Köpa saker på HästNet?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Tittar rätt ofta på begagnade grejer där,allt från schabrak till ridbyxor och tävlingskavajer.

Men så var det en sak som slog; Man hör ju rätt ofta om att det som läggs ut där är stöldgods, och flera skriver ju "varningsannonser" i stil med att dem betalat i förskott och inte fått varan.

Så nu undrar jag; Vågar man verkligen köpa någonting där? Eller blir man bara lurad?

Sv: Köpa saker på HästNet?

Det är klart att det förekommer stöldgods och oseriösa men majoriteten är seriösa säljare.
Man kan ju använda sig av efterkrav så man inte betalar något i förväg.

Jag vill se en bild som köparen själv har tagit på varan och köper inte av någon som inte har ett registrerat mobilnummer.
Använder efterkrav.
Har varit med om en säljare som inte hade tid att vänta på efterkrav utan skulle ha in pengarna på kontot direkt och det kändes inte bra alls så då blev det inget köp.
Men kollar man upp lite innan köp så går det nog bra för det mesta :)

Jag har köpt från Hästnet-annonsörer några gånger. Naiv som jag är har jag betalat i förskott till deras konto, men jag har fått grejerna (sadel, kavaj, schabrak och lite annat) i bra skick varje gång :)
Det enda "kravet" jag har är att jag vill ha namn, telefonnummer (som hör till namnet) och egen bild på varan. Jag är antagligen för slarvig.

jag har både sålt och köpt massor saker där. Kräver betalt i förskott och betalar även själv i förskott, alltid gått bra :)

Har både köpt och sålt där, fungerar bra. Jag brukar be om många bilder i olika bestämda vinklar så jag vet att det är nytagna bilder och inte tagna från Google t ex. När jag säljer så är jag noga med att beskriva allt om varan och skickar med efterkrav.

Jag har köpt en hel del saker via Hästnet och hittills aldrig blivit lurad. Men jag är supernoga: vill ha många bilder, säljarens alla uppgifter som jag sedan kollar upp så att adresser, telenr osv stämmer, googlar namn. Kanske lite nojig men det har räddat mig från en rejäl blåsning på en Animokavaj... Då stämde inte telenummer och adress överens, samt att "ägaren" till kavajen sa att hon bara använt den en tävlingssäsong... eftersom jag blev misstänksam över nummer och adress snokade jag på tdb och ingen med hennes namn fanns licensierad öht. Jag backade ur affären och en vecka senare fanns det varningsannonser av folk som blivit blåsta av den här människan...

Så ta reda på så mkt som möjligt, var inte naiv, och lita på din magkänsla.

Jag handlar mycket där, oftast tex bett och billigare saker. De betalar jag direkt in på konto. Dyrare saker dom sadlar med efterkrav.
Gör som många andra, vill ha egna bilder. Kollar så namn och tele stämmer. Har inte blivit lurad någon gång :)

Jag har både köpt och sålt grejer där och har hittills klarat mig. Eftersom jag har oregistrerat mobilnummer så brukar jag alltid ge ut hemnumret och säga att de kan ringa på det och fråga efter mig om de vill. Än så länge har ingen gjort det utan litat på att jag talar sanning.
När jag köper brukar jag söka på telefonnumret och se att namn och telefonnummer stämmer överens. Men jag brukar köpa saker som inte är så stöldbegärliga så jag känner mig rätt trygg.

Jag har köpt grejer på annons och är det dyrare saker tar jag det genom paysome. (tror det heter så, har det inte framför mig)
Det innebär att köparen sätter in pengarna på kontot, när pengarna är inne skickar säljaren varan, du löser ut och ser skicket och måste godkänna innan säljaren får sina pengar. Pengarna sitter alltså låsta tills båda har godkänt affären. Jättebra tycker jag!

Har köpt schabrak och sådan billig hästutrustning på HästNet. Inte blivit lurad, peppar peppar, men då köper jag också som många andra efter mycket snokande :) Jämför telefonnummer med namn, kollar upp adress. Det ska vara fotade bilder från många håll och kanter. Betalt har jag gjort genom kontoöverföring i förskott. Det är ganska lätt att polisanmäla nätbedrägerier idag, så så länge namn och telefonnr och adress stämmer överrens är jag inte orolig. Däremot skulle jag aldrig handla av en anonym försäljare.
Så ja, det är klart att du vågar handla, men var noga med att kolla upp säljande person först. Eller betala med efterkrav. Men efterkrav är inte en garanti på att du får den varan du köpt. Säljaren kan ju lika gärna stoppa i en sten i paketet som du betalt och hämtat ut!!

Jag har både köpt och sålt en hel del, men tyvärr förra hösten blev jag ordentligt lurad, betalade 3000 för en sadel som aldrig kom. Och trots att jag polisanmälde (hon hade över 50 anmälningar på sig) åkte hon inte fast utan kunde fortsätta härja fritt och lura folk. Jag var en av dem som satte ut varningsannonser på hästnet, hoppas jag kunde hindra någon från att bli lurad.

Har även blivit lurad på 100 kr på några benlindor. Så efter det vågar inte jag längre, så gott om pengar har jag inte.

Jag använder alltid blocketpaketet nuförtiden när jag handlar av privatperson över nätet. Då kan man inte bli lurad eftersom man kan kontrollera varan innan man godkänner att pengarna betalas ut till säljaren. Det enda man riskerar är 90 kronor vilket är vad det kostar att skicka tillbaka varan om den inte överensstämmer med det man kommit överens om.

Det enda tråkiga med Blocketpaketet är för säljaren. Om köparen väljer att returnera varan (kanske ångrade sig, hittade en billigare likadan vara etc) så åker ju säljaren på frakten till köparen. I rimlighetens namn borde ju köparen få stå för frakt + returfrakt om denne ångrar sig.

Förr i tiden så var det ju inte så vanligt att skicka grejor, utan var man intresserad av en sadel åkte man och köpte den på plats. Då fick man ju betala bränslepengar plus tiden det tog dit. Ville man inte köpa, så fick man ju åka hem tomhänt. Man kunde ändå bese varan innan köpet.

Med Blocketpaketet så kan ju en säljare gå rejält back, om den t ex ska sälja en sadel. Sadeln i sig kan vara i utlovat skick, men som sagt, köparen kan ångra sig. Lite trist att köparen bara behöver betala 90 kr då och säljaren kanske 300 kr i frakt för sadeln men utan att det blev affär...

Jag har använt mig av Blocketpaketet, innan jag kom underfund med det här. Den gången jag använde mig av den tjänsten gick allt fint och sadeln jag sålde var i princip ny, fast halva nypriset då så köparen blev mer än nöjd. :) Gången därpå när jag hade en sadel till salu verkade köparen velig, fram och tillbaka. Att i ett sådant fall använda ett fraktsätt som låter köparen returnera varan och säljaren åker på frakten, känns mindre lockande. Hade köparen ångrat sig "bara för att" så är det ju säljaren som lider den största förlusten.

Som säljare har jag ju inget att vinna på att skicka en vara som inte är vad jag utger den för att vara. Jag får ju packa varan, åka med varan till inlämningsstället. Får jag den i retur måste jag dessutom hämta den igen. Bara det medför besvär och bränslekostnader som jag ju inte vill ha, så varför försöka luras?

Vi köpte nog samma sadel. Hon härjar fritt fortfarande vad jag vet. Har ca 48 anmälningar på sig denna omgången. :(

Lite knapplån blev det.
Jag har både köpt och sålt via Hästnet. Har bara blivit lurad en gång som sagt men det har funkat smärtfritt de andra gångerna. Säljer och köper mest över Tradera egentligen.

*kl* .. Jag har bara an sa lange blivit lurad 3 ggr pa 2 olika saljstallen...... 1 ggn var det pa Tradera ett nastan nytt Stubbentrans jag btalade 800:- for. Tyvarr hjalpte polisanmalan inte sa jag kunde fa tillbaka nagra pengar da "saljaren" inte hade nagra pengar :mad: 2a gangen var nar jag salde en sadel till Norge och dom angrade sej nar dom skulle behova betala tull pa den och lat den ga i retur..... Som jag blev tvungen att betala + tull :mad: Koparna lovade betala mej den summan men nagra pengar kom aldrig :mad: 3e gangen, eller rattare sagt den 1a gangen jag blev lurad, var det en har pa Buke som lurade mej pa flera tusen svenska kronor + en sadel vard 1 500:- :mad: Hon bodde ocksa da i Norge sa dar las forundersokningen ner och jag kunde inget gora om jag inte villa ta det civilrattsligt och det hade jag inte rad med :mad: Sa nu ar jag extremt noga med att kolla ALLT om summan overstiger 200:-, vilket ar MIN smartgrans ekonomiskt :(

*kl*

Har både sålt och köpt mycket över blocket, hästnet, tradera och här på buke. Även på nån bloppis nån gång.

Nån gång har varan varit i sämre skick än jag trott och då tagit den smällen.

Dock var ett stalltäcke söndrigt fast jag frågat om det var helt, mailade säljaren som erbjöd sig att ta tillbaka täcket, dock sålde jag täcket med vinst på tradera där jag ärligt beskrev felen på det.

Nån gång var varan sönder och i ur dåligt skick, kontaktade säljaren (på tradera) som betalde tillbaka pengarna, varan slängde jag då hen inte ville ha tillbaka den.

Nu har jag köpt tre saker genom en facebook sida, av olika säljare, ett schabrak, ett par tyglar och en Jh collection väst.

Tyglarna betades för snart 2 veckor sen (samma bank så köparen fick pengarna direkt) och de har fortfarande inte kommit. :(

Schabraket (betalades i fredags men annan säljare) hoppas jag kommer nu i veckan.

Västen betalades i lördags (samma bank så pengar in direkt) och den bör ju också komma i veckan.

Det enda tråkiga med Blocketpaketet är för säljaren. Om köparen väljer att returnera varan (kanske ångrade sig, hittade en billigare likadan vara etc) så åker ju säljaren på frakten till köparen. I rimlighetens namn borde ju köparen få stå för frakt + returfrakt om denne ångrar sig.

Förr i tiden så var det ju inte så vanligt att skicka grejor, utan var man intresserad av en sadel åkte man och köpte den på plats. Då fick man ju betala bränslepengar plus tiden det tog dit. Ville man inte köpa, så fick man ju åka hem tomhänt. Man kunde ändå bese varan innan köpet.

Med Blocketpaketet så kan ju en säljare gå rejält back, om den t ex ska sälja en sadel. Sadeln i sig kan vara i utlovat skick, men som sagt, köparen kan ångra sig. Lite trist att köparen bara behöver betala 90 kr då och säljaren kanske 300 kr i frakt för sadeln men utan att det blev affär...

Jag har använt mig av Blocketpaketet, innan jag kom underfund med det här. Den gången jag använde mig av den tjänsten gick allt fint och sadeln jag sålde var i princip ny, fast halva nypriset då så köparen blev mer än nöjd. :) Gången därpå när jag hade en sadel till salu verkade köparen velig, fram och tillbaka. Att i ett sådant fall använda ett fraktsätt som låter köparen returnera varan och säljaren åker på frakten, känns mindre lockande. Hade köparen ångrat sig "bara för att" så är det ju säljaren som lider den största förlusten.

Som säljare har jag ju inget att vinna på att skicka en vara som inte är vad jag utger den för att vara. Jag får ju packa varan, åka med varan till inlämningsstället. Får jag den i retur måste jag dessutom hämta den igen. Bara det medför besvär och bränslekostnader som jag ju inte vill ha, så varför försöka luras?

Blocketpaketet bygger ju på ärlighet från köparens sida. Man får ju inte skicka tillbaka varan för att man har ångrat sig utan enbart om varan inte är så som säljaren har sagt. Det är ju till för att köparen inte ska bli lurad. Sedan är det ju dessutom ett billigt sätt att skicka varor på. Iallafall större saker som sadlar.
Jag har vid flera tillfällen köpt grejer som inte har motsvarat vad säljaren har uppgivit och då har jag varit glad om jag har kunnat returnera och det kan jag ju när jag har köpt med blocketpaketet. Innan det fanns så fick man ju snällt sälja vidare själv (eller slänga varan i värsta fall) för köparen ansåg ju att den inte hade lurats för den vill ju bara sälja och går ju inte med på något återköp oftast. Om du visste vad folk både försöker luras och har dålig koll på sina grejer. För min del har det varit måtten som har varit fel i endel fall och i endel fall har säljaren uppgivit att saken har varit på ett visst sätt och när den har kommit så har den inte alls varit sådan. I ett fall var hela sadeln sned och var bara att slänga. Köper man då med blocketpaketet så kan man iallafall skicka tillbaka grejen när den inte är som utlovat.

Jag skulle med de erfarenheterna jag har inte köpa av någon som inte går med på att skicka med blocketpaketet. Då struntar jag i affären isåfall för då utgår jag ifrån att säljaren försöker luras.

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen... 2
Svar
36
· Visningar
7 977
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan... 2
Svar
22
· Visningar
5 950
Senast: Tassa
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 192
Senast: Imna
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 815

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka