Sv: köpa transport, ume vs boj
Jag har bara erfarenhet av Boj, äger själv en Boj med sadelkammare där framme. Boj Bravo heter den väl... precis samma som på bilden du visade alltså
Har haft mitt sen okt -07 men använder det ca 2 ggr i veckan så jag har fått en ganska bra uppfattning om vad det är för släp.
Kan väl säga att jag i princip bara upplever det positivt. Hade tidigare en Star Safir. Det känns att Bojen är tyngre att dra, men Bojen ligger HELT annorlunda på vägen. Safiren upplevde jag ibland ganska svajig och ostabil. Tror Bojen är lite lägre oxå, alltså från marken till golvet.
Sadelkammaren på Bojen tycker jag är väldigt rymligt, jag uppskattar det oerhört att det är så lättåtkomligt utifrån, för jag är nästan alltid själv när jag åker iväg. Jag svor rätt mkt åt mitt lilla "påhängda" sadelskåp på Safiren som var trångt o där jag inte nådde sadeln utan att stå med ena foten inne i transporten. Gäller att ha en häst på backen som står still då!!
Jag har dörrar bak och har alltid kört min häst utan mellanvägg. Jag tycker dörrarna är stabila (men varken dörrar eller bommar håller nog om det är en häst som kraftigt slänger sig bakåt med full kraft). Utan vägg är det alltså en tvärslå upptill på dörrarna. Dörrar känns säkert eftersom man kan stå på baklemmen utan att riskera att bli sparkad o jag upplever det som att det blir mer "stängt" bakom hästen än med bara en bom.
Tja, vad ska jag mer säga. Tycker servicen och kundmottagandet har varit KANON på Boj (det är dom i Klippan jag har haft kontakt med). Pratade med en försäljare på Falsterbo i somras, när jag senare besökte Klippan för att beställa en transport kände han gladeligen igen mig. Nu i Gbg hann jag knappt in på mässan förrän han glatt kom fram o hälsade o frågade om jag var nöjd med släpet. Bara en sån sak gör att man är nöjd
Enda "nackdelen" då är väl att det tyvärr tog ett par månader att tillverka släpet, det var många släp som var beställda. Men den som väntar på nåt gott....
De är väldigt serviceinriktade och man kan få släpet typ precis som man vill ha det.
Ett tips är att beställa skötardörr på BÅDA sidor, praktiskt om man är två inne i släpet som gör iordning hästarna samtidigt. Som någon skrev, det är rymligt framför hästarna. Har kikat in i en Henra tror jag det var, SUPERsmalt framför den ena hästen pga sadelkammaren var konstruerad så att den tog upp all plats där.
Ume har jag tyvärr ingen erfarenhet av själv, men jag har hört att det är mkt bra kvalitet på dem. Utseendemässigt tycker jag vissa modeller är mindre tilltalande, men man ska ju självklart gå på funktionen hos släpet.