Korrigera valp. Ja eller nej?

Blandrastik

Trådstartare
Måste bara kolla här. I en FB-hundgrupp kom det upp en fråga om en 14 veckors valp som åt grus. Vad hen skulle göra åt det. Många förslag var då att huta till/ta tag i valpen en gång för alla så den slutade. Jag kände hur haken trillade ner i bordsskivan. Att vi 2021 förespråkar korrigering och våld på en 14-veckors valp. Jag blev också förvånad över hur många som höll med om att man visst skulle korrigera valpar "hur skulle de annars lära sig?".
För mig är det lika effektivt som att fläta till en bäbis som stoppar den mesta i munnen.
Tankar?
 
Tyvärr verkar det fortfarande vara så gemene man tror att man lär hundar saker. Lätt att glömma när man själv nördat in sig på det vetenskapliga, jag får en kulturchock varje gång. :( Jag har flera gånger ifrågasatt när jag träffat den typen av hundägare irl och det vanligaste försvaret är att man ju måste visa vem som bestämmer. Alltid med en underton av :grin: och som att jag är dum i huvudet som undviker korrigeringar överhuvudtaget om det inte typ rör sig om liv eller död.

Jag tror att många helt enkelt inte vet bättre och heller inte är intresserade av att prova någon annan metod, för det kräver ju ansträngning att ändra sig. Skitsamma om man får sopig relation till hunden bara den lyder, typ...
 
Måste bara kolla här. I en FB-hundgrupp kom det upp en fråga om en 14 veckors valp som åt grus. Vad hen skulle göra åt det. Många förslag var då att huta till/ta tag i valpen en gång för alla så den slutade. Jag kände hur haken trillade ner i bordsskivan. Att vi 2021 förespråkar korrigering och våld på en 14-veckors valp. Jag blev också förvånad över hur många som höll med om att man visst skulle korrigera valpar "hur skulle de annars lära sig?".
För mig är det lika effektivt som att fläta till en bäbis som stoppar den mesta i munnen.
Tankar?

Jag såg något liknande på Facebook häromdagen, där Fredrik Steen ställt en soppåse på golvet och sen sa till hunden bland annat genom att ta tag i nosen på den. Jag såg inte hela klippet och läste nog inte caption heller utan mest tänkte att jag nog inte var så intresserad av hans inlärningsmetoder (är själv inte så himla erfaren dock). Tyvärr minns jag inte exakt var så vet inte om jag hittar det igen.
 
Korrigera - ja
Använda våld - nej

Korrigera är inte = ta till våld i min värld, men självklart måste man avbryta och korrigera ett farligt beteende, för farligt är det både för hundar (och barn) att äta sten.

Jag håller med.
I hundvärlden verkar korrigera på många ställen vara liktydigt med att bestraffa. Om mina hundar som valpar varit på väg att äta hästskit, som för dem kan i värsta fall kan vara livsfarligt, så har jag inte haft tid att göra annat än att t ex ryta till rejält för att hejda dem. När mitt agerande fått dem att avbryta sina planer och fokusera på mig kan jag belöna att de tar kontakt med mig i stället för bajshögen. Att stoppa ett felbeteende och ersätta med ett önskvärt beteende - det är för mig en korrigering.
 
Måste bara kolla här. I en FB-hundgrupp kom det upp en fråga om en 14 veckors valp som åt grus. Vad hen skulle göra åt det. Många förslag var då att huta till/ta tag i valpen en gång för alla så den slutade. Jag kände hur haken trillade ner i bordsskivan. Att vi 2021 förespråkar korrigering och våld på en 14-veckors valp. Jag blev också förvånad över hur många som höll med om att man visst skulle korrigera valpar "hur skulle de annars lära sig?".
För mig är det lika effektivt som att fläta till en bäbis som stoppar den mesta i munnen.
Tankar?
Positiv bestraffning (att lägga till obehag för att avskräcka ett felbeteende=straff) är empiriskt belagt att det leder till vidskeplighet (dvs att straffet kopplas till något random som också händer i omgivningen). Det kanske kan funka men det kräver jävelusisk timing, så även om man tror på straff så anser jag att man inte ska lära ut sådana metoder på internet till folk man inte känner.

Sedan finns de situationer där man struntar i vad hunden lär sig - det viktiga är att den överlever på väldigt kort sikt.
 
Korrigera - ja
Använda våld - nej

Korrigera är inte = ta till våld i min värld, men självklart måste man avbryta och korrigera ett farligt beteende, för farligt är det både för hundar (och barn) att äta sten.

Fast i just detta fallet så verkar ju tipsen vara just att ta tag i valpen "en gång för alla" så den lär sig att undvika att äta grus?

Korrigera för mig är nog synonymt med positivt straff i hund världen. Sen kan ju en korrigering vara allt ifrån en blick till att skruva upp elen på högsta nivån så hunden skriker. Korrigera gör vi väl alla på någon nivå bara i våran samvaro med våra djur. Det är ju svårt att aldrig visa missnöje.

Jag tänker väl generellt att folk får göra vad de vill (nästan) med sina hundar. Men att man tvunget skulle behöva korrigera (använda positivt straff) för att få en valp, eller vuxen att upphöra med beteenden, även farliga, håller jag inte med om.

Och då tänker jag ju att det var en planerad träning som eftersöktes. Inte att man av ren reflex ropar/skriker/får fatt i valpen när den gör något farligt. För det är ju inte riktigt samma sak.
 
Fast i just detta fallet så verkar ju tipsen vara just att ta tag i valpen "en gång för alla" så den lär sig att undvika att äta grus?

Korrigera för mig är nog synonymt med positivt straff i hund världen. Sen kan ju en korrigering vara allt ifrån en blick till att skruva upp elen på högsta nivån så hunden skriker. Korrigera gör vi väl alla på någon nivå bara i våran samvaro med våra djur. Det är ju svårt att aldrig visa missnöje.

Jag tänker väl generellt att folk får göra vad de vill (nästan) med sina hundar. Men att man tvunget skulle behöva korrigera (använda positivt straff) för att få en valp, eller vuxen att upphöra med beteenden, även farliga, håller jag inte med om.

Och då tänker jag ju att det var en planerad träning som eftersöktes. Inte att man av ren reflex ropar/skriker/får fatt i valpen när den gör något farligt. För det är ju inte riktigt samma sak.
Precis det fetade tänker jag också. Att hejda valpen just Då (när skadan redan är skedd så att säga) är en sak - att få den att upphöra med beteendet genom träning är en helt annan.
 
Överlag tycker jag att kunskap om fostran och inlärning för valpar är låg i random FB-hundgrupper.
Fast som tillägg på det så är det (nog) majoriteten av hundägare som har problem med just fostran och inlärning. Antagligen de som hänger på random FB-grupper i hopp om att få tips och råd.

Problemet är att dom vet inte hur som ska skilja på goda råd och dåliga råd, att det finns teorier som inte alls fungerar i verkligheten, att alla djur är individer oavsett ras, att det finns så många charlantaner som skor sig osv...

Alla tips borde vara; sök dig till de som har bevislig utbildning i ämnet, ta med dig hunden och visa/tala om problemet, få hjälp.

Till trådämnet, så nej till ren bestraffning. Det förstår ingen hund oavsett ålder OM inte bestraffningen sker i samma sekund (vem kan det?).
Däremot ett bestämt nej/usch/annat avbrytande ljud, eller faktiskt vara uppmärksam på när hunden går dit och bara nosar och INTE tar något, och DÅ komma med mycket positiv förstärkning när hunder gör rätt - det tror jag på.
 
Det brukar jag tjata om när jag håller kurs på min brukshundklubb: helt OK med ett NEJ för att bryta avd hunden gör "fel" - men omedelbart beröm när hunden slutar/släpper det den inte ska. Alldeles för många kan säga nej - men kopplar inte att de ska berömma när hunden gör det vi vill.

Över huvud taget har många problem med att berömma.
 
Fast som tillägg på det så är det (nog) majoriteten av hundägare som har problem med just fostran och inlärning. Antagligen de som hänger på random FB-grupper i hopp om att få tips och råd.

Problemet är att dom vet inte hur som ska skilja på goda råd och dåliga råd, att det finns teorier som inte alls fungerar i verkligheten, att alla djur är individer oavsett ras, att det finns så många charlantaner som skor sig osv...

Alla tips borde vara; sök dig till de som har bevislig utbildning i ämnet, ta med dig hunden och visa/tala om problemet, få hjälp.

Till trådämnet, så nej till ren bestraffning. Det förstår ingen hund oavsett ålder OM inte bestraffningen sker i samma sekund (vem kan det?).
Däremot ett bestämt nej/usch/annat avbrytande ljud, eller faktiskt vara uppmärksam på när hunden går dit och bara nosar och INTE tar något, och DÅ komma med mycket positiv förstärkning när hunder gör rätt - det tror jag på.

Jo, jag fattar ju att det är så. Jag är själv instruktör och ger bl a valpkurser.
 
Precis det fetade tänker jag också. Att hejda valpen just Då (när skadan redan är skedd så att säga) är en sak - att få den att upphöra med beteendet genom träning är en helt annan.

Precis.
Jag har inte ens problem med folk som vill korrigera egentligen. Men när man tror att man MÅSTE korrigera (positivt straff) för att få slut på olika beteenden så är man fel ute enligt mig.

Men nu pratar jag ju inte individ där man testat annat. Utan rent allmänt uppfattningen att hunden "måste få veta att den gör fel". Nä, den måste lära sig vad för beteenden som ger vinst och inte. Hur det görs beror på så många olika saker...
 
Det brukar jag tjata om när jag håller kurs på min brukshundklubb: helt OK med ett NEJ för att bryta avd hunden gör "fel" - men omedelbart beröm när hunden slutar/släpper det den inte ska. Alldeles för många kan säga nej - men kopplar inte att de ska berömma när hunden gör det vi vill.

Över huvud taget har många problem med att berömma.
Ja jösses, vet inte hur många gånger jag hört "Nej, nej, nej, nej" från folk utan att det någon gång efterföljts av ett "Bra, duktig hund!" eller liknande.... När jag möter de värsta sådana så brukar jag högt tala om för mina hundar att de ska göra något (tex gå framåt eller komma till mig) och sedan berömma överdrivet högt. Tänker att andra hundägare kanske får en liten tankeställare om de hör att andra berömmer sina hundar också.
 
En valp korrigerar man väll inte hårt utan mer distraherar enligt mig.

Däremot rent allmänt så får man ju anpassa korrigering efter hund (och situation såklart). Min hund funkar det bättre att korrigera fysiskt än psykiskt. Hon tycker psykisk press är betydligt värre än ex ett ryck i kopplet. Ett bestämt Nej är nog typ jämförbart med att jag skulle svinga ner henne i diket med kopplet. Därför gör jag hellre en knyck med kopplet i förstahand (om hon är kopplad) som korrigering. Men enligt endel som skyr fysiska korrigeringar ska jag hellre korrigera muntligt 🙄
 
Korrigera - ja
Använda våld - nej

Korrigera är inte = ta till våld i min värld, men självklart måste man avbryta och korrigera ett farligt beteende, för farligt är det både för hundar (och barn) att äta sten.
Exakt. Hundar är inte dumma, de förstår gränsdragning.

Jag har fått det hjärtskärande beskedet att "min hund har blivit överkörd när den kom lös och vallade bilar" MÅNGA gånger. Alltid från ägare som "inte tror på att korrigera" och "försöker träna med skvaller/avledning".
 
Korrigera - ja
Använda våld - nej

Korrigera är inte = ta till våld i min värld, men självklart måste man avbryta och korrigera ett farligt beteende, för farligt är det både för hundar (och barn) att äta sten.
Fast förslaget var: Jag hade tagit tag ordentligt i min valp så jag fått en sån pass reaktion att valpen inte vågar äta grus
Det får jag till våld, om ambitionen är att skrämma skiten ur en 14 veckors valp.
 
Funderar, varför skiljer sig dessa två forum så avsevärt åt? Alltså Buke och FB. Är det mest korkskallar med Quick-fix i blick på fejjan?
 
Exakt. Hundar är inte dumma, de förstår gränsdragning.

Jag har fått det hjärtskärande beskedet att "min hund har blivit överkörd när den kom lös och vallade bilar" MÅNGA gånger. Alltid från ägare som "inte tror på att korrigera" och "försöker träna med skvaller/avledning".
Om hundar inte fattade tillsägelse så skulle valpen inte fatta när tiken hötter till åt dem heller. Men det gör de ju. Ibland fallerar logiken.
Klart att positiv förstärkning ger resultat. Men det innebär ju inte att allt är godis och beröm.

Min valp visade sig redan veta vad nej betyder när han kom till mig. Det var rätt praktiskt. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp