Köpa transport

antiloop8

Trådstartare
Jag tänkte skaffa mig en transport.
De tre som jag väljer på nu är:
* Värmlandsvagnen -99, fronturlastare, fint skick.
* Boj Bravo -90, fin i skicket, nya bromsar
* Kylingekärra -93, fint skick, ny bes.

Alla ligger runt 20 lök.
Vad har ni för synpunkter på dessa, för- och nackdelar om alla önskas.

Tack på förhand!

Sv: Köpa transport

Alla ligger runt 20 lök.

Tack på förhand!

värmland tycker jag

För mig går Värmlandsvagnen bort direkt!
Det är skramligt,mörkt och urdåligt för hästen!
Boj och Kylinge har jag bara positivt att säga om däremot.
Där skulle skick/pris vara avgörande för mig i valet mellan dem.
Exempelvis om golvet är bytt,nybesiktigat mm.

Är någon av dem tvåaxlade?

Jag hade funderat på Kyllinge eller Boj, beroende på vilken som hade minst renoveringsbehov/bäst förutsättningar.

Tack för era åsikter :)

Ingen av dom är boggie. Jag vill ha enaxlat...faktiskt :)
Jag har ju ingen panik heller men jag hoppas att rätt transport dyker upp snart, till rätt pris oxå.

Fler åsikter tack :bow:

But why?

Varför VILL man ha enkelaxlat?

Okej det är lite lättare att backa med om man har begränsat med utrymme och det är billigare att köpa nya däck.

Men det är nog enda fördelarna jag kan komma på?

Ja o dubbelt så många utgifter om den går sönder :smirk:
Jag har helt enkelt inte tänkt att köra så fasligt mkt att jag tycker att jag ska överväga att skaffa en boggie.
Jag har räknat med att köra ca. 4 mil/mån med den. Har pratat med flera åf som tycker att jag resonerar rätt just eftersom att jag inte ska köra så mkt.

Att hitta en boggie i den prisklassen är väl hyffsat lätt, men det är ju nästintill enbart skit då oxå, och mer vill jag inte lägga på en transport.

Min kostade 28tkr med nytt golv, båda axlarna bytta, alla däck, fälgar och bromsar är nya och elen är omdragen. (Dvs allt är gjort precis innan jag köpte det).

oavsett om det blir dyrare med 4 hjul så har du iallafall 3 hela om ett blir platt!

Även om man kör lite så kan man få punktering och det är INTE kul med hästen lastad mitt i körbanan, garanterat så är det mörk ute också:idea:

Vet inte vad jag hört det men det var en person som hört rykten om att enaxlat skulle förbjudas? Någon sanning i det??

Det är väl möjligen så att man inte kommer att få nytillverka enkelaxlade.

Men det verkar mest vara rykten. Vi får se helt enkelt.

Alla ligger runt 20 lök.

Tack på förhand!

Värmlandsvagn = skrammelvagn, mörk, trång
Kylinge = ingen egen erfarenhet, men hört flera som haft fuktskadade skivor i väggarna, syns inte utanpå, men slår man till nertill på väggen så går de sönder om de är fuktskadade!
Boj Bravo = rejält

Mitt är 20 år gammalt och har en liten skada på "vänster" bak på väggen. Men använder inte den sidan och har ändå ett sparkskydd på insidan.

I övrigt kanonfrächst.

(Lilla luckan ska bytas först, sen den väggen).

Vi kör inte heller så särskilt mycket, men jag vägrar att tumma på säkerheten och komforten för det. Hade enkelaxlat från början. Tjejen som köpte mitt enkelaxlade (finns på Buke) bytte också upp sig relativt snabbt - det går inte att jämföra på samma dag.

Vilken prisklass? Jag såg precis en annons på en dubbelaxlad Kylinge, allt renoverat, fronturlastning, s+vdäck, totalvikt 1400 kg, lastvikt 760 kg. 25 000 kr - DET tycker jag varken är dyrt eller skit faktiskt.

Dubbelt så många utgifter om den går sönder? Vad syftar du då på? Det har jag hittills inte märkt på de åren jag haft tillfälle att jämföra tvåaxlat/enkelaxlat. Det beror ju helt på vad man skaffar för skick, inte hur många axlar man har?

För ca 10 år sen hade vi en kylinge boggie. När den skulle fixas så var det 4 bromsar 4 hjul och 2 axlar som skulle lagas. Det blev dyrt...mkt dyrt :crazy:
Vår stallkamrat körde dessutom punktering på den, bägge däcken gick åt skogen den gången på högersidan.

Nä ska jag ha en boggie igen så ska jag ha en ny isf. UTAN massa lagningar. Men nu vill jag inte betala mer än MAX 20 för en transport.
Jag har kört enaxlad Trane nu i snart 4 år och det går kanonbra. Denna transporten har jag dock lånat hela tiden, men inser nu när det blir mer kontinuerlig träning att jag vill ha något liknande själv.

Värmlandsvagn = skrammelvagn, mörk, trång
Kylinge = ingen egen erfarenhet, men hört flera som haft fuktskadade skivor i väggarna, syns inte utanpå, men slår man till nertill på väggen så går de sönder om de är fuktskadade!
Boj Bravo = rejält

Apropå fuktskadade väggar så är det ett problem många äldre släp har, det som är viktigt är att man ser till så att det är silicon mellan stålbalkarna utvändigt och trät, då stoppar man vattnet från att gå ner emellan trät och järnet.
ser man efter såna grejor så håller släpets väggar länge, det handlar om att sköta det.

jag förstår dig, min mamma är också rätt säker på att hon vill ha en enaxlad just för att det körs så lite, inte ens 1ggr/månad. Kanske en gång i halvåret haha.
Har alltid haft enaxlat dessutom så. Och som du säger så blir det dyrare att laga en boggie, jag förstår inte riktigt fördelarna med boggie.

Kylinge.
Sen beror det iofs. på vad som är bytt och så, men mitt första handsval hade varit Kylingen.

Liknande trådar

Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 318
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Ska byta transport och funderar vad jag har att välja på och behöver lite tips. Vet ni några som uppfyller dessa krav? - Ej för ny...
Svar
9
· Visningar
2 236
Senast: Kanintant
·
Utrustning Till hösten blir det kanske att vi skaffar egen transport, antingen ny eller beg. Har läst på lite om säkerhetsdetaljer på bommarna och...
Svar
12
· Visningar
1 226
Senast: skuggi
·
Utrustning Sitter lite i valet och kvalet med min gamla transport. Det är en gammal kärra, Boj (eller Hydro som det hette då) från 1972 men i fint...
Svar
14
· Visningar
2 384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka