Koppel runt magen?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Breakdown
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 120
  • Visningar Visningar 16 706
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Koppel runt magen?

Min hund har länge haft problem med tonsillerna och är nu precis opererad. Jag fik rådet att ha halti på honom istället för halsband, för att skona hans hals. Jag tycker det känns helt ok

Varför inte en sele? En halti ska ju dessutom kopplas i ett halsband för att minimera skaderisken OM hunden gör ett hopp ur kopplets räckvidd eller liknande.

Jaha så går det när man har bråttom och trycker på fel knapp... Telefonen ringde och jag skulle klicka bort inlägget och så åkte det ut på forumet istället, halvskrivet!:grin: Ja ja... Ursäkta mig. Nu är dessutom halti-snacket passerat så det ämnet struntar jag i.

Ursäkta då att jag tog upp det igen :o. Blev bara lite nyfiken på varför det var som det påstods. :)

Fast nu har jag inte heller sagt att alla här gör det. Utan bara sagt att jag inte gillar det. Hänvisar till det inlägget jag skrivit som du citerade. Det är flera som skrivit till mig precis det jag skrev där,att hundar måste vara lydiga för att må bra, att dom måste ha en ledare, osv. Det är sånt jag motsätter mig, inte lek eller liknande. jag inser juu som sagt att hundar måste kunna vissa saker om man vill kunan vistas bland folk med dom, och jag vet att dom gillar att leka.

Jo, du har skrivit det i denna och den förra tråden (läs om bägge? ). Du har även aktivt försökt framställa dig som sådan att du inte maktmissbrukar dina djur trots att du rider och kopplar dem och att även de kan ett par tricks.
Du försöker framställa dig som en slags hjälte genom att sätta dig på höga hästar och nedvärdera folks sätt att hålla hund på trots att det är helt utan dina vanföreställningar om tvång. Du är extremt fördomsfull och vill inte heller medge att du har fel när man försöker förklara för dig hur saker och ting ligger till.

Kom nu inte och säg att "ni får tro vad ni vill, jag bryr mig inte". Det argumentet börjar bli ganska tröttsamt. Att du dessutom aktivt undviker att svara på frågor gör det hela ytterligare ett snäpp mer pinsamt. Det var längesedan det blev uppenbart att du inte har en aning om vad du pratar om. Inte ens för din egen räknings skull eftersom att du totalt verkar glömma att du också är en människa som styr och ställer över dina djur...precis som vi andra här inne (som dock står för det). Vi gör det bara annorlunda ;)

Varför inte en sele? En halti ska ju dessutom kopplas i ett halsband för att minimera skaderisken OM hunden gör ett hopp ur kopplets räckvidd eller liknande.

Haltin ska väl kopplas till ett halsband för att hunden inte ska kunna krypa ur haltin och komma loss om den backar? För det är lätt att backa ur en halti!
Vi fick en gratis av svärmor, det är därför vi har en halti överhuvudtaget!;) Annars hade nog en sele varit bäst. Men nu är ju detta av övergående natur så vi satte på haltin och det är okej, tycker jag, under denna korta period det handlar om för oss!

Jaså? Alla jag har pratat med (som tränat med halti eller iaf vet hur det fungerar) har varit noga med att även koppla i halsbandet/säga att det ska kopplas i halsbandet.

Då är jag med. :)

Delvis KL!

En tanke bara till alla som använder Halti och anser att det är ett SNÄLLT hjälpmedel.

Haltin fungerar på hundens mest uttalade "dominans-zooner" - över nosryggen!
Jämför gärna med hur tikarna gapar över valpens nosrygg/"huvud" när hon vill avbryta den eller "styra upp" den. Eller hur andra hundar för den delen använder just detta "grepp" i sina diskussioner.
Dvs man kan INTE jämföra den med en grimma på en häst!

Många hundar håller därför en väldigt låg profil när de har Haltin på och som förare bör man i alla fall fundera lite på hur det kan komma sej.

Många hundar lär sej sedan efter en tid att denna signal - som så många andra - inte behöver tolkas så bokstavligt vilket gör att de även kan börja "bete sej illa" med Haltin på.

/Swat

Men guuud va ni bråkar....:rofl:

Mina hundar får göra som dom vill....så länge dom lyder :angel: när dom ska lyda....Jag har inga kommandon, jag bara säger när jag vill säga nåt...svårt för en del att förstå tror jag, men så funkar vi. Ang halti så skulle jag ju använda en sån om jag var tvungen, borde ju vara mildare än ett stryphalsband på en stönig hund...hästar har ju grimmor och det blir ju knappt ryck utan mer förjsamt och att dom inte kan få styrkan att dra eller rycka, sen beror det väl på hur uppmärksam man är som förare...

:D Precis som jag gjorde då....men det finns ju även "dominansgrimmor" som repgrimmor i uppfostrande syfte

ps...samt jag har aldrig använt halti , men vet hur dom ser ut och hur dom sitter och att man får styrkan underifrån i mitten...dominas eller ej...i det läget jag skulle behöva en halti behöver jag nog ett dominansvertyg

Delvis KL!

En tanke bara till alla som använder Halti och anser att det är ett SNÄLLT hjälpmedel.

Haltin fungerar på hundens mest uttalade "dominans-zooner" - över nosryggen!
Jämför gärna med hur tikarna gapar över valpens nosrygg/"huvud" när hon vill avbryta den eller "styra upp" den. Eller hur andra hundar för den delen använder just detta "grepp" i sina diskussioner.
Dvs man kan INTE jämföra den med en grimma på en häst!

Många hundar håller därför en väldigt låg profil när de har Haltin på och som förare bör man i alla fall fundera lite på hur det kan komma sej.

Många hundar lär sej sedan efter en tid att denna signal - som så många andra - inte behöver tolkas så bokstavligt vilket gör att de även kan börja "bete sej illa" med Haltin på.

/Swat

Intressant! Det stämmer att min hund beter sig lite "lägre" med haltin på. Nå, den åker snart av igen! ;)

Men guuud va ni bråkar....:rofl:

Mina hundar får göra som dom vill....så länge dom lyder :angel: när dom ska lyda....Jag har inga kommandon, jag bara säger när jag vill säga nåt...svårt för en del att förstå tror jag, men så funkar vi. Ang halti så skulle jag ju använda en sån om jag var tvungen, borde ju vara mildare än ett stryphalsband på en stönig hund...hästar har ju grimmor och det blir ju knappt ryck utan mer förjsamt och att dom inte kan få styrkan att dra eller rycka, sen beror det väl på hur uppmärksam man är som förare...

Ja eftersom att du ändå hunsar dina hundar när du väl vill det får du väl sälla dig till våran skara av hundfolk som utövar maktmissbruk.

Det är för övrigt inget bråk i mina ögon, det är en helt vanlig diskussion. Eller...jag försöker ställa frågor och förstå skogstroll, utan framgång eftersom att denne vägrar svara.

Någon har skrivit att du rider och håller på med hästar och då måste jag bara få fråga. Det om något är väl ändå maktmissbruk?

Man sätter sig som rovdjur på ett flyktdjur och "tvingar" den att utföra diverse saker och det gör man även om man inte använder sadel, träns, sporrar eller whatever. Man bestämmer ju över hästen och säger till den vad den ska göra.

När du lägger på skänkeln så flyttar sig hästen åt sidan. Varför? Inte för att den tycker att det är så superduper roligt när man lägger tryck i sidan på den utanför att den har lärt sig att om den flyttar sig så tas trycker bort. Negativ förstärkning!

Hur rättfärdigar du att du rider om du inte tycker om att hunsa djur, för det är precis det man gör när man rider och det kan man inte komma ifrån. Det är ju inte för hästensskull man rider den. Sedan har vissa hästar kommit på att det kan vara ganska roligt att jobba ihop med sin ryttare men det är fortfarande som så att vi bestämmer över den.

Man har djur för sitt eget höga nöjesskull och även om du bara lär hunden kommandon som är absolut nödvändiga så är det ju fortfarande så att du lär hunden det. Precis som människor som tränar lydnad gör också men de lär hunden mer saker.

Jag förstår inte dina argument riktigt.

Jag är ryttare och använder "maktmissbruksutrustning" som bett, sporrar och spö. Betyder det att jag slår och bankar in lydnad på min häst? NEJ! Det ska användas som en förstärkning så att hjälperna ska bli så små och osynliga som möjligt.

Senast ändrad av en moderator:

kl

:rofl:

Mata inte trollet, troll hör hemma i skogen, trollet verkar i mångt och mycket nämligen ha tomtar på loftet som denne nog inte kommer riktigt överens med. ..:angel:

Ang Ts fråga.

Jag har snott kopplet runt magen på några mina hundar genom åren, men ENDAST när de betett sig förförligt i kopplet och jag har behövt få bättre kontroll för stunden , inte roligt att gå med fem hundar på stan och en av odågorna får för sig att dra hejdlöst åt alla håll och kanter..
Brukar fungera ypperligt de gånger jag gjort det, hunden inser att det INTE är bekvämt att dra som en jävla tok, och slutar förr eller senare, och när hunden slutat dra som ett ånglok, tas kopplet bort från midjan och alla har lärt sig att det är bra mycket bekvämare och trevligare att inte dra..
Djurplågare moi`? Ja kanske, men det har fungerat och ingen av dem har fått några men öht.

:D Precis som jag gjorde då....men det finns ju även "dominansgrimmor" som repgrimmor i uppfostrande syfte

ps...samt jag har aldrig använt halti , men vet hur dom ser ut och hur dom sitter och att man får styrkan underifrån i mitten...dominas eller ej...i det läget jag skulle behöva en halti behöver jag nog ett dominansvertyg

Jag har ingen erfarenhet av halti själv, men som jag förstått det så är skillnaden mellan en halti och en hästgrimma att på hästen kommer kraften just underifrån. På en hund håller man generellt ovanför = kraften kommer ovanifrån vilket kan göra det farligt.

Jag var ute med en pitbullkorsning förut som hade NOLL koppelhyfs. I början fick jag bara gå ut med honom om jag hade kopplet så, han var stark! Men med tiden blev det bättre och kan kunde försöka träna istället. Kom dock aldrig så långt innan jag flyttade :P

Såg att det skrivits om halti:

Hade jag rastat den hunden i dagens läge hade jag köpt honom en halti!

Senast ändrad av en moderator:

Det är väldigt svårt att tvinga en häst att göra saker mot sin vilja.
Använder man våld är det säkert inte lika svårt, men utan våld menar jag nu.

Det är väldigt svårt att tvinga en häst att göra saker mot sin vilja.
Använder man våld är det säkert inte lika svårt, men utan våld menar jag nu.

Har du över huvud taget läst tråden och skogstroll kommentarer om folks djurhållning här inne? Hon anser att det är maktmissbruk att träna lydnad med sin hund oavsett om den älskar det eller inte, men att rida går alldeles utmärkt.

Har du över huvud taget läst tråden och skogstroll kommentarer om folks djurhållning här inne? Hon anser att det är maktmissbruk att träna lydnad med sin hund oavsett om den älskar det eller inte, men att rida går alldeles utmärkt.

Förlåt :o Jag missade nog den diskussionen helt! *måste-lära-mig-att-läsa-mer-noggrant*

Men Isse sa att ridning var maktmissbruk och jag blev då väldigt :confused:

Min ridning går nämligen inte ut på att säga åt hästen vad den ska göra, den går ut på att vi ska ha kul tillsammans.

Jag blir så nyfiken på hur du gör med dina hundar i vardagen?

Om ni ska till Veterinär tex och de vägrar gå in där? Tvingar du in dem då? Om du blir tvungen att stanna bilen på en motorväg och öppna bak, och de vill hopp ut, tvingar du dem att stanna i bilen då? Om de inte vill gåut/gå in efter/ till promenad får de stanna ute/inne då? Om du lagt spår, och ni komemr för att ta det och din hund inte vill, åker ni hem då bara? etc

Förlåt :o Jag missade nog den diskussionen helt! *måste-lära-mig-att-läsa-mer-noggrant*

Men Isse sa att ridning var maktmissbruk och jag blev då väldigt :confused:

Min ridning går nämligen inte ut på att säga åt hästen vad den ska göra, den går ut på att vi ska ha kul tillsammans.

Javisst, men någon gång kanske du korrigerar den för ett oönskat beteende (inte nödvändigtvis hårt). Detta är ju i jämförelse med den hundhållnings skogstroll föraktar MER maktmissbruk isåfall. Det är väl det isse försökte poängtera.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 754
Senast: Nota
·
Övr. Hund Stötte på detta med att man kan läsa hundens känslotillstånd baserat på om svansen går till höger eller vänster. Det finns dock en sak...
Svar
4
· Visningar
480
Övr. Hund Som rubriken lyder antyder vill jag prata bäddar. Senast jag hade hund (10 år sen drygt) hade jag ingen bädd till honom, förmodligen för... 2 3
Svar
53
· Visningar
2 047
Senast: bollen__
·
Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 083
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Husky från USA, tips och råd m.m