Bukefalos 28 år!

Koppeltvång på barn?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Tassetass

Trådstartare
Ibland funderar jag på att driva igenom ett sånt förslag. (Skämtåsido...)

Var på marknad idag, och givetvis var det mycket barn där. Fair enough, nog får de finnas. Men när de stojar runt som dårar i kyrkan medans olika körer/solister/ensembler spelar och merparten av människorna inne i kyrkan försöker lyssna; då undrar jag hur i hela fridens namn vissa föräldrar är funtade.

Kan på rak arm komma på minst 8 ungar (mellan kanske 2 och 6 år) som hade behövt koppel på sig, för de var så helvetes stökiga! Klättrade på altarringen, på bänkar, skrek, bråkade med varann, slängde runt psalmböcker och så vidare... En förälder agerade genom att sätta sitt monster i vagn efter att bl.a. jag sagt åt honom, men de andra barnen verkade vara föräldralösa, för inte syntes deras föräldrar till i alla fall.

Att barn går omkring, att de pratar och så; det kan jag leva med. Men hur i hela fridens namn tänker föräldrar som släpper såna ligister lösa i en kyrka..?
 
Sv: Koppeltvång på barn?

De tänker inte alls. :smirk:

Tyvärr verkar ju sådana föräldrar vara regel snarare än undantag.
 
Sv: Koppeltvång på barn?

Sägas ska väl att det var MÅNGA fler barn där inne som skötte sig - men de märks ju liksom inte ;)
 
Sv: Koppeltvång på barn?

Tyvärr så är de ju de icke-tänkande föräldrarna och deras ouppfostrade ungar som syns mest. :(
 
Sv: Koppeltvång på barn?

min son är ju en sådan där som skulle behöva koppel. Tyvärr så finns det inget koppel som stannar kvar på honom, möjligen stry som sitter åt ordentligt :p . På lillebrors dop så for han omkring som en galning i kyrkan. När vi jagade runt efter honom så tyckte till slut prästen att vi skulle låta honom vara. Han undersökte ju bara kyrkan tyckte hon. Nu var det "vårat " dop och det var bara vår släkt där så det gjorde inte så mkt men annars så undviker vi att ta med honom på evenemang som kräver stillasittande. han har myror i kroppen och går inte att få att sitta still. 2 ½ år och mutor funkar INTE. MEN vi släpper honom inte vind för våg synd att inte andra föräldrar också förstår att lämna sina små myrbarn hemma istället, för allas skull :cool:
 
Sv: Koppeltvång på barn?

Det finns så'na föräldrar :) Såg en mamma på sta'n för ett tag se'n med en unge i en sån där barnvagnssele påkopplad på ett flexikoppel :D
 
Sv: Koppeltvång på barn?

Min kompis son är en ligist, han är 3,5 år.Han skriker, tar sönder saker, plågar djur mm.
Han klippte deras hund i örat en gång.
Jag kan säga direkt att det beror på hans uppfostran.

Han har lärt sig att alla ger med sig när han inte vill ngt.
Så fort han blir på dåligt humör köper de leksaker åt honom å han har lärt sig att han kan få allt han vill.

Mkt av barnens dumheter beror på föräldrarna.Många tycker att deras barn ju är så söta å "inte kan vi tillrättavisa barnet, hon/han är så liiiten å förstår inte"

Jo barn förstår, klart de springer runt i kyrkan å kastar psalmböcker å skriker när inte föräldrarna varken säger åt dem att så gör man inte, eller lär barnen hur man uppför sig bland folk.

Jag visste när jag var liten att i en kyrka springer man inte å man sparkar inte på bänken framför med benen å framför allt kniper man igen.
Annars får man gå ensam på kyrkogården å vänta tills de andra kommer ut å dessutom får man inte följa med nästa gång.

Jag tycker det är otroligt respektlöst av föräldrarna att ta med sig såna barn till kyrkor, det finns folk som kommer dit för att kunna höra gudstjänster eller bara få lite ro.
Å kan inte barnen hålla sig i skinnet så ska man inte ta med dem heller.

Nu kommer jag få väldiga mothugg att man minsann inte KAN uppfostra sina barn att vara artiga å uppföra sig å at barn är oberäknerliga, men hur var det förr i tiden?
Sprang barnen i kyrkan å störde?Nej.
Dessutom finns det föräldrar som lär sina barn etik å moral å då tycker jag man tar sitt ansvar.Det är synd om barn oxå som inte kan uppföra sig blir illa omtyckta.
 
Sv: Koppeltvång på barn?

Jag hade koppel på mig en period när jag precis hade fått min lillasyster. Satt fastspänd i en liten stol på barnvagnen på grund av att jag hade en märklig förmåga att handlöst kasta mig åt sidan får att jag såg en hund eller något annat som jag ville titta på. :D Ibland vill jag minnas att jag hade koppel på mig när jag var "lös" nere på marken också. Jag var ett tyst och snällt barn men smög gärna iväg för att titta på spännande saker utan att säga till mamma, inte så lyckat när det var mycket folk runt omkring. :D

Jag har inte fått några men av att ha koppel vad jag vet, och jag kan på rak arm nämna tre barn här på gården som behöva koppel. :devil:
 
Sv: Koppeltvång på barn?

Såg en sådan variant på en nöjespark förra sommaren, tyckte det såg ganska hemskt ut. Som mest för att föräldrarna skulle slippa hålla koll på barnet.
Vissa barn i småbarnsåldern klarar helt enkelt inte av att sitta still speciellt länge. Mina två äldsta kunde sitta stilla som ljus bra länge medans den minsta sitter i kanske två minuter innan honledsnar. Men detta är man väl medveten om som förälder, jag tar inte med mig vildbassingen om det är ett evenemang som kräver stillasittande. det ger ju inte något för någon av oss, båda blir irriterade. Men jag kan bli väldigt irriterad när jag har skaffat barnvakt och sedan får man i alla fall dras med andras ungars skrik och skrän...
 
Sv: Koppeltvång på barn?

Det är väldigt irreterande med sådana föräldrar... Våran dotter brukar inte få följa med så himla ofta till kyrkan (jag är kyrkvärd) men när det är familjegudstjänst är hon alltid med, hon vet precis var det finns böcker och pussel som man får låna och dessutom kritor och papper. Men ofta tar vi med oss ett pussel och sen sitter hon i bänken och pusslar. Hon är snart 2,5 år... Men visst ibland kan hon prata lite högljudt, tex om det är någon hon känner som göra något så vill hon gärna påpeka det men oftast räcker det med att säga ja jag såg det och sen är hon nöjd. Men hennes kompis är en helt annan sort som röjer hej vilt och får hon inte som hon vill så kastar hon sig raklång och gallskriker, men hennes mamma lyfter upp henne och bär ut henne i vapenhuset eller ut på kyrkogården och väntar tills hon har lugnat ner sig...
Så visst kan de lära sig att uppföra sig men vissa behöver lite krafttag... ;)
 
Sv: Koppeltvång på barn?

:rofl: jaså du, där ser man! Det är därför du är så väluppfostrad, du vet att annars kommer kopplet fram! :p
Själv var jag jätteduktig på att komma bort i affärer och liknande när jag var liten. Bölade en stund tills någon snäll tant eller farbror tog med mig till "hittegodsavdelningen" :smirk: nu som vuxen (?) känner jag alltid ett starkt behov av att hålla ordning på alla i sällskapet om man är ute bland mycket folk så det kanske är sviter från barndomen som sitter i, kaske skulle behövt ett koppel! :angel:

För övrigt har jag mkt kort tålamod med barn som inte kan "uppföra" sig. Anser att om de inte kan det trivs de inte riktigt med situationen (sitta stilla och vara tyst) och då kan föräldrarna gott låta bli att släpa med dem på sådant också!
Av kyrkosammankomster har jag bara trevliga barndomsminnen. :smirk: brukade följa med morfar till gudstjänsten och när jag stökade för mycket = hade tråkigt gick vi och lekte i församlingshemmet istället! :D
Vad det gäller föräldrar som inte kan säga till sina barn :mad: håll åtminstone ungarna undan från andra om ni inte ids uppfostra dem! Fast hur ska de då någonsin lära sig hur man beter sig bland folk :confused: ska nog lägga ner nu tills jag får egna barn och vet vad jag pratar om ;)
 
Sv: Koppeltvång på barn?

Mitt yngsta barn skulle ha behövt koppel under sina första levnadsår :o :crazy: Han har fortfarande mkt "spring i benen" men har nu förstånd nog att exempelvis sitta still i kyrkan när han är där.

Som förälder tycker jag inte att man tar med sig sina barn till platser där de inte kan uppföra sig. Därför undvek vi stillasittande aktiviteter med ovanstående barn under en period. Sedan kan det ju hända "olycksfall i arbetet", då får man ta barnet med sig ut!
 
Sv: Koppeltvång på barn?

Basilika skrev:
Det finns så'na föräldrar :) Såg en mamma på sta'n för ett tag se'n med en unge i en sån där barnvagnssele påkopplad på ett flexikoppel :D
Jag gjorde just så med Selma, några gånger när jag bara var tvungen att springa ett snabbvarv på stan och Signe var nyfödd och ockuperade barnvagnen. Ståbrädan till vagnen är ju bara kul en kort stund, sen vill man ju gå själv... :)
 
Sv: Koppeltvång på barn?

Hur skall då barnen lära sig hur man uppför sig rätt på olika platser ???
/cEtzy
 
Sv: Koppeltvång på barn?

Mina barn kan uppföra sig, men min son hade en period då jag faktiskt undvek att ta med honom till ställen där det inte var okej att springa fritt. Han hade spring i benen och hatade att sitta i vagn, hur kul är det att vara någonstans med ett barn som skriker konstant sittande i en vagn? Det här handlade om några månader i hans liv, nu kan han vara med överallt utan problem.
 
Sv: Koppeltvång på barn?

Jag fasar lite för kommande aktiviteter med dottern. Hon blir två i vår och det närmar sig dop av syssling och givetvis kommande syskon.

Nu närmast är det julmarknad och då tänkte jag ha sele och flexikoppel på henne. Hon vill ju också gå och titta och viker jag då med blicken från henne 1 sekund lär hon försvinna. Inte nog med att hon kan komma bort - med alla sjuka människor som det finns i vårt samhälle kan hon ju rent av bli bortförd! :crazy: (Vi har en sjuk jävel här i byn som åker runt och raggar barn för fullt! Jätteläskigt!) :eek:

Nej här blir det koppel - så får väl folk glo och viska om dom vill... :angel:
 
Sv: Koppeltvång på barn?

Genom att göra som min kusin gjorde; hennes vilde till son fick EN varning, sen åkte de hem. Dröjde inte länge innan han var betydligt lugnare, kunde ta en tillsägelse och de kunde åka precis var de ville med honom och veta att ha inte skulle riva stället.

Ungarna lär sig ju inte hur man ska bete sig om de får bete sig precis hur de vill heller...
 
Sv: Koppeltvång på barn?

Min konfirmationspräst hade många egna barn - som under predikan kunde gå fram till sin far o rycka han i rocken för att tala om att dom var kissnödiga - springa i gången var väl det lugnaste dom pysslade med. På den tiden lättade det ju upp för oss som så att säga var tvungna att gå dit.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp