Sv: Köpa ponny till barnen?
Jag gjorde så här:
När sonen var 2 1/2 år så fick han börja på shettisridning, han red regelbundet i grupp, 2 ggr/ månad.
Han älskade detta! De fick rida 1/2 tim varje gång, och då gick vi skogen på rad, upp till 5 barn på varsin shettis samtidigt.( med ledare förstås)
Efter att ha gjort detta i 5 månader genom regn och rusk och snö och han fortfarande tyckte att det var så kul att han gapskrattade när han satt på ryggen och travade, så kastade jag fram till min kompis vars son(3 år) också gick i samma grupp:
"ska vi inte köpa en shettis ihop till pojkarna?"¨
Sagt och gjort, det tog en månad sedan hade vi hittat en riktig goding, visserligen bara 4 år, men jättetrevlig och inriden samt välhanterad, van att vara på utställning...
Vi gjorde så att kompisens son fick hästen i julklapp, och min son fick bli medryttare ( jag hade redan 3 hästar, behövde ju inte en 4:e...) och jag köpte all utrustning: westernsadel, sele , vagn etc
Så har vi haft det i 1/2 år nu och det fungerar toppenbra!
Killarna är bästa vänner, och gillar att vara ute tillsammans
Hästen är snäll med barnen och är nu också inkörd, vilket både barnen och hästen gillar.
Vi brukar ransonera så att barnen har ca 1 dag i veckan var i
stallet+ kanske en dag tillsammans.
Om barnen inte vill komma med ut så behöver de inte, de är ju så små än att man inte kan kräva den sortens ansvarstagande.
Hitills på första 1/2 året så har det kanske blivit 1 gång var som de inte velat följa med ut...
Ofta låter det så här när jag ska till stallet:
"Får jag följa med mamma? Jag VILL följa med, maaammaa!!!"
Övriga dagar har vi hjälp av en annan i stallet som har en fyraårig dotter (1 -2 g/vecka) samt att jag brukar ha med shettisen som handhäst ung 1gång/veckan så han får galoppera och trava rejält.
Dessutom tar vi ibland med honom till ridhuset och tömkör honom på volten så han får jobba i korrekt form ,alt gör lite NH-övningar.
Han används alltså minst 4-5 ggr/ veckan, dessutom går han på lösdrift tillsammans med min 2-årshingst ( och ja, gissa vem som bestämmer i den hagen?

)
Så han blir aldrig ståendes...
Tycler att allt fungerar utmärkt!