Kopiering av lägenhetsnycklar?

strawberrysylt

Trådstartare
När jag var o tittade på min lägenhet sa jag till hyresvärden att jag ville ha låset bytt, vilket han sa att jag skulle få. Men nu när jag ringde upp och hörde hur lång tid det tar, sa han att man byter bara låset ifall alla lägenhetsnycklar inte kommer till rätta, eftersom det är förbjudet att kopiera lägenhetsnycklar. Men, är det så svårt att göra det då? Det kan väl visst hända att det finns massa kopierade nycklar? Eller?

Har tyvärr svårt att stå på mig ibland så stod väl inte på mig tillräckligt i telefon... Men vad är det som gäller? Är det som han säger att det inte går?


//r
 
Det finns olika "klassningar" av nycklar. En del kan vem som helst kopiera hur som helst, andra krävs det leg och/eller fullmakt för att kopiera (med en del tillhörande administration för låssmeden). Vissa typer av ämnen till nycklar får bara vissa låssmeder köpa in. Detta för att det skall vara svårare att kopiera speciellt känsliga nycklar. Trots det förekommer det (har det förekommit) slarv med krav på leg etc vid kopiering hos mindre nogräknade. Händer att journalister undersöker hur lätt det är.
Som jag förstått det så har det blivit vanligare att lås till hyreslägenheter har lås med högre klassning för att de inte skall kunna kopieras lika lätt, men gissar att det bara handlar om att man måste legitimera sig. Enda sättet att kontrollera om värden har rätt är att gå till närmaste låssmed och se om de kan (och vill/får) kopiera nycklarna.

(Med viss reservation för att det har ändrats sedan jag fuskade i låsbranschen för många år sedan)
 
@mamman Tack! Jo, det där har vi pratat om här hemma också med klassningar och sånt, men känns som om det kan förekomma ändå. Men får göra som du säger, gå å försöka få dem kopierade! (om den sista nyckeln kommer tillrätta och jag inte får låset bytt).

//r
 
I de föreningar jag bott i (Stockholm) så har du varit tvungen att ha med dej köpekontrakt på lägenheten om du äger den, eller medgivande från styrelsen om du är hyresgäst i BRF .. Dessutom inte ens kunnat vända dej till vilken låssmed som helst utan EN specifik som gör nycklarna.
Dvs inte kunnat gå till "runt hörnetlåssmeden" och jodå kollat...

Misstänker att det därför är lika hårt på hyressidan...
 
I de föreningar jag bott i (Stockholm) så har du varit tvungen att ha med dej köpekontrakt på lägenheten om du äger den, eller medgivande från styrelsen om du är hyresgäst i BRF .. Dessutom inte ens kunnat vända dej till vilken låssmed som helst utan EN specifik som gör nycklarna.
Dvs inte kunnat gå till "runt hörnetlåssmeden" och jodå kollat...

Misstänker att det därför är lika hårt på hyressidan...
Så har vi också, bra tycker jag även om det var lite krångligt
 
Inga problem att göra en ny nyckel till vår dörr.

Men här byter oftast hyresvärden låset efter avflyttning. Hyresvärden är stor med många lägenheter så det finns alltid någon att byta med. Dessutom finns det flera på lager så det byts ju bara ut för att användas någon annanstans sedan. Blir ingen direkt kostnad för hyresvärden.

Jag har flers gånger begärt nytt lås och det har aldrig varit något problem (när jag flyttat till ny lägenhet alltså).
 
Åh vad fiffigt det lät! Detta är en liten hyresvärd och han sa att det blir den tidigare hyresgästens kostnad att fixa nytt lås om alla nycklar inte kommer till rätta.

//r
 
Det tar 5 minuter för en låssmed att byta kolven i låset du har och att du får nya nycklar. Det kostar inte många kronor.

Värre är det när man inte kommer in i en dörr, utan får borra upp på jourtid. Det kostar betydligt mer. Men kan du låsa upp låset så att låssmeden kommer åt att byta kolv tar det inte många minuter. Det är så man brukar göra när låset är helt, men man vill byta nycklar.

Jag byter alltid lås i lägenheter jag flyttar in i, oavsett om alla nycklar finns på pappret eller inte. Jag är inte intresserad av att någon annan ska kunna ta sig in i min lägenhet. Jag har suttit i styrelsen i olika föreningar genom årens lopp och även om föreningen har goda och säkra rutiner så finns det alltid sätt att komma runt förbudet att kopiera nycklar.
 
Vi kopierade nycklar till en lägenhet vi hyrde i andra hand. Lägenhetsinnehavaren visste ju om att vi skulle göra det men det var inte som att låssmeden frågade något om det. Det här var i Stockholm.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 490
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 987
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 623
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 067
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp