Köra med för tungt släp, vad händer?

Okej, nej man tycker inte att de bör vara sååå petiga bara på några kilon. Hästen kan ju pendla lite upp och ner i vikt...

Jag äger ännu inte denna transport, men jag avser köpa den nu i vår. Det är väl bäst att jag ser till att väga min häst innan köpet och även transporten, så man inte köper någon kärra som man egentligen kör olovligt med (lite böter kan jag däremot stå ut med).

Nu kör jag hästen lagligt i en 1300 kg:s enkelaxlad. Men ska jag vara ärlig så känns det INTE bra att köra denna jättehäst en enaxad transport. Bara han rör lite på huvudet så blir det vingligt (lite överdrivet kanske, men ungeför så länns det).

Själv tog jag BE i höstas, men jag kör ändå en enaxlad 1300 kg kärra :)
Men med min bil så blir kombinationen BE. Den får bara dra 1100 mågonting på B och 2000 på BE!
Men jag har en arab på 400 kg, så det fungerar bra ändå. Får lasta 750 kg i min.
Fast drömmen är ju en Boggi i framtiden.

läst iofs i Stallmagazinet (tror jag det var) att flera av våra transporter är invägde utan mellan vägg och gummimatta, så dessa bör man lägga på hästens vikt när man räknar på vikten, alltså vad som står på pappret att man får lasta stämmer i många fall inte, och om polisen väger släpet så tas ingen hänsyn till detta.

Den som dragit ut en gummimatta någon gång vet ju att inte det är en lättviktare precis. :crazy:

Ifall man vet att man kör på gränsen eller köper ett släp med så små marginaler, då tycker jag att man ska åka och väga släpet. Så att man vet vad det väger.

När jag har fått ny inredning i mitt släp så ska jag åka och väga mitt (hos bilprovningen).

Jotack, gummimattor måste man vara minst två på för att flytta. :smirk:

Jag hade ingen aning om att inte inredningen ingick i vikten innan jag läste repotaget, det tog jag (och säkert många med mig) som självklart.

Jag tycker man skall vara rätt så noga med vad man drar och lastar. Väger släp med last mer än vad bilen får dra (upprepar det igen) så blir det olovlig körning. Som att köra utan att ha körkort. Poliserna är inte särskilt snälla nu när dom har portabla vågar med sig som dessutom väger exakt. Är dom "nitiska" så hjälper det inte att bara visa registreringsbevis utan då väger dom rubbet.

Jag tycker personligen att du nog skall vara kritisk till det släp du tänker köpa när du ligger så på gränsen.

VAD har du för superbil?

Min jätte Audi får bara dra 1600 kg och det är riktigt dåligt. Trots stark motor och 4-hjulsdrift.
Min mindre Volvo fick dra 1800 kg och den hade sämre motor, sämre drivkraft och var bara tvåhjulsdriven.

Det här nya att biltillverkarna själva får sätta gränsen för vad en bil får dra är ett gissel ibland!

Eftersom man inte kan väga sitt djur inför varje resa så har jag läst att det kan får pendla X antal kilon.

Inte enligt lagstiftarna. All övervikt räknas. (Förr drogd e av 100 kg per hjul/våg).

Däremot, om du har en övervikt på 50 kg och polisen är snäll så visslar de nog mest. Men träffar du en morgontrött paragrafryttare på dåligt humör struntar han i att det bara är lite över. Tyvärr.

Användare: Dito
Ämne: Re: Köra med för tungt släp, vad händer?

Men du kör olovligt med tanke på att BILEN inte får dra mer än 1500 kg. Spelar ingen roll att det finns E-kort. Bilen får iaf inte dra mer än 1500 kg. I ditt fall skulle jag leta upp en bil som får dra släpet istället. Hoppas det löser sig.

Jag har en som får dra 1800 kg men det är kanske lite långt iväg...

Du kör med överlast. Det räknas inte som ovlovlig körning (om du har BE-kort) enligt polisen. Räknas på samma sätt som om jag överlastat TRANSPORTEN men ändå hållit mig inom rätt körkortsbehörighet. Däremot får man inte köra vidare innan man lastat av övervikten, och man får böter. Men är det under 35% övervikt riskerar man INTE körkortet i det fall jag nämnde. Allt enligt polisen (jag lyckades reda ut det mha polisen och att intervjua lite långtradarchaufförer).

Jag har ju tyvärr ingen bil som får dra tillräckligt mycket, och jag vet ingen som har heller. Det högsta jag hittat är 1600 kg, mend et räcker inte, släpet var tyngre än jag trodde, så den aktuella vikten (släpet + mina två hästar) blir 1700 kg. Så med 1600 kg bil (som jag hittat) blri det ändå 100 kg överlast, dvs som i första exemplat (fast 100 kg högre vikter helatiden).

Har jag en JÄTTETUR så har pappa kommit ihåg fel ang 1600 och den drar mer, det ska jag kolla idag. Men annars är det svårt att hitta bil som drar över 1600. Vissa Volvobilar gör ju det, men jag känner ingen med Volvo som drar över 1600.

Och den bil vi nu ska ha, som drar 1600, det är en lätt lastbil (på B-kort), och ändå kommer man inte upp i vikt direkt =/ Men som sagt, har jag tur minns pappa för lite, det ska jag kolla idag =)

men soms agt, den här gången går det inte att lösa det lagligt om jag inte drar ner på hästarnas säkerhet och välmående, då går det. Men hästarna får gå först (pga det jag nämnt ovan). Och det är tur de inte åker båda två mer än i absoluta undantagsfall *phu*

Det jag menade var att de brys sig nog inte ifall det är 10-20 kg det rör sig om, bar man vet ungefär hur mycket det väger. Hur många har möjlighet att väga sin häst på en riktig våg precis innan avfärd? Men när det börjar närma sig 50-100 så kommer de nog bli kinkiga.

En BMW med tre liters diselmotor :bow:. Stark (och pigg!) och snål drar som en oxe :D

Men tyvärr ingen fyrhjulsdrift de halaste dagarna :(

Man tror ju på det som står i reg. papprena. inte tror man att det fuskas med sådant. Men tydligen så gör man det. :(

du skulle aldrig ångra dig om du köpte en... :smirk:
Jag har en 530d, turing. fast frågan är om du kör så pass mycket att disel lönar sig. Jag tror att de mindre motoralternativen får dra lika mycket. i 5-serien alltså. I 540 är det en V8 i. Bensinare. Men jag tror att 518, 520, 523,525, 528 530 och 535 är precis lika bra, fast inte lika snabba :cool:
Du får snoka lite på nätet...

Det här med att sätta för tungt på dragkroken är ju en säkerhetsfråga. Dragkroken är helt enkelt inte anpassad till att dra mer än vad den är godkänd för.

Så inte nog med att man 1. måste hålla koll på vad bilen får dra, med B resp BE eller 2. vad man får lasta i transporten. Tredje faktorn är vad dragkroken är godkänd för, inte alltid det stämmer med vad bilmodellen egentligen får dra.

Ja och det känns inte särskilt säkert. Men det är min uppfattning och alla gör som dom vill...

Men betyder det att man kan ha en bil som får dra max 1500 och en dragkrok som bara får dra 1200?? Är inte dragkroken oftast anpassad till vad bilen max får dra???

Liknande trådar

Hästmänniskan Okunnig och lätt neurotisk fundering från mig, hoppas någon vill svara ändå 😅 Jag har en v40 CC (nyare lite mindre modellen) som jag... 2
Svar
28
· Visningar
3 854
Senast: Roheryn
·
Utrustning När ska man egentligen ge upp och bara köpa ett nytt släp istället? Hur mycket tid och pengar är egentligen rimligt att lägga ut på ett... 2 3
Svar
53
· Visningar
5 075
Senast: Buck
·
Äldre Jag ska köra upp för B96 i slutet av juni och närmsta som fanns var typ 25 mil hemifrån. Men eftersom jag behöver det så var det bara... 2
Svar
20
· Visningar
3 518
Senast: toughcookie
·
Utrustning Då jag "råkade" köpa mig en större häst än tänkt blir han då även tyngre :) Så tror jag måste väga om släpet samt fixa "bättre" körkort... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 726
Senast: Ackio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Husky från USA, tips och råd m.m
  • Uppdateringstråd 31