Köpa resa på Black Friday?

• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare Corax
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 1 883

Bukefalos 30 år!

Okej! Har aldrig betalat så mycket för en charterresa öht men som sagt heller aldrig bokat så långt i förväg. Brukar hitta en billig resa och sen lägga in om semester, men förstår att det blir annorlunda om man har specifika datum att förhålla sig till, förvånad att det är så dyrt utanför högsäsong dock.

Slutet av maj är ju lite i gränsen. Det är precis innan sommarlovet och på Cypern är vädret bra i maj. Varmare än många andra ställen på kort flygresa.

...senaste två åren?

Allt är rejält mycket dyrare än för bara några år sen
Senaste var i år, men börjar tro att vi haft tur utifrån den här tråden. 😅 Är inte alls van att åka på charter eller all inclusive utan bara gjort det några gånger nu senaste åren, trodde hela poängen var att det är sjukt billiga resor?

Senaste var i år, men börjar tro att vi haft tur utifrån den här tråden. 😅 Är inte alls van att åka på charter eller all inclusive utan bara gjort det några gånger nu senaste åren, trodde hela poängen var att det är sjukt billiga resor?

Förut åkte jag alltid en vecka till Kanarieöarna med halvpension, det brukade kosta 7000-8000 kr. Lite dyrare pga att jag åkte själv.

Sist jag bokade en exakt likadan resa (samma hotell) 2024 kostade det 15000 kr. Svindyrt!

Den här gången testar jag annat hotell och all inclusive för 18000 kr. Men det blev av bara för att jag hade ett presentkort och inte ville att det skulle brinna inne. Tveksamt om det blir några resor kommande år, det är för dyrt helt enkelt.

Det är ju hyfsat svindyrt att resa utomlands nu för tiden...
Kan man göra bra fynd på Black Friday eller hur gör man ens för att hitta en resa utan att bli totalt ruinerad? 🤔

Vi vill åka i början av januari och siktar på Kap Verde mest bara för att det är det 'längsta' men ändå 'varmaste' vi har råd med. 😅

Jag älskar att resa och åker minst en gång per år. Älskar också att göra fynd, men numera är det svårare än det var innan pandemin. Det mesta har blivit dyrt, om man inte kompromissar rejält med kvalitet på boende och flyg. Jag är för gammal och bekväm för att vilja göra det. Jag behöver förvisso inte lyxhotell i klass med Four Seasons, St Regis eller Rosewood men jag vill ändå ha femstjärnig "turistklass" på hotellet. Jag sitter heller inte längst bak i ett charterplan och trängs, flyger inte Ryanair och väljer helst business på reguljära flyg. Det innebär att mina fynd är i en helt annan prisklass än den som skrev om resor för 5000 kr/person.

Så beroende på krav på standard kan tipsen på att hitta billiga resor variera och även vad som är en billig resa. Vi åkte två personer i 17 nätter till Dominikanska för 66 000 kr (femstjärnigt, men inte lyx och Lufthansa business class) förra året. Det tyckte jag var riktigt billigt. Den som reser för 10 000 för två tycker nog det är svindyrt.

Men generellt är januari och februari dyra månader att åka. Det enda resmål jag kan komma på som är varmt i januari och fortfarande billigt är Egypten. Jag trivdes där, men jag skulle nog inte åka dit med mindre barn. Kap Verde besökte jag innan pandemin och då åkte vi charter dit för drygt 16000 kr för två. Nu är samma hotell 10-15000 kr dyrare. Thailand kan man göra fynd till om man kan tänka sig enkel standard.

Mina bästa tips är annars att vara rejält flexibel med när man kan åka och att åka utanför högsäsong. Kan man inte det så är tips nummer två att jämföra paketresor mot att boka flyg och hotell separat. Det kan skilja rätt mycket. Ibland är paketresan billigast, ibland är det bättre att boka själv. Att boka långt i förväg eller med riktigt kort varsel brukar också löna sig.

På fyrstjärnigt hotell för två personer till populär turistort?

Det går ju att hitta resor i den prisklassen om man åker till typ Bulgarien eller Turkiet. Med lite tur kan man hitta något i Spanien och Grekland också. Fast de hotellen är inte direkt fyrstjärniga. De klassificeras med 3 eller 4 hos charterbolagen, men jag skulle vara hälsosamt skeptisk till den klassificeringen. För ett par år sedan reste jag till Kos med Tui. Det hotellet var klassificerat som 4, men med tanke på rummet, maten, drinkarna och servicen skulle jag säga max 3.

Det går ju att hitta resor i den prisklassen om man åker till typ Bulgarien eller Turkiet. Med lite tur kan man hitta något i Spanien och Grekland också. Fast de hotellen är inte direkt fyrstjärniga. De klassificeras med 3 eller 4 hos charterbolagen, men jag skulle vara hälsosamt skeptisk till den klassificeringen. För ett par år sedan reste jag till Kos med Tui. Det hotellet var klassificerat som 4, men med tanke på rummet, maten, drinkarna och servicen skulle jag säga max 3.
Jag tror den tiden är förbi när det gick att hitta bra resor för det priset.

Nu var själva resan rätt dyr iom att vi åkte runt, hyrde bil och stannade på massvis med olika hotell. Men vi flög till Scotland för 3000kr tur och retur. Då ingick incheckat bagage.

De dyraste jag betalade var förra året då vi flög till Grekland/rhodos och jag var tvungen å köpa flygbiljetterna super sent pga att vi inte fick semestern färdig i tid. Då kostade biljetterna ca 5-6 tusen per person för att vi köpte dem super sent.

Jag tror absolut du kan hitta billiga flygbiljetter om du lägger tid på att leta och om du kan köpa långt i förväg 🤗

Det lite märkliga med flygbiljetter är att du kan komma ner i pris om du reser sicksack med flera mellanlandningar. Teknik sätt flyger man mer och med fler flyg men det kan kosta mindre. Saken är väl den att man betalar för att flygresan ska gå så snabbt som möjligt.

Woho vad kul med resa!
Jag reser inte så mycket längre men brukade göra.
Alltid boka flyg och hotell var för sig, se till att boka direkt med flygbolaget och hotellet. Inte via tredje partner (som om något händer, inte går att få tag på).

Flygpriser går att få ned om man reser på vissa veckodagar, lågsäsong och osköna tider, typ riktigt tidigt eller sent på en tisdag tex. Eller om man kan tänka sig göra mellanlandningar. Jag använder mig av momondo för att kolla vilka flygbolag som är billigast, dom visar flex på några dagar med. Sedan boka direkt med flygbolaget.

Sedan kan du använda bookings.com för att kolla upp hotell i det området du kan tänka dig att bo vid. Man kan klicka i och välja vad som ska ingå typ frukost, wifi, flygtransfer, max km till city eller strand tex osv.

När du hittar ett som du gillar, googla dom och sedan boka via deras egna hemsida. Brukar vara samma priser eller t o m billigare :D

Liknande trådar

• Black Friday
  • Att säga upp sig
  • Nä nu...! (Utbildning)
  • Hästen eller resa/plugga - hur väljer man?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka