Köpte sjuk häst

Sv: Köpte sjuk häst

Eller så är det en av de där som skiter i besiktningen och går på säljarens ord, för att sen börja gnälla när problemen dyker upp...

Jag har aldrig besiktat när jag köpt häst. Men jag har alltid fått vad jag har räknat me.

Långt ifrån. Det är inte alls ovanligt att folk skippar besiktning (även vanlig gårdsbesiktning), är naiva och litar på säljaren, alt snåla och vill inte betala de 1-2 tusen en enkel gårdsbesiktning kostar. Sen när det väl visar sig att hästen har defekter både här och där så börjar de gnälla om reklamation, återköp osv.

Klart säljaren är skyldig att informera om eventuella fel/skador om denne vet om att hästen har dem, men om jag inte missminner mig är man som köpare också "skyldig" att själv kontrollera varan, gör man inte det är det mer eller mindre som att man accepterar att det kan förekomma skador och sjukdomar och det kan bli svårt att få rätt ang reklamation.

*KL*
Står ju inte ens något om att hon har tänkt sig att lämna tillbaka hästen. Läser man texten så låter det som om hon vill ha tillbaka det mesta av köpeskillingen och behålla hästen.
Som köpare har man undersökningsplikt också och det åligger köparen att kontrollera vad det är man köper. Det tycker jag i a f. Ett (eller två då) sånt här fel hade kommit fram vid en klinikbesiktning.

Märkligt tror inte jag känner någon som skippat besiktningen. När jag jobbade på försäljningsstall var det väldigt noga med besiktning innan köp. Oseriöst att inte ens göra en gårdsbesiktning.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Tio hästar hade kvarka och en var svårt cancersjuk. Annika Fransson gick med på att ta emot tre räddningshästar temporärt men fick långt...
Svar
3
· Visningar
1 303
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästar som blir sjuka eller skadade på kvällar och helger kan få vänta länge på veterinär trots att Sveriges alla djurägare ska ha...
Svar
1
· Visningar
486
Senast: Bufera
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter OS-guldmedaljören Kevin Staut kan ha hittat sin nästa stjärnhäst i Sverige. Världsfyran har köpt Alexander Zetterman och Mats Håkanssons...
Svar
0
· Visningar
454
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Jonna Borg och Lina Noaksson har tagit fram en vetevärmare för hästar som främjar cirkulationen i muskulaturen. Nu får de Skapa...
Svar
0
· Visningar
571
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Vilken ras passar mig?
  • Kattbilder #10