Insektstäcke för lite grövre häst (fjording)

Bukefalos 30 år!

Cattis_E

Trådstartare
Vilka insektstäcken tycker ni ligger bäst på lite grövre D-ponnys som fjord (se bild)?
Det bug Buster jag köpte förra året som då var lite stort på längden men låg bra passar inte längre.

Inte så att det är för kort i rygglängden utan att passformen i bogen plötsligt är kass. Det är lite som om halshålet vore för stort för det gilder ned och trycker på bringan/främre delen av bogarna.
Det är ju inte större så det som ändrats nu när hon växt i kroppen så passformen har förändrats på något vis.
Vet inte om jag tror en storlek större hjälper heller. För hon har ju uppenbart ändrats rätt mycket.
Min andra fjord har liknande byggnad så det ligger ungefär lika illa på henne..

De har 135-140 i vanliga täcken just nu.

Förslag?

Jag behöver inte med "regnrygg"

4709.webp

Amigo Integrated har jag till mina PRE killar. Dom passar hästar med lite mer massa. Inte är dom jättedyra heller. Har du kikat på dom? :)

Amigo Integrated har jag till mina PRE killar. Dom passar hästar med lite mer massa. Inte är dom jättedyra heller. Har du kikat på dom? :)
Har inte hunnit kika alls. Behovet uppstod igen ganska nyss.
Och tänkte jag frågar buke vad jag ska titta på...
😁

Jag tycker att alla ”vanliga” flugtäcken ändras passform, som att de dras ut. Rambo protector ligger toppen på min ponny som också är åt det grövre hållet

Jag tycker att alla ”vanliga” flugtäcken ändras passform, som att de dras ut. Rambo protector ligger toppen på min ponny som också är åt det grövre hållet
Kanske är så då. Tänjts ut i bogen helt enkelt.
Tack för tips.

Undrar om man skulle testa sy ett veck nånstans på det jag har också och se om det hjälper.

Rambo protector rent generellt.

Och för problemet du beskriver i bogen så sy små ”lyftveck” i halslinningen löser oftast det!

Kanske är så då. Tänjts ut i bogen helt enkelt.
Tack för tips.

Undrar om man skulle testa sy ett veck nånstans på det jag har också och se om det hjälper.
Ibland kan flugtäcken töjas i tvätten, kanske det som hänt? Inte troligt att hästen krympt i fronten😊

Ibland kan flugtäcken töjas i tvätten, kanske det som hänt? Inte troligt att hästen krympt i fronten😊
Mycket möjligt. Trist att det i så fall gör det av en tvätt..
Nej, men tänkte att det kanske då hamnat annorlunda på kroppen när hon växt ett år och nu är vuxen i kroppen.

Jag är inget ess på att sy, men jag får helt enkelt försöka.

Lyckas jag så testar jag väl samma på det gamla Fairfield som inte heller passar nån av dem i bogen.

Men kan behöva köpa ett också så har jag ett i reserv för framtida problem och medan jag syr veck. Så tack för tipsen.

Amigo eller Rambo XL är toppen. Använder bara dem till min kralliga herre där alla andra täcken blir för tighta i bogen.

Hehe. Har nu engagerat medryttaren som syr bättre än jag i att sy veck på båda mina täcken. Funkar det bra har de ett var.
Men köper nog ett i reserv ändå.

Tack! Var något sånt jag såg framför mig.
Vill man inte sy ”ner” vecket så kan man låta det stå rakt ut. Är så lite det handlar om. Enklast är sy med vaxad tråd och hantverksnål. Behövs inte många stygn då. Jag har sytt veck i princip alla täcken till senaste tre hästarna. Till unghästar är det outstanding, men där kan man få sy större veck och gradvis släppa ut dem

Nu är bug bustertäcket hemma hos medryttaren för att lägga veck. Dessutom kom vi fram till att ytterligare en liten kort kardborre i fronten nog kan hjälpa då det gärna "delar sig" där och ökar risk för skav av spännena. Förhoppningsvis blir det bra.

Efter att ha analyserat täckena på marknaden så blir det antingen ett Rambo protector eller rent av ett nytt bug buster som jag är försiktigare med att tvätta så att de har varsitt täcke.
F rev lite käckt sönder det gamla Farifield jag hade häromdagen. Vet inte hur hon lyckades riktigt men trasigt bortom räddning är det.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Valvaka!
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?