Korrekt lindade ben!

Sv: Korrekt lindade ben!

Jag tycker att den första bilden är bra lindad.
Jag börjar högst upp, lindar ner och avslutar högst upp. 4 meter linda är perfekt att jobba med!

Jag vill inte ha lindorna så högt upp. Vill att den ska börja under knät. Alla bilder här är visade med lindor som går en bit upp på knät. Tycker bara det stör hästen när det sitter så.

Var jag börjar linda beror på hur långa lindorna är. Med mina elastiska börjar jag uppe och slutar uppe, med fleecen börjar jag lite under mitten, lindar ner och går sen upp igen.

Nedersta ledavdelningen i carpus (eller framknät som vissa kallar det) har minimal eller ingen rörlighet så det borde inte göra någonting om man lindar upp en liten bit upp mot kanten...

Gardrut: tycker att det är viktigast att man lindar så att man jobbar så att man lindar över där man började en gång så att man inte riskerar att start-ändan går upp.

Hur många här är det som använder pad under fleecelindorna?

Jag använder alltid padd, dels blir det snyggare och vill man åt det lilla stöd lindor ger förstärks det iaf lite.
Att linda utan padd är ju bara för att det ska se fint ut med lindor.

alla som vill ha ut ngt annat än ögongodis eller i värsta fall skada på hästbenet.

Jag lindar som på bilden, dock är det inte alla lindor som är tillräckligt långa för att sluta längst upp, pga min häst har väldigt långa ben. Jag använder fleecelindor och har alltid paddar under, föredrar Eskadrons LB-paddar.

Lindar mest för att skydda benen mot slag så lindar inte hårdare än att dom sitter stadigt.

Börjar linda ovanför kotan, ner och sedan upp. Det av samma anledning som man inom idrotten lindar nerifrån och upp. För att inte "skära" av blodtillförseln. Alla som själva nån gång tränat med stödjande förband vet vad jag menar hoppas jag ;)
Dessutom lärt mig att linda så att det är mindre risk att hästen trampar på benlindan ifall den skulle lossna. Dvs, på vänster ben lindar man motsols, höger ben lindas medsols.
Det är vad jag har fått lära mig iaf... :)

JoCfin skrev:
Nedersta ledavdelningen i carpus (eller framknät som vissa kallar det) har minimal eller ingen rörlighet så det borde inte göra någonting om man lindar upp en liten bit upp mot kanten...
... va?
Om man lindar så som det är visat på bilderna tar lindan emot när hästen börjer benet.

Nja. Vet inte hur andra gör, men jag lägger padden under knät (räcker inte längre) sen låter jag fleece-lindan gå lite över padden. Dvs att dom två-tre cm längst upp är helt mjukt och stör inte hästen på något sätt.

jag lärde mig när jag pratiserade på tullstorp, att börja nedanför knät sen neråt mot kotan ,l inda några varv sen upp och över knät strax under ärtbenet...ALDRIG på eller över ärtbenet

Jordgubben från Skåne skrev:
jag lärde mig när jag pratiserade på tullstorp, att börja nedanför knät sen neråt mot kotan ,l inda några varv sen upp och över knät strax under ärtbenet...ALDRIG på eller över ärtbenet
Ärtbenet? Lust att peka? :D

Skelton-of-Ligaments-Front-.jpg

Centaur: Så det är alltså rent estetiskt som man lindar så högt upp på knät? Jag kan tycka det är snyggt på prisutdelningar och så, men på träning? Jag tycker fortfarande det skulle störa..?

Sorbe skrev:
lindor.jpg

lindor02..jpg

Tycker jag ser bra ut.

Ungefär så lindar jag oxå. Använder oftast padd under fleecelindorna o lindar en liten bit upp på knät.
Börjar på mitten o lindar bakåt (från utsidan då ;)) sen neråt och upp. Avslutar på knät. Blir snyggast så tycker jag :)

jag lindar ungefär som på den första bilden, emn har nyligen fått lära mig att det inte spelar någon roll åt vilket håll man lindar, huvudsaken är att man lindar åt samma håll som padden är "riktad" åt, annars kan man förvrida senan.. + att man ska linda gansak högt upp i "framkant" längst ner på lindan. (svårt att föklara) . det beror på att hästarn kan få skav vid lindans slut om man lindar för långt ner. jag har aldrig varit med om det själv men men.. :P

det här har jag för övrigt lärt mig av tysklands landslags veterinär.. :P

Liknande trådar

Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
522
Senast: Elo
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
663
Senast: cowgirl81
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 489
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka