Korrekt form vs icke korrekt form

Sv: Korrekt form vs icke korrekt form

En bild där hästen jobbar med nacken (ser muskeln tydligt) och ryggen (?), men bakbenen är rätt långt bakom, trots att jag på hästryggen upplevde att hästen kortade upp sig bakifrån.
*Hjälp mig med era åsikter om denna bild!*

Jag tycker att den är eftergiven i sin form men däremot går den bara och latar i sin "arbetställning". Mer bakbensaktivitet i den formen och det blir riktigt bra! Då kommer den att samla ihop sig mer.

Bra bilder och bra skrivet!:D Man förstår verkligen, och det syns att ni går framåt!:bow:

Tack! :)
Vi jobbar stenhårt på det, tror knappt själv att det är samma häst när jag tittar på första bilden... :o

Det kan jag förstå!:D Jag skulle vara jättenöjd!:D
Vad är det för häst? Hur gammal?

Travare. Första bilden är han runt 5 år och går fortfarande på travet (bilden är faktiskt tagen på defileringsvolten inne på Halmstadtravet :D) och gjorde det tills han var 7. Sista bilderna är från i våras och han är nu 10 år gammal.

Häftigt!:D
På de senare bilderna tycker jag inte att han liknar så mkt travare!
han är verkligen superfin!:)

*knapplån*

Testar lägga in några...
Under ett longeringspass (inte jag som longerar, i början när jag hade förra kusen, knappt en månad efter jag fått hem honom?) Tror ingen skulle orka se alla bilder, men när man tittar igenom bilderna från passet så ser man ganska tydligt hur motsträvigt det är från början och hur hästen spänner sig och sen på slutet börjar den slappna av lite mer.

Spjärnar emot, vill inte släppa i "överlinjen".

Spänner fortfarande emot, går på bogarna och "skjuter på" för mycket, är inte i balans.

Börjar slappna av lite men det syns inte på formen ännu. Låst och spänd och framtung :p

Betydligt bättre men inte bra ännu. Behöver slappna av mer och kommer inte loss i bogarna. Bra för passet, om man säger så! ;)

Och så ett par ridbilder...

Dålig form. Mycket spänd, framtung, spänner emot i nacken. Tagen ungefär samtidigt som longerbilderna tidsmässigt.

Senast ändrad:

Forts...

Trevlig form, men inte "bra" eftersom han inte har släppt bakre delen av halsen. Är dock ganska bärig ändå (kändes så när man satt på iaf :angel: ) och jag ser hellre den formen än spänna-emot-för-fulla-muggar..

Syns kanske inte så bra ur vinkeln men här är formen bra. Misstänker att han går lite innanför lod, men det fick jag ta ibland för att få upp styrkan till att orka jobba (han blev lätt stressad och började då "spänne ihop" sig själv, t o m om man red på lång tyglar utan att inverka). Så inte optimal form, men för det här ekipaget bra form :p

Rätt ok form men han har kollapsat lite utåt (förmodligen min sits eller mina hjälper, hade inte ridit regelbundet/seriöst på flera månader när bilden togs). Eftersom han har lastat för mycket vikt på ytterbogen och därmed är lite förböjd/framdelen inte rättad efter bakdelen så går en del av bogfriheten förlorad. Till mitt försvar så är bilden tagen i "nedförsbacke" ;)

De tre sista bilderna är tagna ca 8-9 månader efter de andra.

Senast ändrad:

Skiit, jag hade glömt hur hemska ni såg ut i början :D (du vet att jag är grymt impad av er nu :bow:)

Rätt ok form men han har kollapsat lite utåt (förmodligen min sits eller mina hjälper, hade inte ridit regelbundet/seriöst på flera månader när bilden togs). Eftersom han har lastat för mycket vikt på ytterbogen och därmed är lite förböjd/framdelen inte rättad efter bakdelen så går en del av bogfriheten förlorad. Till mitt försvar så är bilden tagen i "nedförsbacke"
Han "belastar" för mkt FÖR att han är förböjd, inte tvärtom. Sitter inte ihop i yttersidan.
Sen sitter du med vikten utåt.

Tack! :bow: Det värmer! Hade själv oxå glömt att det verkligen var sååå hemskt! :crazy: Tycker du inte den första bilden från travet är fin? Han har kanske gått upp nåt kilo med... :D

Han "belastar" för mkt FÖR att han är förböjd, inte tvärtom. Sitter inte ihop i yttersidan.
Sen sitter du med vikten utåt.

Jag påpekade att min sits inte var bra, du kanske missade det? Och att hästen är förböjd/fallit utåt? Tycker du det är trevligt att hacka eller ville du bara påpeka hur kasst det var extra tydligt så jag skulle ta åt mig ordentligt? :confused:
Han hade problem med att belasta jämnt på framdelen, inte bara med mig på ryggen. Eftersom han inte belastade jämnt rent reflexmässigt eller när han "föll ur" så förböjde han sig själv.
Hönan eller ägget känns iofs knappast som en relevant diskussion om bilden.

Apropå pessoasele (som jag personligen aldrig använt) så finns det en fin tanke med den och det är bandet bakom bakbenen. Men jag brukar göra så när jag longerar min häst att jag tar en gammal elastisk benlinda (nu har jag kort häst, kanske större hästar behöver två ihopknytna :D) och knyter fast i gjorden på båda sidor så att den går runt baken. Lindan sitter löst och kan tänja sig ordentligt men det den gör är att min häst faktiskt blir mer medveten om sina bakben och var de är.

I övrigt gillar jag inte riktigt att pessoaselen är kopplad ända till munnen från bakdelen. Risken borde bli att man bara drar ihop hästen och att den får spänningar. Men jag har som sagt aldrig använt en.

/Camilla

P.selen är ingen hit.
Hästen får ryck i munnen när resp. bakben är bakerst- *kan man skriva så*??:angel:

*kl*
Frida för 1½år sedan
"På tygel"(nosen i lod typ), men inte i ngn bra form alls, spänd, hög och avknäppt i nacken.
Bilder142.jpg

Fortfarande avknäppt och spänd, nosen innanför lod
Bilder135.jpg

Idag
Frsommar07nr-30.jpg

sommar323.jpg

10-12aug042.jpg

10april026.jpg

En bit på väg :D

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 464
Senast: Kajsalisa
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med... 2
Svar
35
· Visningar
4 449
Senast: super
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 379
Senast: mamman
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 693

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III
  • Atletix
Tillbaka