Bukefalos 28 år!

koper ni mest organisk mat? Narodlat/uppfott? Fair Trade?

hastflicka

Trådstartare
Hur mycket far maten kosta? Hur mycket dyrare blir det hos er att kopa lokalt an att kopa morotterna fran "langtbortistan"? Jag har alltid lite farska bar hemma ... oftast blabar. Just nu finns inget lokalt, utan mina organiska blabar kommer fran Miami. Jag tittade i hyllan med blabar fran Peru och de kostar halva priset. Sa ar det med det mesta har ... prisskillnaden ar ganska stor.
Hur gor ni, handlar ni "ratt" anda och biter i det sura applet och betalar det hogre priset?
 
Hur mycket far maten kosta? Hur mycket dyrare blir det hos er att kopa lokalt an att kopa morotterna fran "langtbortistan"? Jag har alltid lite farska bar hemma ... oftast blabar. Just nu finns inget lokalt, utan mina organiska blabar kommer fran Miami. Jag tittade i hyllan med blabar fran Peru och de kostar halva priset. Sa ar det med det mesta har ... prisskillnaden ar ganska stor.
Hur gor ni, handlar ni "ratt" anda och biter i det sura applet och betalar det hogre priset?
Först -det engelska organiskt betyder nåt annat på svenska.
På svenska heter det ekologiskt.

Jag äter i görligaste mån närodlat - eller härodlat. Dvs det jag odlat själv.
Fair Trade är jag skeptisk till så det köper jag bara i nödfall.

Jag är omgiven av bra köttproducenter och affärerna här är duktiga på att hålla ett svenskt sortiment.
Hellre närodlat men inte ekologiskt, än ekologiskt fraktat över halva jorden.
Det finns mat jag avstår pga miljön däe den odlas -avocado t.ex.

Mon ekonomi är synnerligen begränsad så jag köper oftast det billigaste. Men det billigaste för stunden av det vettiga avseende miljö, säsong och ursprung
 
Jag köper i första hand närodlat. I andra hand ekologiskt. Det mesta närodlade där jag finns är också ekologiskt vilket är tacksamt. Dessutom odlar jag en del själv och det är en liten lyx jag påkostar min tid och energi.

Det är sällan jag köper varor som är från långtbortistan, men det blir ju ändå en del ris, frukt, osv som inte odlas här.
 
Organiskt är inget som har med mat att göra. Jag förstår inte hur engelskan kom på den termen till att beskriva ekologisk mat. Organiskt material är humus och sånt d.v.s. jord och innehåller mer hälften kolföreningar.

Jag köper bara svenskt kött, svenska ägg, svensk mjölk. I övrigt väljer jag hellre svenskt före produkter från andra länder om likvärdiga produkter finns och prisskillnaden inte är alltför stor. Vissa produkter köper jag i princip aldrig t.ex. utländska bär. Jag äter mycket svenska jordgubbar när det är säsong men sällan resten av året. Ser ingen mening med att betala dyra pengar för nåt som inte är lika gott som svenska jordgubbar odlade på friland.

Ekologiskt har inget större egenvärde för mig. Jag tror inte att lösningen på problemen är att sänka skördarna och därmed behöva odla upp större arealer. Naturen är för viktig för det. Jag tror på att modifiera det konventionella jordbruket så att man med bibehålla skördenivåer kan odla miljövänligare och vara bättre för den biologiska mångfalden. Mycket görs redan idag och stora framsteg har gjorts.
 
Olika. När det gäller frukt och grönsaker försöker jag först och främst köpa vad som är i säsong här. Köper t ex inte jordgubbar i december. Kravmärkta eller ej.
Bananer, citroner och apelsiner köper jag alltid kravmärkta. Kaffe och kakao fairtrade och krav.
Min viktigaste grej är att träna mig i att avstå. Jag behöver t ex inte avokado bara för att jag känner mig sugen.
 
Jag köper närodlat i första hand, svenskt i andra hand och försöker handla efter säsong så att jag kan följa det. Det kostar lite mer men jag tycker att det är värt det. Förutom transporten som påverkar miljön så använder vi så mycket mindre bekämpningsmedel och antibiotika i Sverige.
 
Även här köps det främst närodlat, finns det inte så absolut svenskt. Det är ett krav på kött, annars låter jag bli, men fisk kan jag vara lite flytande med beroende på var släkten är. Handlar helst ekologiskt men även plånboken styr. Är det för mig för stor skillnad i pris blir det ett annat alternativ. Sen har jag mina mat-pleasures som vare sig är ekologiska eller vidare miljövänliga. De försöker jag kompensera på andra vis.
 
Sen försöker jag undvika produkter som är mindre miljövänliga att producera t.ex. sötmandel och avokado som kräver väldigt mycket vatten och odlas i områden där man har problem med för lite vatten. Skulle aldrig köpa mandelmjölk utan köper istället havremjölk.
 
Njae, jag köper vissa saker ekologist eller via rekoringen och liknande i de fall då jag vet att tex djurhållningen skiljer väldigt mycket och då får det kosta vad det kostar om jag vill äta det. Griskött är ett exempel. När det kommer till grönsaker så är jag inte lika noga men odlar å andra sidan en hel del själv och då vet jag precis vad som gjorts med det och mer närodlat är svårt att hitta.
 
Jag köper ekologiskt av de varor som är kända för att vara de värsta att köpa "vanliga", eller när priset mellan ekologiskt och icke-ekologiskt inte skiljer speciellt mycket.

Sedan köper jag så närtillverkat som möjligt, på alternativ som inte ens finns ekologiska köper jag definitivt det som kommer från ställen så nära som möjligt. Jag kan många gånger välja bort att köpa frukter där det inte finns att köpa från hyfsat närliggande länder. Jag försöker också anpassa maten efter årstiderna, äta det som är i säsong osv, men har svårt för det. Äter i övrigt vegetariskt och försöker hålla ner på mejeriprodukter.
 
Jag lärde mig någon gång att fem produkter är bra att köpa ekologiskt av lite olika anledningar; bananer, kaffe, potatis, vindruvor och paprika. I praktiken blir det oftast att jag då helt avstår de två sista eftersom de ofta är för dyra ekologiska. Köper endast svenskt kött och MSC märkt fisk.
 
Hur mycket far maten kosta? Hur mycket dyrare blir det hos er att kopa lokalt an att kopa morotterna fran "langtbortistan"? Jag har alltid lite farska bar hemma ... oftast blabar. Just nu finns inget lokalt, utan mina organiska blabar kommer fran Miami. Jag tittade i hyllan med blabar fran Peru och de kostar halva priset. Sa ar det med det mesta har ... prisskillnaden ar ganska stor.
Hur gor ni, handlar ni "ratt" anda och biter i det sura applet och betalar det hogre priset?

1. Alltid svenskt om det är något som odlas här.
2. Ekologiskt skiter jag fullständigt i, speciellt KRAV som mer eller mindre är en sekt (eller iaf extremt odemokratisk organisation). Enda gången det alltid blir ekologiskt är om jag ska använda skalet från apelsin eller citron.
3. I första hans stödjer jag lokala bönder så långt det går (jag känner flera av dem och har jobbat på ett ställe).
4. Fisk/skaldjur alltid MSC.

Finns det inget som jag tycker är fräscht och prisvärt handlar jag inte den varan utan lagar något annat. Sedan köper jag oftast kött/fläsk/kyckling på kort datum, jag har gott om frysplats (men alltid svenskt). Särbon jagar så vi kan äta älg tills vi blir less (vilket brukar hända).

Jag handlar så vettigt som möjligt men jag tänker inte be om ursäkt för mig själv när jag handlar sådant som inte är optimalt. Med min historia av ätstörningar och sedan mag-tarmsjukdom är det viktigt att min mat är smaklig och näringsriktig, det är prio ett. Jag äter tex rätt ofta ris eftersom jag tycker det är gott och min mage mår bra av det.
 
Köper svenskt så långt det går. Kött köper jag till 99% svenskt (undantag enstaka typ salami eller liknande). Även med annan mat väljer jag svenskt om det är möjligt, tittar inte på priset. Kan avstå köp ibland om det inte finns svenskt.

Ibland köper jag ekologiskt men inte som regel. När jag gäller tex kött och ägg väljer jag gärna konventionellt men där djuren går ute. Tex ägg från svenska utehöns eller svenskt naturbeteskött.

Köper ganska sällan exotisk frukt. Bananer ibland, ibland kiwi. Blåbär köper vi fryst och det finns svenskt året om där vi handlar. Färska jordgubbar köper vi bara svenska på sommaren. De är ju inte ens goda när de är importerade så det valet är lätt.
 
Hur mycket far maten kosta? Hur mycket dyrare blir det hos er att kopa lokalt an att kopa morotterna fran "langtbortistan"? Jag har alltid lite farska bar hemma ... oftast blabar. Just nu finns inget lokalt, utan mina organiska blabar kommer fran Miami. Jag tittade i hyllan med blabar fran Peru och de kostar halva priset. Sa ar det med det mesta har ... prisskillnaden ar ganska stor.
Hur gor ni, handlar ni "ratt" anda och biter i det sura applet och betalar det hogre priset?


Jag lagar nästan uteslutande vegansk mat hemma, och undviker fejkkött och soja-produkter, så min matshopping ligger vanligen på en låg månadskostnad (kompenserar det med en massa restaurangbesök istället ;)).

Men därför kan jag också välja fairtrade när det alternativet finns utan att budgeten spräcks, jag prioriterar alltid närodlat, om möjligt svenskt. Grönsaker och frukt efter säsong. Gärna ekologiskt, men måste jag välja eko eller närodlat tar jag närodlat.

Det är ju en hel del bullshittande i eko-världen, typ ekologiska avokados som flygs in från Peru...:cool: Så det går inte att bara slaviskt följa märken.
 
1. Alltid svenskt om det är något som odlas här.
2. Ekologiskt skiter jag fullständigt i, speciellt KRAV som mer eller mindre är en sekt (eller iaf extremt odemokratisk organisation). Enda gången det alltid blir ekologiskt är om jag ska använda skalet från apelsin eller citron.
3. I första hans stödjer jag lokala bönder så långt det går (jag känner flera av dem och har jobbat på ett ställe).
4. Fisk/skaldjur alltid MSC.

Finns det inget som jag tycker är fräscht och prisvärt handlar jag inte den varan utan lagar något annat. Sedan köper jag oftast kött/fläsk/kyckling på kort datum, jag har gott om frysplats (men alltid svenskt). Särbon jagar så vi kan äta älg tills vi blir less (vilket brukar hända).

Jag handlar så vettigt som möjligt men jag tänker inte be om ursäkt för mig själv när jag handlar sådant som inte är optimalt. Med min historia av ätstörningar och sedan mag-tarmsjukdom är det viktigt att min mat är smaklig och näringsriktig, det är prio ett. Jag äter tex rätt ofta ris eftersom jag tycker det är gott och min mage mår bra av det.
Om du orkar får du gärna utveckla punkt 2, har förstått att det finns olika tankar kring det ekologiska och just KRAV-märkningen men har inte bott i Sverige på heltid på ett tag så har missat den diskussionen.
 
Hur mycket far maten kosta? Hur mycket dyrare blir det hos er att kopa lokalt an att kopa morotterna fran "langtbortistan"? Jag har alltid lite farska bar hemma ... oftast blabar. Just nu finns inget lokalt, utan mina organiska blabar kommer fran Miami. Jag tittade i hyllan med blabar fran Peru och de kostar halva priset. Sa ar det med det mesta har ... prisskillnaden ar ganska stor.
Hur gor ni, handlar ni "ratt" anda och biter i det sura applet och betalar det hogre priset?
Jag tittar sällan på priset, är inte så ekonomiskt lagd 🙈 köper så mycket närodlat och ekologiskt jag kan! Ibland finns det ju inte alltid och då är det så.
 

Liknande trådar

Avel Jag har last traden om storlek och vilken hingst manga vill valja. Flera had skrivit de vill ha HOGA hastar. Inte under 150 cm etc etc...
Svar
18
· Visningar
1 719
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp