Korrigera valp. Ja eller nej?

Funderar, varför skiljer sig dessa två forum så avsevärt åt? Alltså Buke och FB. Är det mest korkskallar med Quick-fix i blick på fejjan?
Facebook är ett "lätt" forum och eftersom så många redan har konto på facebook är det lätt att gå med i hur många olika grupper man vill med samma konto, det betyder också att grupperna får en större bredd med olika typer av medlemmar. Bukefalos är ju ett traditionellt webbaserat forum där du måste registrera ett specifikt konto enbart för att vara medlem här och folk är inte riktigt intresserade av denna typen av forum på samma sätt längre sen facebook blev stort. Vi kan ju alla se hur mycket Bukefalos krympt de senaste åren.

Samtidigt går det inte att ändra eller radera kommentarer på samma sätt här som på facebook. Även om en facebookgrupp kan ha som policy att man inte får ändra eller radera sina inlägg så finns den fysiska funktionen fortfarande där och det är därmed lättare att backa från sina påståenden och uttalanden om man inte får den responsen man tänkt. Här på Bukefalos har man ett visst antal minuter på sig att redigera ett inlägg efter det är postat sen blir det låst för all framtid och du kan verken ändra eller radera det själv, skrivet är skrivet.

Denna typen av webbaserade forum som tex Bukefalos tenderar därmed att mest tilltala folk som har ett genuint och långvarigt intresse för ämnet som forumet handlar om och som tycker det är "värt" den extra lilla "mödan" det innebär att vara aktiv på flera olika plattformar istället för att på ett bekvämt sätt ha allt under samma tak sas som man har på facebook.

Sen tror jag personligen att Bukefalos har lite av ett rykte också, på gott och ont. Ibland ser man folk skriva i vissa trådar att "det är typiskt Bukefalos att..." när det uppstår meningsskiljaktigheter osv och det kan säkert bidra till att vissa håller sig härifrån.
 
Att aktivt välja att skada en valp mentalt eller fysiskt för att hindra ett beteende är förkastligt.

Däremot har jag varit tvungen att ”släcka bränder” när Tinja var ung. Jag jobbade på gård, många faror. Då har jag skrikit åt henne och grabbat tag i svansen en gång när hon var påväg in under en unghäst; hon visste ju inte alls att hon kunde skrämma den och bli allvarligt skadad, hon tyckte ju bara att hon tog den kortaste vägen. Efter det var hon absolut inte rädd för hästarna, men hon höll ett hälsosamt avstånd.
 
Om hundar inte fattade tillsägelse så skulle valpen inte fatta när tiken hötter till åt dem heller. Men det gör de ju. Ibland fallerar logiken.
Klart att positiv förstärkning ger resultat. Men det innebär ju inte att allt är godis och beröm.

Min valp visade sig redan veta vad nej betyder när han kom till mig. Det var rätt praktiskt. :)

Men är det här typ jämförbart? Även om jag nog tycker att många valpar och unghundar ignorerar tillsägelser eller går upp mer i varv av dom 😅

Det handlar väl egentligen mycket om hur hunden är som individ. Hur motiverad den är, hur bra man själv är på att tajma korrigering, välja rätt typ av korrigering, hur hunden tar korrigering osv.

Ibland är en snabb korrigering skitbra. Ibland tycker jag att man ser folk korrigera allt möjligt så fort hunden "gör fel" och ha en ganska krass relation till sin hund. Men de ser det som normalt.

Men att som första steg ta tag i en valp så hårt att den inte vågar tugga sten igen. Mja.
 
Men är det här typ jämförbart? Även om jag nog tycker att många valpar och unghundar ignorerar tillsägelser eller går upp mer i varv av dom 😅

Det handlar väl egentligen mycket om hur hunden är som individ. Hur motiverad den är, hur bra man själv är på att tajma korrigering, välja rätt typ av korrigering, hur hunden tar korrigering osv.

Ibland är en snabb korrigering skitbra. Ibland tycker jag att man ser folk korrigera allt möjligt så fort hunden "gör fel" och ha en ganska krass relation till sin hund. Men de ser det som normalt.

Men att som första steg ta tag i en valp så hårt att den inte vågar tugga sten igen. Mja.
Jag är inte så metodisk.... Mycket går på instinkt. Mycket sitter nog i ryggmärgen efter ett helt långt liv med (ung-)hästar och hundar.
Men jag har insett att jag nog mer säger nej eller "app app" och lockar med något roligare. :) Nej, inte den - titta här vad denna är kul.

Att vara hårdhänt blir ju bestraffning. jag skiljer mellan bestraffning och tillsägelse? Få varelser lär sig av straff.

I hästvärlden ser man ju till att hästen inte får möjlighet att göra fel eller få felaktiga beteenden.
 
Ibland är en snabb korrigering skitbra. Ibland tycker jag att man ser folk korrigera allt möjligt så fort hunden "gör fel" och ha en ganska krass relation till sin hund. Men de ser det som normalt.

Men att som första steg ta tag i en valp så hårt att den inte vågar tugga sten igen. Mja.

Men frågan i TS var ju inte enbart huruvida man tyckte att lösningen med valpen var bra utan även om korrigering av valpar i allmänhet. Och för många - inklusive mig - är inte korrigering synonymt med bestraffning.
 
Jag är inte så metodisk.... Mycket går på instinkt. Mycket sitter nog i ryggmärgen efter ett helt långt liv med (ung-)hästar och hundar.
Men jag har insett att jag nog mer säger nej eller "app app" och lockar med något roligare. :) Nej, inte den - titta här vad denna är kul.

Att vara hårdhänt blir ju bestraffning. jag skiljer mellan bestraffning och tillsägelse? Få varelser lär sig av straff.

I hästvärlden ser man ju till att hästen inte får möjlighet att göra fel eller få felaktiga beteenden.

Det låter ungefär som jag. Om jag ska fortsätta på mitt exempel på brandsläckning av att äta hästskit så ledde den brandsläckningen till att min äldre hund nästan går omvägar runt högarna nu - det behövdes inte mer men det händer fortfarande att jag berömmer när jag ser att han aktivt väljer bort dem. Den lilla apan är en annan femma, där räckte inte brandsläckning utan behövdes ett korrigeringsarbete. Men då handlade det just om "app app"(eller i värsta fall ett varnande NEJ) och positiv förstärkning när hon gjorde/gör rätt.

I hennes fall har jag också sett till att hon inte fått möjlighet att göra fel i vissa avseenden. Vår tomt är inhägnad och var så redan när hon kom - inhägnad på ett sätt som håller normala hundar inne. Det här odjuret är dock en annan femma, vilket hennes uppfödare tappade hakan över när de kom hit för några veckor sedan och hunden lyckligt krälade under grinden(ett mellanrum på ca en dm) för att springa och hälsa. Vanligtvis har vi galler där och efter ett antal tillfällen då en liten hund tagit en promenad helt på egen hand har vi gått genom hela trädgården för att se till så att det inte finns minsta glipa. Större delen är inhägnad med viltstängsel...
Men eftersom hon alltid haft en bra inkallning så har hon alltid kommit när man ropat och när hon väl står vid grinden är det ju försent för att vara arg på henne. Så det har helt enkelt varit enklast att se till att hon inte KAN rymma.

Det här hålet är ett av de sista hon lyckades peta upp och ta sig ut genom och det var sannerligen inte stort:

IMG_E4482.JPG


När jag upptäckt och täckt för det fick jag för en gångs skull chansen att se henne i arbete. Hennes reaktion när hon upptäcker mig är fantastisk. :D

 
Men frågan i TS var ju inte enbart huruvida man tyckte att lösningen med valpen var bra utan även om korrigering av valpar i allmänhet. Och för många - inklusive mig - är inte korrigering synonymt med bestraffning.

Vad är för dig en korrigering och vad är en bestraffning?

För mig innebär det nog samma ungefär.
 
Frågan var inte ställd till mig, men för mig är det lite skillnad.

Korrigering är för mig att stoppa ett felaktigt beteende medan det händer, bestraffning är något man gör i affekt, t.ex. trycker ner valpens nos i en kisspöl.

Gränsen är dock lite flytande, en korrigering övergår ibland i en bestraffning, t.ex. om man fortsätter ruska om en hund eftersom man är arg på den.

Korrigeringar kan också vara olämpliga, t.ex. för mycket tryck för individen.
 
Jag är inte så metodisk.... Mycket går på instinkt. Mycket sitter nog i ryggmärgen efter ett helt långt liv med (ung-)hästar och hundar.
Men jag har insett att jag nog mer säger nej eller "app app" och lockar med något roligare. :) Nej, inte den - titta här vad denna är kul.

Att vara hårdhänt blir ju bestraffning. jag skiljer mellan bestraffning och tillsägelse? Få varelser lär sig av straff.

I hästvärlden ser man ju till att hästen inte får möjlighet att göra fel eller få felaktiga beteenden.

Alltså jag vet inte? Jag tänker att orden betyder olika för olika människor. För mig är det nog samma sak ungefär. Jag är absolut inte emot positivt straff. Det kan ibland vara det schysstaste. Men positivt straff är ju ändå att man lägger till ett obehag så att hunden slutar med vad den nu gör. Hur rätt det är beror ju på en massa olika saker. Men att tipsa om att ta tag i en valp så pass hårt att den slutar med något självbelönande via nätet när man inte känner person och hund är ju lite sådär tänker jag.

Själv väljer jag väl för det mesta att träna förebyggande på beteenden jag vill ha istället. Lära in ett brytord och belöna upp det ordentligt tex. Ungefär så som du beskriver det.

Jag skulle nog säga att dom allra flesta lär sig av straff. Sen vad de lär sig är väl en annan fråga :D Kanske lär sig hunden att låta bli stenen. Kanske låser den sig mer på stenen och får ett ägande som inte fanns innan. Det vet man ju egentligen inte försen efter man ruskat tag i valpen tänker jag.
 
Vad är för dig en korrigering och vad är en bestraffning?

För mig innebär det nog samma ungefär.

Jag har redan svarat på det, men ok. En korrigering för mig är något som sker i samband med inlärning av ett önskvärt beteende. Man rättar aktivt till det som är fel så att det blir rätt - d v s vad ordet faktiskt betyder.

Hur en lämplig korrigering ser ut beror nog mycket på hunden. Att lära in ett "appapp" som in princip betyder "sluta vad du gör och ta kontakt med mig" är ju väldigt smidigt, men kanske inte alltid räcker till om det gäller en hund med lite drifter som fått smak för att göra något den inte får.

Huvudsaken är dock att en korrigering, till skillnad från en bestraffning, handlar om att visa det önskvärda beteendet så att hunden kan göra rätt och bli belönad. Som någon nämnt är problemet med bestraffningar(förutom att de kan bli alldeles för grova, oförutsägbara och leda till dålig relation) att hundar sällan lär sig något av dem. Men vid en korrigering, enligt min betydelse, så spelar det mindre roll om hunden förstår exakt varför den fick en åthutning - den lär sig något som är bra att göra.
 
Jag har redan svarat på det, men ok. En korrigering för mig är något som sker i samband med inlärning av ett önskvärt beteende. Man rättar aktivt till det som är fel så att det blir rätt - d v s vad ordet faktiskt betyder.

Hur en lämplig korrigering ser ut beror nog mycket på hunden. Att lära in ett "appapp" som in princip betyder "sluta vad du gör och ta kontakt med mig" är ju väldigt smidigt, men kanske inte alltid räcker till om det gäller en hund med lite drifter som fått smak för att göra något den inte får.

Huvudsaken är dock att en korrigering, till skillnad från en bestraffning, handlar om att visa det önskvärda beteendet så att hunden kan göra rätt och bli belönad. Som någon nämnt är problemet med bestraffningar(förutom att de kan bli alldeles för grova, oförutsägbara och leda till dålig relation) att hundar sällan lär sig något av dem. Men vid en korrigering, enligt min betydelse, så spelar det mindre roll om hunden förstår exakt varför den fick en åthutning - den lär sig något som är bra att göra.

Fast det går nog inte riktigt att komma ifrån att många i hundvärlden använder ordet korrigering eller correction på engelska när de pratar om straff?

Det är för mig helt enkelt ett väldigt "brett" använt ord beroende på vem man pratar med. Så lätt med missförstånd om vad man faktiskt pratar om, mer än ett ändrat beteende :)
 
Fast det går nog inte riktigt att komma ifrån att många i hundvärlden använder ordet korrigering eller correction på engelska när de pratar om straff?

Det är för mig helt enkelt ett väldigt "brett" använt ord beroende på vem man pratar med. Så lätt med missförstånd om vad man faktiskt pratar om, mer än ett ändrat beteende :)

Jo, det är lätt för missförstånd och jag är fullt medveten om hur många använder ordet korrigering just i hundvärlden. Men det innebär inte att jag också tänker gå över till den betydelsen. I stället är det nog bäst att folk får förtydliga vad de menar, precis som i den här tråden, i synnerhet om man diskuterar någon specifik situation. Det är ju få som säger att de bestraffar sin hund, så det är inte så konstigt att det blir "korrigerar" i stället.
 
Jo, det är lätt för missförstånd och jag är fullt medveten om hur många använder ordet korrigering just i hundvärlden. Men det innebär inte att jag också tänker gå över till den betydelsen. I stället är det nog bäst att folk får förtydliga vad de menar, precis som i den här tråden, i synnerhet om man diskuterar någon specifik situation. Det är ju få som säger att de bestraffar sin hund, så det är inte så konstigt att det blir "korrigerar" i stället.

Absolut!
 
När jag säger korrigering så menar jag att avnryta ett beteende och på lämpöigt vis förklara för hunden att det beteendet inte kommer vara lönsamt att utföra. Finns massor och åter massor av olika sätt att göra detta på, med avledning, annat kommando, koppelryck, en arg blick, ljudstörning, fysiskt ta tag i hunden osv osv
 
Fast det går nog inte riktigt att komma ifrån att många i hundvärlden använder ordet korrigering eller correction på engelska när de pratar om straff?

Det är för mig helt enkelt ett väldigt "brett" använt ord beroende på vem man pratar med. Så lätt med missförstånd om vad man faktiskt pratar om, mer än ett ändrat beteende :)
Det här hade jag inte fattar när jag var på kurs. Vi skulle presentera oss och berätta lite allmänt om oss själva och hunden. Jag sa att hon alltid är lite stirrig och lyssnar dåligt till att börja med på nya ställen. Så man måste låta henne landa lite innan man kunde börja korrigera henne. Kursledaren lät lite förfärad och sa att hon aldrig använde sig av korrigeringar. Jag menade ju bara att jag lät hunden gå lite ur position och sitta lite snett tills hon vant sig vid stället och sedan begära lite mera och rätta henne...
Vi lyckades dock snabbt förstå varandra, och att vi tränade ganska lika.
 
Jo, det är lätt för missförstånd och jag är fullt medveten om hur många använder ordet korrigering just i hundvärlden. Men det innebär inte att jag också tänker gå över till den betydelsen. I stället är det nog bäst att folk får förtydliga vad de menar, precis som i den här tråden, i synnerhet om man diskuterar någon specifik situation. Det är ju få som säger att de bestraffar sin hund, så det är inte så konstigt att det blir "korrigerar" i stället.
Precis det här - jag har aldrig någonsin hört någon säga att de använder fysiskt straff i sin träning. Allt heter korrigering oavsett om det är elstötar, frustrerat klämma ihop nosen på en bitande valp eller använda ett 'app-app' med förmanande tonfall, vilket gör det jättesvårt att veta vad folk menar tycker jag.
 
Precis det här - jag har aldrig någonsin hört någon säga att de använder fysiskt straff i sin träning. Allt heter korrigering oavsett om det är elstötar, frustrerat klämma ihop nosen på en bitande valp eller använda ett 'app-app' med förmanande tonfall, vilket gör det jättesvårt att veta vad folk menar tycker jag.
I min hjärna fanns inte tanken att korrigering kunde vara det samma som bestraffning. Men så har jag inte varit i "hundvärlden" speciellt mycket heller.
Man lär sig hela tiden.

Har också insett att skalan är bred. Jag fick förebråelser på kurs när jag nejade min hund när han ville gaffla och låta när de andra körde övningar. Eftersom han är en larmande ras tyckte ledaren att jag skulle låta honom få utlopp för det. Jag tyckte att han störde.
 
I min hjärna fanns inte tanken att korrigering kunde vara det samma som bestraffning. Men så har jag inte varit i "hundvärlden" speciellt mycket heller.
Man lär sig hela tiden.

Har också insett att skalan är bred. Jag fick förebråelser på kurs när jag nejade min hund när han ville gaffla och låta när de andra körde övningar. Eftersom han är en larmande ras tyckte ledaren att jag skulle låta honom få utlopp för det. Jag tyckte att han störde.
I mina öron har ordet korrigering tyvärr fått en något negativ klang, lite som ledarskap och dominans och hela det köret.
Jag vet helt enkelt inte vad folk menar, men bilden jag får upp för mitt inre öga är nästan alltid en av att man tillför fysiskt obehag. Typ koppelryck.

Jag gillar inte heller att mina hundar skäller, det var en märklig inställning från kursledaren. 😅
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp