Köpa sällskapshäst - hur går det till?

Ragge_

Trådstartare
Hej, här kommer jag med en skum fråga! ;)

Vi ska snart flytta till en gård och flyttar därmed ifrån min hästs kompisar, därför har jag kollat runt lite efter en sällskapshäst till honom.
Hade tänkt oss en shettis som gärna är inkörd, så den inte bara står och skräpar :) Har redan hittat ett par som jag fastnat vid, men nu till problemet .. Jag har allvarlig socialfobi!
Har tömkört min nsv lite grann, men är långt ifrån duktig och har inte kört mer än ett par gånger när jag va i 7 årsåldern typ :o Därför är jag livrädd för att kontakta hästägaren (eller ja, låta mina föräldrar ringa :D) eftersom jag kommer göra bort mig och trassla in mig i tömmarna och inte minns hur man spänner fast en rockard osv. osv!!
Hur som helst, hur har det gått till när ni köpt en ponny, främst till sällskap?
Om ni nämnde i annonsen att hästen är tömkörd/inkörd, hade ni då velat att personen provkörde er häst och hur hade ni reagerat om de ville lära känna hästen först och ta det när de kommit hem typ?

Sv: Köpa sällskapshäst - hur går det till?

Vi hittade annonsen på vår shettis, åkte upp med transporten, tittade på honom, lastade honom och grejorna efter att vi betalt och körde hem honom. Enkelt och lätt.

Han var inkörd och påstått inriden, inget av det spelade någon större roll för oss. Hade vi velat köra honom och han inte var inkörd hade vi helt enkelt fått köra in honom. Men han är köpt som sällskapshäst och därför spelade inget annat än hyfsad hälsa någon roll.

Han hade pintjockt med loppor och löss när han kom, han hade eksem och någon konstig hudförändring på bogen. Allt det är nu borta och han är blank, fin och ytterst välmående. Han krävde dock en del omvårdnad och lite pengar innan han var i skick, men nu är han som ny - trots sina 21 år. Vi fick skaffa pass till honom också, det kostade en slant med chippning och konturdiagram av veterinär. Och passansökan och avgift så klart!

Sv: Köpa sällskapshäst - hur går det till?

Jag tycker du ärligt ska säga att du inte har så stor körvana, men du är villig att lära (för det är du väl?)
Ta reda på om det finns kurser eller någon du kan lära av
Kanske rent av säljaren kan undervisa dig?
Det är roligt att köra men det kräver ju en del kunskap om det inte ska bli helt tokigt….

När det gäller provkörning så hade jag självklart berättat hur mycket (eller lite jag kört)för säljaren, minst lika viktigt som att tala om hur stor ridvana man har vid provridning.

Man börjar med att säljaren förklarar om utrustningen, hur den ska sitta osv.
Det gör jag, som van kusk också för jag vill höra hur säljaren kommit fram till just den här utrustningen och varför
följer utrustningen med på köpet är det så klart en stor fördel under förutsättning att säljaren är kunnig och har valt en utrustning som passar hästen annars kan det vara betydligt bättre att man köper själv och ser till att utrustningen är anpassad till hästen.
:idea:Ett tips, gå in på körforumet och titta där finns många trådar om utrustning.

Sedan åker du med medan säljaren kör och han visar dig vilka kommando han använder och hur hästen är van att köras, det kan skilja ganska mycket på olika kuskar/hästar, jag kör tex nästan enbart med röstkommando andrar kör på annat sätt.
Försök om möjligt att se hästen under körning i olika miljöer, som trafik, skog, paddock med mera, om möjligt både med andra hästar och ensam.
Därefter kör du ev. själv under säljarens överseende.
(hade du haft större körvana kunde du kört själv en tur)

Frågor jag ställer när jag ska köpa körhäst är förutom de vanliga som man ställer på alla hästar man funderar på att köpa, är givetvis hur mycket hästen är körd, om den är trafiksäker, hur den reagerar om en hund far ut och skäller odyl.

Lycka till, att köra är jätteroligt!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Kids edition del 5
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka