Köpa häst på chansen

Sv: Köpa häst på chansen

knapplån

tror inte jag svarat i tråden...äsch..hur som helst.

jag har köpt på chansen. rättare sagt osedd.
(och då rör det sig inte om billiga hästar! så det är såklart ett extra riskspel då)

första va en hingst på nyss 5 år fyllda. hade fått 4 stycken mindre bilder på honom. inga speciella. bilder där han stog stilla bara. Ingen film. han stog inte i sverige. Jag mailade o frågade lite om hästen, fick ett svar tillbaka, lämnade mitt telenr. ett par dagar senare så ringde telefonen "hej vill du köpa hästen, vi kan lasta honom imorgon!" Jag bara :eek: va? sa att ja, OM han går igenom en vetbesiktning...och han hann besiktas innan han åkte...och sedan fick jag min osedda häst. så det va väl modigt gjort :D

våran andra häst stog i sverige men ca 60 mil ifrån...(enkel resa) hästen var inte igång, knappt riden på 6 år. fick några bilder o en kort film. Vi fick faktiskt henne på öppet köp då hon inte var igångsatt.

och vår 3:e häst köpte jag från Tyskland...osedd också. hade satt ut annons om att jag letade häst på 160 och minst 5 år eller dylikt. fick svar på en häst på 3 år på nästan 170 i mkh. Helt fel för mig alltså. Det va mailsvar, ganska anonym skrivet, så visst vart jag osäker först. (typ finns hästen?) fick inga bilder...bara en bild fotad via mobil på ett hästhuvud. fick stammen, så jag satt o kollade stamtavla o avkommor o försökte bilda mig en uppfattning på det sättet istället. fick tillsist en 50 sek lång film (ja 50 sek!) på hästen..antagligen filmad via mobil. gick ju knappt o se ngt på fimen, man eftersom jag kollat på avkommor genom stammen så såg jag likheter på extriörern av det lilla jag såg...och jag sa att jag ville köpa hästen. sen gick det FORT. hästen klinikbesiktades direkt, och sedan stog han på lastbil till sverige. :laugh:

så alla dom 3 vi har är alla köpta osedda.

I somras fick jag svar på en annons jag hade, där jag sökte skogsmullekompis. Jag ville egentligen ha ett kallblod men detta var ett varmblod, kunde skritt, trav och galopp. Jättesnäll och lugn. Och ett kort på en vallack med jättetunn man och svans. Lite för stor för mej. Kostade nästan dubbelt så mycket än vad jag ville ge.
Inte direkt vad jag sökte, men ändå så ringde jag och vi pratade.
Slutade med att jag och sambon plus våra då småkillar på 1 1/2 och 6 mån satte oss i bilen i stekhet värme och åkte och hämtade honom ca 30 mil bort.

Han är helt underbar. lugn, social. Kan ridas barbacka med bara grimma.
Nu blev det sambons häst då jag hittade en ponny istället som jag trivs med mer storleksmässigt. Men den snällaste och pålitligaste hästen vi har är den vi köpte osedd :D

Fick syn på denna tråd igen, och ville fylla i ett till på-chansen-köp.
Fick syn på en annons i somras på ett kallblod. Skickade några mejl fram och tillbaka. Helgen efter kom transporten hem med denna. Osedd och ej provriden då förstås :)
Har nu haft henne i ca 5 mån.

29473201.jpg

*KL* Jag har svarat tidigare i tråden angående min -07a. Köpte även 2 till osedda från Tyskland hösten -08 som även dom betalades innan lastning.

Detta valacken.

CMRF.jpg

Foto: Zuzzi

Behöver jag skriva att jag är nöjd? :)

Senast ändrad:

fick du bra bilder/film från tyskland innan du bestämde dig?

Jag vet inte om man riktigt kan kalla det impulsköp, till viss del i alla fall.
min första häst fick åka tillbaka till sin ägare/förra ägare pga, trassel från uppfödarens sida. Jag var inte med när det gjordes upp om hästen skulle åka tillbaka till förra ägaren eller inte, utan mamma var där i mitt ställe. hästen åkte tillbaka och uppfödaren berättade att han hade en häst hemma som vi kunde få.
Jag visste in om något, utan låg hemma och var förkrossad efter att inca försvunnit. Dagen efter kommer mamma hem från jobbet, någon timme sen. Hon tvingar ut mig i bilen, med henne och pappa som sällskap. Efter en stund inser jag att vi är påväg till stallet.
Först då fick jag reda på att Eva Sjöhus stog i hagen, ville jag ha henne var hon min. Och ja, hon var min. Vi blev vi från början, även om det tog tid innan jag kunde säga att jag älskade henne. Men idag skulle jag inte kunna tänka mig ett liv utan Eva "Pärlan" Sjöhus.:love:

Det var en riktig snygging! :love:

Jag har tidigare skrivit i tråden om att jag köpt 3 stycken hästar osedda och nu kan jag lägga till ytterligare en till samlingen. Förra gången jag skrev hade jag inte hunnit få hem den sista valacken f.05 och tänkte att jag skulle passa på att uppdatera hur det har gått.

Jag blev supernöjd även med det köpet då han visade sig vara en riktigt lovande hopphäst. Det är solklart den bästa häst som jag någonsin haft, han hoppar HUS och har en teknik som får en att tappa andan. Med andra ord alldeles för bra för mig som är dressyr/fälttävlansryttare att spara på. Han är nu därför såld till ett bra hem och matchas nu med hjälp av proffsryttare mot de stora klasserna.

I höstas köpte jag ytterligare ett mycket välstammat sto från Tyskland f.05. Efter endast ett par bilder så var affären genomförd och hon skickades med lastbil till mig. Inte heller denna gång blev jag besviken då hon är otroligt vacker och världens snällaste i all hantering. Dessutom rör hon sig väldigt bra med en härlig bakbensaktivitet. Sedan är hon väldigt ambitiös och lättlärd och ger en underbar ridkänsla. Så henne spår vi en ljus framtid på dressyrbanorna framöver.

Så summa sumarum kan jag konstatera att jag nu har köpt 4 hästar osedda på ren impuls. Vilket har gått otroligt bra och jag har blivit MER än nöjd! :laugh:

Valacken ovan fanns det både bilder och film på, stoet köpte jag egentligen mest på stammen eftersom bilderna var allt annat än säljande.

På -07 an fanns det en liten film ut hagen med lite trav och galopp.

Köpt häst på chansen varenda gång.
Ingen av mina hästar har varit veterinärbesiktigade vid köp. en blev sjuk men det kunde inte säljaren veta (tror jag) och den blev frisk igen efter ett par månader. Veterinärkostnaden i samband med sjukdom blev väl tre gånger så hög som själva inköpspriset men det spelade ingen roll (hästen kostade 2000kr). Hästen är nio år senare fullt frisk och användbar.
Den dyraste häst jag köpt, är en kbl-travare på 4 år, startad i premie och vägrar springa fort. Slår i vagn när någon försöker driva på honom. Haft honom sedan i somras och en hälta har han haft som gick över av en v vila och jag utgår från att han vrickat sig i hagen.

Inköpspriserna för mina har varierat mellan 1000kr och 15000kr.
Fölet räknas liksom inte...

Den billigaste hästen används till westerntävling på regionalnivå (tom allsvenskaseger), så lite mer än sällskapshästar är de.

*kl*

Jag har också köpt fler hästar osedda och har alltid lyckats blivit nöjd.
Den första var en valack på 5år (köpt av favina) han fick jag se en bild samt en trevlig film på. Plus att vi hade bra mejlkontakt.

20772486.jpg

Dock så har jag inte honom kvar då han inte trivdes i stallet vi stod och vi hade svårt att hitta en bra plats för honom, så nu är han såld till en annan person som tar hand om honom väl :)

Den andra hästen var en vbl valack, jag ringde på annonsen och dagen efter var jag på väg ditt för att hämta honom, provred aldrig utanm lastade bara på han och åkte hem. Han var en helt underbar häst!

18656068.jpg

Hästen jag äger nu stod så nära så den åkte jag ochg tittade på, men jag skulle aldrig tveka på att köpa en häst osedd igen!

Hittade min islänning ca 35 mil hemifrån. Redan då vi åkte upp hade jag nästan bestämt mig, ägaren hade lovat att hålla hästen åt oss och det kändes redan som om jag bara behövde träffa och hämta hem honom. Väl uppe var han absolut inte likadan som jag hade uppfattat honom från början, men jag gillade den lille "professorn" (han tänker för mycket för sitt eget bästa, men är intelligent som få;)) ändå så vi tog honom. Ett par veckor senare stod han hemma hos mig efter en lång resa men fyra underbara månader har gått och jag kan inte bli nöjdare! (Trots en del "skit" han dragit på sig, men det går förhoppningsvis att ordna)
Älskar min häst mer än något annat, så ibland kan det vara bra att chansa lite :)

Jag köpte mitt 3åriga sto Ofeig utan att ha sett varken henne eller kort. Min tränare visste vilken prisklass jag hade möjlighet till och att jag ville ha en häst som gav lite utmaning då jag och min valack var färdiga med varandra. Köpte henne tidigt i vintras och har träffat henne två gånger, står fortfarande med sin gamla flock och är precis betäkt, väntar bara på ultraljud så ska hon få komma hem. Skulle bara ha en häst, men så gick jag i hagen i stallet där jag varit och är inackorderad och blir kär i en häst som visar sig vara tillsalu...så nu står jag med två ston där det ingått betäkning på båda, så har förhoppningsvis 4 till våren *le*

*kl*

Mina senaste 3 har jag köpt så.

Först en travardam som stod på gotland. Såg bilder på henne och prata med ägaren. Ägaren körde upp henne. Supersnygg och supertrevlig men det sista lilla ville inte klicka. Så jag sålde henne efter 9 månader.

Nu har jag en travarvallack som jag såg på annons. Ingen bild i annonsen och det stod knappt något. Såg annonsen 5 minuter efter den var utlagd. Ringde ägaren som åkte till stallet och tog två usla bilder med mobilen. 3 dagar senare stod han på stallplan. Han tillhör kategorin billig men han är otroligt trevlig och trots en massa motgångar så älskar jag honom och ångrar absolut inte att jag köpte honom. Betala hela 2000 kr inkl. transporten ner. :love:

Barnens ponny är också ett sånt köp. Såg annonsen, maila lite med ägaren. Fick lite bilder och en filmsnutt på 19 sekunder. Fick honom hemtransporterad tack vare bukefolk. Ägaren sa att han var tokcool och det är han verkligen. Hitintills är han den perfekta barnponnyn och det duger för oss. Visst han är inte skitsnygg men han är så otroligt snäll med grabbarna

KL

jag har aldrig gjort det men jag känner en som gör det ganska ofta både ponnyer och hästar.
men hon har över 60 hästar så att det blir ett felköp spelar inte så stor roll.
(dessutom finns det nästan alltid nån att hyra ut hästen till ändå)

roligaste hon berätta om var när hon hade blivit lurad att en ung tjej på en liten ponny som visade sig vara både krubbitare, och fick knottexem inte bara i man och svans utan även på kroppen.
hon kom överens med en annan människa att de skulle byta hästar, den människan ville bara ha en ponny oavsett och hon jag kännde ville bara ha nåt annat.
de hade inte ens sett varandras hästar, möttes halvvägs på en parkeringsplats och bytte hästar. :angel:
hon fick istället ett 3årigt fullblod.

Jag!

Jag hittade min första häst, ett fullblodssto, i Karlskoga. Ringde och bokade tid med ägaren, och tog med mig familjen (bodde hemma då, jag och mamma letade häst främst för mitt dåvarande hoppintresse).
Väl där möttes jag av den kanske fulaste häst jag någonsin sett, ingenting likt bilderna vilket ju talar för sanningshalten i sådana samt hur saker och ting verkligen kan förskönas :D
Men hon hade så snälla ögon, ett så lugnt sett. Så, ja, utan att ens provrida lastade vi faktiskt på henne och åkte hem. Än idag går hon där hemma men verkar nu som avelssto, lämnar otroligt trevliga föl men blev aldrig någon hoppstjärna, dock en vän för livet.
Vi har gjort massvis med roliga saker tillsammans och vi har aldrig ångrat det köpet.

Men visst hade vi lagt märke till en del saker om vi provridit henne, t ex att hon inte kunde trava. Hon kunde verkligen inte det! Som gammal galoppör hade hon galopp som främsta gångart samt en trevlig skritt, men alltså en obefintlig trav. Hon kunde hoppa både bra och lite högre.

Det kan alltså gå bra och sluta lyckligt, och den damen lämnar inte gården förrän det är hennes tur att vandra vidare. Idag står hon hos mig på sommarbete med två av hennes avkommor samt en drös hästar till, trivs som fisken i vattnet. Det är verkligen med värme i hjärtat man ser på henne, min extramamma som hon en gång var ;)

Vi köpte sällskapshästen på chansning. Eftersom han skulle vara just till sällskap hade vi inte så stora krav och han var väldigt billig med tanke på utrustningen som ingick. Vi åkte 50mil och hälsade lite på honom, allt tog kanske 15min sen var han lastad i transporten och vi åkte 50mil hem igen. Gick hur bra som helst och vi är jättenöjda :)

Jag köpte ett föl förra året på rekommendationer av en tysk bekant samt fick en bild på henne ( där hon kanske inte såg ut som någon kanonhäst direkt...) Hursomhelst så litade jag på bekanten och bestämde mig för köp och jag är inte besviken i dag. Det var ganska spännande när jag åkte och hämtade henne och innan jag kom fram till stället hästen stod på och fick se henne IRL för första gången. Bekanten är duktig på hästar, så det gör jag gärna om! Jag betalade hästen när jag hämtade den och då var hon besiktigad dagen innan, den "lilla" varianten i Tyskland utan böjprov mm, veterinären kollade att hon inte hade någon smittsam sjukdom, ua i slemhinnor, att hjärtat var OK enligt stetoskopet samt att hon ej var halt.

Min allra första egna häst såg jag i en annons, som jag verkligen föll för:love:!
Ljus fux med stor bläs lite vitt på benen... riktigt bildskön.

Pratade med ägaren på telefon, som då säger att det är en häst som är trevlig och rar MEN är inte så mycket hanterad.
Inte inriden eller så. Men han var ju bara 4, så jag tänkte att det är ju inga som helst problem, en fyråring får man ju ordning på.

Åkte 45 mil, för att hämta kusen, väldigt osäker och nervös var han, men in i transporten gick han och hem åkte vi!
Överlycklig över att ha hittat en så fin häst:bump:!

För att göra en väldigt lång historia ganska kort, så slutade det med att hästen i fråga var 16 år, flängriden (enl vet) i omgångar, förmodligen väldigt illa behandlad.
Jag ville häva köpet, för kontrakt hade jag i alla fall, men det gick hon inte med på, så då kontaktade jag advokat.
Hon fortsatte att motsätta sig återköpet, så till slut blev det rättegång, och då precis innan vi skulle gå in i salen, kläcker människan ur sig att hon går med på förlikning... Efter 3 år av strul och väldigt många tårar så gick jag med på det!

Nu vet jag att hon är hästhandlare, som har en syster i norra sverige, som även hon säljer kusar.
Vet även en ridskola som det blev samma sak för, gällande samma person.

Har jag lärt mig något? Förmodligen inte, litar fortfarande blint på allt och alla:o, och tror att alla bara vill hästens bästa, och inte bara tänker på sig själv!

För flera år sen. 2003 fick jag syn på en annons fast jag inte skulle köpa häst alls just då. Jag fastnade för något i annonsen men vet nog inte vad egentligen. åkte i alla fall och tittade på honom. Han var liten, för liten för mig tyckte jag, han var inte ens insutten, 3 år och bossade grymt med sin ägare. Men jag föll stenhårt för hans ögon och köpte honom. Hur det gick... ja han var mycket, mycket häst trots sin storlek. (arab/halvblod) Han tvingade mig att tänka, analysera och gå till botten med det mesta. Han gick inte att leda i början, inte lyfta fötterna på...ja listan kan göras hur lång som helst. Jag jobbade ihärdigt och efter ett tag blev han exemplarisk att hantera. Däremot var han inte en häst som passade mig och det jag vill ha häst till. Han var en hopptalang och hade ett väldigt stort behov av aktivering och ville ha mycket liv och rörelse runt sig. (och jag dressyrnörd boende på landet där det är väldigt lugnt) Jag sålde honom efter två år, men jag ångrar inte att jag köpte honom för ingen häst har lärt mig så mycket.

Nuvarande häst var väl i och för sig också rätt mycket chansning. Hon var bara riden ute och inte utbildad. Vid provridningen förstod vi inte alls varandra, men hon försökte. Min kommentar efteråt var "hon är lagom stor och försöker förstå. Henne vill jag ha"
Henne kommer jag aldrig att sälja.

Senast ändrad:

men för er som åker och hämtar en häst med transporten direkt utan att provrida, vad säger ni till ägaren, frågar ni typ, a e de ok om jag tar med transporten om jag skulle vilja ha med mig hästen hem direkt?
det känns ju som att de flästa ägare skulle tycka att man var väldigt oseriös, eller säger dom typ bara, ja men visst ta med transporten du.

skulle ju kännas ganska skönt att bara åka o hämta en häst bara sådär utan att behöva göra allt annat

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag vill köpa en egen häst men jag måste kolla med er mer ”erfarna”/ni som har egen häst. För jag har nämligen hittat en häst som...
Svar
3
· Visningar
732
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 240
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Tycker det är lite märkligt när man försöker sätta ut häst köpes annons eller foderhäst sökes annons. Man får inga svar. Kanske max ett... 2
Svar
33
· Visningar
2 405
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske... 2
Svar
20
· Visningar
1 803

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka