Köra med för tungt släp?

Sv: Köra med för tungt släp?

Det där med vikten har jag funderat på, min ena tränare sa att "snutarna räknar 500 per häst", men mina hästar må vara över 160 sträcket, men ingen av dem väger 500 kg... Hur kan då farbror polisen bevisa det OM han inte har våg med sig...?

Säg att jag enligt släpens totalvikt får lasta 960 kg, mina hästar väger 450 kg per häst, då kör jag inte olovligt, men kan polisen hävda det..?

//E

Precis. Om man har en bil som får dra 1420 kg på B-kort, så får denna bil inte dra en släpvagn med högre totalvikt än 1420 kg.

Om man drar ett släp vars totalvikt är 1500 kg på denna bil, så är det samma sak som att man sätter sig och kör bil utan körkort. Olovlig körning alltså, men jag vet inte huruvida den döms som grov.
Det krävs BE-behörighet för att dra mer än 1420 kg efter denna bil.

Om man däremot har samma bil, och ett släp med totalvikten 1300 kg, och det vid kontroll visar sig väga mer än 1300 kg för tillfället, säg 1320 kg, då är det överlast som gäller. Överlast har jag inte så stor koll på, men vad jag har "hört" så är det ett visst procentantal som gäller för att böter ska utdömas. För övrigt så riskerar man ju så klart att släpet skadas av att ha för mycket last...

För att vara på säkra sidan: Typa ner släpet eller byt släp alternativt byt bil.

P.s Polisen har förresten smidiga portabla vågar, så du kan riskera att bli vägd.

lady_vip skrev:
Säg att jag enligt släpens totalvikt får lasta 960 kg, mina hästar väger 450 kg per häst, då kör jag inte olovligt, men kan polisen hävda det..? //E

Visst kan de försöka göra det, men då får de nog allt vara snälla att skaffa fram en våg så att du kan bevisa att du inte har gjort dig skyldig till något olagligt.

Immer

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
11 096
Senast: Svartkatt
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi... 2 3
Svar
42
· Visningar
4 896
Senast: lilstar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 594
Senast: Görel
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 077
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår