N

nogat

Hade uppe en fråga om krossat kontra helt korn här för ett litet tagsen. Har nu gjort precis tvärtemot vad alla sagt och gett min häst helt(dock uppblött ett dygn)korn. Har haft stenkoll på avföringen och jag kaninte se att kornet bara skulle passera igenom då jag bara någon enstaka gång sett ett helt korn i bajset.Så det måste väll betyda att han kan tillgodogöra sig det?Har även tuggat på lite helt korn själv både uppblött och inte uppblött och jag har inga problev att bota söder det. :rofl:
 
Din pålle kan uppenbarligen tugga kornet och tillgodogöra sig det så det är väl ok. :)
 
Det är väl lite skillnad i hur väl hästarna tuggar maten oxå. Vi kokade alltid helt korn i 20 min innan det gavs, fy vad det luktade när man skulle ner och äta frukost innan skolan ;) Men ponnyn blev rund och fin igen! Dessutom så är det 25% korn i våran havre, iofs så är den ju krossad.. Men men, ser iaf aldrig ngt helt korn i bajset.
 
Är intresserad av foderlära så jag har varit på många föreläsningar och läst en hel del böcker och alla säger samma sak;hel korn är för hårdsmält för hästar om man inte stöper det före. Men en del experimenterande med egna pållarna har visat att blötläggning ca ett dygn ger samma effekt som att stöpa. Brukar även blötlägga havre och de verkar tillgodogöra sig energin bättre, gissa om det blir fart i dem!!! :D
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 667
Foder & Strö Har någon goda ideer om hur man bäst utfodrar ett snart 25 år gammalt ponnysto? 127cm hög hackneyponny, hon har dåliga tänder (saknar...
2
Svar
27
· Visningar
5 235
Senast: roge
·
Foder & Strö Hörde vi ett besök på "hästanläggning" nyligen. De hade haft föreläsning av agronomen Annica Larsson som gjort efterforskningar på...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 811
Senast: KungTulle
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 390
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp