Köpa saker på HästNet?

Sv: Köpa saker på HästNet?

Jaså, ja ush man blir faktiskt besviken på rättsystemet, vissa människor verkar livnära sig på det här? :(

När jag ringde polisen och sa att hon fortfarande har annonser ute på hästnet så tyckte polisen att jag skulle ringa hästnet och be dem ta bort annonsen. Det är för små ärenden för att de ska bry sig verkar det som. På något vis känns det bättre när man vet att man inte är den enda personen som blivit lurad.

Har både köpt & sålt och aldrig blivit lurad! Antingen möts man upp för kontant betalning eller så betalar man in först och sen skickas varan! Köper för max 500kr (är det något som kostar mer vill jag oftast köpa nytt istället)
Tycker att man märker ganska fort om människan man mejlar är seriös eller inte!

Som för några dagar sen, mejlade på ett Dyon träns för 400kr :cautious: och anade att det inte stämde! ;) (bilden var dessutom en produktbild och inte en egentagen)
Men tänkte att jag chansar och ser, frågade om egentagen bild!

Fick ett kort och snorkigt svar om att "hennes vän" hade tränset hemma hos sig och några nya bilder inte gick att ta! :sneaky: (med massa stavfel, tydligt ung människa)

Svarade då att jag ej var intresserad och fick ett svar på det om att tränset minsann ändå var sålt! :p

Ja det gör ju det. Jag vet iaf vem du är, om det stämmer på pappret jag fick med alla namn och var de bor mm. ;)
Globus sport åkte på en rejäl blåsning av henne också...

men nog om det, det finns många oseriösa personer ute på olika säljsajter men även många ärliga också :)

Jo fast det jag vänder mig mot är att säljaren ska stå för frakten. Om köparen hade fått igen sina pengar minus frakten, då hade det varit ok tycker jag. Jämför med vilken postorderbutik som helst, där man vid returer bara får tillbaka varans pris. :)

För mig som säljare har jag inget att vinna på att få tillbaka varan... Det innebär ju bara merjobb för mig.

Har köpt en hel del sadlar via hästnet genom åren och bara råkat ut för en oseriös (okunnig?) säljare en gång. Dock så brukar jag vara så frågvis att säljarna behöver ha god kännedom om sina grejer de säljer, samt att jag brukar försöka kolla upp att säljare/sadel finns.

Vid samtliga tillfällen då jag fått varan skickad till mig har jag betalt i förskott, men då möjlighet till öppet köp, intyganden att produkten är hel, eller så pass billigt att det varit värt att ta risken.

Jo fast det jag vänder mig mot är att säljaren ska stå för frakten. Om köparen hade fått igen sina pengar minus frakten, då hade det varit ok tycker jag. Jämför med vilken postorderbutik som helst, där man vid returer bara får tillbaka varans pris. :)

För mig som säljare har jag inget att vinna på att få tillbaka varan... Det innebär ju bara merjobb för mig.

Nej returnerar du allt du har köpt vid ett tillfälle i en postorderbutik så behöver du inte betala frakten till kunden. Iallafall inte där jag har beställt på bland annat hos Ellos, Ecco mfl.

I vilket fall så varför skulle köparen stå för säljarens frakt när säljaren inte har uppgett riktiga uppgifter? Det finns det ju ingen anledning till. Skulle det vara så att köparen har ångrat sig så får hen ändå inte returnera varan utan det är enbart om säljaren inte har uppgett rätt uppgifter. Skulle köparen returnera för att hen har ångrat sig så är det ju bara som säljare att motsäga sig returen. Då får inte köparen tillbaka sina pengar utan en tvist uppstår.

kl

Har köpt på Hästnet och det har gått bra :)
En sele för runt 500-lappen och ett löjligt billigt träns som jag skulle slakta till en gunghäst :p
Har betalat i förskott, inga problem, fina grejer!

Sagda gunghäst är köpt på Tradera och skickades ordentligt förpackad hem till mig utan problem :D
(Har även köpt andra grejer på Tradera men det var mest småsaker, inga problem där heller)

Fast köparen kan ju påstå att varan inte är i utlovat skick. Den kan ju bara säga att varan verkade vara mer sliten än den trodde. Det är ju en tolkningsfråga. Hur bevisar säljaren att så inte är fallet?

Låt säga att man köpt ett par ridstövlar. När de kommer är de smutsiga, ej putsade och snygga. Då kan man ju ange det som villkor för returen, även fastän man specifikt inte frågat eller begärt att de ska vara rena. Inte så jag skulle skicka en vara, men ändock, det finns de som gör det. Jag har själv fått hem en skitig sadel som såg ut att komma direkt från flera timmars ridning utan schabrak, fast den i annonsen var glänsande blank. ;)

Alla gånger som jag har beställt varor via postorder och gjort någon eventuell retur (har hänt att jag har returnerat allt) så har jag ändå fått stå för frakten till mig. Förvisso handlar jag mest av mindre företag, inte stora kedjor. Jag har bara fått tillbaka det jag har betalat för varan, ej frakten. Det har stått angivet i villkoren också.

Om man som sagt ser någon vara på nätet och åker hem till säljaren för ett ev köp, men det inte blir av, så får man ju vackert ändå stå för både tid och bränslepengar. Jag ser faktiskt inte varför det skulle vara annorlunda med köp på postorder mellan privatpersoner?

Jag vidhåller att jag som säljare inte har något att vinna på att skicka en felaktig vara. Det är bara besvärligt att paketera, skriva ut adresslapp och åka till inlämningsstället, för att behöva hämta ut densamma vara igen för att köparen returnerat. Det förlorar jag både tid och bränslepengar på, om man ska se den ekonomiska aspekten för säljaren.

Jo fast det måste ju vara något specifikt som man har kommit överens om för att man ska ha rätt att returnera men det kräver ju att köparen är ärlig. T.ex som i ett fall där jag skulle köpa en sadel och säljaren uppgav att sadeln var ca 130 grader vid och när den kom så var den ca 100 grader vid. Eller när jag köpte en sadel som var helt sned i bommen när den kom. Den var ju bara att slänga. Detta var innan blocketpaketets tid. Om jag hade köpt de sadlarna med blocketpaketet hade jag ju bara kunnat skicka tillbaka dem för det var ju uppenbara avvikelser ifrån vad vi hade kommit överens om. Att en vara är smutsig eller oputsad är ju inget fel om man inte har kommit överens om att varan ska vara ren/putsad. Som säljare har du ju rätt att säga ifrån också. Har man inte kommit överens om en sak och köparen hävdar att den returnerar för en sak som man inte har kommit överens om så är det ju bara att neka returen. Svårare än så är det ju inte.

Både du och jag anser att vi inte har någon anledning att skicka en felaktig vara men alla är ju inte som du och jag. Det finns många som ser sin chans att få sålt en kanske svårsåld vara och då ljuger om varans skick eller mått för att köparen ska köpa och då blir ju köparen lurad.

Jag har faktiskt aldrig handlat från ett företag där jag har fått stå för mer än returfrakten om jag har ångrat ett köp och det oavsett om det har varit ett stort eller litet företag. Har varan varit trasig eller haft något annat fel så har jag inte ens behövt stå för returfrakten. Egentligen så borde ju säljaren betala returfrakten också på blocketpaketet eftersom det då är säljaren som inte har uppgett rätt uppgifter om varan.

Men men, vi behöver inte vara överens men jag står fast vid att en säljare som inte vill ge mig som köpare den tryggheten att jag enkelt kan returnera en felaktig vara skulle jag aldrig handla av. Då utgår jag ifrån att hen är ute efter att luras. Jag skulle aldrig betala i förskott och jag ber aldrig mina köpare om att de ska betala i förskott utan jag erbjuder alltid en säker betalning. Tidigare erbjöd jag payson och nu erbjuder jag blocketpaketet. Jag vill att både jag och köparen ska vara nöjda med affären. En enda gång har jag tagit emot förskottsbetalning för en vara men det var inget jag bad om utan det var köparen som ville betala så för att hen tyckte att det var krångligt att betala via payson.

Jag köper aldrig begagnat längre.
Tycker folk ofta begär överpriser plus att jag orkar inte gå igenom alla sidor med rent ut sagt skit. Fattar inte varför folk bemödar sig att lägga ut en annons på en begagnad syntetgrimma. Bara frakten blir mer än vad den är värd.

Jo naturligtvis beskriver man en vara så gott man kan.

Men, jag håller inte med dig. ;) Frakt plus returfrakt anser jag att köparen ska stå för. Åtminstone bör det finnas alternativ hos det anlitade bolaget om vem som ska stå för frakten om köparen väljer att returnera varan.

Om någon kommer hem till dig (får åka säg 10 mil enkel resa) för att köpa en vara. Sedan är den inte riktigt som denne tänkt sig. Färgen kanske inte helt rätt nyans t ex så de ångrar sig. Erbjuder du dem då bränslepengarna tillbaka? :)

Innan Blocketpaketet fanns, använde jag alltid förskottsbetalning och betalade alltid själv i förskott. Jag såg till att känna mig säker på att säljaren var reko. Ett par gånger råkade jag ut för personer som inte riktigt var så noggranna. Den ena tog nog ungefär 3 veckor på sig att skicka varan och paketet såg ut att ha vandrat halva Sverige runt innan det kom till mig, den andra hade den ena ursäkten efter den andra om varför den inte hade skickat varan. När jag påtalade att jag kommer att polisanmäla för bedrägeri om inte varan dyker upp, så tog det inte mer än 2 dagar innan paketet infann sig.

Jag har köpt o sålt en del på Hästnet o det har alltid gått bra, peppar, peppar. Betalar i förskott alt kräver betalt i förskott om jag är köpare/säljare.

Handlar också en hel del på tradera mellan varven men där har jag blivit blåst, på ett tresiffrigt belopp, sura lärpengar... litar nästan mer på annonser faktiskt.

Nja, hade någon ljugit om skicket så mycket att jag inte köpte varan så vette sjutton om jag inte hade sagt att hen kunde betala bensinpengar om jag hade åkt så långt. (Vilket jag inte skulle göra för då hade säljaren fått skicka istället.) Det märkliga är att jag har aldrig varit med om att säljaren har ljugit om skicket när man ska komma och hämta. Då är folk helt plötsligt väldigt ärliga för det går bra att sitta och ljuga i telefon eller bakom dataskärmen men inte IRL.

Jag har handlat lite därifrån och jag tycker att man ganska omgående känner om det är något skumt.
Jag vill absolut att man ska skicka varan spårbart om det rör sig om 1000kr eller mer.
En säljare kunde absolut inte tänka sig att skicka så rekommenderat trots att jag ville betala för det och TROTS att människan sade sig jobba på posten..

Låt säga att man köpt ett par ridstövlar. När de kommer är de smutsiga, ej putsade och snygga. Då kan man ju ange det som villkor för returen, även fastän man specifikt inte frågat eller begärt att de ska vara rena. Inte så jag skulle skicka en vara, men ändock, det finns de som gör det. Jag har själv fått hem en skitig sadel som såg ut att komma direkt från flera timmars ridning utan schabrak, fast den i annonsen var glänsande blank. ;)
Så som jag ser på det så gäller köpelagstiftningen emellan privatpersoner, dvs att begagnade varor säljs i befintligt skick, och ska vara funktionsdugliga till de ändamål de är ämnade att vara. Det är bara rejäla avsteg från detta som egentligen berättigar till att man kan häva ett köp, även med "blocketpaketet". Dvs blocketpaketet är INTE att jämställa med öppet köp.

Skitig sadel är oseriöst men knappast fog för hävande av köp, heller ej små skråmor, slitage eller dålig stoppning om man inte specifikt efterfrågar detta (stoppning är något man vanligen ska byta vid köp eller kolla/byta årligen).
Fel märke än angett, fel bomvidd än angett, knäckt bom, sned bom som inte tydligt framkommer på bild eller efterfrågas, djupa skråmor som påverkar funktionen, trasiga sömmar på utsatta ställen, trasigt sitsläder eller vid knäna, kan vara sådana saker. OM det inte framkommer tydligt i annonsen.

Jag blev lurad på en sadel 2008, jag fick förvisso en sadel men inte den jag hade betalt för utan en gammal indisk möglig sadel... Jag polisanmälde, vi lyckades få rätt på vem människan egentligen var och det hela slutade med rättegång där hon blev dömd och fick fängelse 1 mån plus samhällstjänst. Nu hade hon förvisso lurats och hållit på innan, både med bedrägeri och urkundsförfalskning. Vi var 4 st tror jag som blivit lurade i samma veva.

Köper väldigt sällan begagnat, gör jag det så är det sadlar som är på så nära håll att jag kan åka dit och köpa dom. Överlag tycker jag att folk begär för mkt för sina saker,jag betalar tex inte närmare 1000 spänn för ett träns oavsett märke. Begagnat är ändå begagnat, jag som har företag kan inte dra momsen och det finns ingen garanti..

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen... 2
Svar
36
· Visningar
7 977
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan... 2
Svar
22
· Visningar
5 950
Senast: Tassa
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 192
Senast: Imna
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 816

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka