp, o lite naivt om jag ska va ärlig. Ringer på annons, den är inte kvar, men har en haflinger i Tyskland. Snart 5 år, 1.45 cm. Skickar en film, kraftig, stilig, går kanonfint i ett ridhus... Mina krav : Ska klara lite cm-hoppningar o klubb tävlingar med medägande 12-åring, jadå, han är hoppad, o vi tränar honom ytterligare i banhoppning innan avfärd. Inriden av proffs, trevlig , o inte så känslig. Betalar hästen i Sverige när säljaren är hemma, sen kommer han med lastbil o vi möter upp för omlastning, ut kommer en liten tufsig krake ??? Jaja, kanske resan som tagit på honom ? Kortfattat kan jag meddela att vi nu efter 2 år har hnm kvar, men den nu 14 åriga brorsdottern har en annan häst !! Inte för att hon inte kämpat, men min bror har gett henne ridförbud i vissa perioder på den idag mkt kraftiga o barnsliga haflingern, dock fortfarande inte 1.45 cm, han har inte ens passerat till d-ponny ! Hoppningarna slutar i en serie bocksprång, galoppstarten kan ibland börja i bocksprång, osv.... Men fy sjutton va vi tycker om denna häst, han är sååå social, o en riktig "pysselpelle". Har alltid en massa saker för sej o vi får nog ordning på hnm med tiden när huvet börjar hänga med....

Jag köpte min Dennis på "chansen", såg enbart en film på youtube innan. Vart tokförälskad! En tre årig fullblods vallack.

Han stog nere i skåne & jag bor i Norrtälje,

Han klinikbes & ställdes & ställdes med Ohlssonstransport upp från skåne.

Han var undernärd, väldigt biten, oridbar, & rätt apatisk när han kom, (hade inget medtransporten att göra) Jag hade aldrig köpt honom om jag hade åkt & kollat på honom.

Men idag dag 3 månader senare är han som alla 3åriga fullblod ska vara. vacker, bra hull, glad, livlig & har rest sig..

=)

pappa köpte vår "gamla" travare genom att han såg annonsen, ringde ägaren och dagen efter stor hästen på en lastbil ner till oss :) Det fans inte ens bild i annonsen! det stod i princip sto, 7 år, inspunget: XXX XXX kr. Ring XXX XXXXXXX

Det hade ju kunnat bli hur som helst men detta blev kanonbra! världens trevligaste häst och en bra tävlingshäst. Men visst tog han en stor risk..

Gammal tråd men lika kul ändå att läsa,,,

har läst alla inlägg och övervägande är dom flesta nöjda.

´Jag har själv köpt säkert 7-8 hästar under åren osedda,och jag har alltid varit missnöjd, har inte en gång haft tur och fått nått som jag velat ha kvar i många år... därmed borde jag lärt mig för länge sedan att inte köpa utan att prova ordentligt...konstigt att man inte lär sig?

Jag hittade en annons förra året på ett 7 mån föl. Blev så kär i bilden! pratade med ägaren och dagen efter åkte vi ner med transport och jag blev tok frälst i henne vid första ögonkastet. Så jag tog med henne hem:)
Har aldrig ångrat mig, inte hittills iallafall. Hon är så mysig:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag vill köpa en egen häst men jag måste kolla med er mer ”erfarna”/ni som har egen häst. För jag har nämligen hittat en häst som...
Svar
3
· Visningar
732
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 239
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Tycker det är lite märkligt när man försöker sätta ut häst köpes annons eller foderhäst sökes annons. Man får inga svar. Kanske max ett... 2
Svar
33
· Visningar
2 405
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske... 2
Svar
20
· Visningar
1 803

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka