Köpa omplacering 60 mil härifrån..

Mli

Trådstartare
Jag letar efter en till hund och är väldigt kräsen med vad jag vill ha. Nu har jag hittat den "perfekta" hunden enligt alla mina kriterier, men den är i sthlm och jag bor i Skåne. Jag har ju hela min släkt kvar i sthlm så det känns visserligen inte så avigt att ta sig dit, men frågan är ju hur man ska göra allt rent praktiskt.

Jag hade först tänkt att nån hundkunnig i min släkt åker och hälsar på den, verkar den OK enligt dem så åker jag och min hund upp. Då ser jag ju hur den funkar med mig och hunden. Men sen är ju "kruxet" det att jag vill ju att den ska funka med mina barn också. Den bor i en familj som har flertalet barn i olika åldrar, så när jag åker upp så ser jag ju hur den beter sig mot dem. Sen kanske man kan "låna" en kompis barn för att se hur den reagerar mot nya? Är den snäll och glad där så är den ju säkert det mot mina barn också. Sen vet bes man hunden och tar hem den till skåne.

Låter det för riskabelt? Det är ju ingen problemhund jag har hittat (iallafall inte enligt säljaren..) utan en hund som ingen har tid med efter de fick senaste barnet.

Sv: Köpa omplacering 60 mil härifrån..

Kan du inte bara åka och hälsa på släkten en helg och passa på att träffa hunden själv då?

Vi har inte tid eller råd att åka hela familjen just nu, annars hade det ju varit toppen.. Och att träffa hunden själv utan familj är just det jag försöker få en bra lösning på. Det är lite pyssel man får stå ut med när man är så kräsen som jag :grin:

Vi har inte tid eller råd att åka hela familjen just nu, annars hade det ju varit toppen.. Och att träffa hunden själv utan familj är just det jag försöker få en bra lösning på. Det är lite pyssel man får stå ut med när man är så kräsen som jag :grin:

Om du är så kräsen är det väl en nödvändighet att åka upp och kolla hunden.
Varför kan du inte åka ensam?

Självklart ska jag titta på hunden själv. Tänkte bara skicka min bror först (bor i närheten) så att han kan se om det är värt att jag tittar på den. Vill ju inte lägga ut antal kronor på flyg om hunden är i uppenbart dåligt mentalt skick.

Om jag åker ensam så ser jag ju inte hur hunden funkar med min befintliga hund. Och så vet jag ju inte hur den funkar med mina barn.

Därför vill jag ta med min hund för att kolla hur det funkar, sen vill jag se hur hunden är med andra barn än sina "egna". Spelar det nån roll då om det är mina eller någon annans som jag har fått "låna"?

Eller tycker ni att det räcker med att jag åker själv? Tänk då om jag får hem en hund som hatar min hund och mina barn? Man kan ju kanske ta den på öppet köp en vecka, men då får man ju flyga tillbaka den om den inte "passar" .

Både den nya hunden och min Ådi har aldrig visat tendenser till att inte gilla andra hundar, och den nya hunden är uppvuxen med småbarn. Men vågar man hoppas på att det skulle gå bra?

När jag hittade min perfekta omplacering så åkte jag ca 40 mil utan att veta annat än hur han såg ut och vad han hette, eller, jag trodde ju att jag visste mer...
Allt de hade sagt om honom var lögn förutom hur gammal han var och vad han hette, det stämde:grin:

Jag kom fram till en hund som jag har älskat sedan dess och han accepterades av min gammelman utan problem trots att han hade levt ensam i 10 av sina då 11 år.

Alla problem och bekymmer har vi löst utmed vägen, övriga familjen var skeptiska till en hund till men nu kan ingen tänka sig livet utan honom.

Vad jag vill säga är: lyssna på ditt hjärta

Ehrm, fråga inte mig, som bilar ner till Ungern för att köpa en tvåårig tik till kenneln, utan att veta mer än vad uppfödaren sa om henne..

Men men slutet gott allting gott, hon accepterades direkt och är supertrevlig!
En rejält kontaktsökande och har enormt will to please, helt underbar tik!:love:

Så åka, skåne-sthlm, känns lite fjuttigt. :angel::rofl:

Åk och hämta hem hunden, det kan ju inte bli värre än att du får åka tillbaka med den?

Jag ska själv åka från malmö till gävle om några dagar och hämta en omplacering. Litar på uppfödaren här och sett massa bilder och historier. Till syvene och sist är det nog magkänslan som fick avgöra för mig. Uppdaterar på söndag hur det har gått med det, men annars håller jag med TinyWiny!

svarar alla

Nu har jag plötsligt börjat att tveka att ens ha en hund till. Hopplöst... jag som nu har hittat den "perfekta". Allt funkar väldigt bra med Ådi och barnen, vill inte störa vår harmoniska flock genom att köpa på oss problem. Men å andra sidan kan det bli skitbra: vi får en hund till och Ådi får en hundkompis. Ådi var ju också en omplacering om det visade sig ju bli perfekt.

Jag kanske ska vänta tills nästa "perfekta" dyker upp lite närmare, får ställa in "skåne" istället för "hela sverige" på blocket.

Vad är det som gör att du tvekar?
Det kan ju bli alldeles perfekt?;)

Vart i Skåne bor du?
(nybliven skånebo som är lite lätt geografi klant, hittar ju inte här nere:D)

svarar alla

Jag tvekar för att jag vet hur bra vi har det nu, men jag vet inte säkert att det blir lika bra sen. Jag avskyr att köpa på mig problem, speciellt när det gäller djur som man inte säljer vidare hur som helst. Jag var lika tveksam när vi hade bestämt oss för att köpa Ådi, men det gick ju hur bra som helst :love:

Jag bor uppe på romeleåsen mellan skurup och blentarp. Världens bästa ställe ;)

Det är en hel del billigare att flyga än att åka tåg med studentrabatt. Jag kan flyga t/r för 1500 inkl hundens biljett. Sen åker jag bara tåg i absoluta nödfall eftersom jag blir väldigt åksjuk.

Det är verkligen inte alls vanligt att man hittar en sån här hund för det priset, därför känns det dumt att vänta på nästa.. Jag får se, jag kanske ändrar mig igen under dagen.

Ni som har köpt omplaceringar? Hur noga har ni varit med vet.bes?

Min schäfertik är en omplacering som jag köpte från en ganska välkänd schäferkennel. Jag bor i Stockholm och hunden fanns i Luleå. Jag åkte upp och tog henne med en gång, men fick ha henne på prov en månad (ringde dock en vecka senare och sa att hon fick stanna). Vi gjorde ingen vet besiktning, jag visste att hon var HD fri och gjort ett bra MH, och sedan hade jag rätt att lämna tillbaka under den månadsperioden om jag ville.

Kan tillägga att jag inte ångrat mig en minut, det är en underbar hund och en perfekt första brukshund för mig. Precis så jag ville ha det:)

I mitt fall var det så mycket lögner så att veterinärbesiktningen också var lögn och vaccinationer och försäkring och registrering och stamtavla och till och med ras:crazy:

Jag hade turen att kunna försäkra honom fullt ut ändå med giltig besiktning som jag gjorde själv hos min hemma vet. när bluffen uppdagades.

Ett par i min bekantskapskrets tog över en hund som visade sig vara oförsäkrad, hon gick inte heller att föräkra fullt ut för det visade sig att hon haft ett utbrott av demodex:( det blir en dyrköpt läxa för dem om det bryter ut igen.

Har tagit över en omplacering, en fyraårig Aussie.

Inge vet.besikting gjordes. Ok MH och vaccinationer i ordning. Plus att jag kunden ta över hans försäkring. Använde oss av vanligt köpeavtal, med en extra bilaga att jag inte fick använda honom i avel.
Jag hade honom på prov en månad.

Om jag letar efter en perfekt hund så letar jag inte bland omplaceringar.
PL

Varför kan en hund som är fel för en inte vara den perfekta för någon annan?

Saker och ting kan ju hända i livet som gör att man inte kan ha kvar sin hund och hunden kan vara lika perfekt iallafall.

Om jag letar efter en perfekt hund så vill jag inte ha en hund som ngn annan redan misslyckats o klantat till det med.
PL

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 617
Senast: Otherside
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig... 2
Svar
22
· Visningar
6 405
Senast: LaMagia
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 586
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈