Bukefalos 28 år!

Kor, får och växlebete

M

moen

Kanske lägger jag den här tråden fel, jag chansar. Jag har nyligen införskaffat lite naturbetesmark och vill ju såklart hålla den parasitfri och fräsch. Alltså undrar jag en hel del över det här med växlebete bl a. Om man t ex har smitta i hagarna från häst, dör masken om marken betas av nöt/får eller måste den vila helt? Hur mycket nöt resp får behövs för att hålla efter 1,5-2 ha resp ca 7 ha en sommar? Kan man ha kvigor och hästar ihop år efter år, utan att vila hagarna eller måste man ha kvigor ett år och hästar ett år t ex för att betena ska hållas parasitfria? Gör man träckprov/avmaskar man nöt och får också?

Kan en bonde som har kvigor på sin mark år efter år ha intresse av att byta djur med mig en sommar? Dvs att mina hästar går i hans hage och hans kvigor i min? Bryr man sig om ifall slaktdjur har mask?

Jag skulle gärna ha två kor, några får och så hästarna och alternera mellan sommarhagarna. Men hur håller man korna och fåren på vintern? Äter korna lika mycket som hästarna? Kan de alla dela vinterhage och vindskydd, det är lösdrift som gäller?

Det verkar vara ett gissel att få tag i nöt för sommarbete av hagar häromkring, därav tanken att ha egna djur. Men det är kanske ett mycket dyrt alternativ?

Snälla, hjälp mig :smirk:
 
Sv: Kor, får och växlebete

Djuren kan alla gå i samma hage och beta eftersom de äter olika saker på betet. Detta under förutsättning att de tolererar varandra naturligtvis..
Betena bör vila varannat år om du inte avmaskar dina djur..
Dessutom bör dom köras över med betesputs och betesharv, varje år, för att hålla nere parasittrycket.
Tror inget slakteri tycker att det är supernice om djuren som kommer in har ofantliga mängder mask.....

Både kor och får kan gå på lösdrift över vintern, så länge dom har en ligghall, som är torr och dragfri samt i rätt storlek + fri tillgång på ett bra grovfoder. Är dom dräktiga måste dom även få kraftfoder..
 
Senast ändrad:
Sv: Kor, får och växlebete

Men alltså...
Varför ska betena vila vartannat år?????
Det är ju vid sambete (eller växelbete - men jag vet inte om man menar varsit betessäsong elelr om man kan växla under pågående säsong) mellan häst och nöt/får som man kan hålla parasittrycket nere utan att låta markerna vila. Fåren betar ju alldeles nära hästlortarna, så att dessa inte hamnar i rator med högt gräs. Då lortarna torkas ut av solen dör parasiterna och deras ägg => inga nya parasiter kommer. Och om jag tittar på mina egna marker som sambetas häst + får så blir det inga rator som behöver köras med betesputsten, eftersom de håller det kortbetat ändå.

SÅ förklara gärna för mig varför betena måste vila vartannat år :confused:
 
Sv: Kor, får och växlebete

ameo skrev:
Men alltså...
Varför ska betena vila vartannat år?????
SÅ förklara gärna för mig varför betena måste vila vartannat år :confused:

Jag fick den uppfattningen att trådskaparen Inte avmaskar sina djur utan kör helt ekologiskt och då BÖR man låta betena vila vartannat år samt köra över med betesputs & betesharv, för djurens skull....
En hel del parasiter som drabbar får finns naturligt i marken och då behöver marken "trädas" i bland, för att det ska gå att hålla parasittrycket på (för fåren) en hanterbar nivå..
 
Senast ändrad:
Sv: Kor, får och växlebete

Självklart avmaskar man slaktdjur om man är seriös och ekonomisk. Det är ingen mening med att fodra masken....
 
Sv: Kor, får och växlebete

Jag kanske ska förtydliga mig. Jag avmaskar naturligtvis om träckprovet visar att det behövs, men nu när jag har egna beten föredrar jag att förebygga parasitangrepp i stället. Håller man bara efter hagarna så ska inte hästarna få mask.

Ameo, du som har får och hästar i sambete, hur har du stängslat? Stannar fåren i hagen?

Tack för era svar!!
 
Sv: Kor, får och växlebete

Jag har 4 eltrådar (på 30, 60, 90, 120 cm höjd), stänger inne allt från lamm och shetlandsponnyer till min halvblodshingst (som numera är såld)... Men fåren måste vara vana att gå på eltråd, det är inte alltid det funkar.
 
Sv: Kor, får och växlebete

Det bästa staketet är ett riktigt bra bete men framåt hösten brukar alltid något lamm hitta ut.
 

Liknande trådar

Anläggning Vi har lilla blodmasken på två av tre hästar, vilket innebär att de flesta vinterhagar innehåller smitta. Det kommer inte funka att...
2
Svar
24
· Visningar
2 922
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 402
Senast: tuaphua
·
Hästvård Behöver era råd. Står i ett stall med 3 hästar där den ena har fått stora blodmasken i våras . Vi avmaskade i april sen har inte...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 067
Senast: SiZo
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 247
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp