Köpa importhäst osedd?

Lotus

Trådstartare
Har hittat en häst via en svensk försäljningssida som ser kanon ut, både på bild och film. Prislappen är hyfsad, men det är mycket pengar. Problemet är att hästen finns i Tyskland och den kommer att röntgas och vet besiktigas, men jag vet ju inget om "mjukvaran" - dvs hur är den att hantera, rida, transportera mm. Skulle ni ens fundera i banan att köpa en häst ni vet så lite om? Det är en treåring, så utbildningsnivån är ju inte mycket att fundera över, dock vill man ju veta hur temperament mm är tänker jag.

Sv: Köpa importhäst osedd?

Tyskland är ju inte så hemskt långt bort så jag hade nog åkt ner, det kan vara värt pengarna faktiskt.

Har själv köpt en häst utomlands, fick videofilm skickad och eftersom det är en unghäst så tyckte jag att det var väl relativt säkert ändå. Jag är ju väldigt nöjd med honom i dag, han är fin i temperament och annat men när han kom såg han definitivt inte ut som på videon!

Det verkade nästan som om de hade slutat att ge honom mat från den dagen jag betalade in handpenningen, mager och sjuk var han vid ankomsten. Hade jag vetat hur man lägger ut bilder här så kunde du fått se en bild på då och nu så förstår du...

Så mitt råd är att; ta dig tid o pengar och åk ner!

köpte själv ett holländskt sto i höstas osedd, såg bilder på henne å pratade med säljaren själv. allt han har sagt stämmer. något som e tråkigt med henne e att hon har olika vinklar på framhovarna. ibörjan gick hon kanon, men nu har jag tyckt att hon känts konstig ibland, trots vila, så jag ska ner till åby imorgon å kolla upp henne. tror dock att det är hovrelaterat iom att vi började sko henne i höstas å hon tidigare gått barfota. ja ja vi får se.

något som var tråkigt var att hon var väldigt mager när jag kom ner för att hämta henne, man kunde räkna varje revben, rumpa å rygg var alldeles insjunket. hon såg fruktansvärd ut.tror att de slutade lägga energi på henne när jag betalt henne, betalade 2v innan jag kunde hämta henne. han pratade om att höpriserna var väldigt höga efter den torra sommaren som slutade i ett evigt regnande i holland. när vi var där så såg vi även att de fodrade med halm o hö.

har du ett bra pris på hästen så chansa. allt har sina för å nackdelar!
lycka till!

Att köpa osett är alltid en risk! Har du ingen som kan titta och prova hästen åt dig i Tyskland så tycker jag inte att du köper hästen förrän den finns i Sverige och den är besiktigad här av en oberoende veterinär. Utomlands är alla veterinärer egna företagare och mycket beroende av sina fasta hästkunder så en veterinär där ser inte till dina intressen men sina egna. Man biter inte den hand som föder sig. Hade det varit i Holland hästen stod hade jag kunnat ordna med en vet. besiktning åt dig. Min kompis jobbar som veterinär där.Du tar en stor risk som köper osett och kom ihåg att den som förmedlar hästen här i Sverige har samma skyldigheter egentemot dig som om don skulle ha sålt hästen själva. Konusmentsskydds lagen b.la. Pm:a mig om du vill ha mer hjälp.

Har köpt en ettårig hingst på bild o mail:eek: Men personen är ganska "känd"(inte genom prestatiln, bara det att hon är aktiv, positivt) så jag är inte särskillt orolig. Dessutom avlar dom delvis på temperament. Med andra ord, det är det ett stall han kommer ifrån.

Han kommer med flyget till Billund på Måndag, ska bli så kul:D

Jag och mamma köpte en 6 månaders föl från tyskland..stuteriet McLenburg(hur d nu stavas) o då såg vi bara film o bilder...funkade kanon!
Vi är supernöjda med han nu,kunde inte fått en bättre unghäst, otroligt stabil i psyket och genomsnäll verkligen och lättlärd!

men jag skulle nog aldrig köpa en vuxen häst osedd! risken e större för fel då...skulle hellre åkt ner själv dit och kollat upp den och ridit m,m.

Vilken förmedling är det? Kanske kan hjälpa till med om den är seriös eller ej.. Alla mina hästar är från Tyskland, import.

Jag bestämde mig för att köpa mitt sto innan jag sett henne. Köpet drog dock av olika anledningar ut på tiden, och eftersom jag ändå var i Spanien vid ett tillfälle passade jag på att åka och titta på henne (70 mil enkel resa), vilket såhär i efterhand känns bra. Nu står hon här hemma och jag är såå nöjd! :love: MEN.. jag hade aldrig tänkt tanken ens en gång om jag inte fått goda referenser och rekommendationer, såväl på hästen som på förmedlaren! Dessutom var jag (och är fortfarande) medveten om att det är ett risktagande att köpa häst på det där sättet. Skulle något allvarligare fel föreligga är det betydligt krångligare att driva en rättsprocess mot en säljare utomlands än mot en i Sverige.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som... 2
Svar
39
· Visningar
11 276
Senast: QueenLilith
·
R
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har börjat kolla efter en hobbyhäst med plus i kanten och finkammar Hästnet varenda dag. Jag ser en hel del hästar som står...
Svar
15
· Visningar
3 245
Senast: Bregen
·
Hästmänniskan Det blir inte alltid som man önskar när det gäller hästköp.. Vi köpte en svensk unghäst för två år sedan som vi red in och började träna...
Svar
3
· Visningar
2 756
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Tvingar mig själv att fundera över vad jag ska/måste göra OM veterinärbesöket nästa vecka blir en kalldusch. Lillen har ju fång, och är... 8 9 10
Svar
186
· Visningar
16 788
Senast: mimus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka