Stora blodmasken!

Avmaskningsrekommendationerna är under omarbetning. På en lunchföreläsning jag var med på i vintras från SVA/SLU så ga ve råder avmaskning var tredje månad i närmare två år om man hade fått in stora blodmasken på sina marker och inte hade möjlighet att byta hagar. 67 % av gårdarna hade i deras nya undersökning stora blodmasken så att alltid avmaska en häst innan byte av anläggning är en stark rekommendation för alla oss med gård. På vissa större anläggningar men mycket in och ut trafik av hästen kunde det möjligen vara lönlöst.

Jag är så förvånad att folk törs gå omkring på en tävlingsplats eller utanför en veterinärklinik och beta sina hästar, både med avseende på mask och equint coronavirus. Folk verkar verkligen inte tänka sig för. Inte heller de som lånar ut hage vid tillfällig uppstallning på bortaplan.

Sa de något om varför var tredje?

Jag tror folk helt enkelt inte fattar ilket besvär det blir förrän de varit där. Stallet jag står i är ett travstall. De har glatt tagit emot gästhästar för några veckor osv. Det har bytts och lånats hagar kors och tvärs osv. Och med 15 platser så har det varit rörelse på inackorderingar med över åren.

Nu är halva marken och allt bete smittat med stor blodmask.. Nu mockas samtliga hagar minst 1 gång per vecka (de med blodmask minst 2), nya hästar ställs I karantänhage som mockas dagligen och de måste avmaskas innan de får komma ut i andra hagar. Oavsett träckprov osv. De ska avmaskas på plats punkt. Det tas inte emot kortvariga gästhästar. Och det byts inte hagar annat än om det är ett permanent byte för de behöver byta kompis eller liknande.

Men innan de fick in stor blodmask och insåg hur illa det ställer till fanns ju ingen rädsla för det eller ambition ta besväret för att slippa. Nu finns det.
 
Ja jag har försökt hitta hur sent/tidigt på säsongen de kan smittas men inte hittat något. Måste det vara över en viss temperatur eller räcker det med att det finns gräs liksom?
Intressant tanke. Jag gissar att har man otur så kan väl hästen pilla i sig masken via gräs eller hästbajs även vintertid. Stora går ju inte i vintervila som den lilla gör, utan enligt SVA så går det att avmaska (och träckprovskolla) denna även vintertid. Dock skulle man vara medveten om att man kunde få problem med sjuk häst pga den lilla om man maskar när den är i dvala. Trots det så blev jag rått att avmaska ny häst som kom hit i januari. Den nya fick gå på ridbanan 5 dagar och gissa att jag är glad över det då vi skickade en odling på den som var positiv för stora blodmasken... puh.
 
Sa de något om varför var tredje?

Jag tror folk helt enkelt inte fattar ilket besvär det blir förrän de varit där. Stallet jag står i är ett travstall. De har glatt tagit emot gästhästar för några veckor osv. Det har bytts och lånats hagar kors och tvärs osv. Och med 15 platser så har det varit rörelse på inackorderingar med över åren.

Nu är halva marken och allt bete smittat med stor blodmask.. Nu mockas samtliga hagar minst 1 gång per vecka (de med blodmask minst 2), nya hästar ställs I karantänhage som mockas dagligen och de måste avmaskas innan de får komma ut i andra hagar. Oavsett träckprov osv. De ska avmaskas på plats punkt. Det tas inte emot kortvariga gästhästar. Och det byts inte hagar annat än om det är ett permanent byte för de behöver byta kompis eller liknande.

Men innan de fick in stor blodmask och insåg hur illa det ställer till fanns ju ingen rädsla för det eller ambition ta besväret för att slippa. Nu finns det.
Minns jag rätt så var 5,5 mån för långt intervall och de har sett att ägg kommer tidigare och därför rekommenderade de var tredje just nu. Men råden är under omarbetning och kommer nya direktiv vartefter så det kanske ändras lite ytterligare. Info saknas även på hemsidan som de gjort om så rådet om att maska innan flytt står inte där längre. De jobbar på att rätta till detta efter att jag mailat och frågat om rådet var borttaget. Det var det inte!
 
Avmaskningsrekommendationerna är under omarbetning. På en lunchföreläsning jag var med på i vintras från SVA/SLU så ga ve råder avmaskning var tredje månad i närmare två år om man hade fått in stora blodmasken på sina marker och inte hade möjlighet att byta hagar. 67 % av gårdarna hade i deras nya undersökning stora blodmasken så att alltid avmaska en häst innan byte av anläggning är en stark rekommendation för alla oss med gård. På vissa större anläggningar men mycket in och ut trafik av hästen kunde det möjligen vara lönlöst.

Jag är så förvånad att folk törs gå omkring på en tävlingsplats eller utanför en veterinärklinik och beta sina hästar, både med avseende på mask och equint coronavirus. Folk verkar verkligen inte tänka sig för. Inte heller de som lånar ut hage vid tillfällig uppstallning på bortaplan.
Den där siffran 67%, hur fick de folk till sin studie? Vilka gårdar var med? Hur många gårdar i vilka områden? Siffran stämmer inte överens med samlad info under många år över hela landet nämligen. Det arbetet publicerades tyvärr inte men siffrorna finns kvar...
 
I våras fick hästar i mitt stall positivt för odling av stor blodmask. Eftersom jag tidigare har avlivat en häst pga just stor blodmask så kontaktade jag ledande forskare i ämnet, som dessutom använde min häst i studien som ligger till grund för rekommendationerna.
Hur som helst. Hon rekommenderade avmaskning var fjärde månad i två år, och sedan en avmaskning efter 8 veckor för att garanterat få bort alla maskar från marken och från hästarna. Givetvis mockar vi vinterhagen ändå, men vi har inte möjlighet att låta den vila, därav denna lösning.
Hon var super att ha med o göra. Jag mailade hennes chef först, han vidarebefordrade till henne och hon gav mig sedan sitt telefonnummer och satt och förklarade allt riktigt ordentligt med mig under alldeles för långt tid. Jag var av förklarliga skäl livrädd att behöva avliva en häst till pga stor blodmask.
 
Den där siffran 67%, hur fick de folk till sin studie? Vilka gårdar var med? Hur många gårdar i vilka områden? Siffran stämmer inte överens med samlad info under många år över hela landet nämligen. Det arbetet publicerades tyvärr inte men siffrorna finns kvar...
Fältstudie1995 påvisade minst 1 positiv häst på 14% av gårdarna (Osterman-LIND,1999).
2016-2017, prevalens på gårdsnivå 61 % (Tydén et al, 2019) Sorry mindes fel på några % ser jag när jag nu kikar på mina anteckningar. Det var i studien av inkomna fall på UDS det var 66,7 %.
OR 2,9 % vid enbart äggräkning och ingen utökad diagnostik för stora blodmasken i samma studie som ovan men ingen skillnad i förekomst på avmaskning 2 ggr/år jmf med blodmaskdiagnostik. Det är mina anteckningar från denna PPT-bild.

SLU har gjort studien med viss hjälp av UDS.

Spontant tror jag faktiskt det inte är helt osannolikt. De du möter som odlar har ändå en viss kunskap. Jag ser i min vänkrets att frekvensen på stora är hög, på de som odlar och odlar vi rätt tillfälle ( dvs minst 6 mån efter avmaskning). DV skriver aldrig ut maskmedel vid flytt av hästar utan tycker det är onödigt och vid stora avmaskas skriver de ut 1 dos till den hästen som var positiv på träckprovet och sedan går hästarna glatt kvar i samma hage. Och ägarna tror på detta. Mörkertalet är stort.
Du får väl hänga på nästa gång :)
 
I våras fick hästar i mitt stall positivt för odling av stor blodmask. Eftersom jag tidigare har avlivat en häst pga just stor blodmask så kontaktade jag ledande forskare i ämnet, som dessutom använde min häst i studien som ligger till grund för rekommendationerna.
Hur som helst. Hon rekommenderade avmaskning var fjärde månad i två år, och sedan en avmaskning efter 8 veckor för att garanterat få bort alla maskar från marken och från hästarna. Givetvis mockar vi vinterhagen ändå, men vi har inte möjlighet att låta den vila, därav denna lösning.
Hon var super att ha med o göra. Jag mailade hennes chef först, han vidarebefordrade till henne och hon gav mig sedan sitt telefonnummer och satt och förklarade allt riktigt ordentligt med mig under alldeles för långt tid. Jag var av förklarliga skäl livrädd att behöva avliva en häst till pga stor blodmask.
Undrar vem du varit i kontakt med.
Jag fick till mig avmaskning efter 5 månader av veterinären men vill gärna ha senaste forskningsläget.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: Habina
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 206
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 983
Senast: Twihard
·
Anläggning Vi har lilla blodmasken på två av tre hästar, vilket innebär att de flesta vinterhagar innehåller smitta. Det kommer inte funka att...
2
Svar
24
· Visningar
2 768

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp