Korsförlamning.....

lakrits

Trådstartare
Mitt sto fick höstas korsförlamning. Blodprovet visade att det inte var allvarligt,,låga siffror...och hon fick vila i två veckor.

Vi har tagit det väldigt lugnt i vår ridning.
Skrittat väldigt mycket och hållt på med lite mjukgörande övningar.
De senaste veckorna har vi travat ca. två varv på volt,,inget märkvärdigt och hon har även gått lite i form både i skritt och trav.

Igår när jag skulle rida henne så gick hon jättebra i skritten men traven vill hon inte alls vara med. Jag provade även i det andra varvet lite grann och då gick hon orent med ena bak.

Jag hoppade av och fick hjälp med att kolla henne utan ryttare.
Jag fick stå och vänta lite grann på hjälpen och när jag sedan skulle leda iväg henne så stapplade hon i bak.
Exakt samma symptom som förra gången.

När jag var klar med allt och skulle släppa ut henne i hagen så knatade hon iväg utan problem. Tog långa fina steg och senare på dagen sprang hon även i hagen, inga tecken alls.

Hon har nu gått utan täcke,,tog av dom när det var varmt men så regnade det dagen innan jag red henne,,,,,är hon så känslig?

Jag vet att hon tidigare har haft korsförlamningar när hon gick trav men har aldrig haft det de senaste 9 åren.
Hon fölade i april förra året.....kan det ha någon betydelse?
Hon har nu haft två korsförlamningar (två med denna) efter fölning.

Jag tycker vi har tagit det väldigt lugnt...
Nu går hon med täcke igen på sig för att hon inte ska bli kall.

Jag tänkte låta henne stå igen lite grann för att sedan börja skritta, skritta, skritta och åter skritta, ca. två månader.
Visar det sig att hon åter får korsförlamning när vi börjar trava så vet jag inte vad jag ska göra riktigt.

Jag vet att korsförlamning har att göra med mjölksyra i musklerna och att för snabb igångsättning och arbete kan orsaka korsförlamning, även kyla, regn osv.
Hon är heller ingen stressad häst.

Hur ser ni på det hela? Ska jag lägga ner ridningen?
Någon sa att dessa hästar behöver röra på sig i stället, stämmer det?

En häst med återkommande korsförlamning,,,hur ser framtiden ut?
Hon är 17 år och inte mycket riden sedan sin fölning och hon har tappat väldigt mycket muskler under denna tid.
 
Sv: Korsförlamning.....

Tycker hemskt synd om din häst... :(

Kan inte så mycket om korsförlamning, min foderhäst fick det en gång efter att ha tjurat ute i regnet (han hade vindskydd tillhands) och blivit nerkyld, men det var väldigt lindrigt, så han var helt bra efter ungefär en vecka, som tur var!

Dom kan få korsförlamning av för mycket foder och för lite arbete, till exempel efter en viloperiod...
Kan det vara det? Att du gett henne för mkt foder när hon bara stod, så att det är därför hon återfått det?

Tänkte även på en annan grej när jag läste att hon gick rent och fint i hagen när du släppte ut henne... Jag vet att hästar tex kan vägra 3 ggr i sträck på hopptävlingar för då vet dom att dom slipper gå mera, och även att hästar "haltar" helt utan anledning för att dom vet att dom får gå in då... Kanske är det bara ofog det som din häst håller på med?

Hoppas iallafall att du kommer på vad det är, och att din häst blir bra! Lycka till! :)
 
Sv: Korsförlamning.....

Svårt att läsa en sådan artikel på engelska...........;)
Men tack ändå.
Jag sökte här på buke och fick fram ganska mycket om korsförlamning så jag har nu läst en del.

Kanske skulle sökt först:o men,,men.....

Korsförlamning är aldrig roligt...........
 
Sv: Korsförlamning.....

Extremt kort sammanfattning: ;)

Din häst har troligen PSSM (PolySaccharide Storage Myopathy), den samlar på sig abnorma mängder glykogen i musklerna. Kan få korsförlamning redan vid måttlig träning (skritt-trav). Det kan gå att förhindra genom diet och varsam träning. Undvik stärkelse (dvs havre, korn, majs), ersätt stärkelsen med fett (ej animaliskt).

Jag är ingen veterinär men en kunnig sån har säkert hållit sig ajour med den senaste forskningen och kan ge bättre råd.
 
Sv: Korsförlamning.....

Vad ska jag använda för "fett" då?

Hon går ute och äter gräs dagarna i ända och har även tillgång till hösilage dagligen.

Hon får kraftfoder innehållande korn/havre kross och betfor.

Vad ska hon få i stället?
Hon har blivit rundare nu de senaste två veckorna.
Hon kommer nu bara att skrittas de nästkommande veckorna,,,hon kanske inte behöver något kraftfoder alls...bara lite betfor efter ridning?

Jag är urusel på sådant här och är tacksam för all hjälp.
Ska tillägga att E vitamin med selentillskott är inköpt.
 
Sv: Korsförlamning.....

Jag är är ingen utfodringsexpert så jag borde nog hålla tyst nu. :angel:

Korn innehåller mer stärkelse än havre (och det är stärkelsen man misstänker är boven i dramat), men både havre och korn har högt innehåll av stärkelse. Det finns sk nakenhavre som har lägre innhåll av stärkelse men det är vanligare i england än här.

Grovfoder med lite "krut" i (analys behövs alltså) och möjligen befor borde egentligen räcka till en häst som inte tränas. Om du vill tillföra energi fungerar majsolja mycket bra. Man ska sträva efter att ersätta stärkelseenergi med fett. Räkna ut en foderstat så att du vet att det är något sånär balans.
 
Senast ändrad:
Sv: Korsförlamning.....

Det finns många varianter av återkommande korsförlamning. De ser olika ut hos olika raser. Jag tror inte man på detta underlag kan säga att din häst har just PSSM (för den diagnosen krävs en muskelbiopsi). Men samma principiella kostregler gäller för de olika typerna.

Det är helt riktigt som Topolino skriver att man ska ta bort all stärkelse, alltså spannmål och inte ge onödigt mkt snabba kolhydrater, inte mer än 10-20 % av energin ska komma från lättsmälta socker. Eftersom gräset nu innehåller rätt mkt snabba socker skulle jag hoppa över betforen. Betfiber är däremot jättebra långsam energi (kan heta Roepiller eller speedy Beet i handeln

Fett fibrer och protein alltså. Behövs mer mat än betet är, förutom betfiber, fettprodukter (Linfrökaka, solros, olja t ex) och lusern bra. HH
 
Sv: Korsförlamning.....

OK,,,jag tar då bort hennes kraftfoder helt.
Hon borde klara sig på betet och än så länge hösilaget hon får eftersom vi inte arbetar några mängder utan bara skritt ett tag framöver.

Vad kan jag använda för att få i henne vitaminerna?
Lusern?
Blir det inte för mycket proteiner i stället då med tanke på betet?
Risk för andra sjukdomar?
Fång osv......

För att hjälpa henne att bygga upp sina muskler igen är det proteinet då som hjälper till med detta?

Jag skäms nästan över hur dålig jag är på foder men har alltid haft andra i min närhet som hjälpt mig men har inte det nu.........
 
Sv: Korsförlamning.....

lakrits skrev:
OK,,,jag tar då bort hennes kraftfoder helt.
Hon borde klara sig på betet och än så länge hösilaget hon får eftersom vi inte arbetar några mängder utan bara skritt ett tag framöver.

Vad kan jag använda för att få i henne vitaminerna?
Lusern?
Blir det inte för mycket proteiner i stället då med tanke på betet?
Risk för andra sjukdomar?
Fång osv......

För att hjälpa henne att bygga upp sina muskler igen är det proteinet då som hjälper till med detta?

Jag skäms nästan över hur dålig jag är på foder men har alltid haft andra i min närhet som hjälpt mig men har inte det nu.........


Det är inte farligt att ge en så liten mgd betfor som det behövs för att få i hästen mineral/vitamin.

Lusern är inte farligt även om hästen skulle få i sig tillräckligt med protein från betet. Energien i lusern innehåller mindre snabba kolhydrater är vad det tidiga betet gör. Man får inte fång av protein.

Ja protein i tillräcklig mgd är nödvändigt för att bygga upp musklerna.

Efter några veckor på en stärkelsefri och snabba kolhydratreducerad diet kanske du får en ny häst! HH
 
Sv: Korsförlamning.....

OK,,,jag tar då bort hennes kraftfoder helt.
Hon borde klara sig på betet och än så länge hösilaget hon får eftersom vi inte arbetar några mängder utan bara skritt ett tag framöver.

Vad kan jag använda för att få i henne vitaminerna?
Lusern?
Blir det inte för mycket proteiner i stället då med tanke på betet?
Risk för andra sjukdomar?
Fång osv......

För att hjälpa henne att bygga upp sina muskler igen är det proteinet då som hjälper till med detta?

Jag skäms nästan över hur dålig jag är på foder men har alltid haft andra i min närhet som hjälpt mig men har inte det nu.........

Man ska inte ge för mkt protein heller .
Jag ger mitt sto nu som har korsförlamning fri tillgång på grovfoder +mineraler+selen o evitamin + solrosfrön som man köper till fåglar med skal på.
Hon älskar dom o dom ger bra fett.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst opererades i måndags för att plocka bort lösa benbitar. En i vä has och en i hö bak kota. Operationen gick bra men när han...
Svar
16
· Visningar
1 837
Senast: Sirap
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 441
Senast: Roheryn
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 427
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 275
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp