korsa bensnöre?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare pika
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 2 979
Sv: korsa bensnöre?

Mitrolle skrev:
De ska inte sitta i ett kryss utan träs igenom varandra. alltså gå tillbaka på samma ben, fast stuckna genom varandra 1 gång. då sitter de bäst, håller täcket bäst på plats och skär inte in nånstans (förutsatt att de är tillpassade).

:bow: :bow: :bow:

Var tvungen att fårga dem andra i stallet om dem brukade korsa (trä igenom) eftersom det är ett kollektiv stall och jag vill att det ska bli rätt. I alla fall gjorde alla så.

Jag korsar absolut inte bensnörena på täckena. Orsak till det? Jag har sett alltför otäcka skador delvis orsakade av korsade bensnören! Och på de 8 hästar jag haft har ingen någonsin fått det minsta lilla skav.

Däremot har jag sett alltför många som har skav mellan bakbenen som följd av ofta för korta, korsade bensnören... Men för majoriteten här verkar det ju fungera...

Jag trär igenom som så många andra här. Ibland korsar jag, fast det spelar ingen större roll känns det som, det sitter i varhje fall bättre så än om man sätyter ett snöre runt varje ben...

Jag korsar absolut inte bensnörena på täckena. Orsak till det? Jag har sett alltför otäcka skador delvis orsakade av korsade bensnören! Och på de 8 hästar jag haft har ingen någonsin fått det minsta lilla skav

Vad är det för typ av skador? :crazy:

använder aldrig bensnören.. tar ort dem och har under svansen istället..
vet en häst som låg å sov och fastnade i snörena och de drog åt så att blodcirkulationen stannade, som tur var så hann de upptäcka å få bort de innan de lev värre.

Jag trär också igenom bensnörena genom varandra. Täcket sitter bättre, och det ger mindre skav.

Jag har alltid hört att man ska korsa de och då ska man korsa så att de hamnar på samma sida igen (dubbel korsa altså), men jag har faktiskt bara svansrem på mina egna täcken, spar på tid och krångel...

håller med mitrolle. sådär är bästa sättet, sitter bra och skaver inte.

jag använder aldrig bensnören, utan enbart svanssnöre.
dels för att hästen kan fastna så lätt om den på nåt sätt tar av sig täcket, och sitter ju då fast i benremmarna :S.
sen även vet jag om flera som glömt att knäppa loss bensnörena på hästen i boxen när de tar av täcket, börjar dra och sedan sitter täcket fast i benen.
får bara då hoppas att man har en snäll häst som inte får panik och börjar försöka trassla sig loss.
då är det inte så kul.

min häst är lugn och lever inte rövare i hagen (på sin höjd travar han väl :P) så täcket sitter alltid still trots svanssnöre...

jag tror att det är betydligt större risk att hästen om den lägger sig ner, får hasen i öglan om man bara har snörena på ena benet.. dessutom sitter ju inte täcket kvar om man har så, det glider på sned och då kan hästen trampa ner i öglorna.

beauspirit skrev:
jag använder aldrig bensnören, utan enbart svanssnöre.
dels för att hästen kan fastna så lätt om den på nåt sätt tar av sig täcket, och sitter ju då fast i benremmarna :S.
sen även vet jag om flera som glömt att knäppa loss bensnörena på hästen i boxen när de tar av täcket, börjar dra och sedan sitter täcket fast i benen.
får bara då hoppas att man har en snäll häst som inte får panik och börjar försöka trassla sig loss.
då är det inte så kul.

min häst är lugn och lever inte rövare i hagen (på sin höjd travar han väl :P) så täcket sitter alltid still trots svanssnöre...

Ta inte det här som kritik mot dig nu.. Men om man "glömmer" att ta av bensnöre etc får man nog tyvärr skylla sig själv.. Sett effekten av det när stressade människor som måste hem fort, fort, har slitit av täcken och så har de suttit fast bak.. Aldrig varit en spec trevlig syn.
Så jäkla vårdslös får man bara inte vara.

"Så jäkla vårdslös får man bara inte vara."

det handlar väl inte om att vara vårdlös! det är en dum olycka som kan hända vem som helst!

och kan man undvika att det händer är det väl bättre, samt att det är farligare med bensnören om hästen tar av sig täcket själv i hagen och fastnar, det är inte så roligt då...

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 398
Utrustning Hej! Mitt fullblod får skav av precis allt, och nu även täcket… Skulle behöva tips på bra både ute- och innetäcken. Han har i...
Svar
3
· Visningar
214
Senast: Gimlan
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 861
Senast: Görel
·
Utrustning Köpte nytt täcke av märket coverme. Det är någon extra flärp med tarra längst fram på täcket vid spännena. Någon som har detta täcket...
Svar
15
· Visningar
699
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Guldfasanerna
  • Bästa kloslipen?