Bukefalos 28 år!

koper ni mest organisk mat? Narodlat/uppfott? Fair Trade?

Om du orkar får du gärna utveckla punkt 2, har förstått att det finns olika tankar kring det ekologiska och just KRAV-märkningen men har inte bott i Sverige på heltid på ett tag så har missat den diskussionen.

Orkar helt ärligt inte. Men jag var i branschen sas när organisationen startade och det var väldigt mycket som var tveksamt, bla nekande av medlemskap utan vettig grund (utöver att tongivande medlemmar inte ville ha dem). Sedan är jag inte alls övertygad om att deras djurhälsokrav är så mycket bättre.

Plus att godkänna KRAV-märkning på äpplen från Nya Zeeland? Totalt oseriöst.
 
Jag är noga med val av produkter från djurriket. Köper bara kött från närområdet från djur som haft det bra. Ägg och mjölk blir från motsvarande KRAV (bor inte i Sverige). Det enda som halkar ur det här är ost. Älskar ost av alla modeller... :bag: Andra produkter är jag inte lika noga med, men försöker handla lokalt och efter säsong.
 
Orkar helt ärligt inte. Men jag var i branschen sas när organisationen startade och det var väldigt mycket som var tveksamt, bla nekande av medlemskap utan vettig grund (utöver att tongivande medlemmar inte ville ha dem). Sedan är jag inte alls övertygad om att deras djurhälsokrav är så mycket bättre.

Plus att godkänna KRAV-märkning på äpplen från Nya Zeeland? Totalt oseriöst.
Helt okej, har förstått att det varit/är en hel del kaos kring detta. Dock svårt som enskild kund att reda i detta och veta var en ska lägga sina kronor på 😒
 
Kaffe är nog det jag syndar mest med, uppfödd på Zoegas så det går inte att bryta. De har någon sort som påstås vara ekologiskt odlad, jag köper den när andan faller på men oftast blir det Mollbergs blandning ändå. :love: Apelsiner och clementiner är också något som jag knarkar i kilovis så här års, det blir också vad det blir dvs sällan ekologiskt om inte skalet ska användas.

Jag inser att jag med åren i princip har slutat att köpa en del saker pga miljöskäl men utan att ha beslutat något "förbud" (vindruvor, avokado, bananer, paprika) och nu på samma sätt i princip slutat att köpa sådant som inte är i säsong (svenska äpplen, färsk gurka och tomater, sallat). Det är ingen jättesaknad för mig så inget jag plågas av utan det gör det bara ännu godare när det finns tillgång igen. Eller om det någon enstaka gång verkligen krävs så får det vara ok att paprikan kostar 20 spänn styck, för att åtminstone välja den ekologiska. Har också minskat på ris till förmån för kvarngryn eller bulgur.

Mjölk, smör enbart ekologiskt. Ost lite blandat. Kött enbart närproducerat, jag vet faktiskt inte om de har KRAV-märkning men jag vet tillräckligt om deras djurhållning i alla led och kvalitet för att vilja betala vad deras produkter kostar. Den dagen jag eventuellt inte vill det så avstår jag hellre kött också eller minskar det ännu mer. Rekoringen är ju också en grej som jag gärna stöttar.

Kompenserar också det jag lägger i merkostnader på eko-produkter genom mycket härodlat och därmed superekologiskt :) av både frukt och grönsaker.
 
Jag brukar köpa köttlådor av en bonde som har fantastiskt fina djur, dessutom ekologiskt. Jag har gjort en djupdykning och kontrollerat med det lokala slakteriet, vilka djur är finast? Jag har även undersökt att djurskyddet på gårdarna jag handlar ifrån är bra. Vi äter en del älg också. Undviker fläskkött, bacon och skinka är undantaget.

Sen är jag slarvigare i butik, det är mest sambon som handlar. Jag letar dock svenskt och det är ett måste på kött och mejeri med ett undantag för "finostar" och tex prosciutto. Sambon behöver laktosfria mejeriprodukter, då finns det mindre ekologiska att välja mellan.

Har höns och med det egna ägg. Odlar en del. Är självförsörjande på färska kryddor, purjolök och vitlök året runt. Röd lök och paprika räckte ungefär till jul.

Jag köper till 95% ekologiskt vin.

Jag har mycket som kan förbättras, men är relativt nöjd med dagens nivå.
 
Väljer gärna närodlat/näruppfött (stort mervärde) , men väljer inte ekologiskt (inte så att jag väljer bort det, men det är för mig inget mervärde, och debatten kring det är så enkelspårig).

Färskt/fryst kött nästan alltid från Sverige. Höll på att skriva aldrig från långt bort, men eftersom jag älskar lammkött händer det någon gång per år att den inhemska bristen lägger ned 2 racks från NZ i kassen. Däremot är charkuterier och ost ofta från grannar i EU, även om vi börjar få ihop bra produkter här på hemmaplan också. Tyvärr i för liten skala än så det är svårt att få tag på de riktigt bra grejerna utan direkta kontakter.

Väljer såklart alltid bort biodynamiskt odlat (Saltå Kvarn som stor producent, Demeter stort varumärke ).

Älskar att handla i delikatessbutiker, gårdsbutiker och automatbutiker som samlat närproducerat. Det är ett rent nöje.
 
Väljer gärna närodlat/näruppfött (stort mervärde) , men väljer inte ekologiskt (inte så att jag väljer bort det, men det är för mig inget mervärde, och debatten kring det är så enkelspårig).

Färskt/fryst kött nästan alltid från Sverige. Höll på att skriva aldrig från långt bort, men eftersom jag älskar lammkött händer det någon gång per år att den inhemska bristen lägger ned 2 racks från NZ i kassen. Däremot är charkuterier och ost ofta från grannar i EU, även om vi börjar få ihop bra produkter här på hemmaplan också. Tyvärr i för liten skala än så det är svårt att få tag på de riktigt bra grejerna utan direkta kontakter.

Väljer såklart alltid bort biodynamiskt odlat (Saltå Kvarn som stor producent, Demeter stort varumärke ).

Älskar att handla i delikatessbutiker, gårdsbutiker och automatbutiker som samlat närproducerat. Det är ett rent nöje.

Åh gudars ja, ingen skit från Saltå! :crazy: Inget biodynamiskt öht givetvis. Vad många inte vet är att hudvårdsmärket Weleda ägs av antroposoferna...
 
Jag ska vara ärlig och säga att jag är noga i vissa kategorier, men långt ifrån alla.

Mjölk och kött köper jag t.ex. alltid från skotska eller brittiska producenter (helst skotska, men det är inte alltid möjligt). I vissa fall innebär det att det blir ekologiskt av bara farten, men det är inte huvudprioritet. Undantaget här är charkprodukter, men det äter vi nästan aldrig i mitt hushåll.

Ägg köper jag alltid brittiskt, ekologiskt samt free range.

Ost är vi inte heller storkonsumenter av, men vi köper cheddar ibland och då är den brittisk. Parmesan och pecorino köps några gånger om året och är då italiensk.

Vad gäller havremjölken jag har i mitt kaffe så försöker jag köpa av brittiska märken istället för Oatly, vilket annars är mitt förstahandsval smakmässigt. Detta eftersom att Oatly som bekant är svenskt och har stora delar av sin produktion i Sverige vilket innebär att det för mig räknas som importerat. Oatly (och ännu värre Alpro mfl) är dock så dominanta på marknaden att det är svårt att få tag på de mer lokala märkena (och i många fall har de lokala märkena lik förbaskat sin produktion i Europa nånstans).

När det kommer till frukt och grönt är jag betydligt sämre. Rotfrukter och sådant som odlas här brukar jag försöka köpa skotskt, men när det kommer till t.ex. paprika och tomat kan jag inte svara på var det jag köpte senast kom ifrån. Detsamma gäller frukten. Kan t.ex. inte svara på var äpplet jag åt till frukost i morse är odlat. Däremot försöker jag tänka lite säsongsenligt och undviker t.ex. färska bär när det inte är sommar. Köper aldrig exotisk frukt eftersom jag helt enkelt inte har något behov av det. Försöker också undvika avocado, som jag egentligen tycker är supergott. Banan äter jag inte, men sambon försöker dra ner sin konsumtion där av miljöskäl.

Det är definitivt en stor prisskillnad här. Kollade nu för skojs skull och t.ex. brittisk ekologisk kyckling kostar £18.20/kg jämfört med £6.34/kg för brittisk icke-ekologisk kyckling. Ekologisk skotsk mjölk kostar £1.11 per liter, ekologisk brittisk kostar £1.02 per liter och icke-ekologisk brittisk mjölk kostar £0.79 per liter.
 
Åh gudars ja, ingen skit från Saltå! :crazy: Inget biodynamiskt öht givetvis. Vad många inte vet är att hudvårdsmärket Weleda ägs av antroposoferna...
Snabb googling: ”Antroposofiska varumärken i säljsyften är "Saltå Kvarn" (mjöl och frön), "Demeter" (rotfrukter), "Weleda" (hudprodukter), "Gryningen" (kläder) och "Falk" (läkemedel). Inget antroposofiskt har blivit till utan kosmiska krafter har "tillsats" genom meditation och besjälning.”

Nog på side topic. Är bara så trött på att många jag träffar fortfarande tror att dessa är samma som ekologiskt.
 
Min insats for klimatet ar att jag ater vegetariskt, och mycket veganskt, sen ar jag dalig pa att titta pa urspringsmarkningen pa mina gronsaker, det kan jag erkanna - dock brukar det bara finnas en typ av var gronsak, sa det ar inte som att jag kan valja mellan en lokalodlad aubergine och nagon som har flugits in t.ex

Brukade ibland handla pa gronsaksmarknaden i stan pa sondagar, men prisskillnaden dar var brutal - 5-10 ggr sa dyr som i matbutiken och jag var inte overtygad om att prisskillnaden var motiverad..
 
Hur mycket far maten kosta? Hur mycket dyrare blir det hos er att kopa lokalt an att kopa morotterna fran "langtbortistan"? Jag har alltid lite farska bar hemma ... oftast blabar. Just nu finns inget lokalt, utan mina organiska blabar kommer fran Miami. Jag tittade i hyllan med blabar fran Peru och de kostar halva priset. Sa ar det med det mesta har ... prisskillnaden ar ganska stor.
Hur gor ni, handlar ni "ratt" anda och biter i det sura applet och betalar det hogre priset?
Utöver att jag odlar en del själv, som givetvis går i första hand..
Jag försöker hålla mig till närproducerat i den mån det är möjligt. Närproducerat är dock lite ospecificerat och kan innebära allt från producerat i min hemkommun till producerat i Sverige. Och för vissa produkter gäller att det ska vara producerat i ett land som finns så nära mig som möjligt. Dvs vindruvor från Italien känns okej (nån gång ibland) men Indien eller sydafrika känns rätt ointressant.
Köper enbart svenskt kött, ägg och mejeriprodukter. Helst såna som även är lokalt producerade, t.ex från det privata mejeriet i länet, det lokala slakteriet, det lokala kycklingföretaget och den lokala sprättägg-producenten. Och produkter som säljs rikstäckande, som jag vet produceras här, t.ex Arlas ostar (Präst, herrgård, grevé) och Icas köttfärs.
Jag försöker köpa frukt och grönsaker efter säsong. Skulle t.ex aldrig få för mig att köpa en liiiten ask färska blåbär jordgubbar från långtbortistan bara för att få dem färska! Jag plockar bären själv (eller möjligen köper färdigplockat) när det är säsong här och lägger i frysen. Jag köper helst svenska äpplen, men när det inte är säsong för dem händer det att jag köper från något närliggande EU-land, dock motvilligt men familjen vill ju ha frukt ibland.
Jag upplever att det nästan alltid är så att det närproducerade håller högre kvalitet än det som är från långtbortistan, särskilt när det gäller färskvaror. Köper t.ex mycket av gurka och tomater som är lokalt odlad, när det är säsong för dem (och min egen odling är uppäten), men undviker importerad gurka o tomater för de smakar inte lika bra.

Det närproducerade är ofta lite dyrare än det importerade. Trots att vi levt under små ekonomiska omständigheter har vi fått ihop det genom att handla klokt. (och ha gott om plats i frysen för att kunna utnyttja kampanjer och rabatter fullt ut)
 
Jag köper väldigt lite mat men jag väljer alltid lokalproducert kött, lokal mjölk/yoghurt/ost från året runt-frigående och betande kor, eko-ägg från frigående lokala höns från reko, lokala grönsaker enligt säsong.

Det är inte så dyrt alls faktiskt. Våra affärer är duktiga på att satsa på lokalproducerat, så jag brukar inte ens jämföra priser.

Dyrare blir det ju om jag väljer exotiska frukter och sånt, men det gör jag inte. Jag köper inte frukt faktiskt.nu då jag tänker efter.

Kaffe köper jag samma vanliga. De lovar 100% rättvis produktion.
 
Vi köper svenskt så gott det går. Och även ekologiskt.
Kött blir mest vikt från jägarkompisar som jagar på ett sätt som känns ok. Alt från folk vi känner som föder upp på ok vis. Köper aldrig utländskt kött utom då man är just i något land och äter där.
 
Orkar helt ärligt inte. Men jag var i branschen sas när organisationen startade och det var väldigt mycket som var tveksamt, bla nekande av medlemskap utan vettig grund (utöver att tongivande medlemmar inte ville ha dem). Sedan är jag inte alls övertygad om att deras djurhälsokrav är så mycket bättre.

Plus att godkänna KRAV-märkning på äpplen från Nya Zeeland? Totalt oseriöst.
Som KRAV-bonde, så förstår jag inte vad du menar med "sekt" och odemokratiskt?

Hur det var när det startade, har jag ingen aning om, men idag är det definitivt inte någon sekt, eller att någon som uppfyller kraven, som vägras medlemskap. Det tog väl ett antal år innan det satte sig som en fullt ut fungerande organisation, och, som så ofta, så fanns det väl rivaliserande fraktioner i uppstarten?

Odemokratiskt? Tja, inte mer än vad andra väldigt stora organisationer är. Det mesta av de grundläggande reglerna styrs idag från Bryssel, och är alltså EU-regler för hur ekologisk produktion ska definieras. Det som styrs från EU är väldigt odemokratiskt, och blir inte sällan "lite konstigt" för svenska förhållanden.

Den delen av reglerna som svenska KRAV styr över, helt eller delvis, remitteras som förslag till oss KRAV-producenter årligen för revision, och vi har möjlighet att tycka till om reglerna, endera som enskilda medlemmar, eller via våra intresseorganisationer som t.ex. Ekologiska Lantbrukarna.

En del regler gillar jag inte alls, t.ex. att lamm alltid blir oekologiska om de måste få mjölkersättning även som tillägg.

Det är inte bra för tackan att tvingas ge di till alla lammen en fyrlingkull eller ens trillingkull, det ökar risken att tackan får juverinflammation, och det sliter på tackan.
Reglerna styr i just det fallet till en sämre djuromsorg, eftersom det kostar pengar för bonden när ett lamm blir konventionellt istället för KRAV. Fast just den regeln kommer inte från svenska KRAV, utan kommer från EU:s regelverk för ekologisk produktion...

Annars så bygger ekologisk produktion på det naturliga kretsloppet, och att lantbruksdjur äter foder som produceras på den egna gården, snarare än importerade kraftfoder t.ex. Dessutom så finns det högre krav på utrymme, utevistelse och möjligheten till naturligt beteende än i konventionell produktion.

Sverige är faktiskt världsbäst på att använda minimalt med herbicider och pesticider i det konventionella odlingen, och vi har sedan länge slutat med att använda antibiotika förebyggande eller att använda t.ex. tillväxthormoner i djuruppfödningen, så skillnaderna mellan "Ekologiskt" och "konventionellt" är mindre i Sverige än på väldigt många andra håll i världen.
Men för vissa former av produktion, så är det ändå så att det blir en väldigt liten, eller ingen sänkning alls av produktiviteten genom att driva den enligt KRAV:s regler. Lammuppfödning är ett sådant exempel.

Samtidigt, så vad avser Sverige, så är åtminstone jag av den åsikten, att det vore bra för vår beredskap, och för möjligheten att producera mer biodrivmedel bl.a., att mer åkermark vore i fullt bruk.

När man kommer bort ifrån de allra bästa odlingsjordarna, så har mycket åkermark tagits ur produktion, och t.ex. planterats med gran, därför att det är svårt att få tillräckligt betalt för grödorna, och/eller att man befinner sig i områden där grödorna bara ibland når den kvalitet som behövs för humankonsumtion. Om då Ekologisk produktion gör att det behövs mer åkerareal, för att få fram en viss mängd av en gröda, så betyder det att vi kan vända utvecklingen där mer och mer mark försvinner ur produktion, och blir skog, eller i bästa fall bara får växa igen.

Om mer av den nedlagda åkermarken vore i bruk, så vore det en fördel för oss, att den fungerar när den verkligen behövs, i en krissituation av något slag, eller helt enkelt för att "mer människor behöver mer mat". Sveriges självförsörjningsgrad på livsmedel är skrämmande låg.

Vad avser beredskap, så är Ekologisk produktion mer hållbar, när/om det uppstår brist på konstgödsel och bekämpningsmedel i en krissituation, eftersom man inte använder konstgödsel alls, och de flesta bekämpningsmedel man använder är enkla naturprodukter, så importberoendet i odlingen är minimalt.

Jag har tagit tillbaka ett antal hektar, som fått växa igen eller varit planterade med gran, och det tar flertalet år att få åkerjorden att börja fungera igen, så att den ger en rimlig avkastning. För jord som det vuxit gran på, så kan det ta fem-sex år innan PH normaliserats, och mikrolivet kommit igång. Så det är ingen quick-fix att återskapa åkermark, man kanske inte har fem-sex år på sig i en avspärrningssituation.


En jag inte gillar är att utländska produkter kan bli KRAV-märkta.
Jag vet att jag kontrolleras minst en gång per år av en KRAV-revisor, som stämmer av att jag följer reglerna. Revisorn byts ut regelbundet, och minst vartannat år, så kommer det en oförberedd inspektion, där jag bara får veta dagen före, att det ska bli en kontroll, så det går liksom inte att gömma undan fuskande så lätt.

Utländska produkter kollas inte av KRAV:s egna revisorer, utan av andra liknande organisationer, som jag inte har fullt förtroende för.
De borde ta bort de där utländska produkterna, så att varumärket inte skadas.
 
Jag handlar efter plånboken framför allt måste jag erkänna, men kött köper jag nästan uteslutande från kort-datum hyllan och jag inbillar mig att det annars skulle bli svinn. :o
Djurmaten är endast brittisk och oftast lokalproducerad.
 
Jag äter en antiinflammatorisk kost av hälsoskäl och detta är ett dilemma för mig. Dels är det dyrt, dels är det ironiskt nog inte speciellt klimatvänligt. Tänker då på att man ska äta en stor del avokado, kokosprodukter, nötter och andra grödor som ej odlas här. Jag föredrar lokalproducerat men det är ju svårt när man bor i Sverige och ska använda kokosmjölk och avokado varje dag.
Jag äter inte kött men däremot fisk, köper alltid MSC och/eller vildfångat (ej Östersjön eller insjöar).
Ägg köper jag ekologiskt, men önskar det gått att hitta nån lokal producent. Den jag kände till med egen äggbod har lagt ner.

Det är dock på gång en reko-ring här och det ser jag fram emot. Då kan man ju iaf köpa honung, grönsaker och ev ägg lokalproducerat.

Ekonomin ska vi inte tala om. Tror jag tripplat mina matkostnader, åtminstone dubblerat, sedan jag var tvungen utesluta så mkt av den kosten jag åt innan. Det är också anledningen till att jag inte handlar så mkt ekologiskt som jag borde. Jag har djur att föda också och lever på en lön, så lyx som ekologiska varor för dubbla priset unnar jag mig inte i dagsläget. Tyvärr.
 
Senast ändrad:
Jag handlar efter plånboken framför allt måste jag erkänna, men kött köper jag nästan uteslutande från kort-datum hyllan och jag inbillar mig att det annars skulle bli svinn. :o
Djurmaten är endast brittisk och oftast lokalproducerad.
Lite samma här,hundmaten är svensk
 
Där jag bor odlas det både potatis och morötter i stor skala så det går att köpa på Ica till vanliga priser, oklart dock om det åkt en vända till ett centrallager först, varierar lite om jag köper på väg till/från jobbet eller på Ica.

Div mjöl finns också lokalt och säljs direkt till kund eller via butikerna.

Kött alltid svenskt men inte alltid nära. Nästan bara röda priser.

Har egna höns så äggen är iaf ”här-odlade” 😎
 
Snabb googling: ”Antroposofiska varumärken i säljsyften är "Saltå Kvarn" (mjöl och frön), "Demeter" (rotfrukter), "Weleda" (hudprodukter), "Gryningen" (kläder) och "Falk" (läkemedel). Inget antroposofiskt har blivit till utan kosmiska krafter har "tillsats" genom meditation och besjälning.”

Nog på side topic. Är bara så trött på att många jag träffar fortfarande tror att dessa är samma som ekologiskt.
Men varför menar du på att tex Saltå Kvarns produkter inte är ekologiska?
 
Snabb googling: ”Antroposofiska varumärken i säljsyften är "Saltå Kvarn" (mjöl och frön), "Demeter" (rotfrukter), "Weleda" (hudprodukter), "Gryningen" (kläder) och "Falk" (läkemedel). Inget antroposofiskt har blivit till utan kosmiska krafter har "tillsats" genom meditation och besjälning.”

Nog på side topic. Är bara så trött på att många jag träffar fortfarande tror att dessa är samma som ekologiskt.
Men det är litet lokalt i alla fall med Saltå Kvarn.
Deras havregryn är godast i müsli, så det får bli så ändå.

Vi köper lokalt när det finns ett val. Vår närmaste ICA och Handlar'n är mycket lokalt inriktade så det är lätt.
Vi köper aldrig dansk gris p.g.a. djurhållningen.
 

Liknande trådar

Avel Jag har last traden om storlek och vilken hingst manga vill valja. Flera had skrivit de vill ha HOGA hastar. Inte under 150 cm etc etc...
Svar
18
· Visningar
1 731
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta nackstöd på bil
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Älgflugor
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp