Köpa tillbaka en älskad häst?

Bukefalos 30 år!

Jag sålde min älskade häst med "H" 2018 när jag insjuknade i IBS, min mamma fick leukemi. Ja det var mycket på en gång.

Sålde honom till en ridskola, sa att de gärna får höra av sig om de skulle sälja honom i framtiden. Detta var en superenkel häst i all hantering. Alla kunde rida honom, ja en häst med ett hjärta av guld helt enkelt. Sålde honom för 75k.
Frågade 2019/2020 om jag inte kunde få köpa tillbaka honom. De läste vad jag skrev (messenger) men svarade aldrig.
Köpte min fina, fina Kontur och var tyvärr tvungen att ta bort honom november 2021. Tre månader efter han tagits bort hör ridskolan av sig. De säger att jag kan få buda på min gamla häst och att budet startar på 100k.
Detta då på en häst som börjar sura vid hantering, vägra komma in från hagen, springa bredvid hinderna och bocka i galoppen.
Inte nog med allt det, så ville de jag skulle ha budkrig mot en annan tjej på ridskolan.

Hade heller inte 100k, då jag precis hade utrett min andra häst i 9 månader + tagit bort honom.

Så var tvungen att tackade nej.

De sålde honom sedan till ridgymnasiet som de delar ridhus, paddock och hagar med. Har varit och hälsat på men han trivs inte alls, är så sur och arg. Så mådde bara dåligt av att hälsa på.

En rolig sak i allt det tråkiga, var att när jag ropade på honom på besöket, så kom han skrittandes direkt till grinden. Alla blev så förvånade då de alltid måste ta in honom sist av alla hästarna. Jag kunde gå direkt fram och ta honom.
Saknar honom jättemycket! Men finns ingen ekonomi till häst idag :(.
Det låter förfärligt sorgligt. :(

Jag sålde Monsun när han var 17, vi hade kamperat ihop i 10 år, var hjärtligt trötta på varandra och jag ville börja om på nytt med en yngre häst så jag sålde honom billigt till en junior som gick sista året på ridgymnasium.
Hon blev tvungen att sälja 8-9 månader senare när hon fick jobb hos en toppryttare och inte kunde ta med sig honom och hittade ett bra hem i en familj åt honom.

1,5 år senare såg @Görel honom på annons och hojtade till mig och då upptäckte jag att han hade hunnit bli såld en gång till däremellan och kände väl att det här går inte, jag var urless på honom när jag sålde men han var ju ändå min bästa vän i 10 år så jag köpte tillbaka honom.
Hade honom hemma ett par veckor och mindes precis varför jag sålde ;) och hade då en annan häst som verkligen var min drömhäst så Mons fick flytta till en god vän med gård i Skåne där han levde tills han dog i hagen häromåret. <3

I mitt fall ville jag ju inte ha tillbaka honom som ridhäst och jag har inte heller varit i situationen där jag tvingats sälja en häst jag egentligen velat ha kvar så mitt svar är kanske irrelevant i sammanhanget men jag tror att det säkert kan bli bra om man inte har velat sälja från början.
Jag tror, i mitt fall, att jag inte skulle ångra ett återköp, men jag ser också en risk att jag blir stressad över tid och ekonomi.

Av de hästar vi har idag (ungdomarna och jag), så är två mina (unghästarna). De andra två skall skötas om av dem, men jag tar trots allt mest ansvar.

Kontentan blir att det, om det blir en häst till, att jag kanske inte ens tycker det är roligt att ha häst?

Idag tar jag huvudansvaret, och rida han jag göra "hur mycket jag vill", då de två vuxna hästarna inte rids så mycket. Jag kan utan problem rida när jag har lust. (Men jag gör det inte, vet inte varför)

Jag "behöver" därför inte en häst till, även om jag älskade henne högt. Unghästarna ska också ridas in, lasttränas osv, och allt tar tid.

Men hur jag än vänder och vrider på det, så är min förra häst en mycket älskad vän, men jag tycker också väldigt mycket om våra nuvarande hästar.

För att det ska bli ett återköp så behöver jag sälja, och det vill jag verkligen inte heller...

:crazy::(

Det låter förfärligt sorgligt. :(
Det är otroligt sorgligt. Men de lovade iallafall ändå att höra av sig om de skulle sälja honom.

Men ja är inte samma häst som jag sålde. Han var då så nyfiken, glad och tyckte allt var så roligt.

Nu får man inte göra iordning honom i boxen, han står och bara är sur på gången och så fort du rör ryggen så slår han med huvudet och svansen :(. Tror ridgymnasiumet gör allt de kan för honom, men ridskolan skulle sålt honom för länge sedan.

Var beredd på att ge 150k+ när jag skrev 2019/2020, när de inte ens kunde svara mig. Men nu så finns inte den typen av pengar.

Men blev helt glad/ledsen när han direkt slutade beta och kom gåendes, när jag ropade hans namn (smeknamnet hos mig) och de anställda sa att han aldrig kommer fram. Utan de måste ta in alla andra först och han sist för att få tag på honom. Gjorde rätt ont i hjärtat :heart.

Bifogade filer

• 14203261_10154604975216414_8855337723267596936_n.webp
    14203261_10154604975216414_8855337723267596936_n.webp
    49 KB · Visningar: 4 283
Det är otroligt sorgligt. Men de lovade iallafall ändå att höra av sig om de skulle sälja honom.

Men ja är inte samma häst som jag sålde. Han var då så nyfiken, glad och tyckte allt var så roligt.

Nu får man inte göra iordning honom i boxen, han står och bara är sur på gången och så fort du rör ryggen så slår han med huvudet och svansen :(. Tror ridgymnasiumet gör allt de kan för honom, men ridskolan skulle sålt honom för länge sedan.

Var beredd på att ge 150k+ när jag skrev 2019/2020, när de inte ens kunde svara mig. Men nu så finns inte den typen av pengar.

Men blev helt glad/ledsen när han direkt slutade beta och kom gåendes, när jag ropade hans namn (smeknamnet hos mig) och de anställda sa att han aldrig kommer fram. Utan de måste ta in alla andra först och han sist för att få tag på honom. Gjorde rätt ont i hjärtat :heart.
Att man ens vill ha en häst som så tydligt visar att den inte trivs i verksamheten och verkar må rätt dåligt. Känns ju väldigt tveksamt etiskt.

Jag har nämnt vid försäljningen att om de ska sälja i framtiden får de gärna höra av sig.

Lilla shettisen fick jag erbjudande om att köpa tillbaka i våras. Men fick tacka nej. Just nu har vi ingen bra plats/användning/uppgift till henne. De valde att ha kvar henne. Men kan tänka mig att en försäljning kan bli aktuell så småningom igen.

Mitt islandssto som jag sålde för 1,5 år sedan saknar jag. Henne hade jag velat köpa tillbaka. Tror jag. Man ska ju hinna med också…

Dotterns ponny är välkommen hem igen den dagen hon ska pensioneras. Men det borde vara några år kvar.

Min första häst såldes till en knepig människa (hon va jättebra först) som misskötte henne och ”räddades” av en tjej som kontaktade mig. Jag sa att jag gärna köpte tillbaka men hon sålde aldrig. Och hon hade de bra där så det var ändå bäst ♥️
Skrev nog 2-3 gånger att jag ville köpa tillbaka (vi hade kontakt och HON kontaktade mig oftast) la tillomed ett rejält bud hon tacka nej till 😅

Goldie, quartern jag hade senast hade jag gärna köpt tillbaka ♥️ men har ingen kontakt med nya ägaren…

Jag har nämnt vid försäljningen att om de ska sälja i framtiden får de gärna höra av sig.

Lilla shettisen fick jag erbjudande om att köpa tillbaka i våras. Men fick tacka nej. Just nu har vi ingen bra plats/användning/uppgift till henne. De valde att ha kvar henne. Men kan tänka mig att en försäljning kan bli aktuell så småningom igen.

Mitt islandssto som jag sålde för 1,5 år sedan saknar jag. Henne hade jag velat köpa tillbaka. Tror jag. Man ska ju hinna med också…

Dotterns ponny är välkommen hem igen den dagen hon ska pensioneras. Men det borde vara några år kvar.
Det är just att hinna med, som gör att jag tvekar.
Numera har vi egen gård och det tar enormt mycket mer tid än att vara uppstallad.

Det är inte bara att ta hem en extra häst. Hur älskad hon än är.

Jag sålde min häst till en ridskola. När hon blev skadad och inte skulle vara kvar fick jag frågan om att köpa henne. Jag tackade nej, men "förmedlade" henne till en ny ägare. Hon är nu pensionär och har fått två föl. Jag har igen fått frågan om att köpa/få henne men kommer tacka nej igen. Enda anledningen är att jag inte vill ha häst nu. Men jag blir väldigt glad över att få frågan! Världens bästa häst 🥰

Jag hade nog köpt tillbaka den. Tid kan man kanske lösa med medryttare, då kan man kanske få lite hjälp med stall också. Funkar det inte kan man ju sälja vidare till hösten och då kan man "välja" vem man vill sälja till. Och kanske vill man då behålla. Jag har precis köpt tillbaka min förre ponny och det är det bästa jag gjort. Han är lite risig och så men jag kan i alla fall ralla runt på honom några år och jag vet han kommer få det bra ända in i det sista.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka