Bukefalos 28 år!

koper ni mest organisk mat? Narodlat/uppfott? Fair Trade?

Hur mycket far maten kosta? Hur mycket dyrare blir det hos er att kopa lokalt an att kopa morotterna fran "langtbortistan"? Jag har alltid lite farska bar hemma ... oftast blabar. Just nu finns inget lokalt, utan mina organiska blabar kommer fran Miami. Jag tittade i hyllan med blabar fran Peru och de kostar halva priset. Sa ar det med det mesta har ... prisskillnaden ar ganska stor.
Hur gor ni, handlar ni "ratt" anda och biter i det sura applet och betalar det hogre priset?
Jag köper bara svenskt kött och köper bara mjölk från gårdarna här runt staden, 5 kr extra per liter.
Köper helst svenska grönsaker men inte på vintern, dvs köper vi tomater på vintern är de ju inte svenska, det växer ju inget här nu. Däremot köper jag inte blåbär, hallon, jordgubbar alls såhär års de är ändå inte goda och det är inte rätt säsong för dem. Jag köper bara lokala ägg. Men varierar mellan de lokala äggen i affären som är normalbilliga på runt 1.50 - 2 kr ägget och de lokala småskaliga äggen som kostar 4-5 kr styck. Känner jag mig rik kan jag köpa ngn liter lokal småskalig mjölk men den kostar 3 gånger så mycket. Köper inte kött på Reko ringen utom julskinka, dubbelt så dyrt kött blir ganska mycket.

Men har noterat att det är mycket lättare att handla lokalt på Gotland eller i Skåne, här där vi bor får det bli svenskt mestadels, finns inte mycket lokalt på ICA, förutom mjölk och ägg då. Eller vi har ett lokalt köttföretag med som vi handlar av såklart, men det ska nog inte vara bättre än Scan egentligen.

Älskar ju ris så det blir ju importerat, bönor och kikärtor och sådant är ju såklart också alltid det. Gula ärtor är dock svenska.
 
Senast ändrad:
Som KRAV-bonde, så förstår jag inte vad du menar med "sekt" och odemokratiskt?

Hur det var när det startade, har jag ingen aning om, men idag är det definitivt inte någon sekt, eller att någon som uppfyller kraven, som vägras medlemskap. Det tog väl ett antal år innan det satte sig som en fullt ut fungerande organisation, och, som så ofta, så fanns det väl rivaliserande fraktioner i uppstarten?

Odemokratiskt? Tja, inte mer än vad andra väldigt stora organisationer är. Det mesta av de grundläggande reglerna styrs idag från Bryssel, och är alltså EU-regler för hur ekologisk produktion ska definieras. Det som styrs från EU är väldigt odemokratiskt, och blir inte sällan "lite konstigt" för svenska förhållanden.

Den delen av reglerna som svenska KRAV styr över, helt eller delvis, remitteras som förslag till oss KRAV-producenter årligen för revision, och vi har möjlighet att tycka till om reglerna, endera som enskilda medlemmar, eller via våra intresseorganisationer som t.ex. Ekologiska Lantbrukarna.

En del regler gillar jag inte alls, t.ex. att lamm alltid blir oekologiska om de måste få mjölkersättning även som tillägg.

Det är inte bra för tackan att tvingas ge di till alla lammen en fyrlingkull eller ens trillingkull, det ökar risken att tackan får juverinflammation, och det sliter på tackan.
Reglerna styr i just det fallet till en sämre djuromsorg, eftersom det kostar pengar för bonden när ett lamm blir konventionellt istället för KRAV. Fast just den regeln kommer inte från svenska KRAV, utan kommer från EU:s regelverk för ekologisk produktion...

Annars så bygger ekologisk produktion på det naturliga kretsloppet, och att lantbruksdjur äter foder som produceras på den egna gården, snarare än importerade kraftfoder t.ex. Dessutom så finns det högre krav på utrymme, utevistelse och möjligheten till naturligt beteende än i konventionell produktion.

Sverige är faktiskt världsbäst på att använda minimalt med herbicider och pesticider i det konventionella odlingen, och vi har sedan länge slutat med att använda antibiotika förebyggande eller att använda t.ex. tillväxthormoner i djuruppfödningen, så skillnaderna mellan "Ekologiskt" och "konventionellt" är mindre i Sverige än på väldigt många andra håll i världen.
Men för vissa former av produktion, så är det ändå så att det blir en väldigt liten, eller ingen sänkning alls av produktiviteten genom att driva den enligt KRAV:s regler. Lammuppfödning är ett sådant exempel.

Samtidigt, så vad avser Sverige, så är åtminstone jag av den åsikten, att det vore bra för vår beredskap, och för möjligheten att producera mer biodrivmedel bl.a., att mer åkermark vore i fullt bruk.

När man kommer bort ifrån de allra bästa odlingsjordarna, så har mycket åkermark tagits ur produktion, och t.ex. planterats med gran, därför att det är svårt att få tillräckligt betalt för grödorna, och/eller att man befinner sig i områden där grödorna bara ibland når den kvalitet som behövs för humankonsumtion. Om då Ekologisk produktion gör att det behövs mer åkerareal, för att få fram en viss mängd av en gröda, så betyder det att vi kan vända utvecklingen där mer och mer mark försvinner ur produktion, och blir skog, eller i bästa fall bara får växa igen.

Om mer av den nedlagda åkermarken vore i bruk, så vore det en fördel för oss, att den fungerar när den verkligen behövs, i en krissituation av något slag, eller helt enkelt för att "mer människor behöver mer mat". Sveriges självförsörjningsgrad på livsmedel är skrämmande låg.

Vad avser beredskap, så är Ekologisk produktion mer hållbar, när/om det uppstår brist på konstgödsel och bekämpningsmedel i en krissituation, eftersom man inte använder konstgödsel alls, och de flesta bekämpningsmedel man använder är enkla naturprodukter, så importberoendet i odlingen är minimalt.

Jag har tagit tillbaka ett antal hektar, som fått växa igen eller varit planterade med gran, och det tar flertalet år att få åkerjorden att börja fungera igen, så att den ger en rimlig avkastning. För jord som det vuxit gran på, så kan det ta fem-sex år innan PH normaliserats, och mikrolivet kommit igång. Så det är ingen quick-fix att återskapa åkermark, man kanske inte har fem-sex år på sig i en avspärrningssituation.


En jag inte gillar är att utländska produkter kan bli KRAV-märkta.
Jag vet att jag kontrolleras minst en gång per år av en KRAV-revisor, som stämmer av att jag följer reglerna. Revisorn byts ut regelbundet, och minst vartannat år, så kommer det en oförberedd inspektion, där jag bara får veta dagen före, att det ska bli en kontroll, så det går liksom inte att gömma undan fuskande så lätt.

Utländska produkter kollas inte av KRAV:s egna revisorer, utan av andra liknande organisationer, som jag inte har fullt förtroende för.
De borde ta bort de där utländska produkterna, så att varumärket inte skadas.

Du har rätt till din åsikt och jag till min.

Jag har flera problem med KRAV, tex att en organisation och inte en myndighet mer eller mindre har monopol på vad som anses ekologiskt i landet.
 
Jag köper bara svenskt kött och köper bara mjölk från gårdarna här runt staden, 5 kr extra per liter.
Köper helst svenska grönsaker men inte på vintern, dvs köper vi tomater på vintern är de ju inte svenska, det växer ju inget här nu. Däremot köper jag inte blåbär, hallon, jordgubbar alls såhär års de är ändå inte goda och det är inte rätt säsong för dem. Jag köper bara lokala ägg. Men varierar mellan de lokala äggen i affären som är normalbilliga på runt 1.50 - 2 kr ägget och de lokala småskaliga äggen som kostar 4-5 kr styck. Känner jag mig rik kan jag köpa ngn liter lokal småskalig mjölk men den kostar 3 gånger så mycket. Köper inte kött på Reko ringen utom julskinka, dubbelt så dyrt kött blir ganska mycket.

Men har noterat att det är mycket lättare att handla lokalt på Gotland eller i Skåne, här där vi bor får det bli svenskt mestadels, finns inte mycket lokalt på ICA, förutom mjölk och ägg då. Eller vi har ett lokalt köttföretag med som vi handlar av såklart, men det ska nog inte vara bättre än Scan egentligen.

Älskar ju ris så det blir ju importerat, bönor och kikärtor och sådant är ju såklart också alltid det. Gula ärtor är dock svenska.

Ett tips: det finns numera svenska gula linser att köpa i vanliga affärer!
 
Min livssituation idag tillåter mig att välja matursprung ganska fritt och mina prioriteringar liknar andras i tråden:
  • Svenskt om det överhuvudtaget finns.
  • Lokalt/närproducerat om det finns. Och det gör det i stor utsträckning, vi bor mitt i maten.
  • Ekologiskt i somliga fall, bl a mejeriprodukter och grönsaker.

Något som stör mig mycket är att både ICA och COOP i trakten kör stenhårt på EVM (Egna VaruMärken). ICA Kvantum i båda centralorterna i närheten har mycket brett utbud av t ex frukt och grönsaker men i princip uteslutande ICA-märkt, av >200 varor är max 10 icke-ICA.
 
Min livssituation idag tillåter mig att välja matursprung ganska fritt och mina prioriteringar liknar andras i tråden:
  • Svenskt om det överhuvudtaget finns.
  • Lokalt/närproducerat om det finns. Och det gör det i stor utsträckning, vi bor mitt i maten.
  • Ekologiskt i somliga fall, bl a mejeriprodukter och grönsaker.

Något som stör mig mycket är att både ICA och COOP i trakten kör stenhårt på EVM (Egna VaruMärken). ICA Kvantum i båda centralorterna i närheten har mycket brett utbud av t ex frukt och grönsaker men i princip uteslutande ICA-märkt, av >200 varor är max 10 icke-ICA.
EMV ska det vara - Egna MärkesVaror. Eller rättare sagt jag håller med om att det inte ska vara det och undviker det om det går.
 
Orkar helt ärligt inte. Men jag var i branschen sas när organisationen startade och det var väldigt mycket som var tveksamt, bla nekande av medlemskap utan vettig grund (utöver att tongivande medlemmar inte ville ha dem). Sedan är jag inte alls övertygad om att deras djurhälsokrav är så mycket bättre.

Plus att godkänna KRAV-märkning på äpplen från Nya Zeeland? Totalt oseriöst.

Jag har inte stenkoll på organisationen KRAV, men är det inte ett väldigt märkligt argument att vara emot en organisation på grund av hur dåligt den sköttes när den startade för nästan 40 år sedan? Speciellt i en bransch som ekologisk mat där vi pratar två olika världar nu och då.
 
Jag har inte stenkoll på organisationen KRAV, men är det inte ett väldigt märkligt argument att vara emot en organisation på grund av hur dåligt den sköttes när den startade för nästan 40 år sedan? Speciellt i en bransch som ekologisk mat där vi pratar två olika världar nu och då.

Min åsikt som jag har rätt att ha (och jag ser som sagt problem med organisationen fortfarande). Helt ok att inte hålla med mig.
 
Du har rätt till din åsikt och jag till min.

Jag har flera problem med KRAV, tex att en organisation och inte en myndighet mer eller mindre har monopol på vad som anses ekologiskt i landet.
Jag tror att du har missuppfattat en hel del.

KRAV:s regelverk styrs till av EU-regler, och Jordbruksverkets definitioner, det man gör är att sammanställa dem, och i viss mån förhandla med myndigheter. KRAV jobbar med att dokumentera och förtydliga, samt att säkerställa att de kontroller som behövs genomförs på ett säkert sätt.

Det är alltså en certifieringsorganisation, och inte en förening som hittar på egna definitioner.

Har du liknande problem med andra branschorganisationer, som baserat på regelverk och lagar certifierar medlemmar? ISO-certifieringar, våtrumscertifiering, brunnsborrare m.fl?

Någon som ogillar ekologiskt jordbruk, eller varit osams med en ekologisk bonde, har jobbat bra med att dela med sig av sina fördomar misstänker jag.
 
Min åsikt som jag har rätt att ha (och jag ser som sagt problem med organisationen fortfarande). Helt ok att inte hålla med mig.

Jag har väl ändå inte påstått att du inte har rätt till din åsikt?

Jag ifrågasatte inte heller det faktum att du inte gillar Krav. Jag ifrågasatte dina argument som handlade om hur du säger att organisationen sköttes för snart 40 år sen.
 
Jag har ingen insyn i KRAV-regelverk, men jag vet flera småskaliga grönsaksproducenter som sliter med märkningen, speciellt kostnaden för den. Har själv läst småskalig grönsaksproduktion och kommit i kontakt med många små grönsaksproducenter. En del betalar ändå och får en del av (den lilla) vinsten uppäten, andra struntar i det men kan ibland ha svårt att mäta sig i pris för att de inte råkar kunna KRAV-märka sina redan ekologiska produkter. För mig framstår det som ytterligare en märkning för storproducenter som småskaliga har svårt att ha råd med (återigen, detta gäller grönsaker).

För att svara på trådens fråga så slaktar vi en del kött själva (gris och kyckling) och köper en del vilt. Grönsakerna är en vild blandning av egenodlat, småskaliga producenter (oavsett ekologisk märkning eller ej), svenskproducerat men också då och då utländskt (gurka på vintern, apelsiner, citroner etc). Utländska produkter vill jag alltid ha ekologiskt utav (grönsaker specifikt), om det finns. Utöver det finns det ju ytterligare en mängd råvaror där ursprunget kan variera stort.

Edit: Om man ännu inte provat sin lokala reko-ring - gör det! Ett otroligt lyft för den småskaliga marknaden.
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag tror att du har missuppfattat en hel del.

KRAV:s regelverk styrs till av EU-regler, och Jordbruksverkets definitioner, det man gör är att sammanställa dem, och i viss mån förhandla med myndigheter. KRAV jobbar med att dokumentera och förtydliga, samt att säkerställa att de kontroller som behövs genomförs på ett säkert sätt.

Det är alltså en certifieringsorganisation, och inte en förening som hittar på egna definitioner.

Har du liknande problem med andra branschorganisationer, som baserat på regelverk och lagar certifierar medlemmar? ISO-certifieringar, våtrumscertifiering, brunnsborrare m.fl?

Någon som ogillar ekologiskt jordbruk, eller varit osams med en ekologisk bonde, har jobbat bra med att dela med sig av sina fördomar misstänker jag.

Jag har väl ändå inte påstått att du inte har rätt till din åsikt?

Jag ifrågasatte inte heller det faktum att du inte gillar Krav. Jag ifrågasatte dina argument som handlade om hur du säger att organisationen sköttes för snart 40 år sen.

Min uppfattning om KRAV var låg från det att den bildades och organisationen har inte gjort något för att få mig att ändra åsikt. Och jo, jag kan faktiskt inhämta och värdera fakta helt på egen hand.

Jag har som sagt flera invändningar som är relevanta i nutid, tex det @Fruentimber beskriver nedan också.

Edit: Det här är ett sidospår som jag helt ärligt inte ha tid och ork att utveckla min ståndpunkt i. Vill en gilla KRAV så fine, inte mitt problem.
 
Jag har ingen insyn i KRAV-regelverk, men jag vet flera småskaliga grönsaksproducenter som sliter med märkningen, speciellt kostnaden för den. Har själv läst småskalig grönsaksproduktion och kommit i kontakt med många små grönsaksproducenter. En del betalar ändå och får en del av (den lilla) vinsten uppäten, andra struntar i det men kan ibland ha svårt att mäta sig i pris för att de inte råkar kunna KRAV-märka sina redan ekologiska produkter. För mig framstår det som ytterligare en märkning för storproducenter som småskaliga har svårt att ha råd med (återigen, detta gäller grönsaker).

För att svara på trådens fråga så slaktar vi en del kött själva (gris och kyckling) och köper en del vilt. Grönsakerna är en vild blandning av egenodlat, småskaliga producenter (oavsett ekologisk märkning eller ej), svenskproducerat men också då och då utländskt (gurka på vintern, apelsiner, citroner etc). Utländska produkter vill jag alltid ha ekologiskt utav (grönsaker specifikt), om det finns. Utöver det finns det ju ytterligare en mängd råvaror där ursprunget kan variera stort.

Edit: Om man ännu inte provat sin lokala reko-ring - gör det! Ett otroligt lyft för den småskaliga marknaden.
Jo i Reko ringen är det flera som säger att de inte har råd att betala till Krav men att de ändå kör på de villkoren.
 
Jag har ingen insyn i KRAV-regelverk, men jag vet flera småskaliga grönsaksproducenter som sliter med märkningen, speciellt kostnaden för den. Har själv läst småskalig grönsaksproduktion och kommit i kontakt med många små grönsaksproducenter. En del betalar ändå och får en del av (den lilla) vinsten uppäten, andra struntar i det men kan ibland ha svårt att mäta sig i pris för att de inte råkar kunna KRAV-märka sina redan ekologiska produkter. För mig framstår det som ytterligare en märkning för storproducenter som småskaliga har svårt att ha råd med (återigen, detta gäller grönsaker).

För att svara på trådens fråga så slaktar vi en del kött själva (gris och kyckling) och köper en del vilt. Grönsakerna är en vild blandning av egenodlat, småskaliga producenter (oavsett ekologisk märkning eller ej), svenskproducerat men också då och då utländskt (gurka på vintern, apelsiner, citroner etc). Utländska produkter vill jag alltid ha ekologiskt utav (grönsaker specifikt), om det finns. Utöver det finns det ju ytterligare en mängd råvaror där ursprunget kan variera stort.

Edit: Om man ännu inte provat sin lokala reko-ring - gör det! Ett otroligt lyft för den småskaliga marknaden.
Ja, certifieringen kostar, men ger också intäkter, bl.a. i form av högre/särskilda EU-stöd, förutom merbetalning från konsument.

Delvis KL

För att säkerställa att något som påstås vara odlat eller uppfött ekologiskt, så behövs ju ett regelverk, som definierar vad man menar med "Ekologiskt", det behövs också att det verifieras på något sätt, att den ekologiska bonden verkligen följer definitionen.

Jag har lite svårt att förstå hur det skulle gå till utan ett certifieringssystem, som då kostar pengar, i form av att upprätthålla .

Svensk sigill, är ett annat exempel certifieringssystem inom den konventionella produktionen, det kostar också pengar för bonden att vara med i, och innebär också kontroller av att man följer kraven.
Svensk sigill är helt och hållet, av branschen självt uppsatta regler för kvalitetskontroll, alltså mer "egenpåhittat" än vad KRAV är, eftersom KRAV:s regler till stor del baseras på beslut inom EU:s gemensamma jordbrukspolitik, kompletterat med svenska politiska beslut, kryddat med en liten del där svenska KRAV-regler är lite "hårdare" än myndighetskraven, t.ex. inom djuromsorg, växtskyddsmedel, och synen på vad som är godkända gödselmedel.

Det är ju föga rimligt att frivilliga certifieringsprogram vore gratis för bonden, om kollektivet "alla svenska bönder" skulle betala genom att kostnaden togs från t.ex. landsbygdsprogrammet, så skulle bidrag till andra nyttigheter i landsbygdsprogrammet, som idag i princip är tillgängliga för samtliga svenska bönder oavsett inriktning att söka, ha tillgång till mindre pengar, som t.ex. bidrag för rovdjursavvisande stängsel, energieffektivisering, eller ombyggnad/nybyggnad av djurstall.

Jag tvivlar på att konventionella bönder som inte vill vara med i t.ex. Svenskt Sigill, eller bli certifierade KRAV-bönder skulle gilla att det var gratis att bli certifierad...
 
Men det vet man alltså inte. Bara för att någon påstår något, så betyder det inte att man verkligen följer ett regelverk.

Men det låter ju bra sådär.

Med viss insyn i småskalig ekologisk grönsaksproduktion skulle jag säga att det stämmer till 99%. Det är ofta inte bara en form av inkomst utan styrts också av ideologi och identitetsskapande.
 
Undviker EMV
Allt som försöker vara "Miljövänligt" eller "Organinskt" odlad vara. Käns mer som maknadsföring än något annat.
Fair trade, vist, vet inte om det funkar.
Köper gärna nära eller direkt av odlare.
Köper främst svensk sen hur nära det är i förhållande till mig.
Köper aldrig fisk och skaldjur. är allergisk.
 

Liknande trådar

Avel Jag har last traden om storlek och vilken hingst manga vill valja. Flera had skrivit de vill ha HOGA hastar. Inte under 150 cm etc etc...
Svar
18
· Visningar
1 731
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp