Det enda tråkiga med Blocketpaketet är för säljaren. Om köparen väljer att returnera varan (kanske ångrade sig, hittade en billigare likadan vara etc) så åker ju säljaren på frakten till köparen. I rimlighetens namn borde ju köparen få stå för frakt + returfrakt om denne ångrar sig.
Förr i tiden så var det ju inte så vanligt att skicka grejor, utan var man intresserad av en sadel åkte man och köpte den på plats. Då fick man ju betala bränslepengar plus tiden det tog dit. Ville man inte köpa, så fick man ju åka hem tomhänt. Man kunde ändå bese varan innan köpet.
Med Blocketpaketet så kan ju en säljare gå rejält back, om den t ex ska sälja en sadel. Sadeln i sig kan vara i utlovat skick, men som sagt, köparen kan ångra sig. Lite trist att köparen bara behöver betala 90 kr då och säljaren kanske 300 kr i frakt för sadeln men utan att det blev affär...
Jag har använt mig av Blocketpaketet, innan jag kom underfund med det här. Den gången jag använde mig av den tjänsten gick allt fint och sadeln jag sålde var i princip ny, fast halva nypriset då så köparen blev mer än nöjd.

Gången därpå när jag hade en sadel till salu verkade köparen velig, fram och tillbaka. Att i ett sådant fall använda ett fraktsätt som låter köparen returnera varan och säljaren åker på frakten, känns mindre lockande. Hade köparen ångrat sig "bara för att" så är det ju säljaren som lider den största förlusten.
Som säljare har jag ju inget att vinna på att skicka en vara som inte är vad jag utger den för att vara. Jag får ju packa varan, åka med varan till inlämningsstället. Får jag den i retur måste jag dessutom hämta den igen. Bara det medför besvär och bränslekostnader som jag ju inte vill ha, så varför försöka luras?