Bukefalos 28 år!

Korsförlamning

Sv: Korsförlamning

Den ärftliga Xförlamn är ett inlagringsfel av glykogen i musklerna och kan drabba den coolaste häst om han fått denna gen.Men stress gör det värre, troligen pga av de hormoner som ökar då.

Om du kommer att behöva ge mkt kraftfoder är kanske inte rehab idealiskt. 66 % av innehållet är spannmål. Visserligen är drygt hälften av detta i form av kli som innehåller mindre stärkelse än kärnan, men det blir ändå en ansenlig mängd om man kommer upp i ett par kg av fodret.

Till flashlight: Det är viktigt att hästen med tendens till Xförlamning får sitt behov av Evitamin tillfredställt men det tycks inte vara meningsfullt att ge överdoser. HH
 
Sv: Korsförlamning

Det är väl kanske inte stressade hästar utan i så fall att stressande sitautioner kan påverka, kanske.

Oj såg nu att HH skrsivigt det, men det svaret syntes inte nyss:confused:


HH: ok tack för svar!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 350
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 280
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 855
Senast: mackan
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 198
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp