Köpa systemkamera begagnat?

Jenka

Trådstartare
Vågar man det? Och vad ska man då tänka på?

Är riktigt sugen på en systemkamera, men vad ska man egentligen kolla efter.

Hittade en begagnad Nikon D70 till bra pris, är det en bra kamera?
Vill fota det mesta (mycket djur och natur, även små detaljer osv), har bara fotat med kompaktkamera förut och är hyfsat nybörjare.

Sv: Köpa systemkamera begagnat?

D70 är en mycket kompetent kamera. Fördelen med D70 är att den kör med CF kort, vilken i princip alla semiproffs och proffskameror gör, så du behöver inte byta korttyp när du byter upp dig.

Det du bör kolla efter främst är:
Repor på lågpassfiltret framför sensorn, och om lågpassfiltret är extremt skitig.

Antal exponeringar gjorda och huruvida den har bytt slutare eller ej.

Om den har varit med GLOD-döden (Ett specefikt D70 problem).

Samt hursliten den är generellt, är de skitig och sliten på utsidan är den förmodligen sliten även på insidan, dvs. elektronik och rörliga delar.

Kolla alla knappar och vred samt även om skärmen är allt för repig.

Kolla även hur AF fungerar, om den fokuserar som den skall eller om den fokuserar skevt etc. samt även om AF motorn är bytt eller ej.

Passa även på att kolla hur kontakterna mellan glugg och hus fungerar, om det ser skitigt ut eller om det fungerar som det skall.

Risken med att köpa begagnat när man inte vet vad man skall titta efter är att man får ett vrak som sedan blir snordyr att reparera.

man bör se över alla kamerans funktioner inte bara af...

det är som alltid inte rekommenderat att man som nybörjar skall köpa begagnat, åtminstone inte av privatperson där man inte kan få funktionsgaranti..

man bör se över alla kamerans funktioner inte bara af...

det är som alltid inte rekommenderat att man som nybörjar skall köpa begagnat, åtminstone inte av privatperson där man inte kan få funktionsgaranti..

Men gäller då inte samma sak med objektiv?

kl

Tack för era svar. Lutar åt att jag köper en ny istället.

Vad skulle ni då rekommendera för kamera och vilka objektiv? Som jag förstått det så medföljer det ett objektiv man kanske "klarar sig på ett tag" i alla fall? men vill ha svar ang. både hus och objektiv.

Fotar alltså det mesta. Mycket djur och natur, både landskap och närbilder. Även rörliga djur och ofta i dåligt ljus. Är nybörjare men vill ha en kamera att bli bättre med.

Alla har olika referensramar och "inte allt för dyrt" innebär oerhört olika för olika personer. Över eller under 10?

Då är nog enda alternativet D60 med kitobjektiv till om du skall ha väska och minneskort till, annars drar det iväg.

Canon EOS 1000D utsågs just till bäst i test av tidningen Råd och Rön och det väger tungt. En sådan kan man få för ca 5000 kr med ett 18-55 mm objektiv.
Jag är inte spekulant på en systemkamera men till det priset skulle jag kunna tänka mig att köpa en för skojs skull och komplettera min kompaktkamera.

Råd och röns test skulle jag INTE lägga särskild stor vikt vid. Inte när det gäller seriösa tester, möjligen tester som riktar sig till nybörjare. Vissa kameror som tekniskt är bättre än andra får sämre betyg på kriterier som vinjettering och annat som inte är kameraspecefikt. Mycket dåligt i min mening. Däremot att 1000D är en bra nybörjarkamera kan vi nog alla enas om, men råd och röns test är i alla fall inget jag skulle hänga i granen.

Råd och röns test skulle jag INTE lägga särskild stor vikt vid. Inte när det gäller seriösa tester, möjligen tester som riktar sig till nybörjare. Vissa kameror som tekniskt är bättre än andra får sämre betyg på kriterier som vinjettering och annat som inte är kameraspecefikt. Mycket dåligt i min mening. Däremot att 1000D är en bra nybörjarkamera kan vi nog alla enas om, men råd och röns test är i alla fall inget jag skulle hänga i granen.
Det gör jag, lägger stor vikt vid vad RR skriver, jag är en medveten och priskänslig konsument. Jag vet att RR gör seriösa och objektiva tester. Ja då, Canons kamera fick bara 5 på vinjetteringen men är för övrigt riktigt bra. Och särskilt med hänsyn taget till priset och med hänsyn taget till att varken jag eller TS är proffsfotografer (egen tolkning av TS). Jag inser att en som lever på sina bilder inte är nöjd med den kameran utan ställer högre krav men får då också punga ut med en betydligt högre summa.

Problemet med deras tester är ju att de inte håller sig till fakta. Att det blir vinjettering på en bild har inget med kamerahuset att göra, enbart med objektivet. Macromöjligheter finns i macroobjektiv, inte i kitgluggar som är standardzoomar.

De gör säkert skitbra test av annat, men detta kameratest betackar jag mig för.

Men du tycker att 1000D kan vara värd att köpa?

Vad är förresten vinjettering? :angel:

Hur intresserad är du av att avancera uppåt proffsmodeller på kameror? Om intresset är att ha en bra hobbykamera kan jag varmt rekommendera Olympus system, deras 500-serie är klart prisvärd i sammanhanget. För ~7 000 får du hus (E-520), 14-42 f/3.5-5.6, 40-150 f/3.5-5.6 samt 4 GB CF-kort och UV-filter på cyberphoto. Då har du lite pengar över för att köpa en väska. Olympus styrka är enligt mig deras kompetenta kitoptik, och deras svaghet är dynamiskt omfång och brusnivåer. De kommer inte upp i proffsklassen som Nikons D3, Canons EOS 1D eller Sonys A900, men upp till entusiastnivå gör de trevliga kameror. Självklart älskar jag mitt kameramärke och vill predika om dess förträfflighet, men titta också på t ex Sony och Pentax som också gör väldigt bra kameror. En fördel med Sony är att all Minolta AF-optik passar, så det finns en stor begagnatmarknad som Olympus tyvärr helt saknar.

E-500 + 40-150 (gamla versionen, f/3.5-4.5)
3674592887_8e825c7d40.jpg

E-500 + 14-45 f/3.5-5.6 (föregångaren till 14-42)
3662735910_52332e8c49.jpg

Senast ändrad:

jag håller faktiskt med irenes på denna punkt, det där kameratestet är ju i klass med expressens artiklar om "snabbare dator*" när henrik står och skruvar i "modermodemet" - "själva hjärtat i datorn där allting lagras"...

Canpn 1000D är en utmärkt nybörjarkamera, helt i klass med Nikon D40. dock är nikon D60 en mycket mycket bättre kamera för bara 200kr mer. dessutom har nikon en bra och billig blixt, sb-400 eller vad den heter, för en 500ing eller vad den nu kostar.

framförallt så har nikon d60 spotmätning på ljuset, vilket kan vara väääldigt användbart om man fotar personer i mörka kläder med automatiklägena.

nog om det.

Ang olympus: visst, de gör mycket bra kameror, men deras bildkvalitet vid lite högre ISOtal är högst tvivelaktig, det blir grynigt och urvattnat fort.
på högiso kvalitet är canon och nikon båsa marknadsledande, och det både syns och känns när man använder kamerorna.
dock är det trevligt att den bara ksotar runt 4400kr (siba stror jag det var) vilket är klart mindre än vad min canon 450D kostade.

i dagsläget måste jag nog säga att nikons lösningar, dvs nikon d60 eller d90 är de bästa och mest privärda som säljs, och detta är ett hårt uttalande från mig. jag är inbiten canonist.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 775
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 407
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 192
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 966
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025