köpa transport, ume vs boj

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare hoppstrumpan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 6 042
Sv: köpa transport, ume vs boj

hehe ne de e b50 dom åker så..så de vet jag inget om:D

men i b60 är det mycket gott om plats!

jag har fått mycket bra service av umesläp. bak rampen erbjuder dom att byta ut utan kostnad om du har ett släp från det aktuella årtalen de gällde.

Är mkt nöjd med mitt Boj.
• Sadelkammaren rymmer alla mina saker som täcken, träns, sadlar mm på tävling och klädkammaren är lika stor så den är också suverän.

• Gott om plats framför bommarna fram, så man får plats att tränsa eller stå där om det ösregnar på tävling. :p

• Har dörrar bak vilket pollan trivs super med.

• Nu har jag extra bred, men den känns väldigt stor och rymlig.

• Känns rejäl och tålig.

• Ligger riktigt bra på vägen.

• Som kund behandlas man riktigt bra, fick alla extra saker för ett bra pris, och det som inte har varit helt hundra som rostande muttrar har de bytt ut direkt.

jag har också ett boj classic sedan ett litet tag tillbaka:p

vi är väldigt nöjda hitills, den är STOR och rymlig, hästarna verkar trivas ganska bra i den:) stor sadel/klädkammare som är super när man tex åker på meetings o sådant, åker mkt bra på vägen, enda nackdelen är väll att jag (TROR) den är ganska tung...

Fortsätter med mina ume-frågor :D (ska köpa nytt släp troligtvis till hösten)

Bakbommarna i aluminium med "klick-lås". Hur sätter man fast dem? Måste man lyfta på pinnen eller kan man bara trycka dit bommen lixom (med tanke på namnet)?

Är de lätta att öppna igen? Är bommarna lätta att handskas med öht?

Är det samma system på de hellånga bommarna?

Är det sparkskydd monterat i orginal?

jag har inte bommar i bak utan dörrar vilket jag tycker är kanon!
då är det två dörrar som är lätta att öppna och stänga.
så bommarna har jag ej testat.

jag valde dörrar eftersom vi kör föl och det känndes då säkrare.
jag ångrar inte att jag köpte ume släp!:D

Jag skulle egentligen gärna vilja ha dörrar, men eftersom att jag behöver köra utan mellanvägg så måste det bli bom som standard. Fast jag funderar på att köpa med dörrar som tillval för de gånger som jag kommer köra föl så kommer jag ju ha mellanvägg i och då känns det säkert och bra med dörrar.

Någon annan som har erfarenhet utav bommarna?

vi har använt dörrarna även utan mellan väggen. det funkar det med även om det såklart blir stadigare med väggen i.

Jaha! :idea: Jag trodde det var helt uteslutet. Men hur "låser man fast" dörrarna då så att säga? Jag trodde de hakades i mellanväggen.

Hur stadiga är dörrarna? Står de emot om en häst backar mot dem? Och då menar jag inte att de prejar med full kraft för då är det ju inte mkt som står emot, utan mer lite halvhjärtat.

Sorry för frågebombning!

dörrarna sätts fasst i mellan väggen samt i golvet( på samma vis som man fäster mellan väggen i golvet). de står ju emot lite tryck, men de e klart att de hålls bättre med väggen i.
hur mycket de håller emot vet jag inte...våra hästar har aldrig provat backa mot mer än lite lätt...;)

Kan för jämförandets skull beskriva hur Boj har gjort, vi har ju dörrar bak men kör stora tjocka fölmärrar utan mellanvägg.

Dels låser man dörrarna i golvet med en sprint, och sedan har man en tvärslå som låser dörrarna i varandra.

En häst som provar att backa står lösningen lätt pall för, vi har inte några lastidioter så hårdprövat är det inte. Men det har varit rejäla hästar som kollat om det är öppet, och det har inte varit några som helst problem.

Vi har också bom att sätta bak om vi så önskar. Vi får byta frambom (teleskop) när vi väljer att åka utan mellanvägg, Bojs säkerhetsbommar är delade fram. Det tar ungefär 2 minuter att byta frambommen själv, svårare än så är det inte.

total vikten. total vikten är 1400kg på ume(kan vägas om). men det jag har hört om boj är att de i själva verket väger mer än vad de påstår.

Totalvikten på både Ume och Boj är vad du vill att den ska vara när du köper den (ny alltså). Helt flexibelt.

Boj väger inte mer än de skriver, jag har vägt mina sista två vagnar därifrån och båda har vägt inom 10-20 kg från spec, inklusive inredning. Farligt att sprida "jag har hört"-rykten...

Senast ändrad:

är dt för att sadelkammaren är större??:confused:
ja dt är en B60:P och en bravo 216S

Som jag skrev i ett av mina första inlägg så tycker jag att Umes sadelkammare är opraktisk eftersom man inte kan nå sadelhängarna utifrån. Det diskvalificerar släpet för min del eftersom jag nästan alltid reser ensam med hästen till tävling och träning.
Stor volym har den dock!
Boj har valt att dela den i två halvor istället där ena halvan är sadelkammare och andra är garderob. Allt lätt tillgängligt utifrån.
En smaksak och mycket beroende av ens behov helt enkelt!

Men, båda modellerna har suverän placering av sadelkammaren vilket inte inkräktar på hästarnas utrymme framåt där många andra släp har hopplöst trångt på ena sidan.

Senast ändrad:

Jag har bara erfarenhet av Boj, äger själv en Boj med sadelkammare där framme. Boj Bravo heter den väl... precis samma som på bilden du visade alltså :idea:

Har haft mitt sen okt -07 men använder det ca 2 ggr i veckan så jag har fått en ganska bra uppfattning om vad det är för släp.
Kan väl säga att jag i princip bara upplever det positivt. Hade tidigare en Star Safir. Det känns att Bojen är tyngre att dra, men Bojen ligger HELT annorlunda på vägen. Safiren upplevde jag ibland ganska svajig och ostabil. Tror Bojen är lite lägre oxå, alltså från marken till golvet.
Sadelkammaren på Bojen tycker jag är väldigt rymligt, jag uppskattar det oerhört att det är så lättåtkomligt utifrån, för jag är nästan alltid själv när jag åker iväg. Jag svor rätt mkt åt mitt lilla "påhängda" sadelskåp på Safiren som var trångt o där jag inte nådde sadeln utan att stå med ena foten inne i transporten. Gäller att ha en häst på backen som står still då!!
Jag har dörrar bak och har alltid kört min häst utan mellanvägg. Jag tycker dörrarna är stabila (men varken dörrar eller bommar håller nog om det är en häst som kraftigt slänger sig bakåt med full kraft). Utan vägg är det alltså en tvärslå upptill på dörrarna. Dörrar känns säkert eftersom man kan stå på baklemmen utan att riskera att bli sparkad o jag upplever det som att det blir mer "stängt" bakom hästen än med bara en bom.
Tja, vad ska jag mer säga. Tycker servicen och kundmottagandet har varit KANON på Boj (det är dom i Klippan jag har haft kontakt med). Pratade med en försäljare på Falsterbo i somras, när jag senare besökte Klippan för att beställa en transport kände han gladeligen igen mig. Nu i Gbg hann jag knappt in på mässan förrän han glatt kom fram o hälsade o frågade om jag var nöjd med släpet. Bara en sån sak gör att man är nöjd :bow:
Enda "nackdelen" då är väl att det tyvärr tog ett par månader att tillverka släpet, det var många släp som var beställda. Men den som väntar på nåt gott....
De är väldigt serviceinriktade och man kan få släpet typ precis som man vill ha det.
Ett tips är att beställa skötardörr på BÅDA sidor, praktiskt om man är två inne i släpet som gör iordning hästarna samtidigt. Som någon skrev, det är rymligt framför hästarna. Har kikat in i en Henra tror jag det var, SUPERsmalt framför den ena hästen pga sadelkammaren var konstruerad så att den tog upp all plats där.

Ume har jag tyvärr ingen erfarenhet av själv, men jag har hört att det är mkt bra kvalitet på dem. Utseendemässigt tycker jag vissa modeller är mindre tilltalande, men man ska ju självklart gå på funktionen hos släpet.

Jag missade ett "inte" i mitt förra inlägg.
Jag menar att jag tror INTE att varken bommar eller dörrar håller om en häst (stor sådan) slänger sig med full kraft bakåt. Kanske bäst och säkrast så också i och för sig.
JAg menar inte att dörrarna på Boj är klena, min häst har nog testat att backa nån gång, men inte med nån större kraft så jag vet inte riktigt hur mkt de tål. Kan bara TÄNKA mig!

det vet jag inte om jag tycker är speciellt farligt..en åsikt. en vän till mig vägde sin o den vägde mera än vad den skulle.
ska man köpa trailer vill man väl ha information. från olika håll. bra och dålig.
eller är du återförsäljare på b*j?

Man behöver väl inte vara åf för att tycka något är bra? Vi har provat oss igenom närmare hela utbudet av trailers och vi vidhåller att Boj är det bästa - trots att vi innan investerade i ett helt nytt importsläp.

Vår Boj väger också vad de utgett den för att göra, jag räknar inte 10 kg extra som något annat än en annan avrundning

+ övriga:

Tack för svaren! Det låter faktiskt lite bättre än vad jag trodde (med fördel för Boj). Mina hästar är heller inga tokar på så vis, men det händer att valacken provar om det är stängt eller inte bakom honom (och slutar direkt när han känner att det är det). Och det var mest den typen av lite lättare påfrestning som jag var nyfiken på.

I dagsläget är jag mest inne på ett Ume-släp men jag har inte så seriöst ännu börjat jämföra (mellan Boj och Ume). De gånger jag kört och handskats med Boj har jag däremot tyckt att de var så väldigt tunga. Men de har varit väldigt stabila efter bilen och haft många andra fördelar.

självklart inte..men prsonen verkade lite stött när jag hade skrivit nackdelar om boj.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nu behöver jag eran hjälp! Jag har en unghäst som det är dags att välja färg på utrustningen då vi ska komma igång lite mer med...
Svar
7
· Visningar
1 363
Senast: Lillstrumpa
·
L
Utrustning Jag har en dressyrsadel Crown Arwen som är väl utprovad och passar min häst bra. Hästen har haft en del ryggproblem men de är nu nästan...
Svar
0
· Visningar
1 351
Senast: lasseman
·
Utrustning Har börjat kolla på att köpa en egen transport då jag är less på att behöva hyra av andra. Det jag söker är: en (begagnad)...
Svar
11
· Visningar
1 920
Senast: pulkaskurk
·
Utrustning Tycker det är kul att se hur folk klär sig o sina hästar :) Hur är du? Lika snygg o välmatchad oavsett om du ska tuffa ut i skogen...
Svar
5
· Visningar
2 231

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka