köpa unghäst utomlands

S

seavalley

jag har hittat fina unghästar på ett försäljningsstall i tjeckien & då man inte direkt åker dit & provrider dem så blire ju lite svårt.. vågar man köpa en häst man bara sett på film & bilder? de är ju ändå 4 åringar vi pratar om så dom rider man ju inte så mkt heller när man provrider dem eller hur jag ska säga.. de har fin hoppestam också så man känner sig ju lite säker på att den kommer vara bra.. någon som köpt häst utomlands? :o

Sv: köpa unghäst utomlands

Jag har köpt en unghäst utomlands..
Bestämde mig för en häst som jag sett på bild.. tre år gammal. En vecka innan den skulle komma ringde säljaren till mig och undrade om jag kunde tänka mig att byta häst (det hade blivit strul, lång historia...)
Denna häst hade jag alltså inte ens sett på bild.. Säljaren hade en månads bytesrätt om man inte kände att hästen var rätt så jag tänkte, vad 17 jag provar..
Nu har jag haft denna häst i tre månader och det funkar jättebra!
Men det var nervöst timmarna innan den skulle komma. Hade ju definitivt köpt "grisen i säcken".
Nu hade jag tur och det blev bra!!

Jag har köpt en 3-åring från gissningsvis det stället du pratar om. Ut få an att titta innan. Och jag fick väl hem nästan det jag trodde att jag skulle få...

Det är en tjej här på buke som har skrivit ett jättefint spec. arbete om stället du antagligen pratar om! hennes nick är Idun, hör med henne om du får läsa de!

Jag fattar inte hur någon vågar och köpa en häst som de bara sett på bild???? Läste i någon annan tråd att en häst som gått igenom veterinär besiktningen i Tjeckien ofta inte räknas som en frisk häst i Sverige. Då ska stackarna skickas tillbaka och man får en ny häst. Finns det inte underbara friska hästar på närmare håll som man kan både se och provrida innan. Hästarna kan inte kosta många tusenlappar om man ska våga sig på något sådant.

Jag fattar inte hur någon vågar och köpa en häst som de bara sett på bild???? Läste i någon annan tråd att en häst som gått igenom veterinär besiktningen i Tjeckien ofta inte räknas som en frisk häst i Sverige. Då ska stackarna skickas tillbaka och man får en ny häst. Finns det inte underbara friska hästar på närmare håll som man kan både se och provrida innan. Hästarna kan inte kosta många tusenlappar om man ska våga sig på något sådant.

Amen typ!

När det finns så många fina hästar här hemma.
När jag skulla köpa häst så hade jag ett maxavstånd på 20 mil till ev köpehäst.

Ja varför inte våga för ?
Som du säger det är en unghäst.
Jag själv har köpt 4 hästar bara på bild 3 unghästar och 1 vuxen häst och ALLA dom har jag varit/är jätte nöjda med.
Visserligen har jag dock inte köpt dom utomlands utan här i Sverige men dom har stått 60-80 mil i från mig enkel väg så jag har köpt dom som sagt bara på kort och har inte blivit besviken på någon av dom.
LYCKA TILL.

Ja varför inte våga för ?
Som du säger det är en unghäst.
Jag själv har köpt 4 hästar bara på bild 3 unghästar och 1 vuxen häst och ALLA dom har jag varit/är jätte nöjda med.
Visserligen har jag dock inte köpt dom utomlands utan här i Sverige men dom har stått 60-80 mil i från mig enkel väg så jag har köpt dom som sagt bara på kort och har inte blivit besviken på någon av dom.
LYCKA TILL.

Jag håller med. Ibland måste man helt enkelt våga chansa!! Jag har också köpt hästar på bild, förutom att en var lite tunn när jag fick hem den, så har de varit över förväntan bra!

tack för alla svar! :bow:
nu får vi vell se vad de blir, antingen en svensk eller utländsk för som sagt man måste våga för att vinna! :)

Modigt, det vet jag inte om jag skulle våga! Jag kände min häst i 3 år innan jag köpte henne :) Man vet ju hur de ser ut men inte hur de är till sättet, i psyket osv...? Fast såklart det kan ju vara ens drömhäst också...

Vi har också köpt en häst ifrån Tjeckien (säkerligen samma stall).

Har haft henne i 2 år nu, och hon har överträffat alla förväntningar!!

Vi var dock nere och provred henne i Tjeckien, så vi visste ju på ett ungefär vad vi skulle få hem.

Att provrida dem är ju givetvis det bästa, men precis som du skriver så rider man ju inte så mycket på en fyraåring ändå - därför kanske det räcker med bilder och film..

Lycka till! :)

Jag har också köpt häst så och blivit totallurad! Köpte en häst från tyskland via video och bild från en förmedlare i skåne. Hästen var halt efter ett par dagar och det visade sig att den hade ett dolt fel. En skada som den har varit halt av en längre tid och andra stora exteriöra fel. den hade aldrig blivit genomsläppt vid en svensk veterinär besiktning!
Antingen gick den på smärtlindring eller så besiktade man en annan häst.
Så se noga upp vem du handlar av så de verkligen är seriösa!!

hej! ville bara säga att min kollega som kommer från slovakien känner typ hela slovakien/tjeckiens hästfolk, så jag skulle kunna slå vad om en 1000-lapp att han känner de som har detta stället:p vill du pm:a namnet kan jag höra med honom hur seriösa de verkligen är. men jag vet att han har sagt att de har fina hästar i dessa länder, just nu importerar de ju mkt sperma från topphingstarna i världen, just för att de vill föra sin avel framåt. han har själv köpt en 4-åring e for pleasure, och de har många quick star, contender, heraldik, quidam osv. säg till bara isf!

Jag kan tycka att det näst intill är oseriöst?

Varför välja att köpa en häst som han aldrig sett så ruskigt långt bort ifrån? Om man kan få en minst lika bra häst från Sverige. Det är ju inte direkt så att vi har brist på hästar... Tycker inte det är rättvist mot hästarna att göra så. Om man ångrar sig/inte vill ha hästen har den ju forit fram och tillbaka helt i onödan. Dessutom är det ju generellt sett krångligare rent juridiskt om det går fel när man handlar mellan länder.

Är det pengar det handlar om eller varför vill man inte gynna svensk avel/ekonomi och göra en "bra" affär?

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 521
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 060
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 409
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 484
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka