Koppel runt magen?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Breakdown
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 120
  • Visningar Visningar 16 706
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Koppel runt magen?

Jag försöker förstå vad skogstroll menar med att träna sin hund i lydnad skulle vara maktmissbruk men att rida är helt okej. Självklart går det ut på att ha kul tillsammans men visst är det så att man som ryttare säger åt hästen vad den ska göra. Hästen får ju knappast själv bestämma vilket håll eller gångart den ska gå i men får den sakens skull behöver inte det vara likgiltigt med att man med våld tvingar den att utföra saker.

Jag hävdar inte att det är maktmissbruk att rida. Jag drar bara slutsatser av vad skogstroll skriver och menar man på att hundträning är maktmissbruk måste väl ridning räknas som det också då man använder sig av negativ förstärkning och oftast inom hundträning använder man sig av positiv förstärkning. Då undrar jag hur hon rättfärdigar att hon rider.:)

Vill fortfarande gärna veta vad h*n anser om ridning.

Precis vad jag försökte få fram. Kanske inte var tydlig nog så att folk förstod, ber om ursäkt i så fall.:)

Till alla:

Ni har valt att missuppfatta mig totalt, antagligen för att ni känner er träffade/påhoppade. Jag har försökt förklarar flera gånger, och tänker inte leka papegoja mera. Jag ville inte ens diskutera detta här, utan blev påhoppad så fort jag visade mig i en tråd på forumet. Denna tråd handlade inte ens om detta. Vill gärna se BEVIS på hundar som blivit skadade av Halti. För man kan ju inte sitta här och tycka en massa saker som inte är sant:angel: ALLT måste ju finnas källor och fakta bakom, glöm inte det! Vill ni förstå bättre hur jag fungerar med mina djur kan ni läsa två böcker:

"Alla kungens hästar" samt "Zander och tiden"
Båda skrivna av Emelie Cajsdotter

Peace

Men snälla du.... Det är ju just detta som du skriver som är så märkligt!

ALLA andra missförstår!
ALla andra har fel/gör fel!
DU är den enda som förstår hundens/hästens innersta väsen
DU blir alltid påhoppad osv osv.

Det vi är många som "hänger upp oss på" är att du så kategoriskt såga vanlig/normal "djur fostran"! Med påstående om att det vi gör är att utöva maktmissbruk, att all lydnad innebär tvång/obehag för djuren, att vi är osmakliga som tränar våra hundar till att kunna sitta/ligga/gå fot mm mm.

Du uttalar dej så extremt "säkert", som att du verkligen kan detta med hundträning och träningsmetoder... Men din enorma okunskap på det djupare planet lyser igenom så att du i vissa lägen blir smått transparent!

Att man som hundägare lyckats forma en hundindivid till en trevlig, väl fungerande medlem i samhället är ju bra!
Men nästa hund kanske erbjuder HELT andra förutstättningar vilket i sej kräver andra lösningar för att man som ägare/förare skall komma dit man vill!

/Swat

Till alla:

Ni har valt att missuppfatta mig totalt, antagligen för att ni känner er träffade/påhoppade. Jag har försökt förklarar flera gånger, och tänker inte leka papegoja mera. Jag ville inte ens diskutera detta här, utan blev påhoppad så fort jag visade mig i en tråd på forumet. Denna tråd handlade inte ens om detta. Vill gärna se BEVIS på hundar som blivit skadade av Halti. För man kan ju inte sitta här och tycka en massa saker som inte är sant:angel: ALLT måste ju finnas källor och fakta bakom, glöm inte det! Vill ni förstå bättre hur jag fungerar med mina djur kan ni läsa två böcker:

"Alla kungens hästar" samt "Zander och tiden"
Båda skrivna av Emelie Cajsdotter

Peace

Jag har läst ena boken. Vad vill du ha sagt? Och vad är det du inte fattar? Vi är inte intresserade av HUR du tar hand om dina djur, vi är intresserade av varför du tycker att vi maktmissbrukar våra medan DU (enligt dig själv) inte gör det.

Jag tänker helt tvärtom. Folk har med en väldig exakthet förklarat för dig hur vissa saker ligger till och varför man gör på vissa sätt. Det fullkomligt sprutar fördomar ur öronen på dig och när man slår hål på varenda en vet du inte längre vad du ska skriva..samtidigt försöker du ändå påskina att du är den enda som inte maktmissbrukar dina djur (jag tycker att du gör det och att du är naiv som påstår annat, anser även att det förekommer maktmissbruksexempel i boken om man ska gå efter din syn på saken).

Folk är än en gång inte intresserade av hur DU tar hand om dina djur (du har redan gett 2000 exempel på detta trots ointresset) utan VARFÖR du anser att ditt och datt är maktmissbruk (eftersom att folk inte tvingar sina djur att göra tricks). Du har fått denna frågan gång på gång men inte kunnat svara. Antagligen för att du inte kan.

Japp, jag tycker att man ska ha sett på båda sidorna av myntet innan man häver ur sig sina fördomar.Då kan det vara bra att ha studerat/läst lite hundfysologi,psykologi-etologi och hur inlärning fungerar.

Men det är klart..det är hela världen mot dig :)

Senast ändrad:

Det var inte jag som startade detta i den här tråden. Jag säger att jag inte anser att det måste finnas en hierarki i djurflockar. Eller mellan människor och djur, att jag inte tror på att djur måste ha en ledare för att må bra, eller måste kunna tricks, vara lydig. Det kan finnas ett annat band som kanske inte alltid går att förklara. Djuren själva ser det inte som att de måste ha en ledare, eller att dom känner sig otrygga utan en sådan. JAG ser fortfarande mycket hund/häst/djur träning som maktmissbruk. JAG anser inte att djur måste ha en ledare, därav "missbruket". Vissa saker måste man kunna OM man vill ha hunden bland folk ibland. Som tex att ha den kopplad. Och att som i Swat´s fall, slå sina djur till lydnad ger mig spykänslor. För jag vet vad såna hundar brukar berätta om. Och det är INTE glädjen i att ha en ledare som dom känner sig trygga hos. Det enda jag kan göra är ju att ta exempel ur mitt eget liv, och för att vara totalt ointresserade av det är ni bra heta på gröten. I alla kungens hästar skriver Emelie en hel del om hierarki. Jag diskuterade just djurens sätt att se på hierarki med henne för en vecka sedan och för varje gång jag hör det förklaras öppnas mina ögon mer. Så min förklaring finns i den boken.Boken säger det bättre än vad jag hade kunnat göra. Jag är inte ute efter att bråka med er, jag har lite svårt att uttrycka mig på ett bra sätt ibland. Därav min hänvisning till boken.

Men du svarar fortfarande inte på frågorna.

Du har sagt att lydnadsträning=tvång. Ingen här tvingar sin hund till lydnad men vissa tävlar även. Vad har du för syn på den saken? Vi gör saker på hundens villkor!

Och att som i Swat´s fall, slå sina djur till lydnad ger mig spykänslor. För jag vet vad såna hundar brukar berätta om. Och det är INTE glädjen i att ha en ledare som dom känner sig trygga hos.
Hej o hå, slår Swat sina hundar till lydnad? Var har du läst det? Tycker du att det är OK att beskriva forumedlemmar som djurmisshandlare? Tycker att det luktar förtal.

Om du har sådana samtal med hundar kanske det är dags att ringa efter männen i vitt med tvångströjor, du verkar ha synnerligt svåara problem med verklighetsuppfattningen.

För jag vet vad såna hundar brukar berätta om. Och det är INTE glädjen i att ha en ledare som dom känner sig trygga hos.

Nu är jag förvirrad... De skulle ju inte ha någon ledare? Har för övrigt beställt böckerna du nämnde. Man ska inte vara trångsynt.

Ja vad ska jag säga....

Det Skogstroll syftar till är säkert följande kommentar från mej som kommer från en tidigare tråd som hamnar om att vara "hård mot sina hundar":

"Om någon hund då tex. glider fram under promenaden - som i exemplet ovan - så klappar jag hellre till den en gång på rumpan och kräver att den rättar in sej i den allmänna ordningen än håller på och "tjatar" eller stannar upp eller gör något annat."

Jag är absolut för att vi i våra diskussioner här på forumet skall ha så högt i tak som möjligt!
Steget från att hålla högt i tak till att anklaga mej för att jag "slår mina hundar till lydnad" är dock allt för långt! Skogstrolls IP-nummer är sparat och jag har kontaktat polisen.

/Swat

Snacka om att skriva en del av vad som sades, klistrar här in resten:
sagt av Swat:

"Jag skall snabbt erkänna att jag "slår" mina hundar ibland!
Däremot skulle jag ALDRIG som vissa här nypa hunden eller dra den i örat eller brotta ner den!

För mej skall en korrigering vara exakt, kort och snabbt övergående för att åtföljas av ett komando som kan permieras när det utförs rätt."

jag tänker som sagt inte bråka mer med er. Jättebra att man vågar läsa böckerna. Dom är intressanta. jag anser som sagt fortfarande inte att all lydnad är åt helvete. men anser inte att den behövs på det sätt som det framställs. Jag tror inte på att ledarskap är det stora svaret på djurets välmående.

Ja vad ska jag säga....

Det Skogstroll syftar till är säkert följande kommentar från mej som kommer från en tidigare tråd som hamnar om att vara "hård mot sina hundar":

"Om någon hund då tex. glider fram under promenaden - som i exemplet ovan - så klappar jag hellre till den en gång på rumpan och kräver att den rättar in sej i den allmänna ordningen än håller på och "tjatar" eller stannar upp eller gör något annat."

Jag är absolut för att vi i våra diskussioner här på forumet skall ha så högt i tak som möjligt!
Steget från att hålla högt i tak till att anklaga mej för att jag "slår mina hundar till lydnad" är dock allt för långt! Skogstrolls IP-nummer är sparat och jag har kontaktat polisen.

/Swat

:rofl::rofl: Fy fasen vad barnsligt.
Swat´s IP nummer är också sparat, hemsidan kollad, och polisen kan bli informerad om att där bor hundar i bur.

BRA! Nån måtta får det vara.
Har själv dängt hundar i mina dar, nästan alltid har det handlat om akutavbrott, något som inte har med uppfostran eller inlärning att göra, när de exempelvis jagat/bitit får/nöt utan anledning.

Snälla du... Ta några djupa andetag och tänk innan du skriver!

Vad är det du försöker göra här?

/Swat

jag tänker som sagt inte bråka mer med er. Jättebra att man vågar läsa böckerna. Dom är intressanta. jag anser som sagt fortfarande inte att all lydnad är åt helvete. men anser inte att den behövs på det sätt som det framställs. Jag tror inte på att ledarskap är det stora svaret på djurets välmående.

Kanske dax för dig då att vidga dina vyer och våga dig på att ta ett steg utanför din egen ram? Kanske till och med läsa en bok om klickerträning eller etologi?

Kan du sluta diskutera ledarskap nu och istället svara på min fråga? (som inte har med ledarskap att göra)

Jag lånade Zander Och Tiden på biblioteket för en tid sedan, men tycks minnas att den var rätt extrem, är inte författarinnan en Djurpratare? Talar om erfarenheter hos djuren från tidigare liv? Eller tänker jag på en annan bok...

Det var inte jag som startade detta i den här tråden. Jag säger att jag inte anser att det måste finnas en hierarki i djurflockar. Eller mellan människor och djur, att jag inte tror på att djur måste ha en ledare för att må bra, eller måste kunna tricks, vara lydig. Det kan finnas ett annat band som kanske inte alltid går att förklara. Djuren själva ser det inte som att de måste ha en ledare, eller att dom känner sig otrygga utan en sådan. JAG ser fortfarande mycket hund/häst/djur träning som maktmissbruk. JAG anser inte att djur måste ha en ledare, därav "missbruket". Vissa saker måste man kunna OM man vill ha hunden bland folk ibland. Som tex att ha den kopplad. Och att som i Swat´s fall, slå sina djur till lydnad ger mig spykänslor. För jag vet vad såna hundar brukar berätta om. Och det är INTE glädjen i att ha en ledare som dom känner sig trygga hos. Det enda jag kan göra är ju att ta exempel ur mitt eget liv, och för att vara totalt ointresserade av det är ni bra heta på gröten. I alla kungens hästar skriver Emelie en hel del om hierarki. Jag diskuterade just djurens sätt att se på hierarki med henne för en vecka sedan och för varje gång jag hör det förklaras öppnas mina ögon mer. Så min förklaring finns i den boken.Boken säger det bättre än vad jag hade kunnat göra. Jag är inte ute efter att bråka med er, jag har lite svårt att uttrycka mig på ett bra sätt ibland. Därav min hänvisning till boken.

Men om inte hundar och andra djur mår bra av att ha en ledare och en hierarki, varför har de då det i det vilda? Eller rättare sagt: Vad är det som gör att den instinkten försvinner när den kommer till oss/dig? Att jämföra med flockar som blir upprörda och mår dåligt när ledaren försvinner.

Jag har inte läst boken, lät intressant så jag ska försöka hitta den men har inte möjlighet just nu. Kan du inte förklara?

Jag lånade Zander Och Tiden på biblioteket för en tid sedan, men tycks minnas att den var rätt extrem, är inte författarinnan en Djurpratare? Talar om erfarenheter hos djuren från tidigare liv? Eller tänker jag på en annan bok...

Jo, bägge böckerna handlar om en "djurpratares" erfarenheter. Då tycker jag att Pehr Trollsveden är bättre även om jag tycker det mesta djurprateriet är nonsens.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 754
Senast: Nota
·
Övr. Hund Stötte på detta med att man kan läsa hundens känslotillstånd baserat på om svansen går till höger eller vänster. Det finns dock en sak...
Svar
4
· Visningar
479
Övr. Hund Som rubriken lyder antyder vill jag prata bäddar. Senast jag hade hund (10 år sen drygt) hade jag ingen bädd till honom, förmodligen för... 2 3
Svar
53
· Visningar
2 047
Senast: bollen__
·
Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 083
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Fri tillgång på torrfoder?
  • Uppdateringstråd 31