köra in travare

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare coscos
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 893
C

coscos

om man nu har ett trav föl och skal köra in det, inte för att tävla i trav utan bara för att köra ut i skogen och även rida in den. när gör man det? konstig fråga kannske. finns det någon anledning till att man kör in travare så himmla tidigt förutom tävlandet?

nu har jag ingen travare själv utan undrar bara..

Man kör in en travare så tidigt för att man bygger grundkonditionen+lungerna.+att det är lättare at köra in när dom e små...Det enda jag skulle unvika i början e väll att använda för tung vagn.

Travarföl eller inte, jag skulle i alla fall köra in den på hösten som ettåring, då är dom i lagom storlek så man rår på dom. Sen behöver man ju i det här fallet inte börja träna regelrätt direkt, men hästen skulle i alla fall ut och lufsa med vagnen ett par gånger i veckan tills man känner att man vill börja träna ordentligt. Lagom storlek på hästen och ett års träning innan det är dags för inridning på våren som treåring. På så vis hinner hästen bli lite musklad och hanterad. Inridningen brukar sen vara otroligt enkel.

Man brukar köra in travare (och andra raser) när de är ca 1,5 år (vissa körs in innan betet som 1-åringar), men det handlar inte om någon egentlig träning i början utan mer en lek för att träna upp koordination......och för att förbereda leder och ligament för framtida belastning.

Så här skriver Göran Dalin docent SLU om träning:

En häst måste tränas i det den ska tävla i . Ska den bli hopphäst så ska den tränas i att hoppa, ska den bli travhäst som förväntas trava fort, då måste den tränas och få sträcka ut i trav (fort) lite då och då.

Det handlar bara om att vi ska göra det under kort tid. Vi ska inte hoppa 100 språng med hästen eller speeda 1000 m med unghästen. Det räcker med att de får prova på lite grann, då känner skelettet av att "det är det här som jag ska förbereda mig för".

En häst som enbart skrittas eller får gå i hagen---- blir förberedd för att just ----skritta och gå i hagen :idea:

Det ligger nog en hel del i vad han säger och det är absolut inte bara travare som körs in tidigt.
Även ridhästar körs in för att hästen ska bli hållbar i framtiden och för att förbereda inridningen men själva hoppningen (eller vad man nu ska använda hästen till) kommer ju in senare.

Det finns massor med olika åsikter när det gäller unghästträning, men alla "experter" har en sak gemensamt och det är att det är nyttigt för hästarna att röra på sig tidigt. Ska de få tillräckligt med "rörelse" som unga (utan att tränas) krävs stora hagar och jämngamla aktiva kompisar.

För hästar som inte är så aktiva i hagen är ett gammalt husmorstips att fodra i ena änden av hagen och ha dricksvattnet i andra. På så sätt rör sig hästen automatiskt och lederna blir "smörjda".

Man brukar börja med att tömköra mycket, gärna på våren när den är ett år. När hästen är fullt styrbar och har gått ett stort antal ggr, så är det dags att spänna för vid ca 1 - 1,5 års ålder.

Liknande trådar

Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: yamyam
·
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och... 2
Svar
33
· Visningar
2 560
Senast: Idaw83
·
Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med... 2
Svar
27
· Visningar
1 195
Senast: Raderad medlem 147980
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 072
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka