Köpa MacBook Pro

Blueberry

Trådstartare
Ack och ve, en sked ångestgelé...

Jag ska köpa en ny dator.
Och jag tror ganska bestämt att det passar bra med en Mac. Och eftersom jag vill ha en bärbar dator är MacBook Pro främste kandidat.

Ni som har en, vilken storlek har ni? (Både skärm och minne)
Är ni nöjda?
Jobbar ni i till exempel Adobe CS5, hur fungerar det?

Jag var och klämde på en idag, och trodde att jag skulle tycka att 15" var en bra storlek, men den på 13" kändes helt ultimat.
Några tankar där?

:bow:

Sv: Köpa MacBook Pro

köp inte 13" aren idag om du skall köra adobe cs5 på skärmen. 1280x800 är alldeles för litet. du får ingen vettig arbetsyta. menyer ryms inte riktigt utan att skymma det man jobbar med allt för mycket.

ett bättre val är isf macbook airen som har en högre upplöst skärm (1440x900), det är inga dåliga paneler i någon av de! c2d cpu och nvidia 320M gpu på båda två och med 4gb ram i airen är det inga större skillnader på prestandan, då är airen ett solklart val och inte mycket dyrare, med ungefär 7hg mindre att släpa på dessutom! kan inte uttala mig för pron men batteritiden på airen stämmer mycket väl med verkligheten, min gamla air håller batteritiden fint trots att den snart passerat 2 år.

även 1440x900 är för litet i min mening, men de extra 100pixlarna gör mycket!

Att du vill ha 13" stödjer jag fullt ut, det är inte bärbart med större, men 13" är för litet för bildredigering, än värre blir det om du ska köra indesign och illustrator, det är inte ens lönt att försöka.

om du med adobe cs5 avser att justera lite vitbalans och skärpa så visst, då fungerar det men ska du sitta i illustrator/indesign eller göra mer tidödande arbete bör du skaffa en extern skärm med åtminstone fullHD upplösning för att verktyg och bildyta ska rymmas.

Jag skulle, om jag stod i dina galoscher antingen avvakta med macbook pro, eller köpa en air idag. macbook pron ger väldigt lite prestanda per krona jämte sina konkurrenter på icke-mac marknaden. att ta 12000 för en normalstor 13"are som har en c2d är sjukt. du får en windowsmaskin med motsvarande specifikation, aluchassi och betydligt bättre hårdvara för pengarna... nu är det inte en mac, men man kan inte betala vad som helst för äpplet.

Själv sitter jag på airen och jag är Jättenöjd, detta är den andra jag har och jag ångrar det inte en enda sekund. Däremot har jag också en stationär + en extern 24"are, det är inte drägligt att sitta på den integrerade skärmen om man ska göra annat än skriva text och surfa.

jag håller med föregående talare.
Jag är även inget stort fan av mac :P.
Jag har själv 2x24" när jag jobbar med dreamweaver..
Helt underbart med så stor arbetsyta!

ska du ha bärbar som enda dator?
och på vilken nivå ska du jobba med de olika adobe programmen?
för om du bara ska ha en dator så hade jag sagt du behöver ett mellanting emellan en stationär och en "bärbar".
Själv kör jag med en Dell Latitude E4200 (storföretags dator)
den är 12,1" och snabb som en stationär :P. väger endast 1 kilo så den är helt underbar när man är på vift.
Sedan har jag min stationära som är ett kraftpaket för just "arbete" :p.
Dock inte i din prisklass men det finns liknande för samma pris som en macbook pro med bättre förutsättningar.

Men om du ENDAST ska ha en bärbar och du samtidigt vill kunna arbeta på lite mer halv proffs nivå så behöver du en dator med lite större skärm och kanske lite mer kräm.
Om du till stor del kommer använda den hemma har du ju ström adaptern i 24/7 dessutom.

så jag hade nog snarare sagt en kraftfullare 15 eller 17" bra bärbar för 12,000kr hellre.
Speciellt om du inte är van mac användare.

jag håller med föregående talare.
Jag är även inget stort fan av mac :P.
Jag har själv 2x24" när jag jobbar med dreamweaver..
Helt underbart med så stor arbetsyta!

ska du ha bärbar som enda dator?
och på vilken nivå ska du jobba med de olika adobe programmen?
för om du bara ska ha en dator så hade jag sagt du behöver ett mellanting emellan en stationär och en "bärbar".
Själv kör jag med en Dell Latitude E4200 (storföretags dator)
den är 12,1" och snabb som en stationär :P. väger endast 1 kilo så den är helt underbar när man är på vift.
Dock inte i din prisklass men det finns liknande för samma pris som en macbook pro med bättre förutsättningar.
Sedan har jag min stationära som är ett kraftpaket för just "arbete" :p.

Men om du ENDAST ska ha en bärbar och du samtidigt vill kunna arbeta på lite mer halv proffs nivå så behöver du en dator med lite större skärm och kanske lite mer kräm.
Om du till stor del kommer använda den hemma har du ju ström adaptern i 24/7 dessutom.

så jag hade nog snarare sagt en kraftfullare 15 eller 17" bra bärbar för 12,000kr hellre.
Speciellt om du inte är van mac användare.
Och kör på 4 gig ram om du ska jobba med bilder..
nästan så det är lika bra ändå vad du än ska göra utöver "surf o skriv".
Om du har val emellan SSD och "vanlig" hårddisk så är SSD MYCKET snabbare hårddisk men det är inte alltid något man behöver.. beror på arbetet.

Jag har hört att pro ska vara en bättre dator än air, stämmer inte det?

Stör det dig att man har så lite uttag på datorn? Och ingen cd?
Vet du om air har stöd för firewire?

Jag har just nu en Macbook Pro 15" och visst är det himla trevligt med en större skärm, men tidigare hade jag en Macbook 13" och både Photoshopade, InDesignade och Illustratade utan större problem. Är du van vid en stor skärm kommer du säkert bli irriterad på en 13-tummare, i alla fall till en början. Frågan är om du vänjer dig. Jag lärde mig att hantera den mindre skärmytan.

Har du möjlighet så kan du ju även skaffa en större, extern skärm. Jag har en 24"-skärm som jag arbetar vid när jag sitter hemma.

Vad ska du ha datorn till? Jag bär med mig min 15-tummare nästan överallt, och det blir ganska tungt efter ett tag... 13-tummaren är definitivt mer bärbar. En bra ryggsäck är A och O med en 15", min gamla 13" brukade jag knöla ned i handväskan. :p

Alla:

Ojojoj, vad jag har tänkt och konsulterat vänner det senaste dygnet.

Jag sitter med en skärm på 10,2" nu, och om det är inga problem att redigera/skapa bilder i PS.
Om datorn hade kunnat köra Ai och ID så hade jag gjort det, men jag har inte tillräckligt med space/minne/upplösning på surfdatorn.

Har jobbat med CS5 på makens PC, han har två 19"-skärmar, och det är SKITJOBBIGT. Jag sitter helt fel och blir mer eller mindre åksjuk :crazy:

Jag är inte intresserad av Air i nuläget, och om jag känner ett behov av en större skärm köper jag antagligen en extern så småningom.

Jag skickade nyss en beställning, och det blir 13". Köpte till lite extra utrymme och en ritplatta.
Det är väldigt viktigt att den är smidig att ta med och jag har ser inga problem med prestandan, det kommer att räcka till det jag behöver använda den till.

13" är alldeles utmärkta när det gäller smidighet, tycker jag. Har själv en lite äldre modell, men funkar helbra för mig.

I lööööv min MBP 13". Lagom stor och klarar allt jag vill att den ska göra. Det enda jag saknar är ett Paul Frank Case till den ;)

Jag har 13 tum och upplever att den är större än andra 13 tum så känner att jag klarar mig bra med den! Hade en "vanlig" laptop som var 15,4 tum, dessutom är den ju mycket lättare och smidigare än min förra laptop!

Dessutom, min förra laptop lät MASSOR! Det där jäkla surrande från fläkten ständigt, min Macbook Pro kanske surrar om jag har uppe många internetsidor och massa olika program samtidigt och då blir jag stressad av att det surrar fast det låter hälften så mycket som min förra!

Behöver jag säga annat än att jag troligast aldrig kommer sluta med Mac? :love: Dessutom synkar ju min iPhone så bra till den så har alla kontakter i datorn, praktiskt då någon på msn eller skype ber en om nummer!

Minus: Dåligt, fult msn, kan inte spela VMA filer i iTunes, men det löser man ju lätt med ett annat program, annars kommer jag inte på något!

+ kakis + sharpless

Tackar!
Jag vääääntar och vääääntar på att den ska komma.
Har köpt en pyjamas på eBay till den medan jag väntar :angel:

!B42sYowCGk~$%28KGrHqN,!hUEyrvBoq1LBMrcTnK!RQ~~_12.JPG

*kl*

Lite sent kanske, men vi har en mac book pro 13" och jag älskar den! Helt perfekt storlek för att ha med sig och ändå lagom stor att jobba på hemma. Jag brukar vilja ha större skärm och trodde denna skulle bli för liten, men kände mig motbevisad ganska direkt :)

trist att beställa en nu när den nya rullar ut hos återförsäljarna i nästa vecka som det sägs.

Jag har en dylik som idag har ca två år på nacken. Bästa dator jag haft någonsin alla kategorier. Den har 13''-skärm men bara 2GB i minne. Jag har helt enkelt inte haft någon större anledning att sätta i mer. Jag tycker att macens skärm fungerar väldigt bra att redigera bilder på då den är skarp och ljusstark. Visserligen kan jag ibland sakna min gamla 28''-skärm där jag kunde lägga fler fönster bredvid varandra men som kompromiss är den här suverän.

trist att beställa en nu när den nya rullar ut hos återförsäljarna i nästa vecka som det sägs.

Fast sådär är det ju alltid med Apple, man väntar och väntar på nytt släpp och till slut kan man inte vänta längre och måste beställa. Sen kommer det rykten om ett nytt släpp veckan efteråt ;)

Men det finns väl vissa sidor som har "varningstabeller" med när ett nytt släpp borde komma..

Så bra då att Apple har 14 dagars öppet köp, så att TS kan skicka tillbaka beställd dator och byta om det skulle komma en uppdatering nästa vecka som är mer attraktiv :laugh:

(Ja det går faktiskt att göra så, jag har själv gjort det. Jag hade packat upp och börjat använda datorn men det gjorde ingenting. Jag fick full refund.)

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag... 2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: hastflicka
·
IT & mobiler Det här är en tråd jag ALDRIG trodde jag skulle starta!!! :crazy: Jag har haft mac sen 1989 - och jag älskar mac - högt och rent... 2
Svar
27
· Visningar
2 808
Senast: Tilly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Inredningstråden nr3
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur