Köpa kandarträns, tips?

Harbor

Trådstartare
Ponnyn och dottern ska avancera till högre klasser inom dressyren och det ska införskaffas ett kandarträns. Kan jag få tips på vad man ska tänka på, och vilket märke som är bra (och gärna inte för dyrt förstås)? Och betten, hurdana ska de vara?:bow:

Sv: Köpa kandarträns, tips?

Det är väl inga ponnyklasser som rids på kandar..?

Rent generelt skulle jag säga; satsa på ett kandar i bra läderkvalite, det är viktigt att det är mjukt och följsamt och har bra passform.

Betslingen är så individuell och man får prova sig fram, men en svagt böjd stång utan tungfrihet och en tredelad bridong är bra att börja med tycker jag. Så får man se vad hästen gillar, den kanske vill ha tungfrihet, smalare/tjockare bett osv.

Ponnyn och dottern ska avancera till högre klasser inom dressyren och det ska införskaffas ett kandarträns. Kan jag få tips på vad man ska tänka på, och vilket märke som är bra (och gärna inte för dyrt förstås)? Och betten, hurdana ska de vara?:bow:

Kandar kan du hitta lite vart som helst och vad du ska tänka på är mest att det passar bra och att hästen/ponnyn får plats med allt så är den liten i huvudet så kanske det är dumt med megabred nosgrimma, osv

Betten kan eran tränare hjälpa er bättre med än vad vi kan.

Det är väl inga ponnyklasser som rids på kandar..?

Dom tävlar i finland och där är det väl andra regler.

Jag skulle vilja föreslå att ni inte låser er vid de färdiga kandarhuvudlagen (träns= huvudlag med tränsbett monterat på... ;)), utan även kikar på fina träns och köper till en bridongrem. Hur enkelt som helst, och ofta blir det lättare att hitta fina, nätta huvudlag utan klumpiga nosgrimmor osv. :)

Mitt bästa kandar just nu är ett ihopplock av diverse remmar, och ett huvudlag som jag köpt som komplett kandar använder jag mest som träns. :D

Eftersom de tävlar i öppna klasser så antar jag att de ska/kan ha kandar.De får inte tävla som ponnyekipage eftersom hon är för gammal. Men, ja, vi ska diskutera med vår dressyrtränare.

Liknande trådar

Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 241
Utrustning Någon som har en bra säkerhetsväst till rimligt pris att rekommendera? Gärna runt 1500:- ☺️ Har inte så mkt erfarenhet av västar men...
Svar
1
· Visningar
268
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Jag har en 6 årig dotter som fått låna ett sött o snällt Welsh ponny sto som vi ev ska köpa. Pigg men lydig är ponnyn. Hon har...
Svar
8
· Visningar
1 278
Senast: Edla
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
448
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka